Jäsenhakemus olisi siis ensi viikon alkupuolella lähtemässä sekä Suomesta että Ruotsista, uskotteko kotona?
Mitä seuraavaksi? Luulen, että puolustusministeriössä ja pääesikunnassa alkaa kiireinen kevät. Omat odotukseni ovat sen kaltaisia, että aika nopeasti hakemusten lähdön jälkeen Nordefco kokoontuu. Minä itse valtionjohdossa haluaisin antaa voimakkaan signaalin muihin jäsenmaihin ratifiointiprosessin nopeuttamiseksi ja minusta parhaimpia keinoja siihen on aloittaa saman tien meidän pohjoismaisesta raamista.
Nordefco on valmis sapluuna pohjoismaiselle yhteistyölle. Nato-jäsenyyden myötä sitä voi syventää paljon, vaikka se toki jo nykyiselläänkin sisältää yhteistyötä myös muun kuin rauhan aikana. Minä aloittaisin työt heti ja uutisoisin siitä. Omat ajatukseni tästä ovat tällaisia:
- Nordefco: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti istahtavat työstämään Nordefcoa Naton sisäiseksi suunnittelutyökaluksi. Nordefcossa on jo valmiita suunnitelmia, käytäntöjä, harjoituksia, viranomaisyhteistyötä ja muuta, joten se soveltuisi vallan mainiosti perustyökaluksi.
- Nordefco ja Yhdysvallat + Kanada: Nordefcon puitteissa aletaan keskustella Yhdysvaltojen ja Kanadan kanssa arktisen alueen turvallisuudesta.
- Nordefco + JEF: Nordefco-maat ovat kaikki myös JEF-maita, mutta JEF:n mukana tulee Iso-Britannia, Viro, Latvia, Liettua ja Alankomaat. Näissä keskusteluissa alettaisiin suunnitella Itämeren turvallisuuskuvioita.
- Nordefco + JEF + Puola ja Saksa: JEF-maiden kokoukseen mukaan Puola ja Saksa Itämeren maina suunnittelemaan yhteistyötä.
- Nordefco + "Atlannin piiri": Yhdysvaltojen ja Kanadan lisäksi mukaan mm. Iso-Britannia, Saksa, Benelux-maat, Ranska, Portugali ja Espanja tarkastelemaan transatlantista turvallisuusyhteistyötä. Suomelle ja Ruotsille Atlannin piiri ei ole niin tärkeää, mutta Tanskalle, Norjalle ja Islannille se on.
Kuten tuosta huomataan, niin minusta Nordefco on todella pätevä työkalu myös Natoon. Minusta se on Suomen ja Ruotsin tärkein toimintakonteksti.
Olisi hienoa, jos jotain tällaista alettaisiin kyhätä heti, siis että Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja ja Islanti aloittaisivat välittömästi Nordefcon sisällön uudelleen suunnittelua eri viiteryhmissä, ja että tästä työstä pidettäisiin mediassa tarpeeksi meteliä. Toivon mukaan tästä olisi kerrottavana isoja asioita esimerkiksi Madridin huippukokouksessa.
Samalla tietysti voidaan markkinoida Suomea ja Ruotsia Natoon "perinteisemminkin" menetelmin, mutta tuo Nordefcon valjastaminen toisi minusta eräänlaista "vakavuutta" aikeisiin, jota sitten voitaisiin kuorruttaa muulla mediakoristelulla.