Mainos

Taksikuskit

  • 259 825
  • 1 476

Undrafted

Jäsen
Ihan pientä paskanpuhetta. Asiakas päättää, että käytääkö rosvon palveluja.

Mikä kaaos?
Mistäs rosvon tunnistat? Joko taksitolpalla otetaan se ensimmäinen tai aletaan arpomaan minkä verran kullakin kyyti maksaisi. Kun olet kysynyt kolmannen auton hinnan, niin se ensimmäinen onkin jo lähtenyt kenellä olisi ollut halvin hinta kysymistäsi autoista. Eiköhän Lähitaksi ja Cabonline isoina luotettavina tahoina kerää uudistuksen jälkeen hyvin kyytejä enemmän taksia käyttäviltä. Yöllä voi sitten olla villimmät markkinat kyydeissä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mistäs rosvon tunnistat? Joko taksitolpalla otetaan se ensimmäinen tai aletaan arpomaan minkä verran kullakin kyyti maksaisi. Kun olet kysynyt kolmannen auton hinnan, niin se ensimmäinen onkin jo lähtenyt kenellä olisi ollut halvin hinta kysymistäsi autoista. Eiköhän Lähitaksi ja Cabonline isoina luotettavina tahoina kerää uudistuksen jälkeen hyvin kyytejä enemmän taksia käyttäviltä. Yöllä voi sitten olla villimmät markkinat kyydeissä.

Villeys toki ei varmaan ole välttämättä niin paha kun joissakin toisissa maissa kun mobilisaatumisen jäljiltä moni tilaa älypuhelimella sen taksin ja palveluita pääkaupunkiseudlla vissiin on kymmenkunta 1.7 jälkeen. Tietenkin varmasti joukkoon niitä huijareita jotka ei aja minkään firman väreissä ja jos tolpalla ei ole muita niin menetkö siihen ja meneekö seuraava jonossa oleva siihen jne.. jos nyt nakkijonossa tapellaan niin taksitolpilla varmasti tulee riitaa jatkossa erittäin paljon.Uudenvuoden yönä kannattaisi varmaan ottaa popparit ja mennä katsomaan jännitysnäytelmää.

Tällähetkellä näyttäisi tosin että taistelu jäisi aika pitkälle pääkaupunkiseudulle, muualla en ole havainnut että joku yritys rekryisi väkeä tai että olisi vaikka joku uuberin tyylinen mobiilipalelu tulossa. Voi muutenkin olla ihan mielenkiintoinen loppuvuosi taksimarkkinoilla kun kilpailua, mutta samaan aikaan näyttäisi että on älytön kuskipula olemassa, vanhat jää eläkkeelle ja viimeaikoina ei ole juuri uusia kuskeja tullut, varsinkin vielä kun nykyisin ei juurikaan renkejä taida olla niin moni auto voi mennä nurin kuskipulan takia. Eikä 1.7 varmaan heti korjaa tilannetta sillä tuskin älytön kapasiteetti kouluttautumisessa on ja varmaan hieman jonoa ainakin alkuun ja toinen juttu että tuleeko niitä uusia kuskeja sitten lopulta hirveästi, varmasti maahanmuuttajista herättää mielenkiintoa, mutta ei ehkä muilla. Riippuu varmaan paljonko ajoluvan hinta jatkossa olisi että kuinka paljon hinta tippuu. Asiantuntemusta se silti vaatii kun kaupunkikoe on.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mistäs rosvon tunnistat? Joko taksitolpalla otetaan se ensimmäinen tai aletaan arpomaan minkä verran kullakin kyyti maksaisi. Kun olet kysynyt kolmannen auton hinnan, niin se ensimmäinen onkin jo lähtenyt kenellä olisi ollut halvin hinta kysymistäsi autoista.

Tässähän tämä on hyvin kerrottu. Olen retkeillyt maailman jokaisessa maanosassa (pl. Etelämanner minne tuskin koskaan hyväksytään turistitakseja) ja säätöähän se vain on.

Varsinkin, kun suomalainen on sellainen, että elämä kaatuu 50 sentin takia ja jaksaa kaverille muistuttaa olet muuten velkaa tuon.

Iltalehteä selatessa aina on taksitolppariitoja, poliisia ja terveydenhuoltohenkilökuntaa tarvitaan. Varmaankin kymmenen vuoden päästä mietitään, että ihan turhaan söin popparit ja tilanne rauhoittuu.

Mutta kyllähän tästä tulee niin kuin pikavippifirmat, kaikkea on tarjolla ja se ei aina ole hyvä asia.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ennen kun tikkurilan asema meni uusiksi, kävin hakemassa tytärtä junalta ja pysähdyin liikennemerkin osoittamalle alueelle missä saa pysähtyä vaan ei pysäkökidä ja taksit saavat roikkua siinä. Tyttö nosteli reppua takakonttiin kun taksikuski tuli huutamaan "painu vittuun siitä taksitolpalta". Sanoin, että ehkä sen liikennemrkin merkityksen ymmärtää paremmin, jos sen merkin kaivaa hanuristaan. Ei se tajunnut olevansa väärässä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei se tajunnut olevansa väärässä.

Se tässä uudistuksessa on ainakin positiivista, että taksikuski menettää sen luulemansa päällikön aseman kansakunnan johtohahmona. Kummallista kuinka me muut teemme jotain tavallisia hommia ja taksikuski luulee olevansa jotain, koska on, no, taksikuski.

Vähän kuin Moderaattorit.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuo ala varmaan sen tietyn vittumaisuuden vaatii että pystyy hommia tekemään, tietenkin jos aikoo alalle jäädä niin pitäisi pystyä uudistumaan ja tuomaan asiakaspalvelunsa vielä uudelle tasolle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyllähän tuo ala varmaan sen tietyn vittumaisuuden vaatii että pystyy hommia tekemään, tietenkin jos aikoo alalle jäädä niin pitäisi pystyä uudistumaan ja tuomaan asiakaspalvelunsa vielä uudelle tasolle.

Se lienee selvää, mutta tuo statushan tulee sieltä jostain 50-luvulta, kun ihmisillä ei ollut autoja. Taksikuski oli sankari mikä sitten kyyditsi varakkaita.
 

Glove

Jäsen
70-luvulla taksin lähtömaksu ja miesten hiustenleikkuu maksoi saman verran. Näin ovat vanhemman polven taksimiehet kertoneet. Hintaero on hieman revenny parturiliikkeiden eduksi, mutta eiköhän se rako tuosta pikkuisen pienene taas heinäkuussa. Toki jos tilaat paaritaksin niin sen lähtömaksu onkin jo himpun verran isompi kuin miesten hiustenleikkuu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
70-luvulla taksin lähtömaksu ja miesten hiustenleikkuu maksoi saman verran. Näin ovat vanhemman polven taksimiehet kertoneet. Hintaero on hieman revenny parturiliikkeiden eduksi, mutta eiköhän se rako tuosta pikkuisen pienene taas heinäkuussa. Toki jos tilaat paaritaksin niin sen lähtömaksu onkin jo himpun verran isompi kuin miesten hiustenleikkuu.

Oma arvaus että lähtömaksut saattaa olla se jolla firmat eniten kilpailee, eli hinnat tuon osalta voi tippua, mutta sitten odotusmaksut ja kilometrihinnat voi olla aika villiä länsiä. Toisaalta pienemmillä paikkakunnilla ei varmaan kannata taksin yöllä edes liikeelle jos ei heiluta 20e seteliä pääsymaksuksi auton sisään. Veikkaan että monilla paikkakunnilla voi yllättävästi parantuakin taksin saatavuus, mutta ne hinnat on sitten 2-3 kertaisia nykyiseen ja maksetaan päivytysmaksu normaalin työpäivän ulkopuolella.
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Erilaiset kännykällä käytettävät sovellukset tulevat valtaamaan alaa. Varsinkin jos on tarvetta kuitille niin tämä nykyinen tilanne on jo todelle hyvä kun kaiken saa sähköisenä ulos eikä tarvitse ruttuisten paperinpalojen kanssa taistella. Lisäksi näet että kuka on tulossa ja ennen kaikkea että missä se pirssi on juuri nyt. Perinteiset toimijatkin ovat heränneet tähän ja Taksi Helsinki on kyllä aivan loistava.
Uskoisin että dynaaminen hinnoittelu lyö läpi ja tuo uusia asiakkaita hiljaisempiin aikoihin ja vastaaavasti kysyntähuipun kohdilla kalliimmat hinnat vähän verottavat ja varmistavat paremman saatavuuden niille jotka ovat valmiita laittamaan kättä taskuun vähän syvemmälle.
 

Undrafted

Jäsen
Varsinkin jos on tarvetta kuitille niin tämä nykyinen tilanne on jo todelle hyvä kun kaiken saa sähköisenä ulos eikä tarvitse ruttuisten paperinpalojen kanssa taistella.
Millä appsillä saat kuitin sähköisenä? aina välillä tullut hukattua nimittäin firman kortilla maksettu matka ja päässyt kirjoittamaan korvikekuittia tilalle. Toisaalta kun suurin osa omista matkoista menee vakikuskilla, kenellä yhden auton firma niin voi äkkiä appsit mennä ohi.

Jännä nähdä mihin suuntaan taksiala menee jatkossa. Variaatiota hinnoissa varmaan jatkossa on paljon ja sen viidakon selvittäminen onkin toinen juttu. Samaan soppaan useammat applikaatiot kyydinvälitykseen. Eri jutuissa mainitut erilaiset palvelut on myös mielenkiintoinen, kun luulin taksin poimivan paikasta a ja vievän paikkaan b. Mitälie lisäpalveluita siihen kaipaavan ellei sitten ovenavausmaksu tai tavaratilan käyttömaksu voisi piristää kuviota.
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Millä appsillä saat kuitin sähköisenä? aina välillä tullut hukattua nimittäin firman kortilla maksettu matka ja päässyt kirjoittamaan korvikekuittia tilalle. Toisaalta kun suurin osa omista matkoista menee vakikuskilla, kenellä yhden auton firma niin voi äkkiä appsit mennä ohi.
Taksi Helsingin sovellus pukkaa kuitin sähköpostiin muutaman tunnin sisällä matkasta.

Kyyti-sovelluksella tilaushistoriasta voi lähettää itselle sähköpostiin. Itse tosin tyydyn vain kuitin kuvakaappaukseen puhelimessa ja siitä sitten kuva powerpointtiin kivasti muiden kuittien kanssa ja lopuksi pdf ulos.

Molemmissa valmiina tärkeimmät eli osoitteet, päivämäärät ja ajat, summat, alv-kanta ja y-tunnus. Niitäkään ei tartte kuskin erikseen raapustella. Mulle riittää että kun auto on määränpäässä niin sanon kuskille että kiitos hei ja hyppään pois kyydistä, tämäkin vaihe on tehty helpoksi tässä mallissa. Ei pelkoa siitä että maksupääte ei saa yhteyttä tai joku muu häikkä.
 
Viimeksi muokattu:

Undrafted

Jäsen
Hmm Taksi Helsinki, Lähitaksi ja taksiliiton Valopilkku pyörimässä jo nyt pk-seudulla ainekin. Täytyypä kysyä ensi kerralla vakkarikuskilta saako hänelle tehtyä ennakkotilauksia yhdelläkään ja ehken sitä kautta kuititkin kuntoon. Onneksi yli 95% ajoistani menee firman kortilla. Vaihteleva hinnoittelut ja useat appsit vaihtoehtoineen alkaa käymään työlääksi. Mitenlie sitten toimii jos pyydän hotellin respaa tilaamaan taksin, mutta halusin hintaa jotenkin haarukoida? "Tilaisitko kolme taksia ja katsotaan sitten hinta-arviot ovella?"
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitenlie sitten toimii jos pyydän hotellin respaa tilaamaan taksin, mutta halusin hintaa jotenkin haarukoida? "Tilaisitko kolme taksia ja katsotaan sitten hinta-arviot ovella?"

Onko sinulla oma firma vai mitä merkitystä sillä on minkä pirssin respa tilaa.

Saa nähdä miten tämä muuten menee firmoilla, kun jotkut alkaa varmaan sanoa, että on liian kalliita taksimatkoja ja halvempaa pitää etsiä. Entä eduskunnan ajelut.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko sinulla oma firma vai mitä merkitystä sillä on minkä pirssin respa tilaa.

Saa nähdä miten tämä muuten menee firmoilla, kun jotkut alkaa varmaan sanoa, että on liian kalliita taksimatkoja ja halvempaa pitää etsiä. Entä eduskunnan ajelut.

Eiköhän monet paljon taksia käyttävät yritykset neuvottele/kilpailuta suurimpien taksiyritysten kanssa lentokenttäkyytien ja muiden toistuvien kyytien osalta omat taksat.
 

Undrafted

Jäsen
Onko sinulla oma firma vai mitä merkitystä sillä on minkä pirssin respa tilaa.

Saa nähdä miten tämä muuten menee firmoilla, kun jotkut alkaa varmaan sanoa, että on liian kalliita taksimatkoja ja halvempaa pitää etsiä. Entä eduskunnan ajelut.
Palkollisensa olen eli tuskin respan tilaaman kyydin hinnalla suurta väliä. Kyydin itsemaksavalle enemmän merkitystä, että minkähän hintainen ehdokas sieltä tulisi pihaan. Firmassa voi tosin tulla toi eteen, että joku keksii puuttua hintoihin. Lontoossa käydessä selvisi, että suur-Lontoon alueella hinnat on säädelty pormestarin toimiston taholta, mutta kyytini suuntautuessa toiseen suuntaan oli hinnoittelu vapaa. Reissu olisi suomessa ollut noin 60 euroa, niin maksoin hymyssä suin reilu 120 puntaa. Oleellisinta oli, että kelpuutti firman kortin,

Cabonline varmaan isona voittajana markkinoilla, kun voi isona firman tehdä kuljetussopimuksia firmojen kanssa ja taata vakiohinnat sekä kaluston saatavuuden firmoille. Napannee varmaan osuutensa julkisen puolen kyydeistäkin pienten toimijoiden jäädessä nuolemaan näppejään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko sinulla oma firma vai mitä merkitystä sillä on minkä pirssin respa tilaa.

Saa nähdä miten tämä muuten menee firmoilla, kun jotkut alkaa varmaan sanoa, että on liian kalliita taksimatkoja ja halvempaa pitää etsiä. Entä eduskunnan ajelut.

Todennäköisesti jatkossa joku yritys keskittyy noihin hoteliajoihin ja on "yksinoikeus" hoteleihin eli firmat soittelevat sitten taksin vaan tuon yhden välityskeskuksen kautta, ehkä hotelikin saa pienen siivun hinnasta itselle näin. Sehän varmaan onkin kun näitä yrityksiä on niin monta niin moni asia kilpailutetaan, vahvimmat jää jäljelle ja sitten onkin jo monopolihinnat muutaman vuoden päästä kun heikoimmat tiputettu pois. Varmaan pari ekaa vuotta ei olekaan firmoilla tarkoitus voittoa tehdä vaan vallata markkinoita ja tiputtaa heikoimmat pois. Se on sitten vähän että kauanko myöskään kuljettajat jaksaa leikkiä katsella ja mikä firma saa pidettyä kuskinsa mukana. Äkkiä siinä voi hermot mennä jos nykyisen 20e matka hinnoitellaan vaikka 10e hintaiseksi kun on kilpailutettu ja saa saman provikan kuski jatkossakin, mahdollisesti vielä nykyistä pienemmän kun voi firmalle maksaa myös autosta ym.. jotain. Siinä päivässä kun pari 10e ajoa ajaa ja siinä on päivän taksa niin homma ei välttämättä kiinosta kun korkeintaan maahanmuuttajia ja virolaisia.
 

scholl

Jäsen
Onko sinulla oma firma vai mitä merkitystä sillä on minkä pirssin respa tilaa.
Mitä merkitystä minkä firman puitteissa tuon tilaa? Olennaistahan on se, että taksimatka maksaa mahdollisimman vähän työnantajalle. Hyvä nyrkkisääntö on se, että silloin kun ei pelaa omilla rahoilla, pitää olla säästäväisempi.

Kyllähän taksi tulevaisuudessa varmaan aina jonkun appin kautta kannattaa tilata, eikä antaa jonkun piccolon hommata autoa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse käytän takseja sen verran harvakseltaan, että olen valmis maksamaan palvelun universaalista luotettavuudesta ja ennustettavuudesta, mutta toki lisääntynyt kilpailu tulee sitten alentamaan hintoja etenkin isoissa kaupungeissa (maaseudun tilanne voikin sitten olla vähän kimurantimpi). Kilpailu on asiakkaan kannalta tehokkainta silloin kun hinnoittelu on läpinäkyvää ja ostajalla hyvä tietous tarjonnasta ja siten reaalinen mahdollisuus valita se parhain tarjous. Taksin käyttäminen ei ole ihan ideaali tilanne tässä suhteessa - tästä on varmasti kokemusta useimmilla ulkomailta sellaisissa maissa, jossa hinnoittelu ja tarjonta ovat vapaita. Palvelun laatu tulee epäilemättä osin sirpaloitumaan meilläkin, kun tulee paljon enemmän mahdollisuuksia eri hinta/laatu -suhteiden tarjoamiseen asiakkaille ja myös palvelun tarjoajat tulevat kirjavoitumaan ja monenlaistakin yrittäjää pyrkii markkinoille.
 

scholl

Jäsen
Taksit ovat olleet ylihintaisia, tehostamisen varaa on paljon. Ongelmana on se, että vapaa hinnoittelu mahdollistaa riistohinnoittelun. Se ei ole jees. Sen sijaan nämä suunnitelmat kuten Kovasen kympin taksit ovat ihan hyvä juttu, sillä ne tehostavat markkinoita.

Matkustan lähes aina yksin taksissa ja ilman matkatavaroita, joten mulle riittäisi joku VW Golfin kokoinen taksi. Ihmettelin jo 10 vuotta sitten miksei kaupungeissa voisi olla sellaisia minicäbejä, jotka olisivat pienempiä ja matkan aloitushinnaltaan halvempia. Nythän niitä varmaan tosiaan tulee.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Matkustan lähes aina yksin taksissa ja ilman matkatavaroita, joten mulle riittäisi joku VW Golfin kokoinen taksi. Ihmettelin jo 10 vuotta sitten miksei kaupungeissa voisi olla sellaisia minicäbejä, jotka olisivat pienempiä ja matkan aloitushinnaltaan halvempia. Nythän niitä varmaan tosiaan tulee.

Syyhän on ollut se, että ohjaamo on kuskin työpaikka ja toimisto. Työskentelen ihan viihtyisässä avokonttorissa, vaikka parantamisen varaakin olisi, mutta sinänsä ymmärrän tuon miksi pitää olla ne tilat.

Sitä olen ihmetellyt jo 10 vuotta miksei ole sellaisia autoja missä etupäässä on toimisto ja takapää olisi karjavaunu. Se on niin helvetin sama missä sen parikymmentä minuuttia istuu, jos kuski vie oikeaan paikkaan eikä yritä vedättää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Matkustan lähes aina yksin taksissa ja ilman matkatavaroita, joten mulle riittäisi joku VW Golfin kokoinen taksi. Ihmettelin jo 10 vuotta sitten miksei kaupungeissa voisi olla sellaisia minicäbejä, jotka olisivat pienempiä ja matkan aloitushinnaltaan halvempia. Nythän niitä varmaan tosiaan tulee.

Toki yksi todellinen syy on se ettei auto tee taksin hinnasta kun murto-osan, että kuinka moni lopulta on tyytyväinen jos hinta parikymmentä senttiä tippuu ja mersun sijaan pihaan ajaisikin joku Kia tai hieman käytetympi auto. Toki nyt kun ilmeisesti takseilta lähtee tuo ALV vähennys pois niin sekin ehkä hieman kaventaa sitä ettei ihan uudenkarhulla mersulla kannata ostaa ja todennäköisesti nykyisen kaltainen renkisysteemi lähtee pois joten yksi ihminen melkeinpä omistaa ja ajaa sillä yhdellä autolla joten laadun ei välttämättä tarvitse olla niin kova jos auto ei jatkossa ole ihan koko vuorokautta liikenteessä. Yksi seikkahan noissa on vissiin mersuissa ja Volvoissa että suhteelisen hyvin kestää isoa ajoa, mutta joku 20 000e auto ei välttämättä, mutta jos kilometrejä jatkossa tulee vähemmän niin ihan uudenkarheaa ei tavitse.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaverini on taksikuski ja sen vuositulot ovat oman kertomuksensa mukaan 70-80k vuodessa. Se on ihan helvetisti liikaa taksikuskille. Ei se edes itse ajele kun päivävuoroja. Joku stadilainen taksikuski voi tulla korjaamaan, mutta ei ole syytä epäillä puhuvan paskaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös