Ruotsin ilmavoimat jos operoisivat omilta kentiltään Suomen ilmatilassa... Kelpaisi.Puolustusliitto Ruotsin kanssa kuulostaa ihan täydeltä haihattelulta. Eiköhän sieltä tulisi materiaaliapua ym. ja kaikista sotahulluimmat sotilaat, mutta ei perus svenssoni tänne itärajalle lähde rähisemään vaikka uhattaisiin ruisleivällä.
Ja samalla suomalaisille hävittäjille oikeus tukeutua Ruotsin kenttiin, jolloin olisivat paremmassa suojassa.Ruotsin ilmavoimat jos operoisivat omilta kentiltään Suomen ilmatilassa... Kelpaisi.
Itse olen enemmän NATOon liittymisen puolella kuin vastaan, mutta asia on kaikkea muuta kuin ongelmaton. Lähinnä tulee mieleen tilanne, jossa jenkeissä valtaan nousee Donald Trump v. 2.0, joka toteaa Naton "itäblokille", että voitte hoitaa omat ongelmanne. Tämän jälkeen Venäjä vyöryttää joukkonsa Baltian maiden rajoille ja aloittaa provokaatiot, jolloin Naton Suomi-joukoille, eli siis Suomen puolustusvoimille lankeaa artikla vitosen mukainen tehtävä vastata sotilaallisesti ja siinäpä sitä sitten ollaankin. Lyhyellä aikavälillä Natoon liittyminen tuntuu toki selkeästi turvallisuutta lisäävältä vaihtoehdolta mutta miten on asian laita 5-15 vuoden aikajänteellä, se onkin sitten kokonaan toinen asia.
Näin asia todellakin näyttää olevan. Oletin itse, että taustalla olisi toimittu, mutta nyt alkaa näyttämään vahvasti siltä, että odotukset menevät mitä ilmeisemmin toiveajattelun piiriin.
Ei kai se nyt heti ole että Suomi ja bingo.En nyt oikein jaksa ymmärtää, miksi kallisarvoisia päiviä ja tunteja kun Venäjä on sidottuna Ukrainaan hukataan. Meillä on nyt ikkuna liittyä Natoon pienemmällä riskillä eikä se pysy ikuiseen auki. Lisäksi, ja en nyt halua pelotella, vaan ihan tuoda keskusteluun realismia. Oletetaanpa, että neuvottelut Ukrainassa johtavat tulitaukoon ja jonkinlaiseen kompromissiin, joka on hyväksyttävä Ukrainalle.
Sen jälkeen tilanne on se, että Putin on joka tapauksessa kärsinyt kirvelevän arvovaltatappion. Maine kovana miehenä ja voittajana on ottanut pahasti hittiä. Mitä arvelette Putlerin mielessä silloin liikkuvan? Minä veikkaan, että tavoitteena on löytää nopealla aikavälillä uusi konflikti, jossa saadaan voitto kansalle esitettäväksi ja paikataan rapistunutta sotilasmainetta. Mistä sellainen voitto olisi otettavissa? Ei ainakaan Naton jäsenmaista. Valko-Venäjä on jo osa omaa imperiumia, siispä katse kohdistuu.... Bingo, kyllä, Natoon kuulumaton Suomi on ainoa riittävän heikko vastus maineenpalauttamisoperaatiota varten.
Minä veikkaan, että tavoitteena on löytää nopealla aikavälillä uusi konflikti, jossa saadaan voitto kansalle esitettäväksi ja paikataan rapistunutta sotilasmainetta. Mistä sellainen voitto olisi otettavissa? Ei ainakaan Naton jäsenmaista. Valko-Venäjä on jo osa omaa imperiumia, siispä katse kohdistuu.... Bingo, kyllä, Natoon kuulumaton Suomi on ainoa riittävän heikko vastus maineenpalauttamisoperaatiota varten.
Ja saataisiin ihan v*tullinen määrä arvokisamitaleja varsinkin talviurheilun puolella :DMitenkäs vanhaan vitsiin pohjautuva NATO-optio, eli järjestetään aseellinen selkkaus Lapissa Norjaa vastaan ja sitten, kun Norjalaiset joukot ja Nato hyökkää Suomeen, niin antaudutaan ehdoitta ja liitytään osaksi Norjan valtakuuntaa. Saadaan kaupantekijäisinä Nato-jäsenyys ja päästään osalliseksi öljyvaroihin. Selkeä win-win.
En nyt oikein jaksa ymmärtää, miksi kallisarvoisia päiviä ja tunteja kun Venäjä on sidottuna Ukrainaan hukataan. Meillä on nyt ikkuna liittyä Natoon pienemmällä riskillä eikä se pysy ikuiseen auki. Lisäksi, ja en nyt halua pelotella, vaan ihan tuoda keskusteluun realismia. Oletetaanpa, että neuvottelut Ukrainassa johtavat tulitaukoon ja jonkinlaiseen kompromissiin, joka on hyväksyttävä Ukrainalle.
Sen jälkeen tilanne on se, että Putin on joka tapauksessa kärsinyt kirvelevän arvovaltatappion. Maine kovana miehenä ja voittajana on ottanut pahasti hittiä. Mitä arvelette Putlerin mielessä silloin liikkuvan? Minä veikkaan, että tavoitteena on löytää nopealla aikavälillä uusi konflikti, jossa saadaan voitto kansalle esitettäväksi ja paikataan rapistunutta sotilasmainetta. Mistä sellainen voitto olisi otettavissa? Ei ainakaan Naton jäsenmaista. Valko-Venäjä on jo osa omaa imperiumia, siispä katse kohdistuu.... Bingo, kyllä, Natoon kuulumaton Suomi on ainoa riittävän heikko vastus maineenpalauttamisoperaatiota varten.
Todennäköisin skenaario ainakaan ihan alussa ei ole itäraja vaan maihinnousu saarille Gotlanti, Öölanti, Ahvenanmaa. Noiden haltuunotolla pystyttäisiin häiritsemään Baltian meriliikennettä dramaattisesti. Nimenomaan parhaillaan Suomi ja Ruotsi harjoittelee tota ja näyttää Venäjälle olevansa tilanteen päällä.Puolustusliitto Ruotsin kanssa kuulostaa ihan täydeltä haihattelulta. Eiköhän sieltä tulisi materiaaliapua ym. ja kaikista sotahulluimmat sotilaat, mutta ei perus svenssoni tänne itärajalle lähde rähisemään vaikka uhattaisiin ruisleivällä.
Muuten asiaa, mutta pieni huomautus. Käsittelin tilannetta hallituksen, eduskunnan ja presidentin prosessina. Jos minä saisin päättää, tilanne olisi ollut ja olisi nyt erilainen. Mutta se ei auta, kun päätöksen tekevät mainitut tahot. Hyvä jos kykenevät 1-3 viikossa astumaan NATO-prosessiin. Tähän en itse usko, ainakaan alkupään osalta.Jos minä saisin päättää, liittäisin Suomen Natoon nyt ja tekisin vaaleista tavalliset sisäpoliittiset vaalit. Näkisi naapurikin, millainen demokraattista ja omia arvoja puolustava yhteiskunta on.
Tämä on itse asiassa parhaita argumentteja Natoon liittymistä vastaan. Trump oli koko presidenttiytensä ajan korostuneen huolissaan eurooppalaisten Nato-liittolaisten puolustusbudjeteista: Trump's NATO Rethink 'Would Endanger the Whole Alliance'Itse olen enemmän NATOon liittymisen puolella kuin vastaan, mutta asia on kaikkea muuta kuin ongelmaton. Lähinnä tulee mieleen tilanne, jossa jenkeissä valtaan nousee Donald Trump v. 2.0, joka toteaa Naton "itäblokille", että voitte hoitaa omat ongelmanne. Tämän jälkeen Venäjä vyöryttää joukkonsa Baltian maiden rajoille ja aloittaa provokaatiot, jolloin Naton Suomi-joukoille, eli siis Suomen puolustusvoimille lankeaa artikla vitosen mukainen tehtävä vastata sotilaallisesti ja siinäpä sitä sitten ollaankin. Lyhyellä aikavälillä Natoon liittyminen tuntuu toki selkeästi turvallisuutta lisäävältä vaihtoehdolta mutta miten on asian laita 5-15 vuoden aikajänteellä, se onkin sitten kokonaan toinen asia.
Meillä oli ikkuna liittyä Natoon pienemmällä riskillä yli 20 vuoden ajan. Sinä aikana Nato on laajentunut viisi kertaa ja viimeistään olisi pitänyt liittyä vuonna 2004 Baltian maiden kanssa. No virhettä ei saa tekemättömäksi, mutta en oikein ymmärrä miten se ikkuna nyt erityisesti olisi auki mahdollisimman pienellä riskillä. Ikkuna on auki tai vähintään raolla, mutta ei se ole menossa kiinni. Prosessin tulee olla strukturoitu, parlamentaarinen ja perustuslain mukainen.En nyt oikein jaksa ymmärtää, miksi kallisarvoisia päiviä ja tunteja kun Venäjä on sidottuna Ukrainaan hukataan. Meillä on nyt ikkuna liittyä Natoon pienemmällä riskillä eikä se pysy ikuiseen auki.
Niin ja kyl me nyt ihan hyvin varmaan eurooppalaistenkin valtioiden kesken pärjätään ainakin alkuun.
Ja jos nyt oikeasti Putin lähtisi höyryämään eurooppalaisia NATO-maita vastaan laajalla rintamalla, kasvaa paine USA:n sisällä aika pian riittävän suureksi osallistua sotaan Euroopassa, oli siellä minkälainen nukke presidenttinä tahansa. Ja siihen USA:n osallistumiseen se sota sitten viimeistään ratkeaakin, kuten ennenkin.Eiköhän, varsinkin kun Saksa ilmoitti vihdoin todella isoista investoinneista puolustusvoimien kehittämiseen, 100 miljardilla eurolla saa jo sen verran rautaa, että Saksastakin saattaa olla sotilaallisesti jotain apua.
Ranska ja Britit ovat kuitenkin tähänkin asti ylläpitäneet uskottavia asevoimia, nyt saadaan myös Saksa mukaan, niin Nato-maiden iskukyky Euroopassa on jo riittävä, vaikka tulisi taas/uusi Putinin tukema käsinukke valkoiseen taloon.
Siis, tämähän olisi melkein omalla toivelistalla. Saisimme siis keskitetyn Euroopan turvallisuusratkaisun. Haluaisin tuota melkeinpä enemmän kuin Natoa. Euroopan suurvalta.Itse olen enemmän NATOon liittymisen puolella kuin vastaan, mutta asia on kaikkea muuta kuin ongelmaton. Lähinnä tulee mieleen tilanne, jossa jenkeissä valtaan nousee Donald Trump v. 2.0, joka toteaa Naton "itäblokille", että voitte hoitaa omat ongelmanne. Tämän jälkeen Venäjä vyöryttää joukkonsa Baltian maiden rajoille ja aloittaa provokaatiot, jolloin Naton Suomi-joukoille, eli siis Suomen puolustusvoimille lankeaa artikla vitosen mukainen tehtävä vastata sotilaallisesti ja siinäpä sitä sitten ollaankin. Lyhyellä aikavälillä Natoon liittyminen tuntuu toki selkeästi turvallisuutta lisäävältä vaihtoehdolta mutta miten on asian laita 5-15 vuoden aikajänteellä, se onkin sitten kokonaan toinen asia.