Nyt Naton puolustusministeritapaamisen yhteydessä on tullut hyvin kahdenlaista viestiä.
Ensinnäkin, se, mitä täällä keväällä uumoiltiin eli se, että Turkille Ruotsi on vaikea pala nieltäväksi tuntuu nyt olevan päivän konsensus:
”Kai siellä katsotaan vähän niin, että Ruotsilla saattaa olla vielä enemmän tekemistä kuin Suomella”, puolustusministeri Antti Kaikkonen arvioi.
www.iltalehti.fi
Toisekseen, media antaa kuvaa, että Suomen pitäisi valmistautua liittymään Natoon ilman Ruotsia:
Suomen valtiojohto on alkanut valmistautua vaihtoehtoon, jossa suomalaiset liittyisivät Natoon ennen ruotsalaisia, Iltalehden politiikan toimittaja Lauri Nurmi kirjoittaa.
www.iltalehti.fi
Pidän kyllä vielä edelleen kiinni siitä mielipiteestäni, että JOS vaikkapa Turkki hyväksyisi Suomen Natoon muttei Ruotsia, niin pitkän aikavälin strategisten tavoitteiden takia meidän EI pitäisi ratifioida Nato-jäsenyyttä itse muuten kuin pakottavassa hädässä, ja itse en näe tällä hetkellä sellaista hätää, jossa Suomen Nato-jäsenyys yksinään pelastaisi meidät siltä.
Minusta olisi Suomen kansallisen turvallisuuden kannalta iso virhe jättää nyt Ruotsi yksin ilman todella, todella pakottavaa syytä. Pitää muistaa, että Ruotsinkin oma mentaliteetti tulee muuttumaan tässä seuraavan vuosikymmenen aikana. Ruotsissa on tähän saakka kansalaiset kyllästetty puolueettomuuspolitiikalla, mutta minä uskon, että se suunta muuttuu, ja Ruotsista tullee "vanhaan" malliin Pohjolan voimamoottori. Nyt on se sauma rakentaa tuleville vuosikymmenille Ruotsiin sen verran luja lojaalius, ettei se unohda "itäistä maakuntaansa" tehdessään päätöksiään.