Minulla on se huoli, että Erdogan on paljon yksinkertaisempi ja älykkyystasoltaan paljon heikompi kuin olemme kuvitelleet. Tuo hänen kehitysvammaisen tasoinen talouspolitiikan tietämyksensä pelottaa minua. Mitäpä, jos hän ei ole oikeasti millään tasolla ovela? Mitäpä, jos hän onkin vain itsekäs vanha typerys? Mitäpä, jos tämä itsekäs vanha typerys kuvittelee saavuttavansa lopulta hyötyä enemmän Putinin kautta kuin länsimailta? Hullu ajatus, mutta niin on hänen talouspolitiikkansakin.
Minusta Erdogan ei todellakaan ole millään tavalla ovela, vaan ainoastaan opportunisti ja populisti, ja minusta on todellakin mahdollista, että hän saattaisi ajatella, että Putinin kanssa kauppa olisi kannattavampaa kuin länsimaiden kanssa. Silloin Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydessä tärkeässä asemassa olisi länsiblokin tahto käyttää keppiä ja porkkanaa (kuten se on toki ollut jo tähän saakka). Erdogan pelaa tällä hetkellä kovaa peliä, ja nähtäväksi jää, miten siinä käy.
Mutta itse olen sillä tavalla rauhallinen, että kaksi tärkeintä askelta on jo otettu. Ensin se, että jäsenhakemus on laitettu menemään kansan tuella. Se kantaa kauas, Suomi (ja Ruotsi) ovat vihdoin päättäneet sen, että kummalle puolelle asettuvat mahdollisessa isommassa konfliktissa (toki länsimaiden riveissä ollaan kyllä seisottu jo kauan)(*). Toinen tärkeä askel on tarkkailijajäsenyys, koska se antaa mahdollisuuden osallistua Naton toimintaan. Ratifiointi ja täysjäsenyys kestää sen minkä kestää, mutta kyllä minä jaksan odottaa.
(*) Mikäli Itämerellä jotain tapahtuu (esim. Venäjän hyökkäys Baltiaan), niin Suomi ja Ruotsi eivät pysty pysymään erossa konfliktista. Päätös hakea Nato-jäsenyyttä kertoo sen, että sellaisessa tilanteessa Suomi ja Ruotsi nyt menisivät Naton mukana. Venäjän kannalta katsottuna tilanne on jo hävitty, on 100% varmaa että konfliktissa Suomen ja Ruotsin ilmatila sekä satamat olisivat auki Naton koneille.