Tuo edellinen oli vain omaa arvausta ja eikö Kaikkonen luvannut jotain huomiseksi, kun sopimus on allekirjoitettu? Jotenkin vain jäin siihen käsitykseen, että nyt on herätty siihen, etteivät nämä maiden omat ilmatorjuntajärjestelmät toimikaan niin hyvin yhteen kuin voisi pitää suotavana. Mutta jo etukäteen siis iso disclaimer siltä varalta, että huomenissa kuuluukin sitten jotain uutta ja mullistavaa :)Kiitti @Euro71
Tuohon nähden näkisin, että meidän kenut ovat tehneet hyvää työtä, kun se vähä, mitä ovat saaneet panostaa puolustukseen, ovat käyttäneet rahat kohtuu hyvin ja Nato yhteensopivaan matskuun. Toki siellä on ainakin se NH90 kuljetushelikopterihankinta (jotka nekin toimivat nyt) sekä Laivue 2020 taistelualushanke (johon on tullut viivettä).Ukrainan sota on käsittääkseni Ukrainalle itselleen ihan logistinen helvetti, kun on sekaisin sekä eri länsimaiden aseita ja sitten myös itäsektorin (Venäjä, Neuvostoliitto) aseet ja järjestelmät. Saattaisi olla siis ensimmäinen kerta, kun länsimaat joutuvat nyt pohtimaan sitä, että jos joutuvat avustamaan jotain liittolaismaataan sodankäynnissä, niin olisihan se aika fiksua, jos eri maiden aseet solahtaisivat kokonaisuuteen saumattomasti. Tai niin saumattomasti kuin voivat, käsittääkseni esim. varaosat ja huolto on joka tapauksessa jokaiselle vehkeelle - oli kyse tankista, miehistönkuljetusvaunusta, tykistä, kk:sta tai mistä vain - erilainen, ja se löytyy pääosin vain sen valmistaneesta maasta.
Eikös ne Venäjän ohjusiskut syvyyteen ole tehty aika tavalla suht matalalla lentävillä risteilyohjuksilla? Mutta joo, käsittääkseni on juurikin näin, että Suomen IT on keskittynyt matalalla lentävien ohjusten ja alusten torjuntaan, ja korkealla lentävien torjunnassa on puutteita. Mun käsittääkseni tällä saralla parhaat välineet - ml. myös ballistiset ohjukset - on tällä hetkellä Yhdysvalloilla. Patriot-ohjuksilla mm. Israel silloin aikanaan torjui niitä Scud-iskuja, mutta nyt myöhemmin Israel on keskittynyt enemmän "matalatorjuntaan".Venäjän sotatouhut ja terroristi-iskut ovat nyt konkretisoineet korkeailmatorjuntasysteemin tarpeen myös Suomen osalta.
Pidän kyllä vielä edelleen kiinni siitä mielipiteestäni, että JOS vaikkapa Turkki hyväksyisi Suomen Natoon muttei Ruotsia, niin pitkän aikavälin strategisten tavoitteiden takia meidän EI pitäisi ratifioida Nato-jäsenyyttä itse muuten kuin pakottavassa hädässä, ja itse en näe tällä hetkellä sellaista hätää, jossa Suomen Nato-jäsenyys yksinään pelastaisi meidät siltä.
Minusta olisi Suomen kansallisen turvallisuuden kannalta iso virhe jättää nyt Ruotsi yksin ilman todella, todella pakottavaa syytä. Pitää muistaa, että Ruotsinkin oma mentaliteetti tulee muuttumaan tässä seuraavan vuosikymmenen aikana. Ruotsissa on tähän saakka kansalaiset kyllästetty puolueettomuuspolitiikalla, mutta minä uskon, että se suunta muuttuu, ja Ruotsista tullee "vanhaan" malliin Pohjolan voimamoottori. Nyt on se sauma rakentaa tuleville vuosikymmenille Ruotsiin sen verran luja lojaalius, ettei se unohda "itäistä maakuntaansa" tehdessään päätöksiään.
Joo, meinasin jo lisätä, että jos Turkki ratifioisi Suomen, muttei Ruotsia, niin Suomen kannattaa muistaa se, että ei tässä ole kyseessä se, mitä Suomi ja Ruotsi voisivat tehdä jäsenyyden eteen, vaan tämä on kaikin puolin Yhdysvallat vs Turkki -ottelu kosketellen erityisesti Irakin pohjoisosia.Samaa mieltä. Ja kuten ylempänä totesin, kyse on myös USA:n politiikasta.
On, totta kai. Suomen ei tarvitse itse ratifioida sopimusta ennen kuin haluaa. Eli kunhan Nato-maat saavat ratifioinnin valmiiksi, se tulee sitten viimeisenä Suomen eduskunnan ratifioitavaksi, ja sitä ei ole pakko tehdä ennen kuin kokee asian ajankohtaiseksi.Onko sellaista vaihtoehtoa oikeasti olemassa, että jos meille (Suomelle) näytetään vihreää valoa ilman Ruotsia, niin voitaisiin sanoa ettei oteta vielä jäsenyyttä vastaan?
Ei ole.Onko jokin aikaikkuna mihin mennessä on tehtävä päätös?
Kyllä voi. Olisihan se ennenkuulumatonta, mutta ennenkuulumatonta olisi myös se, että "köntsässä" tulevat valtiot (Visegrad, Baltian maat) erotettaisiin käsittelyssä jonkun toimesta.Voiko tosiaan vastata: "Eipäs halutakaan vielä jäseneksi, jos kaveri ei pääse"?
NATO-maat pl. Unkari ja Turkki voisivat perustaa uuden sotilasliiton Suomen ja Ruotsin kanssa. Perustava kokous voitaisiin pitää vaikka Puolan pääkaupungissa ja ihan vaan Putinille keljuillakseen voisi uuden sotilasliiton nimi olla Varsovan liitto.Nato nykymuodossan, kun siellä on esim Turkki ja Unkari, on kuin YK Venäjä mukana. Mitä vitun hyötyä on olla Natossa, jos siellä pari maata jarruttaa päätöksiä mahdollisesti useammalla vuodella. Tästä on vasta alettu puhumaan medioissa, mutta nykyaikainen Nato alkaa olla tiensä päässä. Siksikään NYT EI OLE AIKA MENNÄ MÖKILLE.
Tästä on puhuttu jo tosi paljon keväällä. Kun on kyse demokraattisten maiden sotilasliitosta - vaikkakaan kaikki eivät nyt ole niin demokraattisia - niin yksinkertaisesti ei ole paljoa muuta vaihtoehtoa kuin se, että kaikki maat hyväksyvät uudet liittolaiset. Totta, se antaa mahdollisuuden pelaamiselle, mutta tähän päivään saakka Nato on silti ollut siihen kuuluville maille liian tärkeä, että sen toimintaa olisi haluttu liikaa rampauttaa. Myös Turkille, ja erityisesti Unkarille.Nato nykymuodossan, kun siellä on esim Turkki ja Unkari, on kuin YK Venäjä mukana. Mitä vitun hyötyä on olla Natossa, jos siellä pari maata jarruttaa päätöksiä mahdollisesti useammalla vuodella. Tästä on vasta alettu puhumaan medioissa, mutta nykyaikainen Nato alkaa olla tiensä päässä. Siksikään NYT EI OLE AIKA MENNÄ MÖKILLE.
Naton vahvuus on se, että sitä vetää Yhdysvallat. Euroopan mailla on liikaa keskinäistä skismaa, että ne saavuttaisivat kovin hyvän yhtenäisyyden. Ajattele Euroopan suurimpia tai potentiaalisesti suurimpia sotilasmahteja, esimerkiksi Iso-Britanniaa, Ranskaa, Saksaa ja Puolaa. Yhdysvallat on Natossa se puheenjohtaja, joka pystyy välittämään ja ratkaisemaan Euroopan maiden riidat.NATO-maat pl. Unkari ja Turkki voisivat perustaa uuden sotilasliiton Suomen ja Ruotsin kanssa. Perustava kokous voitaisiin pitää vaikka Puolan pääkaupungissa ja ihan vaan Putinille keljuillakseen voisi uuden sotilasliiton nimi olla Varsovan liitto.
Jännä homma vain, että juuri Turkki ja Unkari jarruttaa Nato toimintaa. Entä kun tulee tositilanne? Mielestäni Unkarin ja Turkin johtajat obat aivan liian katsomattomia kortteja. Aivan yhtä arvaamattomia, kuin Putin. Varsinkin Turkki. Miten Nato on tärkeä Unkarille? Putin tuskin ensimmäisenä pommittaa Unkaria. Hehän voivat vain tilanteen sattuessa olla ns Sveitsi ja katosa vierestä. Aivan roskavaltio. Turkki esittää sovittelijaosapuolta, mutta tilanteen sattuessa ei laita tikkua ristiin vaan päin vastoin, ei hyväksy Naton päätöksiä, jolloin Naton sääntöjen mukaan ns mitään ei ole tehtävissä. Tästä syystä Nato on tällä hetkellä rampa.Tästä on puhuttu jo tosi paljon keväällä. Kun on kyse demokraattisten maiden sotilasliitosta - vaikkakaan kaikki eivät nyt ole niin demokraattisia - niin yksinkertaisesti ei ole paljoa muuta vaihtoehtoa kuin se, että kaikki maat hyväksyvät uudet liittolaiset. Totta, se antaa mahdollisuuden pelaamiselle, mutta tähän päivään saakka Nato on silti ollut siihen kuuluville maille liian tärkeä, että sen toimintaa olisi haluttu liikaa rampauttaa. Myös Turkille, ja erityisesti Unkarille.
Turkki on ollut koko Natossa-oloaikansa Naton riippakivi. Tai no - liittyessään Ataturkin aikana se oli jo vähän menossa demokraattisempaan suuntaan, mutta sen jälkeen on sattunut yhtä ja toista. Turkki ja Kreikka otettiin Natoon yhdessä siksi, että niiden välillä on niin suuri skisma, että jos olisi ottanut toisen, olisi alkanut sota sitä toista osapuolta vastaan. Kreikan ja Turkin välit eivät juuri ole lientyneet tämän 70-vuotisen jakson aikana.Jännä homma vain, että juuri Turkki ja Unkari jarruttaa Nato toimintaa.
Unkarista tuskin tulee olemaan paljoakaan iloa. Turkista on, jos se uhka koskettelee sitä seutua. Sillä on suht vahvat asevoimat ihan itsellään.Entä kun tulee tositilanne?
Unkarin itsenäisyyden puolustaminen nojaa tällä hetkellä Nato-jäsenyyden varaan, koska se on sekä sotilaallisesti että taloudellisesti yksi Euroopan heikoimmista maista.Miten Nato on tärkeä Unkarille?
Ah, kyllä todellakin sen tekee, ellei Unkari ole valmis luopumaan suvereniteetistaan, jos on mahdollisuus ja ellei Unkari olisi Natossa. Orbanin kumartelu Venäjän suuntaan on ensisijaisesti populistista sisäpolitiikkaa.Putin tuskin ensimmäisenä pommittaa Unkaria.
Ei tämä millään muotoa pidä paikkaansa. Se on toki totta, että Turkki ratsastaa kaksin rattain, mutta ei, tähän päivään mennessä Turkki ei silti ole asettunut Natoa vastaan. Se vain pitää kiinni omista erikoisoikeuksistaan koskien lähinnä etelärajaansa. Se myös aiheuttaa hirveästi päänsärkyä muille jäsenvaltioille.Hehän voivat vain tilanteen sattuessa olla ns Sveitsi ja katosa vierestä. Aivan roskavaltio. Turkki esittää sovittelijaosapuolta, mutta tilanteen sattuessa ei laita tikkua ristiin vaan päin vastoin, ei hyväksy Naton päätöksiä, jolloin Naton sääntöjen mukaan ns mitään ei ole tehtävissä.
Nato on ollut about 30-50 vuotta ainoa organisaatio, joka kykenee tekemään sotilaallisia operaatioita rajojensa ulkopuolella. Naton operaatioiden menestys on luokkaa suhteeton. Se, mikä ei ole Natolta koskaan onnistunut, on ollut paikallisten hallintojen pystyssä pitäminen vetäytymisen jälkeen. Lähes jokainen hallinto, jota Nato on pitänyt pystyssä, on romahtanut kuin märkä spagetti saman tien, kun Nato on lähtenyt.Tästä syystä Nato on tällä hetkellä rampa.
Linkki Politicoon Unkarin suhteesta Venäjään sivuten Ukrainaa ja Visegradia: Hungary’s ‘pro-Russia’ stance was inevitableTurkki on Natossa mukana ihan syystä. Unkari tosiaan on vähän heikoilla sekä Natossa että EU:ssa, ja minusta ainakin itsestä tuntuu, että Unkari polttelee tällä hetkellä liikaakin siltoja entisiin läheisiin liittolaisiinsa eli Puolaan ja Tsekkiin (toki myös Slovakiaan).
Se on minusta pelkästään Orbanin populismia. Orban syyttää kaikista maan ongelmista EU:ta, jonka jäsen se on. Ja tosiaan, Unkarin tärkeimmät liittolaiset ovat Visegrad-ryhmä - Puola, Tsekki, Slovakia ja Unkari - ja minusta Orban polttelee siltoja noihin maihin huolestuttavalla tahdilla esimerkiksi suhtautumisessaan Ukrainan sotaan.Ajoittain mietin, onko "orbanismi" todella mitä enemmistö unkarilaisista todella haluaa. Ymmärrän sinänsä maan olevan esimerkiksi Pohjoismaita konservatiivisempi, mutta onko esimerkiksi Slovenian, Tsekin ja Slovakian meno unkarilaisille todella liian liberaalia? Lisäksi huomioiden, ettei Venäjä ole Unkarille mikään historiallinen liittolainen, on maan lähentyminen Putinin Venäjää kohti todella valitettava realiteetti.
Tuokin, kyllä, totta! Ja toinen on se, että nyt puhutaan aika pitkälti Orbanin ja toissijaisesti hänen puolueensa suhtautumisesta asioihin.Artikkelin luettuani tämä näyttää kipuilulta sen suhteen, että Unkarin pitää valita Ukrainan ja Venäjän väliltä toinen ja olla sen kanssa selkeästi samalla puolella. Ei sen vuoksi, että Unkari pitäisi Venäjästä, vaan siksi, että sen suhde Ukrainaankaan ei ole ollut täydellinen.
Huomioden Unkarin kehityskulun, olettaisi jossain vaiheessa kansan pistävän vaaleissa stopin. En sitten tiedä, eikö tämänhetkisestä oppositiosta, tai vaikka Fidesz-puolueen sisältä löydy uudistusmielisiä, talousliberaaleja voimia, mitkä voisivat muodostaa seuraavan hallituksen. Diktatuurihan Unkari ei ainakaan vielä ole.Se on minusta pelkästään Orbanin populismia. Orban syyttää kaikista maan ongelmista EU:ta, jonka jäsen se on. Ja tosiaan, Unkarin tärkeimmät liittolaiset ovat Visegrad-ryhmä - Puola, Tsekki, Slovakia ja Unkari - ja minusta Orban polttelee siltoja noihin maihin huolestuttavalla tahdilla esimerkiksi suhtautumisessaan Ukrainan sotaan.
2026 seuraavat vaalit. Siihen mennessä EU:n toimet, etenkin rahalliset eli budjetin osittainen jäädytys ja mitä muuta vielä tuleekaan jos Orban ei tuotakaan usko, iskevät kovaa.Tuokin, kyllä, totta! Ja toinen on se, että nyt puhutaan aika pitkälti Orbanin ja toissijaisesti hänen puolueensa suhtautumisesta asioihin.
Katselin 2022 vaalien Wikipedia-artikkelia, ja syinä Fideszin voitolle mainittiin kaupunki-maaseutu-jako, heikkona nähty opposition johtaja ja vakauden kaipuu epävarmana aikana (vaalit huhtikuun alussa). Oppositio voi aina kehittää toimintaansa ja/tai vaihtaa johtajaa, köyhää maaseutua varsinkin kiinnostavat EU-rahat ja Venäjä on ehtinyt ja ehtii näyttämään, ettei se ole paras liittolainen, jos vakautta kaipaa.Huomioden Unkarin kehityskulun, olettaisi jossain vaiheessa kansan pistävän vaaleissa stopin. En sitten tiedä, eikö tämänhetkisestä oppositiosta, tai vaikka Fidesz-puolueen sisältä löydy uudistusmielisiä, talousliberaaleja voimia, mitkä voisivat muodostaa seuraavan hallituksen. Diktatuurihan Unkari ei ainakaan vielä ole.
EU:n syyttäminen Unkarin ongelmista on kieltämättä melkoista idiotismia. Vaikka Orban onkin ollut Brysselin kanssa tukkanuottasilla, on maa hyötynyt EU-jäsenyydestä valtavasti, ennen kaikkea taloudellisesti.
Sekin on totta, mutta toisaalta EU-jäsenyys ei kyllä tuo maalle onnea ja autuutta. Kun tulet osaksi sisämarkkinoita, niin se on tosi raju muutos, kun yhtäkkiä alat kilpailla vaikkapa Saksan teollisuuden kanssa tasavertaisena omassa maassasi. Onhan tämä Suomessakin aiheuttanut kaikenlaisia kipuja ja muutospaineita, ja voin ymmärtää, että Unkarin, Bulgarian ja Romanian kaltaisissa maissa tämä voi helposti vetää paikallisen tuotannon ihan henkihieveriin. Siksi minusta EU tekee oikein sillä, että jäsenyyttä edeltää kaikenlainen sopeutuminen ja muu vastaava, koska ilman lähentymistä toteutettu jäsenyys saattaisi ajaa koko valtion kaaokseen.EU:n syyttäminen Unkarin ongelmista on kieltämättä melkoista idiotismia. Vaikka Orban onkin ollut Brysselin kanssa tukkanuottasilla, on maa hyötynyt EU-jäsenyydestä valtavasti, ennen kaikkea taloudellisesti.
Mikään ei tuota estä, ja nykyisessä tilanteessa se olisi minusta se, mitä Suomen pitäisi tehdä, jos tuossa tilanteessa oltaisiin.Tuli mieleen, että jos Turkki ja Unkari päättäisivät ratifioida Suomen, mutta ei Ruotsia, niin mikään ei kai estäisi pohjoismaisen yhteistyön nimissä tilanteen "jäädyttämistä" siihen asti, että Ruotsi-kysymys on ratkaistu. Eli jättää oma ratifiointi ikäänkuin odottamaan. Tällöin olisi kuitenkin optio tulla nopeastikin täysjäseneksi mikäli tilanne syystä tai toisesta menisi siihen suuntaan, että se olisi turvallisuuden nimissä perusteltua.