Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 047 928
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Aikatauluja on joku virkamies miettinyt ihan huolella. S&S ilmoitus 12.5., sotaharjoitus päättyy 13.5., sen jälkeen hallitus keskustelee 15.5 ja eduskunta 16.5. Hakemus lähtee sen jälkeen. Eräänlaiset turvatakeet (Jef-apu ym.) ovat käytännössä voimassa tästä päivästä lukien, vaikka jos asioita tulkitsee tiheällä kammalla, vasta kun Suomi on jättänyt hakemuksensa, turvavakuuttelut ovat voimassa.

Olisi kuitenkin iivanoilla aika kiire tankkiensa kanssa körötellä viikonlopuksi häiriköimään rajalle. Lentosääkään ei ole sovelias: oletettavasti lentäjiä kaivataan muuallakin ja koneita ja osia. Venäjän sotalaivaston turvallisin paikka on telakka. Ruotsin hätäily tässä asiassa kuitenkin hiukan jurppii. Aina niitten pitää olla meitä parempia. Puuttuisi vielä, että Mats Sundin valittaisiin Ruotsin hakemuksen kuriiriksi.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ruotsissa hallitus päättää.

Täällä (ihan oikein) otetaan eduskunta mukaan jo tässä vaiheessa.
Ja Ruotsissahan porvareista koostuva oppositio on jo pidempään ollut NATO-jäsenyyden kannalla. Ratkaisevaa on nimenomaan nyt hallituspuolue sosiaalidemokraattien käännös tässä.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi toimittajille puhuessaan, että Suomen aikeet liittyä Natoon ovat pahoittelun aihe sekä syy vaatia vastauksia


Hmmm.. minkäköhän takia tässä ollaan vauhdilla menossa NATOon?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ajattelin kippistää kyseisen maan juomalla joka kerta kun joku nykyinen NATO-maa on hyväksynyt Suomen jäsenyyden mutta meneekö liian vaikeaksi? Saako Suomesta esim. jotain montenegrolaista tai albanialaista juomaa?
Vana Tallinnan voit ottaa jo nyt.
 

Majoneesi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki voijjaan tuhota
Tilannetta voi kuvata formuloiden uusintälähtöön, jossa kärkiauto junnaa hitaasti eteenpäin ja määrää tahdin. Sitten kun lähtösuora lähestyy, laitetaan yhtäkkiä kaasu pohjaan ja sitten mennään. Näin varmistetaan, että voidaan itse määrätä etenemistahti, pakka pysyy kasassa ja kukaan ei pääse takaa ohittelemaan.
Hyvä analogia. Odotan toisaalta hiki otsalla, kuka onkaan Latifi, joka aiheuttaa hässäkkää viimeistään toisessa mutkassa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi toimittajille puhuessaan, että Suomen aikeet liittyä Natoon ovat pahoittelun aihe sekä syy vaatia vastauksia

Sergei Lavrov on jo vastannut kysymykseen tämän vuoden tammikuussa. Kerratkoon sitä.

Suomalaiset ja ruotsalaiset kansat päättävät itse, haluavatko he liittyä Natoon. Me keskustelemme näistä asioista naapureiden kanssa kansainvälistä tilannetta koskevissa neuvotteluissa jatkuvasti. Venäjä näkee, että Suomen ja Ruotsin hallitukset ymmärtävät asian vakavuuden, Lavrov sanoi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitähän siinä hakemuksessa lukee?
"Oletteko viimeisen 6 kk:n aikana tunteneet vetoa länsimaisiin sotilasliittoiihin?" Kyllä/ Ei/ Ei osaa sanoa
"Harrastukset?" Rullaluistelu.
"Suosittelijat?" Boris Johnson, Kalle Kustaa.
"Mikä on suhteenne alkoholiin? ...
"Miksi meidän pitäisi valita juuri teidät?" Tää olisi unelmien paikka. Olen motivoitunut tiimipelaaja. Oikeesti meillä on yli 1300 km yhteistä maarajaa rybyjen kanssa.
"Mitä tekisitte sitten, jos teidät valitaan Naton jäseneksi?" Karjala takaisin, eiku..
Hesarin Visio -liitteelle oli jo vajaa kuukausi sitten vuodettu Suomen työhaastattelu Naton kanssa:

Pahoittelen, jos tämä on ollut tässä ketjussa monta kertaa.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Sitten jos NATO miettii mihin sijoittaa noita ohjuksia. Niin ottaa vain rohkeasti yhteyttä. Meidän kesämökille voi sijoittaa heti muutaman isomman raketin.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Tämäkin rekisteröidään: Li Andersson valmis hyväksymään Suomen Nato-jäsenyyden – ei esitä puoluekokoukselle, että vasemmistoliitto ottaisi myönteisen kannan

Kauan se kesti ja keskosena syntyi. Siis varauksellinen tuki, hyväksyy asian, koska haluaa viettää aikansa hallituksessa. Missä tehdään myös tärkeitä päätöksiä.

Joka tapauksessa, puolueiden puheenjohtajien kannat ovat nyt selvillä. Hyvin, itse asiassa yllättävän vahva yksimielisyys on syntynyt Natosta. Tarkempi analyysi on jo identiteettipolitiikkaa, jossa pienillä eroilla määritetään oma positio natojoukoissa. Ydinaseet, sotajoukot, sotaharjoitukset, omien sotilaiden käyttö, asenne yhteisiin sotilasoperaatioihin, demokratia, Trump: nämä kaikki ja paljon muuta auttaa jälleen distinktioiden tekemisessä. Mutta joka tapauksessa, tämä keskustelu tapahtuu Naton hakijan edustajana ja kohta Naton jäsenenä.

Ensi alkuun oli 2/3 enemmistö tavoitteena, mutta nyt saavutettaneen 9/10-enemmistö. Tällaista enemmistöä suurempi enemmistö on jo epädemokratiaa. Kansalaisten edustajia kuitenkin ovat hekin, ne, joita ei Nato nappaa.
 
Viimeksi muokattu:

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kyllähän tämä on hieno päivä ja jatkumoa eiliselle Saulin ja Boriksen lausumalla. Sauli aloitti heti koventamaan retoriikkaa Venäjää kohtaan kun selkänoja alkoi vahvistumaan. Olisiko saanut Kallakselta jonkun vinkin ja päätti kokeilla miltä se oikein tuntuu..
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Vana Tallinnan voit ottaa jo nyt.
Jää vielä nähtäväksi mikä NATO-maa hyväksyy Suomen jäsenyyden virallisesti ensimmäisenä. Virolla on toki kova halu olla ensimmäinen, mutta toisaalta ainakin Islanti on usein ollut halukas käyttämään näitä tilaisuuksia hyväkseen ulkopolitiikassa olemalla ensimmäinen. Itse veikkaan että ehtivät nytkin ensin. Joten kannattaa hankkia juotava Skyr-jogurtti jääkaappiin jo nyt.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kauan se kesti ja keskosena syntyi. Siis varauksellinen tuki, hyväksyy asian, koska haluaa viettää aikansa hallituksessa. Missä tehdään myös tärkeitä päätöksiä.

Andersson puhuu järkeviä.

”Olen valmis hyväksymään sen, että itse parhaana pitämäni vaihtoehto, eli eurooppalainen yhteistyö ei nykytilanteessa tarjoa samanlaista realistista ratkaisua. Meidän olisi pitänyt ymmärtää rakentaa tätä vaihtoehtoa jo paljon aikaisemmin.”

Alla olevasta lainauksesta taas näkyy, miten puolueelle vaikeaan asiaan ottaa kantaa puolueen yhtenäisyyttä ajatteleva puheenjohtaja.

Andersson ei aio esittää vasemmistoliiton puoluekokoukselle, että puolue ottaisi myönteisen kannan Natoon. Hän pitää tärkeämpänä sitä, millaisia näkemyksiä puolueen on pidettävä esillä, jos Suomi liittyy Natoon.

Jos Andersson vaatisi puolueelta virallista kantaa, saattaisi myllykosket ja kumppanit aiheuttaa kriisin yhdessä hallituspuolueista, mikä ei tässä tilanteessa ole Suomelle hyvä asia. Siksi kepukin on ollut koko kevään hiljaa mahdollisesta lähdöstä hallituksesta.

Poimin nämä Hesarista sillä iltapäivälehdet on kakkapyllyjä varten.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Jäsenhakemus olisi siis ensi viikon alkupuolella lähtemässä sekä Suomesta että Ruotsista, uskotteko kotona?

Mitä seuraavaksi? Luulen, että puolustusministeriössä ja pääesikunnassa alkaa kiireinen kevät. Omat odotukseni ovat sen kaltaisia, että aika nopeasti hakemusten lähdön jälkeen Nordefco kokoontuu. Minä itse valtionjohdossa haluaisin antaa voimakkaan signaalin muihin jäsenmaihin ratifiointiprosessin nopeuttamiseksi ja minusta parhaimpia keinoja siihen on aloittaa saman tien meidän pohjoismaisesta raamista.

Nordefco on valmis sapluuna pohjoismaiselle yhteistyölle. Nato-jäsenyyden myötä sitä voi syventää paljon, vaikka se toki jo nykyiselläänkin sisältää yhteistyötä myös muun kuin rauhan aikana. Minä aloittaisin työt heti ja uutisoisin siitä. Omat ajatukseni tästä ovat tällaisia:

- Nordefco: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti istahtavat työstämään Nordefcoa Naton sisäiseksi suunnittelutyökaluksi. Nordefcossa on jo valmiita suunnitelmia, käytäntöjä, harjoituksia, viranomaisyhteistyötä ja muuta, joten se soveltuisi vallan mainiosti perustyökaluksi.

- Nordefco ja Yhdysvallat + Kanada: Nordefcon puitteissa aletaan keskustella Yhdysvaltojen ja Kanadan kanssa arktisen alueen turvallisuudesta.

- Nordefco + JEF: Nordefco-maat ovat kaikki myös JEF-maita, mutta JEF:n mukana tulee Iso-Britannia, Viro, Latvia, Liettua ja Alankomaat. Näissä keskusteluissa alettaisiin suunnitella Itämeren turvallisuuskuvioita.

- Nordefco + JEF + Puola ja Saksa: JEF-maiden kokoukseen mukaan Puola ja Saksa Itämeren maina suunnittelemaan yhteistyötä.

- Nordefco + "Atlannin piiri": Yhdysvaltojen ja Kanadan lisäksi mukaan mm. Iso-Britannia, Saksa, Benelux-maat, Ranska, Portugali ja Espanja tarkastelemaan transatlantista turvallisuusyhteistyötä. Suomelle ja Ruotsille Atlannin piiri ei ole niin tärkeää, mutta Tanskalle, Norjalle ja Islannille se on.

Kuten tuosta huomataan, niin minusta Nordefco on todella pätevä työkalu myös Natoon. Minusta se on Suomen ja Ruotsin tärkein toimintakonteksti.

Olisi hienoa, jos jotain tällaista alettaisiin kyhätä heti, siis että Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja ja Islanti aloittaisivat välittömästi Nordefcon sisällön uudelleen suunnittelua eri viiteryhmissä, ja että tästä työstä pidettäisiin mediassa tarpeeksi meteliä. Toivon mukaan tästä olisi kerrottavana isoja asioita esimerkiksi Madridin huippukokouksessa.

Samalla tietysti voidaan markkinoida Suomea ja Ruotsia Natoon "perinteisemminkin" menetelmin, mutta tuo Nordefcon valjastaminen toisi minusta eräänlaista "vakavuutta" aikeisiin, jota sitten voitaisiin kuorruttaa muulla mediakoristelulla.
 

Tuamas

Jäsen
Andersson puhuu järkeviä.

”Olen valmis hyväksymään sen, että itse parhaana pitämäni vaihtoehto, eli eurooppalainen yhteistyö ei nykytilanteessa tarjoa samanlaista realistista ratkaisua. Meidän olisi pitänyt ymmärtää rakentaa tätä vaihtoehtoa jo paljon aikaisemmin.”

Sinänsä tässä on syytä muistaa, että EU:lle haettiin juurikin puolustuksen selkänojaa ja turvatakuulausekkeita maininnalla sotilaallisesta avunannosta ensin vuonna 1997 (tai oikeammin ne olivat voimassa 1997 asti tiettyjen maiden kesken) ja sitten vuonna 2003.

Mutta Suomi määrätietoisesti hiekotti molempia hankkeita, joilla EU:lle olisi luotu puolustusliiton piirteitä ja onnistui (Tuomiojan johdolla ja hänen tuulettaessa tätä voittoa) vesittämään artiklan 42 pykälän 7 nykymuotoonsa.

Suomi on erikoinen valtio ulkopolitiikassaan.

Ensin määrätietoisesti tehdään töitä sen eteen ettei EU:sta missään nimessä muodostu puolustuspoliittista liittoa (1995-2012), sitten pyritään taas tekemään töitä sen eteen, että EU:sta tulisi puolustuspoliittinen liitto (2013-2021) ja lopulta havahdutaan, että kas, meidän omat tavoitteet meni aikanaan läpi ja NATO on myös EU-maiden turvallisuuspoliittinen ratkaisu EU:n sijaan, johon meidänkin on syytä liittyä (2022-->).

Ihan hirveitä pisteitä ei voi ulko- ja turvallisuuspolitiikan isosta kuvasta ja strategiasta Suomen poliitikoille antaa, mutta toiminnasta tämän vuoden aikana johdonmukaisesta tiestä kohti Natoa ja oikeasta tavasta edetä pitää antaa Marinille ja Niinistölle täydet pisteet.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tähän @Tuamas :ksen viestiin laittaisin ison peukun, jos se foorumisoftassa olisi mahdollista.

Suomi on erikoinen valtio ulkopolitiikassaan. Ensin määrätietoisesti tehdään töitä sen eteen ettei EU:sta missään nimessä muodostu puolustuspoliittista liittoa (1995-2012), sitten pyritään taas tekemään töitä sen eteen, että EU:sta tulisi puolustuspoliittinen liitto (2013-2021) ja lopulta havahdutaan, että kas, meidän omat tavoitteet meni aikanaan läpi ja NATO on myös EU-maiden turvallisuuspoliittinen ratkaisu EU:n sijaan, johon meidänkin on syytä liittyä (2022-->).
Olen ihan samaa mieltä ja tainnut sen sanoakin. Suomen ulkopolitiikka turvallisuuden saralla on ollut sanalla sanoen skitsofreenista, tempoilevaa ja ristiriitaista - ja omaan jalkaan ampumista. Mutta onneksi:

Ihan hirveitä pisteitä ei voi ulko- ja turvallisuuspolitiikan isosta kuvasta ja strategiasta Suomen poliitikoille antaa, mutta toiminnasta tämän vuoden aikana johdonmukaisesta tiestä kohti Natoa ja oikeasta tavasta edetä pitää antaa Marinille ja Niinistölle täydet pisteet.
...onneksi puolustusvoimat on jo sen 30 vuotta katsellut läntiseen piiriin ja siten eri tavoin siloittanut tien ulkopolitiikan reuhtomisesta huolimatta :)
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Onneksi on jengi vaihtunut Suomen johdossa! Millaista mahtaisi touhu olla, jos Halonen ja Tuomioja olisivat vielä entisissä hommissaan? Natoon liittymistä tuskin nähtäisiin yhtä lailla ensiarvoisen tärkeänä Suomen turvallisuuden takaamiseksi, kuin nykyisen johdon mielestä.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi toimittajille puhuessaan, että Suomen aikeet liittyä Natoon ovat pahoittelun aihe sekä syy vaatia vastauksia


Hmmm.. minkäköhän takia tässä ollaan vauhdilla menossa NATOon?
Venäläisten pitäisi olla nyt hyvin imarreltuja, koska Suomessa uskotaan Venäjän armeijan olevan niin vahva, ettei sitä Suomi voisi yksin voittaa.
 

Tuamas

Jäsen
...onneksi puolustusvoimat on jo sen 30 vuotta katsellut läntiseen piiriin ja siten eri tavoin siloittanut tien ulkopolitiikan reuhtomisesta huolimatta :)

Itse olen ehkä enemmän sen näkökulman kannalla, että Nato-optio on ollut ihan aidosti myös ratkaisevien poliitikkojen silmissä "Suomen tie".

Opportunistisesti ollaan haluttu pysyä siinä rajalla ilman option realisointia niin kauan kuin mahdollista, kuitenkin tehden töitä sen eteen, että jos optio pitää realisoida, se tapahtuu juurikin näin nopeasti kuin nyt näyttää tapahtuvan (kalustoyhteensopivuus, amerikkalaiset hävittäjät jne.).

Toki tuo on hiukan optimistinen näkökulma, mutta uskon ihmisiin ja sinänsä minua ei ihan hirveästi enää kiinnosta mitä on menneisyydessä koomailtu, olennainen tavoite (jota itsekin olen pyrkinyt edistämään eri kanavissa Krimin tapahtumista lähtien ja joka itselle on ollut selkeä Suomen maali viimeistään 2008 lähtien) täyttyy aivan lähitulevaisuudessa ja isosta ulkopoliittisesta riskipelistä selvittiin todennäköisesti kuivin jaloin Naton jäseneksi.
 
Viimeksi muokattu:

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Oi tätä ilon ja onnen päivää. Ehdin sittenkin nähdä tällaisen päivän. 1991 lähtien olen kannattanut enemmän tai vähemmän liittymistä Natoon. 2008 toi lopullisen 100% varmuuden Nato-kantaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös