Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 049 843
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Lirissä sen sijaan oltaisiin, jos Kiova olisi kaatunut kolmessa päivässä, jonka seurauksena Nato-portit olisivat mahdollisesti kiinni, Venäjä olisi voimiensa tunnossa ja suurvallat vastahakoisia kohtaamaan Venäjän aggressiota Suomen vuoksi. Todella syvässä lirissä.
Juu, näin. Keväällä kun oli tästä puhetta, niin sanoin, että jos Ukraina olisi kaatunut kolmessa päivässä, niin täällä oltaisiin ihan hipihiljaa ja n-sanaa ei tohdittaisi edes kuiskata. Syy on se, että tuossa tapauksessa Venäjä olisi osoittanut olevansa paitsi väkivaltainen ja aggressiivinen, niin myös todellinen sotilaallinen suurvalta, jota kannattaisi pelätä ihan hyvästä syystä.

Kaikki kunnia Ukrainalle. Toinen puolisko tässä episodissa on ollut Venäjän osoittautuminen paperitiikeriksi.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Suomella kävi yksinkertaisesti hyvä mäihä. Jos Ukraina olisi kaatunut, niin olisimme aivan lirissä tällä hetkellä. En edes halua ajatella minkälainen tilanne olisi tällä hetkellä, jos meillä ei olisi NATO-prosessi näin pitkällä.
Ei liene montaa skenaariota olemassa, jossa ns. NATO-optio olisi onnistunut. Venäjän kompasteleva hyökkäys Ukrainaan lienee niitä yksittäisiä harvoja.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
En kyseenalaista Penttilän lähteitä, mutta olisi outoa mikäli he olisivat vielä kevättalvellakin edustaneet USA:n hallinnon ja Naton enemmistön näkemyksiä, varsinkin kun Penttilä itse oli kovin äänekkäästi kääntämässä Suomen mielipidekenttää Nato-prosessin pikaisen käynnistämisen kannalle. Olisiko hän tehnyt niin jos hänellä itsellään olisi ollut tiedossa ovien olleen toistaiseksi kiinni?

Itse pysyn kannassani, että Suomen ja Ruotsin jäsenyys Natossa on pitkälle geopoliittinen vaihtokauppa ja vastaisku Putinille hänen päätöksestään hyökätä Ukrainaan. Riippumatta Ukrainan sodan käänteistä, Suomi ja Ruotsi oltaisiin joka tapauksessa haluttu niin USA:n hallinnon kuin Naton itsensä toimesta jäseniksi. Miltä se olisi näyttänyt USA:n ja Naton kannalta ellei näin olisi? Niinistön nopea matka Yhdysvaltoihin vain tukee sitä käsitystä, että Suomen ja Naton kumppanuus oli jo valmiiksi hyvin läheisellä tasolla. Kaikki osapuolet ymmärsivät, että oli tullut aika viedä "prosessi" maaliin saakka. Se mikä ehkä Washingtonissakin varmasti yllätti oli Suomen kansan mielipiteen nopea nääntyminen jäsenyyden kannalle.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei liene montaa skenaariota olemassa, jossa ns. NATO-optio olisi onnistunut. Venäjän kompasteleva hyökkäys Ukrainaan lienee niitä yksittäisiä harvoja.
Käsite nimeltä NATO-optio oli pelkkää retoriikkaa ja silmänlumetta. Se oli innovoitu tilanteisiin, joissa Suomen sotilaallista liittoutumista puoltavat asialliset ja faktapohjaiset näkemykset haluttiin vaimentaa, ja samalla ohjata keskustelu toteavassa sävyssä umpikujaan niin, ettei mitään varsinaista keskustelua ehtisi syntyä.

Toivottavasti kukaan jälkiviisastelija ei tulevaisuudessa alennu niin tunariksi, että katsoisi Suomen pitkää vemputtamista kuvitteellisen NATO-optionsa varassa jotenkin suunnitelmalliseksi ja viisaaksi ulkopolitiikaksi. Se, että Suomelle tarjoutui tilaisuus ryhtyä edistämään nopeasti NATO-jäsenyyttä, johtui aivan muista syistä.

Viisasta ulkopolitiikkaa olisi ollut se, että Suomi ja mielellään myös Ruotsi olisivat oivaltaneet lukea kehityksen merkkejä kuten Baltia ja koko geopoliittinen Itä-Eurooppa tekivät. Suomessa Tarja Halonen -niminen kävelevä katastrofi lähinnä vittuili virolaisille näiden puolustuksellisia liittoutumispyrkimyksiä koskien. Jo 2008 olisi pitänyt oivaltaa, että Georgiaan hyökkäävä Venäjä ja pari vuotta aiemmin Anna Politkovskayan kylmäksi laittanut Venäjä ei ole kehittymässä sen enempää rauhanomaiseen kuin demokraattiseenkaan suuntaan. Ei haitannut Tarjaa. Jaamme samat arvot, sanoi hän.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Unkari ratifioimassa kaikessa hiljaisuudessa Suomen ja Ruotsin jäsenyyden?



Todellakin kaikessa hiljaisuudessaan ja ilman turhaa kiirettä eli joulukuun puolessa välissä viimeistään olisi Unkarikin ratifioimassa.

 

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viikko sitten olivat ratifioimassa lokakuussa, eilen marraskuussa ja tänään sitten joulukuussa. Joopajoo.
 

Vepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viikko sitten olivat ratifioimassa lokakuussa, eilen marraskuussa ja tänään sitten joulukuussa. Joopajoo.
Minä olen nyt päätökseni tehnyt. En aio näihin persereikävaltioihin matkustaa kuuna päivänä, ja kehoitan muitakin valveutuneita kansalaisia näin tekemään. Kaupassakin olen sen verran tarkkana, että jää Turkissa valmistetut maustekurkut ja ketsupit hyllyyn pölyttymään. Sen verran pitkävihainen ihminen olen, että en ole Turun sinappiakaan ostanut 19 vuoteen. Syynä valmistuksen siirtäminen ensin Ruotsiin ja sieltä Puolaan. Minulla on norsun muisti ja tämä ei ole bluffia !!
 
Minä olen nyt päätökseni tehnyt. En aio näihin persereikävaltioihin matkustaa kuuna päivänä, ja kehoitan muitakin valveutuneita kansalaisia näin tekemään. Kaupassakin olen sen verran tarkkana, että jää Turkissa valmistetut maustekurkut ja ketsupit hyllyyn pölyttymään. Sen verran pitkävihainen ihminen olen, että en ole Turun sinappiakaan ostanut 19 vuoteen. Syynä valmistuksen siirtäminen ensin Ruotsiin ja sieltä Puolaan. Minulla on norsun muisti ja tämä ei ole bluffia !!
Turun sinappia on valmistettu vuodesta 2014 lähtien taas Suomessa tosin ei Turussa.

 

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach

– Ongelmana on, ettei Suomessa ymmärretä tätä bysanttilaista poliittista kulttuuria. Siinä hämätään, sumutetaan, petetään ja valehdellaan. Suomalaiset poliitikot menevät yhä vain Unkariin ja tulevat takaisin riemuiten läpimurrosta, koska he luottavat annettuun sanaan. Tässä on kulttuurien törmäys kyseessä.

Tämähän se on Suomen asema kaikissa kansainvälisissä neuvottelupöydissä. Hyväuskoinen hölmö.
 

Fordél

Jäsen

– Ongelmana on, ettei Suomessa ymmärretä tätä bysanttilaista poliittista kulttuuria. Siinä hämätään, sumutetaan, petetään ja valehdellaan. Suomalaiset poliitikot menevät yhä vain Unkariin ja tulevat takaisin riemuiten läpimurrosta, koska he luottavat annettuun sanaan. Tässä on kulttuurien törmäys kyseessä.

Tämähän se on Suomen asema kaikissa kansainvälisissä neuvottelupöydissä. Hyväuskoinen hölmö.
Niin...Uskon kyllä, että suomalaiset poliitikot ja virkahenkilöt tietävät oikein hyvin Unkarin nykytilanteen, minkä vuoksi he kyllä osaavat suhtautua epäillen kaikkiin Unkarin lupauksiin. Juuri tämän takiahan Suomi on ollut tiukkana Unkarin EU-varojen suhteen. Jos me ihan taviksetkin tiedämme ja ymmärrämme tämän niin miksei näin olisi esim. poliitikkojenkin osalta.

Kysymys kannattaa kääntää niin, että mitä muuta esim. poliitikkojen kannattaa julkisuudessa tuoda esiin kuin luottaa siihen, että Unkari kyllä ratifioi Suomen Nato-jäsenyyden? Kun Suomen ja Unkarin välit ovat jo valmiiksi kireät, asiaa ei varmasti helpottaisi, jos poliitikkomme meuhkaisivat julkisuudessa Unkarin viivyttelemisestä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kysymys kannattaa kääntää niin, että mitä muuta esim. poliitikkojen kannattaa julkisuudessa tuoda esiin kuin luottaa siihen, että Unkari kyllä ratifioi Suomen Nato-jäsenyyden? Kun Suomen ja Unkarin välit ovat jo valmiiksi kireät, asiaa ei varmasti helpottaisi, jos poliitikkomme meuhkaisivat julkisuudessa Unkarin viivyttelemisestä.
Tämä. Suljettujen ovien takana puhutaan varmaan vähän toisia asioita, mutta julkisuuteen ei voi oikein sanoa, että kusettajiahan ne on joka iikka ja ympäri korvia pitäisi vedellä.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Niin...Uskon kyllä, että suomalaiset poliitikot ja virkahenkilöt tietävät oikein hyvin Unkarin nykytilanteen, minkä vuoksi he kyllä osaavat suhtautua epäillen kaikkiin Unkarin lupauksiin. Juuri tämän takiahan Suomi on ollut tiukkana Unkarin EU-varojen suhteen. Jos me ihan taviksetkin tiedämme ja ymmärrämme tämän niin miksei näin olisi esim. poliitikkojenkin osalta.

Kysymys kannattaa kääntää niin, että mitä muuta esim. poliitikkojen kannattaa julkisuudessa tuoda esiin kuin luottaa siihen, että Unkari kyllä ratifioi Suomen Nato-jäsenyyden? Kun Suomen ja Unkarin välit ovat jo valmiiksi kireät, asiaa ei varmasti helpottaisi, jos poliitikkomme meuhkaisivat julkisuudessa Unkarin viivyttelemisestä.
Niin no.

 

Fordél

Jäsen
Niin no.

Ja niin? Olisiko ollut parempi, kun Heinäluoma olisi todennut: Olen saanut tiedon, että Suomen Nato-jäsenyyssoppari ratifioitaisiin Unkarissa 24.10. En kuitenkaan tähän usko, koska unkarilaiset vain hämäävät, sumuttavat ja valehtelevat?

Ainoa kohta, joka tuossa jutussa pistää silmään, on Heinäluoman lausunto: "Mutta hyvässä hengessä asia etenee". Tuon olisi toki voinut jättää pois, koska kaikki me tiedämme (todennäköisesti myös Heinäluoma), että ei etene hyvässä hengessä, kuten 28 muulla Nato-maalla. Muuten soppari olisi jo ratifioitu.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ja niin? Olisiko ollut parempi, kun Heinäluoma olisi todennut: Olen saanut tiedon, että Suomen Nato-jäsenyyssoppari ratifioitaisiin Unkarissa 24.10. En kuitenkaan tähän usko, koska unkarilaiset vain hämäävät, sumuttavat ja valehtelevat?
No olisiko vaikka parempi olla julistamatta julkisesti mitään eikä helppoheikkinä niellä kaikkea mitä Orbanin delegaatio vakuuttelee?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Unkarin kaltaisen pienehkön, vientivetoisen talouden ja Euroopan "solmukohdassa" sijaitsevan suuria yhteiskunnallisia haasteitakin omaavan valtion olettaisi olevan hyvinkin kiinnostunut kansainvälisestä profiilistaan. Budapest on erittäin kaunis kaupunki, eikä unkarilaisten saavutuksia tieteissä ja taiteissa vie kukaan pois, mutta jos yhä useammalle ulkomaalaiselle Unkari henkilöityy pöhöttyneeseen Orbaniin ja muutenkin maasta kantautuvat uutiset ovat negatiivissävytteisiä, ei tämä palvele maan etua millään tavalla.

En ihmettelisi usean suomalaisen ja ruotsalaisen suunnanneen viime aikojen kaupunkilomareissulle vaikkapa Prahaan tai Amsterdamiin, Budapestin sijaan, juurikin Unkarin ikävän tilanteen takia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olisiko Unkarin demarit tehneet eurooppalaisten demarin tapaamisessa Heinäluomalle pienen jekun? Eivät kuitenkaan antaneet Putin-paitaa.

Unkarin hallituksen tahalliset ja järjestelmälliset pyrkimykset heikentää EU-arvoja ja antaa pääministerin toimesta Putinille sivustatukea on tuomittu tiukasti Unkarin opposition eli myös demarien toimesta. Ei tuolta hallitukselta ja parlamenttienemmistöltä voi kukaan unkarilainen demari odottaa asioiden sujuvan hyvin ja Suomen NATO-sopparin tulevan just allekirjoitetuksi.
 

Fordél

Jäsen
No olisiko vaikka parempi olla julistamatta julkisesti mitään eikä helppoheikkinä niellä kaikkea mitä Orbanin delegaatio vakuuttelee?
No tuon jutun pääpointti oli tuon aikataulun esille tuominen, mutta valitettavasti aikataulu myöhemmin kusi, mikä ei varmasti ollut kenellekkään yllätys. Kuten jo totesin, Heinäluoma olisi tottakai voinut jättää tuon arvionsa prosessin etenemisestä heittämättä. Eli aika vähän tässäkin nyt on aihetta kritiikille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No tuon jutun pääpointti oli tuon aikataulun esille tuominen, mutta valitettavasti aikataulu myöhemmin kusi, mikä ei varmasti ollut kenellekkään yllätys. Kuten jo totesin, Heinäluoma olisi tottakai voinut jättää tuon arvionsa prosessin etenemisestä heittämättä. Eli aika vähän tässäkin nyt on aihetta kritiikille.
Jossain luki, että Unkarin aikataulu venyy, koska Heinäluoma toi omat tietonsa julkisuuteen. Totta tai ei - niin aihetta kritiikille on. Olisi hiljaa. Vai missä roolissa Eero yrittää tässä päteä ja korjata omaa hajonnutta julkisuuskuvaansa? Toki ei se mua henkilökohtaisesti haittaa jos Heinäluoma haluaa itseään nolata entistäkin enemmän.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Jossain luki, että Unkarin aikataulu venyy, koska Heinäluoma toi omat tietonsa julkisuuteen. Totta tai ei - niin aihetta kritiikille on. Olisi hiljaa. Vai missä roolissa Eero yrittää tässä päteä ja korjata omaa hajonnutta julkisuuskuvaansa? Toki ei se mua henkilökohtaisesti haittaa jos Heinäluoma haluaa itseään nolata entistäkin enemmän.

Tiedä vaikka olisi Heinäluoman tavoite ollutkin? Jokseenkin rähmällään idän suuntaan ollut aina.
 

Fordél

Jäsen
Jossain luki, että Unkarin aikataulu venyy, koska Heinäluoma toi omat tietonsa julkisuuteen. Totta tai ei - niin aihetta kritiikille on. Olisi hiljaa. Vai missä roolissa Eero yrittää tässä päteä ja korjata omaa hajonnutta julkisuuskuvaansa? Toki ei se mua henkilökohtaisesti haittaa jos Heinäluoma haluaa itseään nolata entistäkin enemmän.
On kyllä vaikea nähdä, että yhden suomalaisen mep:n esille tuoma tieto prosessin aikataulusta, olisi siirtänyt asian käsittelyä Unkarissa. Todennäköisintä on, että käsittelyn aikataulu ei vain ollut varmistunut. Muutoksia on tullut ja tulee pitkin matkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös