Mainos

Taksikuskit

  • 259 833
  • 1 476

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eräs puoli asiaa on vielä alan työntekijät. Pysyykö palkkataso sellaisena, että alalle riittää osaavaa ja motivoitunutta työntekijää? Kilpaileeko joku hinnalla? Onko hintakilpailu pois kuskin palkasta? Ei ne rengit mitään älyttömiä ole ennenkään tienannut työaikoihin nähden. Ainiin, mutta 24/7 lypsytalous, vai miten se meni.
Täällä on huudeltu 30-40k€ vuositienesteissä rengeillä, ei se kyllä mikään älytön tienesti ole, mutta mielestäni jopa työaikoihin sekä vaatimuksiin nähden kohtuullinen.

Ja hinnalla kilpailu ei ole aikasemmin ollut kauhean järkevää, varsinkin kun taksikeskuksesta tilaat ajon, niin ei ne sieltä kysele että "laitetaanko tuo halvin vai normaalihintainen". Eli halvemmalla hinnalla teit vain itsellesi haittaa. Lisäksi hintoja pystyisi varmasti jonkun verran laskemaan, uudistamalla autokantaa hieman hitaammin. Ja nythän ilmeisesti loppuu se keskuksen kuukausimaksu? Mielestäni kaikissa näissä kuvioissa tuo taksikeskus oli suurin ongelma, jonka takia markkinatalous ei pystynyt toimimaan taksien suhteen.

edit. Ja hauskaa on nyt seurata että miten wanhan liiton taksikuskit kaikkeen suhtautuvat. Näistähän on suurin osa (omien kokemuksien mukaan) helvetin mukavia ja hauskoja tyyppejä, joiden kyydissä ei ole valittamista. Sitten osa on taas aivan väärässä ammatissa, intohimona ilmeisesti on ajaa eemelimersua ja vetää tupankia tolpalla, sitten jotkut saatanan asiakkaat tulevat häiritsemään.
 

molari

Jäsen
Mitä sä höpötät?
Taksi Helsingin appia käyttänyt reilu puoli vuotta ja maksun voi kyllä nyt jo veloittaa suoraan kortilta ja kuitti tulee sähköpostiin.

Ok., hyvä tietää, joku vuosi sitten siinä oli joku lakitekninen juttu (lain tulkinta), että ei onnistuisi. Ajetaanko tuo kyyti ihan normaalisti mittarilla ja hinta veloitetaan kortilta vai tarjoaako appi kiinteää hintaa ennen reissua.
 

molari

Jäsen
Täällä on huudeltu 30-40k€ vuositienesteissä rengeillä, ei se kyllä mikään älytön tienesti ole, mutta mielestäni jopa työaikoihin sekä vaatimuksiin nähden kohtuullinen.

Omat tiedot ovat Vantaalta, jossa lentokentän takia on alan parhaat palkat rengeillä. Jos ajaa n. 200 tuntia/kk (2 000 h/v), niin hankkeet on lomarahoineen sen liki 40 kiloa/v, mikä kai on hyvin, kun kyse on "vain" autolla ajosta, mutta sitten pitää ajaa kyllä ilta- ja yövuoroja ja +40 viikonloppua, kun silloin sitä kysyntää on.

Stadissa tienestit ovat jo huomattavasti heikommat, monesta eri syystä.

Joku ihmetteli, mitä järkeä odottaa jossain (tolpalla) kyytejä. Esim. Meilahteen tuodaan taksilla jopa 2 000 asiakasta ja saman verran kuljetaan pois ja esim. kotiutukset ajoittuvat aamukierron ja iltapäiväkierron jälkeen. Sama koskee satamia, jne.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ok., hyvä tietää, joku vuosi sitten siinä oli joku lakitekninen juttu (lain tulkinta), että ei onnistuisi. Ajetaanko tuo kyyti ihan normaalisti mittarilla ja hinta veloitetaan kortilta vai tarjoaako appi kiinteää hintaa ennen reissua.

Alkuun oli silleen että mittarin mukaan. Ja maksu siis kortilta ilman että tarvitsee näyttää autossa. Äskettäin tullut myös valinnaiseksi kiinteähintainen kyyti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja hinnalla kilpailu ei ole aikasemmin ollut kauhean järkevää, varsinkin kun taksikeskuksesta tilaat ajon, niin ei ne sieltä kysele että "laitetaanko tuo halvin vai normaalihintainen". Eli halvemmalla hinnalla teit vain itsellesi haittaa. Lisäksi hintoja pystyisi varmasti jonkun verran laskemaan, uudistamalla autokantaa hieman hitaammin. Ja nythän ilmeisesti loppuu se keskuksen kuukausimaksu? Mielestäni kaikissa näissä kuvioissa tuo taksikeskus oli suurin ongelma, jonka takia markkinatalous ei pystynyt toimimaan taksien suhteen.

Hinnoistahan ei nyt hirveästi taida olla laskuvaraa kun pääasiassa taksialan kulutkin on nousemaan päin, auton hinta on joitakin kymmeniä senttejä matkan hinnasta ja välityskeskuksen ehkä euron riipuen asemapaikasta (isoja heittoja riippuen tuleeko tilaukset suoraan tolpalta vai välityksien kautta). Keskukset myös pysyy aika samankaltaisena jatkossa kiinteän kuukausimaksun kanssa, mutta tietenkin rinnalle on tulossa Uber ja pari muuta joissa on kiinteän maksun sijaan provisio.

Hieman tietenkin antaa siimaa osa-aikaisilla se että vakuutusmaksuihin ilmeisesti tulossa erilaisia vaihtoehtoja ja auton varustelu ei tarvitse olla niin suurta kun nykyisin, lisäksi kun käytännössä yrittäjäksi lähteminen jatkossa vaatii vain muutaman lapun niin tekee sen että nämä pystyy ehkä hieman hintaa polkemaan halutessaan (toki juuri nämä osa-aikaiset varmaan on niitä jotka yrittää "ryövätä" kiskurihinnoilla). Eikä juurikaan vakuutusmaksun lisäksi montaa kiinteää maksua pyöri paitsi ajon mukaan ja vakuutusmaksuakaan ilmeisesti jatkossa enemmän tarvitsee vain maksaa niiltä päiviltä kun ajaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eräs puoli asiaa on vielä alan työntekijät. Pysyykö palkkataso sellaisena, että alalle riittää osaavaa ja motivoitunutta työntekijää? Kilpaileeko joku hinnalla? Onko hintakilpailu pois kuskin palkasta? Ei ne rengit mitään älyttömiä ole ennenkään tienannut työaikoihin nähden. Ainiin, mutta 24/7 lypsytalous, vai miten se meni.
Tarkoitatko, että pidetään taksien hinnat korkeana, että kuskit saavat parempaa palkkaa? Eikö olisi reilumpaa maksaa suoraan verovaroista palkkatukea, eikä ylläpitää piiloveroa?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hinnoistahan ei nyt hirveästi taida olla laskuvaraa kun pääasiassa taksialan kulutkin on nousemaan päin, auton hinta on joitakin kymmeniä senttejä matkan hinnasta ja välityskeskuksen ehkä euron riipuen asemapaikasta (isoja heittoja riippuen tuleeko tilaukset suoraan tolpalta vai välityksien kautta). Keskukset myös pysyy aika samankaltaisena jatkossa kiinteän kuukausimaksun kanssa, mutta tietenkin rinnalle on tulossa Uber ja pari muuta joissa on kiinteän maksun sijaan provisio.
....
Ajatuksena lienee se, että näitä uber keikkoja voi heitellä ruuhka-aikana omassa käytössä olevalla autolla, jolloin pääomakulut on laskutavasta riippuen jotain nollasta alkaen.
 

molari

Jäsen
Tarkoitatko, että pidetään taksien hinnat korkeana, että kuskit saavat parempaa palkkaa? Eikö olisi reilumpaa maksaa suoraan verovaroista palkkatukea, eikä ylläpitää piiloveroa?

Stadissa on ollut pitkään tilanne, että muutamat isot toimijat pitävät Klongswageninsa radalla 24/7 palkkatuetulla työvoimalla, periaatteella "jokainen euro on voittoa".

Tälläkin hetkellä on +150 taksikuskin paikkaa auki Helsinkiin, arkiyövuoroihin (17-05), jossa tuntipalkka saattaa jäädä alle kymppiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ajatuksena lienee se, että näitä uber keikkoja voi heitellä ruuhka-aikana omassa käytössä olevalla autolla, jolloin pääomakulut on laskutavasta riippuen jotain nollasta alkaen.

Paljonko ne luvat ja laput maksaa? Tuleekohan paljon kuskeja mitkä heittää vain juhlapyhinä keikkaa eikä muuten ikinä.

Mietin vain, kun olin Airbnb-isäntänä, niin kyllä se otti oman aikansa siihen tottua ja saada rutiinit kuntoon. Ja se, että ne asiakkaat ei vituttaneet enää vaan ne oli asiakkaita.

Nykyäänkään, kun ei kuski löydä naapurilähiöön, niin tuleeko niitä kuskeja mitkä on joka kerta ensimmäistä päivää.
 

molari

Jäsen
Paljonko ne luvat ja laput maksaa? Tuleekohan paljon kuskeja mitkä heittää vain juhlapyhinä keikkaa eikä muuten ikinä.

Mietin vain, kun olin Airbnb-isäntänä, niin kyllä se otti oman aikansa siihen tottua ja saada rutiinit kuntoon. Ja se, että ne asiakkaat ei vituttaneet enää vaan ne oli asiakkaita.

Nykyäänkään, kun ei kuski löydä naapurilähiöön, niin tuleeko niitä kuskeja mitkä on joka kerta ensimmäistä päivää.

Trafin käsittelymaksu tulee olemaan 250 - 300 taksiluvan osalta, kuljettajakokeen osalta varmaan saman verran eli reilusti alle tonnin investointi. Auton vakuutukset n. 4 000 euroa/vuosi. Nämä pitää olla, että pääsee ajamaan Uberille 1.7 jälkeen. Vaikka tuo ammattiliikennevakuutus tuntuu (ja on) kova, ei siitä kannata tinkiä, ainakin 2 Uber-kuskin aiheuttamaa onnettomuutta on käräjille menossa, toisessa vielä henkilövahinkoja.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Trafin käsittelymaksu tulee olemaan 250 - 300 taksiluvan osalta, kuljettajakokeen osalta varmaan saman verran eli reilusti alle tonnin investointi. Auton vakuutukset n. 4 000 euroa/vuosi. Nämä pitää olla, että pääsee ajamaan Uberille 1.7 jälkeen. Vaikka tuo ammattiliikennevakuutus tuntuu (ja on) kova, ei siitä kannata tinkiä, ainakin 2 Uber-kuskin aiheuttamaa onnettomuutta on käräjille menossa, toisessa vielä henkilövahinkoja.

Joo ja ilmeisesti jatkossa vakuutusjuttuihin on tulossa muutoksia eli välttämättä tuota 4000e vuosi ei tarvitse maksaa, mutta tietenkin kun asiat etenee niin hitaasti mutta 1.7 tulee aikaisin ei vakuutusyhtiölläkään hirveästi reakointivaraa ollut joten saa nähdä.

Noiden trafin ja taksiluvan lisäksi pitää vähintään 75e maksaa toiminimestä , jos ajaa muitakin kun uber ajoja maksupääte 59e izettle ym.., mahdollisesti myös kuittitulostin ja taksikupu katolle sekä kännykkä ja liittymä. Toki juurikin varmaan aika lähellä tonnilla pääsee liikkeelle ja muut menot sitten riippuu ajomäärästä melkeinpä suoraan (auto, vakuutus ym..) ja tietenkin mitä hoitaa sitten itse eli hoitaako vaikka kirjanpidon vai ei.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tarkoitatko, että pidetään taksien hinnat korkeana, että kuskit saavat parempaa palkkaa? Eikö olisi reilumpaa maksaa suoraan verovaroista palkkatukea, eikä ylläpitää piiloveroa?

Vastataan nyt, kun tuli tuosta toisesta keskustelusta mieleen. Tarkoitin sillä lähinnä, että toivottavasti sitä kilpailukykyä löytyy jatkossa muualtakin kuin kuskien tilipussista. Jos nyt on jo tilanne, ettei hiljaisiin vuoroihin löydy tekijöitä huonon palkkauksen takia ja samalla sitä palkkatasoa aletaan polkemaan, niin on turhaa taas yrittäjien lehdissä itkeä, miten ei työntekijöitä löydy. En tiedä, kuinka paljon sen taksikuskin pitäisi tienata, mutta eiköhän tästä saada taas yksi esimerkki siitä, että suomalaisessa markkinataloudessa kaikki muut kyllä voi toimia, mutta kun aletaan puhua, että työntekijöiden palkkaa pitäisi nostaa työntekijöiden saatavuuden varmistamiseksi, niin vastaus on ei. Vähintään yhteiskunnan pitää maksaa osa palkoista, mieluummin tietenkin koko palkka.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vastataan nyt, kun tuli tuosta toisesta keskustelusta mieleen. Tarkoitin sillä lähinnä, että toivottavasti sitä kilpailukykyä löytyy jatkossa muualtakin kuin kuskien tilipussista. Jos nyt on jo tilanne, ettei hiljaisiin vuoroihin löydy tekijöitä huonon palkkauksen takia ja samalla sitä palkkatasoa aletaan polkemaan, niin on turhaa taas yrittäjien lehdissä itkeä, miten ei työntekijöitä löydy. En tiedä, kuinka paljon sen taksikuskin pitäisi tienata, mutta eiköhän tästä saada taas yksi esimerkki siitä, että suomalaisessa markkinataloudessa kaikki muut kyllä voi toimia, mutta kun aletaan puhua, että työntekijöiden palkkaa pitäisi nostaa työntekijöiden saatavuuden varmistamiseksi, niin vastaus on ei. Vähintään yhteiskunnan pitää maksaa osa palkoista, mieluummin tietenkin koko palkka.
Varmasti on näin, koska suomessa markkinatalous ei toimi ja varsinkaan työmarkkinat eivät toimi. Suomessahan on lähes joka alalle sovittu minimipalkat, mitkä ovatkin sitten maksimeja. Palkkojen pitäisi joustaa ja työmarkkinoilla pitäisi jengin siirtyä rahan, työolojen ja työn kiinnostavuuden perässä vapaasti.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Varmasti on näin, koska suomessa markkinatalous ei toimi ja varsinkaan työmarkkinat eivät toimi. Suomessahan on lähes joka alalle sovittu minimipalkat, mitkä ovatkin sitten maksimeja. Palkkojen pitäisi joustaa ja työmarkkinoilla pitäisi jengin siirtyä rahan, työolojen ja työn kiinnostavuuden perässä vapaasti.

Tästä tulikin "hauska" juttu mieleeni. Olen duunissa monialakonsernissa, ravintolapuolella. Eräässä koulutustilaisuudessa sitten käytiin läpi mm. palkankorotuksen periaatteita, ja niistä mainittiin että vuosittaisen peruspalkankorotuksen lisäksi on suoritukseen perustuva palkankorotus vuosittain. Tämän jälkeen talousjohtaja kääntyy raflaporukan puoleen ja toteaa: "Tämähän ei koske ravintoloita, teillä on se TES". Hauskaa miten niinkin kouluttautunut ihminen ei ymmärrä (tai halua ymmärtää) että kyseessä on nimenomaan se minimipalkka, ei kyse ole suinkaan siitä etteikö enempää saisi maksaa.

Frendi on taksikuski, ja heittää useimmiten meikäläisen himaan yövuoroista. Vaikka menee firman piikkiin, niin ollaan sovittu kiinteä hinta, joka on pari-kolme euroa normitaksaa alempi. Samalla reissulla voi sitten vaikka käydä Alepassa pikaisilla safkaostoksilla, mikäli tällä frendillä ei ole kiire johonkin ennakkoon. Liksahan näillä Stadin rengeillä ei päätä huimaa, välillä rupee snadisti vituttamaankin kun kuulee että on vääntänyt la-su yönä 18-06 vuoron ja tuntitienestit jää siihen kympin paikkeille. Mietti aiemmin Vantaan puolelle siirtymistä, mutta ilmeisesti uuden taksilain myötä Vantaan taksien etuajo-oikeus lentokentälle päättyy, joten tulot tulevat mitä luultavimmin tasoittumaan kaupunkien välillä.
 

Undrafted

Jäsen
Mitä eri lähteissä näkynyt laskelmia takialan kustannuksista, niin yksikään ei ole tainnut kyetä osoittamaan alan olevan mitenkään yltiökannattavaa? Jos uudistuksen myötä kustannuksiin ei tule muutoksia ja kilpailu lisääntyy, niin miten löytyy uutta kannattavuutta? Toki kuluttajan kannalta voi kyytien hinta laskea, jos mukaan tulee vapaa-ajallaan ajavia omia autoja ilman lisävakuutuksia käyttäviä kuskeja. Nämä kaverit tuskin laskevat miten homma kannattaa, kun kaikki raha on tavallaan lisää. Tämä kai olisi se uberin perusmalli? Juoppokuskina heitän kaverit keskustaan ja vesilasin ääressä nojailun sijaan ajelisin pe-la iltana keskustassa kyytejä. Kaikki mitä polttoainekulujen yli menee on tavallaan tuottoa minulle.
 

molari

Jäsen
Mitä eri lähteissä näkynyt laskelmia takialan kustannuksista, niin yksikään ei ole tainnut kyetä osoittamaan alan olevan mitenkään yltiökannattavaa? Jos uudistuksen myötä kustannuksiin ei tule muutoksia ja kilpailu lisääntyy, niin miten löytyy uutta kannattavuutta? Toki kuluttajan kannalta voi kyytien hinta laskea, jos mukaan tulee vapaa-ajallaan ajavia omia autoja ilman lisävakuutuksia käyttäviä kuskeja. Nämä kaverit tuskin laskevat miten homma kannattaa, kun kaikki raha on tavallaan lisää. Tämä kai olisi se uberin perusmalli? Juoppokuskina heitän kaverit keskustaan ja vesilasin ääressä nojailun sijaan ajelisin pe-la iltana keskustassa kyytejä. Kaikki mitä polttoainekulujen yli menee on tavallaan tuottoa minulle.

Eilen oli Uberin info Vantaalla Teslan toimitiloissa. Tilaisuuden sisältö lyhyesti, Uber POP aloittaa 1.7 ja hinta asettuu hieman alle sen, mitä taksit nyt veloittavat, sen enempää ei kerrottu.

Välityspalkkio nousee 25 %:iin ja ennen kuin voi rekisteröityä kuljettajaksi, pitää olla taksilupa, taksin ajolupa, ammattiliikennevakuutus ja yritys, jonka kautta toimii ja tietysti, että yritys on rekisteröity tarvittaviin rekistereihin. Uber tarkastaa nämä asiat.

Ei tuosta tekijälle hirveästi voi jäädä, jos sekin on sitten tulkintakysymys. Esimerkiksi Stadissa 30 €/h lienee realistinen tavoite, siitä Uberin osuus 7,5 € sekä alv 2,5 €, lopusta 20 €:ta kulut, verot ja Yel, nettona käteen ehkä/jopa 10 €, ei juuri mitään. Vertailuna ajat "oikeaa" taksia kuljettajana 35 €/h tuntituotolla, bruttopalkaksi jää 14 € ja vastuu muusta kuin työnteosta jää yrittäjälle.

Eilen Kajon ilmoitti, että perustaa kilpailijan Uberille - Kajberin - melkoinen innovaatio, kuulemma kuin Uber, mutta kuljettajayrittäjälle edullisempi. Aiemmin viikolla oli myös uutinen, että virolainen Taxify hamuaa Suomen markkinoille.

Niin tai näin, nyt on tulossa niin paljon lisäkapasiteettia, että valistunut kuluttaja saa kyytinsä jatkossa huomattavastikin halvemmalla. Alla linkki Kauppalehden Kajon-uutiseen.

Uusi halpataksi Kajber etsii tuhansia sivutoimisia kuskeja – "Otamme pienemmän siivun kuin Uber" | Kauppalehti
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika rasvainen toi uberin osuus. Melko amerikkalainen ajatustapa. Applehan ottaa tosin 30% mistä seuraa, että jos applen hesarin sovelluksesta ostat jotain, niin kaikesta menee osuus applelle. Lisäehtona se, että samaa tuotetta ei saa olla missään halvemmalla. No, eipä toimi ostokset suoraan sovelluksissa applessa, lukuunottamatta jotain pelejä.

Tuosta laskelmasta sen verran @molari , että oliko puhetta lähtöhinnoista?
 

molari

Jäsen
Aika rasvainen toi uberin osuus. Melko amerikkalainen ajatustapa. Applehan ottaa tosin 30% mistä seuraa, että jos applen hesarin sovelluksesta ostat jotain, niin kaikesta menee osuus applelle. Lisäehtona se, että samaa tuotetta ei saa olla missään halvemmalla. No, eipä toimi ostokset suoraan sovelluksissa applessa, lukuunottamatta jotain pelejä.

Tuosta laskelmasta sen verran @molari , että oliko puhetta lähtöhinnoista?

Pitivät senkin "liikesalaisuutena" ymmärrettävistä syistä. Sama koskee kyllä myös Taksi Helsingin, Lähitaksin, vast. hinnoittelua, edes yrittäjät eivät tiedä, millä hinnalla keskus välittää kyytejä alkaen 1.7 - mielenkiintoinen tilanne. Sen verran on tietoa tihkunut, että KELA-ajoista on annettu isoja alennuksia, esim. Uudellamaalla n. 25 %:a ja toisaalta Helsinkiläinen taksikeskus oli voittanut Päijät Hämeen Kela-ajot ja etsii kalustoa ympäri Suomen, mikäänhän ei estä ajaa jatkossa kyytejä taksien lisäksi (pien)linja-autoilla.

Lentokentänkin kilpailutus on kesken, veikkaan, että sieltä saa taksin (usein) nykyistä halvemmalla, ainakin, jos jaksaa tovin odottaa. Toki saa valita kalliimmankin auton, mutta Finavian vaade kalustolle ylipäätään oli kova.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Pitivät senkin "liikesalaisuutena" ymmärrettävistä syistä. Sama koskee kyllä myös Taksi Helsingin, Lähitaksin, vast. hinnoittelua, edes yrittäjät eivät tiedä, millä hinnalla keskus välittää kyytejä alkaen 1.7 - mielenkiintoinen tilanne. Sen verran on tietoa tihkunut, että KELA-ajoista on annettu isoja alennuksia, esim. Uudellamaalla n. 25 %:a ja toisaalta Helsinkiläinen taksikeskus oli voittanut Päijät Hämeen Kela-ajot ja etsii kalustoa ympäri Suomen, mikäänhän ei estä ajaa jatkossa kyytejä taksien lisäksi (pien)linja-autoilla.

Lentokentänkin kilpailutus on kesken, veikkaan, että sieltä saa taksin (usein) nykyistä halvemmalla, ainakin, jos jaksaa tovin odottaa. Toki saa valita kalliimmankin auton, mutta Finavian vaade kalustolle ylipäätään oli kova.

Sulla kun tuntuu olevan asiasta ihan hyvä käsitys, niin tiedätkö, onko noita kuskeja löytynyt kuinka hyvin noille isoille toimijoille? Varsinkin tuollainen 10e/tunti tuskin kiinnostaa ketään niin paljoa, että alkaisi erikseen perustamaan yritystä. Sivutoimisenakin se kuulostaa lupineen kaikkineen sen verran kannattamattomalta, ettei siihen taida liikaa innokkaita löytyä. Itse en ainakaan alkaisi.
 

molari

Jäsen
Sulla kun tuntuu olevan asiasta ihan hyvä käsitys, niin tiedätkö, onko noita kuskeja löytynyt kuinka hyvin noille isoille toimijoille? Varsinkin tuollainen 10e/tunti tuskin kiinnostaa ketään niin paljoa, että alkaisi erikseen perustamaan yritystä. Sivutoimisenakin se kuulostaa lupineen kaikkineen sen verran kannattamattomalta, ettei siihen taida liikaa innokkaita löytyä. Itse en ainakaan alkaisi.

Kyllä paikkoja on auki sekä perinteiseen työsuhteeseen että etenkin franchise-yrittäjiksi. Hankala tilanne myös yrityksille, kun kaikki muuttuu 1.7, miksi esim. järjestää 2/3 viikon taksikurssia, kun sitä ei reilun kuukauden päästä tarvitse käydä.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei pitäis ainakaan heinäkuun jälkeen olla vaikeaa saada halpaa taksia, kun nykyisen tarjonnan lisäksi on tulossa tuhansia Uber-kuskeja, Kajber-kuskeja, Taxify, Kovasen FixuTaxit ja Mötön Kyyti. Varmasti jotain unohtui mainitakin. Kaikki tuo markkinoille hirveän määrän lisää kalustoa. Lisäksi Kajonilla on ollut jo tammikuusta asti Hangossa valmiina ne 180 uutta Bemaria, joista harvase viikko joku media on kirjoittanut mainosjuttua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei pitäis ainakaan heinäkuun jälkeen olla vaikeaa saada halpaa taksia, kun nykyisen tarjonnan lisäksi on tulossa tuhansia Uber-kuskeja, Kajber-kuskeja, Taxify, Kovasen FixuTaxit ja Mötön Kyyti. Varmasti jotain unohtui mainitakin. Kaikki tuo markkinoille hirveän määrän lisää kalustoa. Lisäksi Kajonilla on ollut jo tammikuusta asti Hangossa valmiina ne 180 uutta Bemaria, joista harvase viikko joku media on kirjoittanut mainosjuttua.

Isoin jännitys on varmaan lopulta että onko sitä kalustoa kerralla kuinka paljon milläkin yrityksellä ajossa ja saadaanko kuskeja rekryttyä. Kuitenkin kohta ei ole pariin vuoteen uusia kuskeja tullut ja 1.7 ei varmaan tuhansia lisää saada heti. Että mikä sovellus lopulta 1.7 kun pistät tilauksen menemään että tuleeko sieltä lopulta sitä taksia kotia. Tietenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella mikään ei taida muuttua ainakaan alkuun paitsi hinta ehkä ylöspäin kuluttajalla.
 

molari

Jäsen
Isoin jännitys on varmaan lopulta että onko sitä kalustoa kerralla kuinka paljon milläkin yrityksellä ajossa ja saadaanko kuskeja rekryttyä. Kuitenkin kohta ei ole pariin vuoteen uusia kuskeja tullut ja 1.7 ei varmaan tuhansia lisää saada heti. Että mikä sovellus lopulta 1.7 kun pistät tilauksen menemään että tuleeko sieltä lopulta sitä taksia kotia. Tietenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella mikään ei taida muuttua ainakaan alkuun paitsi hinta ehkä ylöspäin kuluttajalla.

Kyllä täällä paikalliset yhdistykset (Espoo, Vantaa) ovat kursseja tasaisesti järjestäneet, viimeiset alkoivat nyt toukokuussa. Stadissa on myös Taksi Helsingillä ja Kovasella opistot liki sit and go -periaatteella. Vaihtuvuus on kova, porukkaa jää eläkkeelle, kurssilta ehkä joka 4.s tai 5.s jää vakkariksi alalle. Yhtään asiaa ei helpota se, että osa työnantajista on kusipäitä ja ajattaa vuoroja, joissa ei tienaa. Ei esim. päivävuorossa työvoimapulasta kärsitä, ehkä jopa päinvastoin.

Suurin (yli)tarjonta osunee alkusyksyyn ja pikkujouluaikaan, mitkä nyt ovat parasta sesonkia taksille ylipäätään, pudotuspelit alkavat sitten tammikuussa 2019.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä täällä paikalliset yhdistykset (Espoo, Vantaa) ovat kursseja tasaisesti järjestäneet, viimeiset alkoivat nyt toukokuussa. Stadissa on myös Taksi Helsingillä ja Kovasella opistot liki sit and go -periaatteella. Vaihtuvuus on kova, porukkaa jää eläkkeelle, kurssilta ehkä joka 4.s tai 5.s jää vakkariksi alalle. Yhtään asiaa ei helpota se, että osa työnantajista on kusipäitä ja ajattaa vuoroja, joissa ei tienaa. Ei esim. päivävuorossa työvoimapulasta kärsitä, ehkä jopa päinvastoin.

Suurin (yli)tarjonta osunee alkusyksyyn ja pikkujouluaikaan, mitkä nyt ovat parasta sesonkia taksille ylipäätään, pudotuspelit alkavat sitten tammikuussa 2019.

Joo omalla kommentilla lähinnä meinasin sitä että aika moni alalle aikova varsinkin osa-aikainen kuski on kuitenkin odottanut varmaan 1.7 että kurssit ei niin täynnä ole ollut kun voisi olla. Juuri iso vaihtuvuus tekee sen että kuskeja pitäisi olla jonossa kokoajan. Pikkujouluaikaan varmaan moni osa-aikainen tähtää että siinä alkaa eka taistelu sitten vakiokuskien kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös