Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 061 470
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se nyt on tässä viimeaikoina nähty, että totuuuuuus on hyvin venyvä käsite itäpuolen trollien käsittelyssä.

Ehkä nämä skodet, snt:t ja muut hyödylliset idootit kannattaa jättää ihan huomiotta.
Ei nyt pelkästään sulle @kiwipilot, vaan yleisemmin: jos nyt ei lähdettäisi tälle linjalle kumminkaan.

Heti alkuun lienee väärinkäsitysten välttämiseksi syytä huomauttaa, että kannatan NATO-jäsenyyden hakemista. Siltikään se, että joku on eri mieltä NATO-kysymyksestä, ei tarkoita, että tämä olisi Venäjän palkollinen tai edes idiootti. Erilaiset mielipiteet eivät ole syy leimata ketään trolliksi saati heittää palstalta ulos, mikäli kyse ei selvästä trollauksesta ole. Kuten oli esim. vanhan kunnon TOJ:n osalta: tekstiä tuli copy-pastettuna järkyttäviä määriä, mutta todelliseen keskusteluun hän ei juuri mukaan lähtenyt. @skode kuitenkin pyrkii edes jonkinlaiseen keskusteluun, vaikka hänen perustelunsa eivät minun mielestäni kestäviä olekaan. Korostan tässä kohtaa, että itse kannatan NATO-jäsenyyden hakemista.

Väärässä oleminen tai huonot perustelut eivät sinänsä ole merkki muusta kuin ajatusprosessin keskeneräisyydestä. NATO-kysymyksessä taas minun - joka sivumennen sanoen kannatan NATO-jäsenyyden hakemista - kanssani eri mieltä eivät välttämättä edes ole väärässä, sillä kysymys ei todellisuudessa ole niin helppo ja yksinkertainen, kuin se monelle näyttää olevan. Esimerkiksi maanantaisessa politiikkaradiossa haastateltavana ollut Puolustusministeriön entinen kansliapäällikkö Jukka Juusti ei, minun kannastani poiketen, kannata NATO-hakemuksen tekemistä nyt, vaikka hänen mielestään se olisi pitänyt tehdä jo 90-luvulla. Vaikea minun on häntä Venäjän kätyriksi ja trolliksi lähteä sanomaan, vaikka eri mieltä kanssaan asiasta olenkin. Koska kannatan NATO-jäsenyyden hakemista.

Ja korostan vielä, että kannatan NATO-jäsenyyden hakemista. Ettei nyt kukaan mene minua Venäjän trolliksi leimaamaan.

EDIT: tekstiä kirjoittaessani sitten @skode ehtikin laittaa jo pari viestiä, joiden sisältö taas ei ihan keskustelusta käy. Mutta eipä hän ihan ainoa syyllinen taida olla, vaan kanssani samaa mieltä olevat näyttävät noita näsäviisaita onelinereita viljelevän vähintään samalla tahdilla. Vaikka samalla puolella debattia kanssani ovatkin. Koska kannatan NATO-jäsenyyden hakemista.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli NATO:n kannattajien mielestä Niinistö on kyvytön johtamaan?
Katsos vapaa maa. Minulla on oikeus tuohon mielipiteeseen, joten hyppää voltti. Pressa on mielipidejohtaja vahvalla mandaatilla ja tässä asiassa on pyrkinyt olemaan johtamatta. Erittäin näkyvisti ja vikassa pressissä oli suorastaan hermostunut, kun asiasta piti ottaa vastaan kysymyksiä.

Siis oikeasti, presidentin tehtävänä olkootkin kuinka vaikeaa tai ei ymmärtää, ei ole toimia tehtävänsä aikana ulkopolitiikassa (mitä NATO nyt sattuu olemaan) mikään mielipidejohtaja. Yksinkertaisesti presidentti ei pysty asettumaan mihinkään Kyllä tai Ei rooliin tässä asiassa oman mielensä mukaan, vaan hänen on mentävä eduskunnan sekä valtioneuvoston linjan mukaisesti.
EU:n kanssa ei ollut mitään ongelmia. Pressa tykitti täysiä puolesta. (Ulko)politiikka on johtamista ja siihen kuuluu myös mielipidejohtainen. Valitan, olet pahasti väärässä.
Hieno päivä ja jos on faktaa ja näin toimitaan, yksi tärkeimmistä päivistä koskaan.
Mato on haudattu seuraaviin twiitteihin ja motiivit paljastuu. Tod näköisesti tarkoitus on päinvastainen kuin ekana vaikuttaa.
Kuten olen jo aiemminkin todennut, Suomella ei tule olemaan sellaista sananvaltaa NATO:ssa oman puolustuksen osalta joka meillä nyt on. Jos esim. USA näkee omalta kohdaltaan parhaimmaksi ratkaisuksi rakentaa sen tukikohdan niin se oikeasti sen rakentaa.
Natossa on ammattiarmeijoita ja asevelvollisuusmaita myös. Osa on vaihtanut kylmän sodan jälkeen systeemiä. Valinta on vapaa. Suomen etu olisi tukikohta. Silloin höökiminen olisi välittömästi myös jenkkejä vastaan. Meillä on kyllä mahdollisuus tukikodat kieltää. USA oli pienentämässä sotilaallista läsnäoloaan Euroopassa ennen nykyistä kriisiä, joten ennakko arvio on, että ei ole sellaista kiljuen tarjoamassa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Väität siis että Suomessa voi olla presidentti joka toimii valtioneuvoston linjan vastaisesti?
Kirjoitit: "presidentti ei pysty asettumaan mihinkään Kyllä tai Ei rooliin tässä asiassa oman mielensä mukaan". Onko tuo siis tulkintasi siitä, mitä ilmaus "presidentti päättää" tarkoittaa?

Mutta tämähän alkoi siitä, kun väitit, että presidentti ei voisi toimia asiassa mielipidejohtajana. Voit varmaan kertoa, mihin tämä perustuu? Siis oletettavasti kai johonkin muuhun, kuin että sinusta vain sattuu tuntumaan siltä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Presidentti voi mielipidejohtaa kuten haluaa. Vasta päätöksissä tulee mukaan hallitus ja yhteistyö. Siis mahdollista, ei välttämättä järkevää.
 
K

kiwipilot

Arvasinkin että vastauksesi on tätä luokkaa.

Sä puhelit ihan höpsöjä mikä sulle tässä jo osoitettiin. Joskus on ihan fiksua myöntää että perseelleen meni. Ja siitä sitten uuteen nousuun. Se, että kirjoittaa kukkua (alkuun) asiallisenoloisesti ei tee siitä jotenkin parempaa kukkua. Näin se menee. Mutta nyt annetaan jankkauksen olla.

@Andrej , hienosti kirjoitettu, tunsin piston.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Niin, minäkin äänestin ei. Perustelin sen mielestäni hyvin ketjun alussa. Ei riitä asian suhteen kompetenssi, eikä sitä myöten tieto olisiko ääneni mahdollisessa kansanäänestyksessä ollenkaan hyödyksi. Siksi sellaista ei pidä mielestäni järjestää.

Onko mielipiteeni takana "vanhat ajat" puolueettomasta Suomesta tai vaan se että aina on ollut niin, en osaa sanoa.

Mutta ei se ainakaan saatana Venäjämyönteisyys ole. Koko kansan tuomitseminen tietenkin on vähän rajua, mutta sen läpeensä korruptoituneen ja todellisuudesta irtaantuneen poliittisen koneiston tuomitseminen ei. No ei mulla kansastakaan häävejä kokemuksia ole, mutta yleistää en silti voi.

Katselin eilen kotimaista TV-sarjaa, Hovimäkeä. Ollaan para-aikaa kohdassa, jossa manifesti oli tulossa Suomeen vuosisadan vaihteessa. Dejavuuta puski.120 vuotta ja sama peli jatkuu, sitten tajusin, ettei se 120 vuotta mihinkään riitä.

Sinänsä hiukan tyhmää, että tällaista pitää kirjoittaa. Ei kaikkia EI-äänen antajia kannata puudeleiksi loimittaa. Minä en ainakaan ole. Toivotaan, että asiaan paremmin vihkiytyneet osaavat tehdä Suomen kannalta pitkässä juoksussa oikeita päätöksiä. On se sitten NATO tai ei.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kirjoitit: "presidentti ei pysty asettumaan mihinkään Kyllä tai Ei rooliin tässä asiassa oman mielensä mukaan". Onko tuo siis tulkintasi siitä, mitä ilmaus "presidentti päättää" tarkoittaa?

Mutta tämähän alkoi siitä, kun väitit, että presidentti ei voisi toimia asiassa mielipidejohtajana. Voit varmaan kertoa, mihin tämä perustuu? Siis oletettavasti kai johonkin muuhun, kuin että sinusta vain sattuu tuntumaan siltä.

En nyt oikeasti osaa sanoa miten kartalla olet poliittisesta päätöksenteosta ja prosessista miten päätöksiä tehdään.

Mutta lähtökohta on nyt kuitenkin niin että presidentti ei voi yksinkertaisesti olla erimieltä eduskunnan sekä valtioneuvoston kanssa ja lobata NATO:n puolesta. Presidentti voi kyllä avata tätä "kansalaiskeskustelua" mutta se että esim. tässä vaiheessa Niinistö ilmoittaisi kansalle "että hei meidän kannattaisi nyt NATO:on liittyä" niin sitä ei yksinkertaisesti voi presidenttinä tehdä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ehdottihan presidentti Niinistö "Koronanyrkkiä" pandemian alkuvaiheessa, joka ei saanut juurikaan tuulta alleen luoden mielikuvaa, vaikkakaan ei tahallisesti, että hallituksen koronatoimenpiteet ja niiden johto eivät ole riittäviä. Ehkä sitä nyt ei voi Nato-jäsennyyteen verrata, mutta kyseessä oli kuitenkin vakavin ja suurin toisen maailmansodan jälkeinen kriisi, tähän asti.
 

Stigu

Jäsen
Väärässä oleminen tai huonot perustelut eivät sinänsä ole merkki muusta kuin ajatusprosessin keskeneräisyydestä. NATO-kysymyksessä taas minun - joka sivumennen sanoen kannatan NATO-jäsenyyden hakemista - kanssani eri mieltä eivät välttämättä edes ole väärässä, sillä kysymys ei todellisuudessa ole niin helppo ja yksinkertainen, kuin se monelle näyttää olevan.
Mä olen kyllä sitä mieltä, että tässä asiassa ei ole oikeaa tai väärää- on vain mielipiteitä.

Itse esim. ymmärrän NATO-kielteisyyden perustelun kahdella argumentilla:

1. Ei ole olemassa mitään uhkaa
2. Vaikka olisikin
a) pystymme itse, tai muuten kuin liittymällä NATOon hallitsemaan tuon uhkan ja/tai
b) NATOon liittyminen on isompi uhka

Itse näen että NATOon liittymisessä on kysymys riskienhallinnasta, eli että on olemassa uhka ja sitä ei välttämättä estetä yksin, ja NATO on paras vaihtoehto sekä 1. pienentää tuon uhkan todennäköisyyttä että 2. hallita kollektiivisesti tuo uhka, jos se realisoituu.

Riskienhallinnallakin (NATO-jäsenyydellä) on luonnollisesti joku kustannus ja omat riskinsä, ja nuo kustannukset ja riskit pitää tietysti ymmärtää. Siinä mielessä tuo julkinen NATO-keskustelu olisi aivan helvetin tärkeä käydä.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Luultavasti Kotro heittää vain tällaisen keksityn skenaarion toiveena, että se triggeröi tiettyä kansanosaa entistä kiivaammin vastustamaan Natoa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko mielipiteeni takana "vanhat ajat" puolueettomasta Suomesta tai vaan se että aina on ollut niin, en osaa sanoa.
Saat mennä tosi pitkälle. Tarton Rauhasta Talvisotaan Suomi oli puolueeton vai tarkoitatko väliä -91-95?
Mutta lähtökohta on nyt kuitenkin niin että presidentti ei voi yksinkertaisesti olla erimieltä eduskunnan sekä valtioneuvoston kanssa ja lobata NATO:n puolesta.
Miten niin ei pysty? Onko olemassa lakia?
”Minä N.N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä, että minä virassani noudatan perustuslakeja ja muita lakeja sekä toimin oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalaisten ja yhteiskunnan parhaaksi.”
Jos näkee parhaaksi, niin valan mukaan on näin toimittava.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Saat mennä tosi pitkälle. Tarton Rauhasta Talvisotaan Suomi oli puolueeton vai tarkoitatko väliä -91-95?

En minä noista ajoista tiedä. Minun lapsuudessani sitä hoettiin joka tuutista ja koulussa. Sitä vasten peilasin jäänteitä. Elämä on soljunut eteenpäin niin, että ne päällimmäiset pohdinnat ovat olleet ihan muista aiheista. Ehkä nyt on sitten aika miettiä näitäkin asioita, maailman valuessa koko ajan hullumpaan suuntaan.
 

Hukkakaato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна / Jokerit 1992-2013 / Jokerit 2023-
Niin, minäkin äänestin ei. Perustelin sen mielestäni hyvin ketjun alussa. Ei riitä asian suhteen kompetenssi, eikä sitä myöten tieto olisiko ääneni mahdollisessa kansanäänestyksessä ollenkaan hyödyksi. Siksi sellaista ei pidä mielestäni järjestää.

Onko mielipiteeni takana "vanhat ajat" puolueettomasta Suomesta tai vaan se että aina on ollut niin, en osaa sanoa.

Mutta ei se ainakaan saatana Venäjämyönteisyys ole. Koko kansan tuomitseminen tietenkin on vähän rajua, mutta sen läpeensä korruptoituneen ja todellisuudesta irtaantuneen poliittisen koneiston tuomitseminen ei. No ei mulla kansastakaan häävejä kokemuksia ole, mutta yleistää en silti voi.

Katselin eilen kotimaista TV-sarjaa, Hovimäkeä. Ollaan para-aikaa kohdassa, jossa manifesti oli tulossa Suomeen vuosisadan vaihteessa. Dejavuuta puski.120 vuotta ja sama peli jatkuu, sitten tajusin, ettei se 120 vuotta mihinkään riitä.

Sinänsä hiukan tyhmää, että tällaista pitää kirjoittaa. Ei kaikkia EI-äänen antajia kannata puudeleiksi loimittaa. Minä en ainakaan ole. Toivotaan, että asiaan paremmin vihkiytyneet osaavat tehdä Suomen kannalta pitkässä juoksussa oikeita päätöksiä. On se sitten NATO tai ei.

Jos ei ole kompetenssia arvioida asiaa, niin eikö silloin pitäisi jättää äänestämättä (tai EOS jos sellainen vaihtoehto olisi)? Eikö ei-ääneen tarvitse yhtä vahvat tiedot kuin kyllä-ääneen?
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Jos ei ole kompetenssia arvioida asiaa, niin eikö silloin pitäisi jättää äänestämättä (tai EOS jos sellainen vaihtoehto olisi)? Eikö ei-ääneen tarvitse yhtä vahvat tiedot kuin kyllä-ääneen?

Tässä äänestyksessä ei nyt varmaan kompetensseja perätty, vaan lykkäsin ääneen sillä intuitiolla, minkä nyt kahteen kertaan olen perustellut. Kansanäänestyksen en luule sen enempää oikeaa vastausta markkeeraavan, joten siitäkin ilmaisin mielipiteeni. Jos Ei ääneni tässäkin äänestyksessä on perusteeton, niin voin sen napata poiskin, koska EOS vaihtoehtoa ei ole. Ketä meistä on kenenkin kompetenssia pätevä arvioimaan, minä arvioin vain omaani.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sako

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Riskienhallinnallakin (NATO-jäsenyydellä) on luonnollisesti joku kustannus ja omat riskinsä, ja nuo kustannukset ja riskit pitää tietysti ymmärtää. Siinä mielessä tuo julkinen NATO-keskustelu olisi aivan helvetin tärkeä käydä.
Näin se on. Mitä enemmän olisi keskustelua, sitä enemmän toivottavasti olisi tietoa. Todennäköisesti jokainen ymmärtää, että NATO:lla on positiivisia ja negatiivisia puolia. Kysymys on siitä, mikä on näiden kahden muuttujan suhde Suomen osalta. Ja kun vielä keskustellaan Venäjän näkemyksestä Suomen positiona nyt ja NATO-jäsenenä, voidaan vähitellen muodostaa kokonaiskuvaa Suomen NATO-jäsenyyden hyvistä ja huonoista puolista.
 

Hukkakaato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна / Jokerit 1992-2013 / Jokerit 2023-
Tässä äänestyksessä ei nyt varmaan kompetensseja perätty, vaan lykkäsin ääneen sillä intuitiolla, minkä nyt kahteen kertaan olen perustellut. Kansanäänestyksen en luule sen enempää oikeaa vastausta markkeeraavan, joten siitäkin ilmaisin mielipiteeni. Jos Ei ääneni tässäkin äänestyksessä on perusteeton, niin voin sen napata poiskin, koska EOS vaihtoehtoa ei ole. Ketä meistä on kenenkin kompetenssia pätevä arvioimaan, minä arvioin vain omaani.

Ei tällä Jatkoajan äänestyksellä ole tietenkään mitään todellista merkitystä, mutta eiköhän kaikki täällä silti kerro mielipiteitään sillä ajatuksella, mitä mieltä oikeassa elämässä on.

On sitten joko puolesta tai vastaan, niin kumman tahansa perusteleminen sillä ettei tiedä on mielestäni kestämätön argumentti. Niin Jatkoajan äänestyksessä kuin missä tahansa muualla. Ja tämä siis ihan yleisesti, ei pelkästään suhun liittyen, eikä pelkästään Natokeskusteluun liittyen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Risa

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Ei tällä Jatkoajan äänestyksellä ole tietenkään mitään todellista merkitystä, mutta eiköhän kaikki täällä silti kerro mielipiteitään sillä ajatuksella, mitä mieltä oikeassa elämässä on.

On sitten joko puolesta tai vastaan, niin kumman tahansa perusteleminen sillä ettei tiedä on mielestäni kestämätön argumentti. Niin Jatkoajan äänestyksessä kuin missä tahansa muualla. Ja tämä siis ihan yleisesti, ei pelkästään suhun liittyen, eikä pelkästään Natokeskusteluun liittyen.
Enkö minä siinä vähän koittanut sitäkin pohtia.

Onko mielipiteeni takana "vanhat ajat" puolueettomasta Suomesta tai vaan se että aina on ollut niin, en osaa sanoa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Eihän Venäjä oikeasti kuvittele, että Nato uhkaisi heitä sotilaallisesti, enkä todellisuudessa tiedä, että kuinka paljon Putinia kiinnostaa kuuluuko Suomi Natoon vai ei. Suomi on demokraattinen ja länsimaalainen valtio eikä se Naton myötä juuri muuksi muuttuisi. Yhteensopivuuden vuoksi sisäänpääsy voisi tapahtua nopeallakin aikataululla. Ukrainan kohdalla taas Nato-jäsenyyden edistäminen tarkoittaisi myös demokratian ja länsimaisten arvojen edistämistä, minkä Putin aivan taatusti kokee sisäisenä uhkana.

Putinille Nato on oiva keppihevonen, jolla perustella sisäpoliittisesti lännen aggressioda ja luoda propagandan turvin yhteinen vihollinen, joka vyöryy kohti Venäjän rajoja ja jota vastaan on puolustauduttava.

Totta hemmetissä Putin tiedostaa, että viittaukset Venäjän imperiumin aikaisiin rajaviivoihin synnyttää Nato-keskustelua myös Suomessa ja että aggressiivinen retoriikka voi jopa edistää jäseneksi pyrkimistä. Tämä voi olla täysin tiedostettu valinta, ja mikäli Suomi Natoon liittyisi, niin tämä olisi yksi kortti lisää, jolla perustella sitä, kuinka tärkeää on suojella kohti demokratiaa siirtyyviä ex-neukkuvaltioita yhteiseltä viholliselta länneltä.

Tämä ei tietenkään ole syy minkä vuoksi Suomen ei tulisi edistää Nato-jäsenyyttä voimakkaasti.
 
Viimeksi muokattu:

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten niin ei pysty? Onko olemassa lakia?
”Minä N.N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä, että minä virassani noudatan perustuslakeja ja muita lakeja sekä toimin oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalaisten ja yhteiskunnan parhaaksi.”
Jos näkee parhaaksi, niin valan mukaan on näin toimittava.

Jos presidentti puhuu ulkopolitiikasta ja etenkin näin merkityksellisestä asiasta kansalle kannan ohi valtioneuvoston, voimme alkaa siinä vaiheessa odottamaan presidentinvaaleja, tulevat todennäköisesti hyvinkin pikaisesti "terveyssyistä". Politiikka on politiikkaa, ja haaveet ja kuvitelmat toista. Presidentti voi edistää kyllä omaa kantaansa suljetuin ovin, luomalla positiiviset puitteet esim. tapaamisten muodossa ja nimittämällä tietynlaisiin rooleihin asiaa ajavia tahoja, mutta julkiset kannanotot ovat niin puolueelle kuin itse presidentille poliittinen itsemurha. Puolueet ei kyseisenkaltaisia loukkauksia unohda
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kertokaa minulle mitä ovat ne NATOon liittymisen negatiiviset puolet ei jo valmiiksi Suomea koske? Suomi käyttää jo valmiiksi puolustusmenoihin (viisaasti, kun naapurina on imperialistinen ja melko arvaamaton terroristivaltio, vaikkakin ajoittain siunauksellisen heikkona) enemmän kuin mitä jäsenyysehdoissa vaaditaan ja enemmän kuin suurin osa jäsenistä. Suomen puolustusjärjestelmät on määrätietoisesti yhdenmukaistettu puolustusliittouman järjestelmiin integroitaviksi ilman ylimääräisiä kustannuksia. Imperialistinen itänaapurimme näkee Suomen joka tapauksessa vihamielisenä valtiona (koska ei ole suoraan alisteinen vrt. Valko-Venäjä ja Ukrainan "kansantasavallat").

Seuraavaksi: Mitä ovat ne negatiiviset puolet jotka Suomea koskisivat mutta eivät koske NATOssa olevia Baltian maita ja minkä takia ne koskisivat nimenomaan Suomea, muttei Baltiaa?

Siihen ettei NATO haluaisi pidempää itärajaa, niin olen lähes varma että haluaisi. Se olisi nimittäin vihollisvaltiolle pidempi länsiraja ja valmiiksi alivoimainen aggressori joutuisi levittämään terrorikalustonsa paljon laajemmalle, kuin tilanteessa jossa kiila menisi Bagrationia mukaillen Baltian läpi kohti Berliiniä. Baltian eteläraja kuuluu jo viholliselle ja tilanteessa jossa Suomi olisi "puolueeton" ts. Venäjän silmissä vihamielinen valtio ilman puolustusliittouman turvatakuita ts. Venäjää heikompi ja siten helposti terrorisoitavissa oleva valtio, ottaisi ko. terroristivaltio Suomenlahden hallintaansa ja näin ollen Baltia olisi saarrettu. Saarto olisi täydellinen jos Ruotsissakin katseltaisiin NATOn ulkopuolella vierestä kun itärajamme takana imperiumin vastaiskua valmisteleva maailman perse valmistelee aggressiotaan ja anneksoi Suomenlahden, Ahvenanmaan ja Riianlahden lisäksi myös Gotlannin, ihan vaan legitiimien turvallisuusintressiensä tähden, mutta ilmankin olisi Latvia ja Viro suoraan naapurimme väkisinhyväilylle täysin auki.

Nopealla "mittaa etäisyys" arviolla NATOn ja terroristivaltion välinen maaraja on tällä hetkellä tuhannen kilometriä. Tuo on terroristivaltiolle etu, pystyvät keskittämään paljon mittavammin painetta koko alueelle. Suomen ollessa mukana terroristivaltion vastaisessa puolustusliittoumassa, olisi terroristivaltion pystyttävä uhkaamaan yli kahta tuhatta kilometriä rajaa (ja luonnollisesti pystyttävä myös puolustamaan sitä mahdollisten vastahyökkäysten varalta sillä välin kun aggressoivat muualla). Voi olla siinä ja tässä kannattaisiko konventionaalisin keinoin edes yrittää.

Toki parasta olisi kun ottaisivat siinä määrin pahasti kuokkaan jo Ukrainassa että perääntyisivät nuolemaan haavojaan taas pariksi vuosikymmeneksi. Toki tuo ei poista sitä että todennäköisesti se on uhkaamassa Euroopan rauhaa jollain aikaviiveellä, eli puolustusliittoumalle tulee jatkossa kuitenkin käyttöä.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eli presidentti voi olla mielipidejohtaja, mutta se ei välttämättä kannata. Niinistön kohdalla on toki helppo ymmärtää, että ei tee mitään, mikä voisi vaarantaa 2024 vaalit ja kolmannen kauden...

Toki jos pari viikkoa otsikoissa ja poliittinen kriisi lasketaan johtamiseksi niin antaa palaa vain.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En minä noista ajoista tiedä. Minun lapsuudessani sitä hoettiin joka tuutista ja koulussa. Sitä vasten peilasin jäänteitä. Elämä on soljunut eteenpäin niin, että ne päällimmäiset pohdinnat ovat olleet ihan muista aiheista. Ehkä nyt on sitten aika miettiä näitäkin asioita, maailman valuessa koko ajan hullumpaan suuntaan.
Juu, niin hoettiin. Se oli suomalainen valhe, jolla haluttiin parantaa omaa ulkopoliittista asemaa. Valehdeltiin todella huolellisesti myös itsemme pyörryksiin. Neuvostoliitto sanoi Suomea puolueettomaksi vasta aivan viimeisillä metreillä ennen romahdusta. YYA-Suomi ei ollut tuon sotasopimuksen takia puolueeton.
Kertokaa minulle mitä ovat ne NATOon liittymisen negatiiviset puolet ei jo valmiiksi Suomea koske?
Jäsenyyskulut 45-60 miljoonaa vuodessa.
 

Analyzer

Jäsen
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös