Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 045 844
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Minulla on se huoli, että Erdogan on paljon yksinkertaisempi ja älykkyystasoltaan paljon heikompi kuin olemme kuvitelleet. Tuo hänen kehitysvammaisen tasoinen talouspolitiikan tietämyksensä pelottaa minua. Mitäpä, jos hän ei ole oikeasti millään tasolla ovela? Mitäpä, jos hän onkin vain itsekäs vanha typerys? Mitäpä, jos tämä itsekäs vanha typerys kuvittelee saavuttavansa lopulta hyötyä enemmän Putinin kautta kuin länsimailta? Hullu ajatus, mutta niin on hänen talouspolitiikkansakin.
Minusta Erdogan ei todellakaan ole millään tavalla ovela, vaan ainoastaan opportunisti ja populisti, ja minusta on todellakin mahdollista, että hän saattaisi ajatella, että Putinin kanssa kauppa olisi kannattavampaa kuin länsimaiden kanssa. Silloin Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydessä tärkeässä asemassa olisi länsiblokin tahto käyttää keppiä ja porkkanaa (kuten se on toki ollut jo tähän saakka). Erdogan pelaa tällä hetkellä kovaa peliä, ja nähtäväksi jää, miten siinä käy.

Mutta itse olen sillä tavalla rauhallinen, että kaksi tärkeintä askelta on jo otettu. Ensin se, että jäsenhakemus on laitettu menemään kansan tuella. Se kantaa kauas, Suomi (ja Ruotsi) ovat vihdoin päättäneet sen, että kummalle puolelle asettuvat mahdollisessa isommassa konfliktissa (toki länsimaiden riveissä ollaan kyllä seisottu jo kauan)(*). Toinen tärkeä askel on tarkkailijajäsenyys, koska se antaa mahdollisuuden osallistua Naton toimintaan. Ratifiointi ja täysjäsenyys kestää sen minkä kestää, mutta kyllä minä jaksan odottaa.

(*) Mikäli Itämerellä jotain tapahtuu (esim. Venäjän hyökkäys Baltiaan), niin Suomi ja Ruotsi eivät pysty pysymään erossa konfliktista. Päätös hakea Nato-jäsenyyttä kertoo sen, että sellaisessa tilanteessa Suomi ja Ruotsi nyt menisivät Naton mukana. Venäjän kannalta katsottuna tilanne on jo hävitty, on 100% varmaa että konfliktissa Suomen ja Ruotsin ilmatila sekä satamat olisivat auki Naton koneille.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kauhea inflaatio, ja en usko että se ratkeaisi liittymällää EU:n pakotelinjauksiin, päinvastoin.
Erdogan kiihdyttää talouspolitiikallaan Turkin inflaatioita ja kansa kärsii. Onko se oveluutta ja jokin sellainen sairas taktiikka, joka hyödyttää häntä, vai onko Erdogan vain oikeasti typerys? Minä olen alkanut kääntymään ikävä kyllä jälkimmäiseen vaihtoehtoon. En näe yhtään mitään tai ketään hyödyttävää hänen ajattelussaan, jossa inflaatiota pyritään hillitsemään koronlaskulla. Olen huolissani hänen kyvystään loogiseen ja järkevään ajatteluun. Minusta kun tuntuu, ettei hän kykene toimimaan edes oman etunsa mukaisesti, saati kansansa tai maailman.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
...vai onko Erdogan vain oikeasti typerys? ... Olen huolissani hänen kyvystään loogiseen ja järkevään ajatteluun. Minusta kun tuntuu, ettei hän kykene toimimaan edes oman etunsa mukaisesti, saati kansansa tai maailman.
Ajattele Erdoganina opportunistina ja populistina, jolle tärkein asia maailmassa on pysyä vallassa. Erdoganin politiikka on lyhytnäköistä, jolla pyritään ulosmittaamaan välittömästi saatavilla olevia voittoja hinnalla millä hyvänsä. Tähänhän hänen omalaatuinen talouspolitiikkansakin perustuu, propagandaa ja mobilaattia pahaan välilevypullistumaan, jottei suosio vain romahtaisi.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ajattele Erdoganina opportunistina ja populistina, jolle tärkein asia maailmassa on pysyä vallassa. Erdoganin politiikka on lyhytnäköistä, jolla pyritään ulosmittaamaan välittömästi saatavilla olevia voittoja hinnalla millä hyvänsä. Tähänhän hänen omalaatuinen talouspolitiikkansakin perustuu, propagandaa ja mobilaattia pahaan välilevypullistumaan, jottei suosio vain romahtaisi.
Erdogan on opportunisti ja populisti ja niin hassulta kuin se kuulostaakin, se on tosiaan tässä tapauksessa lohdullinen ajatus. Minä en vain ymmärrä tätä kokonaisuutta hänen talouspolitiikkansa ympärillä. Mitä hyötyä hänelle on siitä, että hänen hallitsemansa maan inflaatio on korkealla? Tämän jos vielä minulle avaat, niin saan vielä enemmän mielenrauhaa.
 

WillieGunn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta itse olen sillä tavalla rauhallinen, että kaksi tärkeintä askelta on jo otettu. Ensin se, että jäsenhakemus on laitettu menemään kansan tuella. Se kantaa kauas, Suomi (ja Ruotsi) ovat vihdoin päättäneet sen, että kummalle puolelle asettuvat mahdollisessa isommassa konfliktissa (toki länsimaiden riveissä ollaan kyllä seisottu jo kauan)(*). Toinen tärkeä askel on tarkkailijajäsenyys, koska se antaa mahdollisuuden osallistua Naton toimintaan. Ratifiointi ja täysjäsenyys kestää sen minkä kestää, mutta kyllä minä jaksan odottaa.

Kolmas tärkeä asia on se, että jättämällä hakemus saimme sitovat kahden keskeiset turvatakuut hakuprosessin ajaksi mm USA:lta, Briteiltä, Ranskalta, Saksalta, Norjalta, jne. Ei kiinnosta, vaikka Turkki venyttäisi ratifiointia vuosia. Me ei todellakaan olla enää yksin.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kolmas tärkeä asia on se, että jättämällä hakemus saimme sitovat kahden keskeiset turvatakuut hakuprosessin ajaksi mm USA:lta, Briteiltä, Ranskalta, Saksalta, Norjalta, jne. Ei kiinnosta, vaikka Turkki venyttäisi ratifiointia vuosia. Me ei todellakaan olla enää yksin.
Kunhan ei ole samoja kuin Jutta Urpilaisen takuutukset. :)
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Mitä hyötyä hänelle on siitä, että hänen hallitsemansa maan inflaatio on korkealla? Tämän jos vielä minulle avaat, niin saan vielä enemmän mielenrauhaa.
Ei hänelle siitä todellakaan ole mitään hyötyä, päin vastoin, tavattomasti haittaa, siksihän oppositio on Turkissa lisännyt kannatusta. Erdoganin ongelma on se, että taloustilanteen parantaminen vaatisi kovia taloustoimia ja se puolestaan mitä todennäköisimmin söisi hänen kannatuksensa - hän joutuisi turvautumaan keinoihin, jota oppositio vaatii ja sitä kautta menettäisi äänet oppositiolle. Erdoganille on aiemminkin käynyt näin. Siksi hän koettaa ratkoa niitä kaikenlaisilla epämääräisillä ja lyhytnäköisillä ratkaisuilla.

Ajattele asiaa turkkilaisten silmissä. Erdogan koettaa ohjata katseita taloushuolista muualle, mm. pitämällä yllä kovia puheita kurditerrorismista sekä nostattamalla uutisia hyvistä diileistä mm. Venäjän kanssa. Nuo diilit varmaan otetaan Turkissa vastaan ihan hyvillä mielin juuri taloustilanteen takia.

Nyt vaan kärsivällisyyttä. Tässä pelissä kolmas erä on jo edennyt puoliväliin. Nämä viimeiset "peliminuutit" varmaan tuntuvat pitkiltä, mutta luotetaan nyt vaan omaan pelitapaan. Mitään "henkilökohtaista" Turkilla tai Erdoganilla ei ole Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä vastaan: asia ei ole heille millään muotoa merkittävä, muuten kuin enintään sisäpoliittisena käsikassarana. Olisi aivan eri asia, jos vaikkapa Norja tai Viro vastustaisi jäsenyyttä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minulla on se huoli, että Erdogan on paljon yksinkertaisempi ja älykkyystasoltaan paljon heikompi kuin olemme kuvitelleet. Tuo hänen kehitysvammaisen tasoinen talouspolitiikan tietämyksensä pelottaa minua. Mitäpä, jos hän ei ole oikeasti millään tasolla ovela? Mitäpä, jos hän onkin vain itsekäs vanha typerys? Mitäpä, jos tämä itsekäs vanha typerys kuvittelee saavuttavansa lopulta hyötyä enemmän Putinin kautta kuin länsimailta? Hullu ajatus, mutta niin on hänen talouspolitiikkansakin.
Tuskin typerys, mutta itsekäs, vallanhimoinen ja ahne aivan varmasti. Käydään nyppimässä rusinoita pullista vähän joka pöydässä. Erdoganille ulkopolitiikka näyttää olevan vain peliä, jota pelataan siten että jäädään voitolle, muun tai muiden tahojen kustannuksella, ihan sama. Arvoilla ei ole Erdoganille juuri kummoisempaa merkitystä, jos niitä ei voi hyödyntää omien päämäärien tavoitteluun.
 

WillieGunn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt vaan kärsivällisyyttä. Tässä pelissä kolmas erä on jo edennyt puoliväliin. Nämä viimeiset "peliminuutit" varmaan tuntuvat pitkiltä, mutta luotetaan nyt vaan omaan pelitapaan. Mitään "henkilökohtaista" Turkilla tai Erdoganilla ei ole Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä vastaan: asia ei ole heille millään muotoa merkittävä, muuten kuin enintään sisäpoliittisena käsikassarana. Olisi aivan eri asia, jos vaikkapa Norja tai Viro vastustaisi jäsenyyttä.

Veikkaan, että Turkin hyväksyntä jää saamatta. Se on Venäjän tavoite ja etu. Lisätä eripuraa ja sekaannusta EU:ssa, rahaliitossa ja Natossa. Turkki vaatii uusia hävittäjiä ja aseita Jenkeiltä. Eivät tule koskaan samaan. Se oli selvä jo ennen eilisiä "Venäläinen maksujärjestelmä käyttöön Turkissa" uutisia. Pidän tätä Turkin kiukuttelua meille hyvänä. Ei tarvitse veronmaksajana enää pelätä Turkin liittymistä EU:hun.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Euro71 , kiitos. Hyvä vastaus ja ostan kyllä kirjoittamasi ajatukset. Edelleen jää kuitenkin auki vastaus siihen, miksi Erdogan ajattelee talouselämän laeista kuin kuusi vuotias? Uskooko hän siis oikeasti, että korkoja laskemalla saadaan inflaatio hillittyä? Onko hän oikeasti noin typerä? Se on se minun päähuoli. Vai kuuluvatko koron nostot tai edes se, ettei olisi laskenut korkoja sellaisiin koviin taloustoimiin, joiden hän pelkää laskevan kannatustaan. Tuokin toki nurinkurinen ajatus, mutta olisi siinä edes jotain josta saa kiinni.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
@Euro71 , kiitos. Hyvä vastaus ja ostan kyllä kirjoittamasi ajatukset. Edelleen jää kuitenkin auki vastaus siihen, miksi Erdogan ajattelee talouselämän laeista kuin kuusi vuotias? Uskooko hän siis oikeasti, että korkoja laskemalla saadaan inflaatio hillittyä? Onko hän oikeasti noin typerä? Se on se minun päähuoli. Vai kuuluvatko koron nostot tai edes se, ettei olisi laskenut korkoja sellaisiin koviin taloustoimiin, joiden hän pelkää laskevan kannatustaan. Tuokin toki nurinkurinen ajatus, mutta olisi siinä edes jotain josta saa kiinni.

Erdoganin taloustoimet ovat perustuneet jo vuosia siihen periaatteeseen, että lyhyen tähtäimen hyödyt > pitkän tähtäimen haitat. Mies on ollut jo sen verran aikaa vallassa ja nämä haitat ovat kasautuneet ensin pikku hiljaa ja sittten vauhdilla päälle. Ei Erdoganilla ole työkaluja Turkin talouden ongelmien ratkaisemiseen ja samalla pitää itsensä semi-itsevaltiaana. Siksi mies kääntääkin huomiota ulkomaiden kanssa puuhailuun ja kaipaa kansalta uhrautuvuutta kun Turkki on uhattuna ties mistä milloinkin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yllä olevaan Erdogan-keskusteluun liittyen suosittelen lukemaan SK:n artikkelin Erdoganista:


Vaikka otsikko käsittelee porausaluksen lähettämistä, artikkelissa tarkastellaan laajemmin Erdoganin toimia. Moni kysymys, jota yllä keskustelussa on pohdittu, ehkä selviää. Kaikilla ei ole SK:n tilausta, joten muutaman keskeisimmän asian nosto:

* Erdoğanin tavoite on tehdä Turkista jälleen suuri, ja luonnollisinta on kasvattaa vaikutusvaltaa osmanien aikaisilla alueilla.

* Turkki on kyllästynyt rooliinsa kansainvälisessä politiikassa keskitason pelaajana, joka saa tuloksia aikaan vain vahvempien tuella.

* Turkki haluaa olla itsenäinen toimija, ei USA:n tai Naton käsikassara. Yhtenäinen länsi ei ole Turkille itseisarvo, ja siksi se rikkoo myös Naton yhtenäisyyttä

* Turkki käyttää kaikkia mahdollisia keinoja, esimerkiksi politiikkaa, taloutta ja mediaa eli pehmeää valtaa sekä lisäksi sotilaallista voimaa elvyttääkseen ottomaanien aikaisen imperiumin.

* Erdoğania on kutsuttu Lähi-idän Putiniksi, koska heidän tavoitteensa ja keinonsa ovat samankaltaisia. Erdoğan haluaa olla turkinkielisen maailman ja sunnimuslimien johtaja.

* Pyrkimys suurvallaksi on näkynyt Turkin ulkopolitiikassa entistä aktiivisempana sekaantumisena muiden maiden asioihin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Hyvä homma, kyllä Suomikin voisi rikolliset Tyrkkiin lähettää, maksaa pirusti niiden vankilassa pitäminen. Sitten jos joku on haukkunut Erdogania mulkuksi ja on muutenkin hyvä tyyppi, niin ei niitä sinne tarvitse lähettää.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Viron puolustusministerin mietteitä Virosta, Suomesta ja Natosta:


Viro haluaa Suomen (ja tod näk myös Ruotsin) pian Natoon ja on sen takia käynyt myös diplomaattitasolla kirittämässä maita ratifioimaan jäsenyyden. Nyt työn alla olevat puolustussuunnitelmat tehdään jo vähän sen varaan, että Suomi on Natossa.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Olen helvetin ylpeä meistä kaikista, jotka osallistuivat aikoinaan "Suomi Natoon" kansalaisaloitteeseen. Moni täällä oli sitä mieltä, että sillä kansalaisaloitteella ei ollut mitään merkitystä ja kansalaisaloite oli turha, löydät nimimerkit tästä ketjusta. Se kansalaisaloite helmikuussa teki tämän

 
Viimeksi muokattu:

rpeez

Jäsen
Olen helvetin ylpeä meistä kaikista, jotka osallistuivat aikoinaan "Suomi Natoon" kansalaisaloitteeseen. Moni täällä oli sitä mieltä, että sillä kansalaisaloitteella ei ollut mitään merkitystä ja kansalaisaloite oli turha, löydät nimimerkit tästä ketjusta.

Minä en edelleenkään allekirjoittaisi sitä kansalaisaloitetta mihin ilmeisesti viittaat, siinä vaadittiin kansanäänestystä. Oli suuri riski, että koko homma olisi mennyt totaalisen perseilleen.

En ole ihan varma kumpaan aloitteeseen Marin viittaa, ilmeisesti tuohon samaan eikä siihen parempaan, koska sen allekirjoitukset tuli täyteen muutama päivä twiittiä myöhemmin. Tuo jälkimmäinen oli jo kyllä olemassa, ehkä se vaikutti myös.

Marinille kunnia siitä, että teki asiasta oikeamielisen ja oleellisen tulkinnan.
 

Luoto

Jäsen
Minä en edelleenkään allekirjoittaisi sitä kansalaisaloitetta mihin ilmeisesti viittaat, siinä vaadittiin kansanäänestystä. Oli suuri riski, että koko homma olisi mennyt totaalisen perseilleen.

En ole ihan varma kumpaan aloitteeseen Marin viittaa, ilmeisesti tuohon samaan eikä siihen parempaan, koska sen allekirjoitukset tuli täyteen muutama päivä twiittiä myöhemmin. Tuo jälkimmäinen oli jo kyllä olemassa, ehkä se vaikutti myös.

Marinille kunnia siitä, että teki asiasta oikeamielisen ja oleellisen tulkinnan.
Kansalaisaloitteet olivat:
- Suomen haettava NATO-jäsenyyttä perustuslaissa säädettyjen ihmisoikeusvelvoitteiden toteuttamiseksi. Aloite on lähetetty eduskuntaan 4.3.2022
-Suomen Nato-jäsenyydestä kansanäänestys. Aloite on lähetetty eduskuntaan 8.3.2022

DarkTower kirjoitti: "Olen helvetin ylpeä meistä kaikista, jotka osallistuivat aikoinaan "Suomi Natoon" kansalaisaloitteeseen." Minusta hänen sanamuotonsa viittaa selvästi NATO-jäsenyyden hakemiseen, ei mihinkään äänestykseen.
Sanna Marin twiittaa 28. helmikuuta: "Koska kansalaisaloite koskien Nato-jäsenyyttä on kerännyt ...". Marinin sanamuoto viittaa parempaan aloitteeseen, mutta päiväys huonompaan koska se oli kerännyt twiitin aikaan tarvittavan kannatuksen. Hän on kuitenkin nähnyt että parempikin on tulossa täyteen. Mitä lienee "parlamentaarisessa tilaisuudessa" ollut esillä.
 
Viimeksi muokattu:

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ensimmäisen Nato-jäsenyyttä puoltavan kansalaisaloitteen sanamuoto on mielenkiintoinen, kun se rinnastaa siihen ihmisoikeusnäkökulman. Siinä annetaan ymmärtää, että merkittävä osa kansalaisista mieltää Naton - vaikkakin sotilasliitto - olevan merkittävä instituutio nimenomaan länsimaisen liberaalidemokratian puolustamisessa. Nyt kun monien maiden hallitukset ovat nousseet avoimesti vastustamaan demokratiaa, on suuri osa suomalaisista selvästikin sillä kannalla, että Nato-jäsenyys on ajankohtaisempi kuin koskaan ja tarpeellinen lisäturva keskeisten länsimaisten arvojemme puolustamisessa. Maskit on riisuttu globaalissa mitassa, ja suomalaiset tajuavat kiitettävästi aikamme poikkeuksellisuuden sekä tarpeen puolustaa demokratiaa tarvittaessa voimalla.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Mulla taitaa olla kaikki ohjusveneiden lippikset ... faija heittti tänään kovan f-35 suomi lipulla.. jostain saanu lipparin :D .. sanoisin aika kova!!
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Mulla taitaa olla kaikki ohjusveneiden lippikset ... faija heittti tänään kovan f-35 suomi lipulla.. jostain saanu lipparin :D .. sanoisin aika kova!!
Tuollasia oli ainakin Pori Airshowssa jaossa, varmaan muuallakin. Oli kyllä komea muistokolikkokin sieltä mahdollista hankkia.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Venäjän vaikutusyritykset Suomeen ovat jääneet vähäisiksi:


Tätä tässä ketjussa tuolla jo alussa ennakoitiin, siinä vaiheessa kun kansa kääntyi Naton kannalle, niin ei ole ollut ihan hirveästi sellaisia keinoja, joilla suunta enää käännettäisiin Venäjän toimesta. Itse ehdottelin tuolla alkupuolella, että paras vaihtoehto olisi - ja olisi ollut - rakentaa suurta sydänystävyyttä Suomen kanssa, jos sen haluaa pitää poissa länsiblokista, mutta Venäjä jo aika päivää sitten valitsi vihamielisyyden ja painostamisen. Ja sitä paitsi, kuten tuolla alkupäässä puhutaan, loppuviimeksi Neuvostoliitto/Venäjä on jo pitkään laskenut Suomen länsiblokkiin kuuluvaksi.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ei-niin-yllättäen Suomi, Ruotsi ja Norja suunnittelevat yhteistä sotaharjoitusta:


"Eirik Kristoffersenin mukaan Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys on ehkä suurin asia, mitä Norjan turvallisuudelle on tapahtunut sitten Norjan oman Natoon liittymisen. Norjalaiskenraali näkee uusien mahdollisuuksien avautuvan Pohjolan puolustamisessa.

”Katsomme kaikkia mahdollisuuksia vahvistaa pohjoisen turvallisuutta yhdessä. Se sisältää muun muassa harjoittelun toistemme alueilla säännöllisesti ilman byrokratiaa. Katsomme myös lentotukikohtia ja rajat ylittävää logistiikkaa, kuten rautatieyhteyttä Göteborgista Narvikiin”, Kristoffersen sanoo High North Newsille."

Vanhempi juttu Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydestä ja arktisesta alueesta (on kyllä saattanut olla tässä ketjussa jo):

 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Linkkaan tähän vähän jotain vanhempaa materiaalia Helsingin Sanomista. Pahoittelut, jos nämä ovat jo tässä ketjussa olleet, itsellä ei vaan ole muistikuvaa, että olisin aiemmin lukenut. Nämä ajoittuvat touko-kesäkuuhun, jolloin meidän huomio oli Nato-jäsenyyden hakemisessa ja sitten Madridin kokouksessa.

22.5. Miksi Suomelle Nato-jäsenyys on selkeämpi juttu kuin ruotsalaisille:


Tuolle asialle on löydettävissä tosi yksinkertaisia syitä. Yksinkertaisesti ei ole Ruotsin etu tehdä turvallisuuspoliittisia päätöksiä niin, että Suomi ei niitä voisi seurata. Turvallisuuspolitiikan saralla ruotsalaiset pyrkinevät varmaan tulevaisuudessakin noudattelemaan sitä linjaa, että Ruotsi on samassa liitossa Suomen kanssa.

1.6. Tanska liittyy tiukemmin EU:n puolustuspolitiikkaan:


Venäjän sota, ja Suomen ja Ruotsin Nato-hakemus aiheuttavat luonnollisesti turbulenssia myös Tanskassa, vaikka varmaan loppuviimeksi asiasta (Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydestä) kaikkein eniten kiinnostuneita ovat suunnilleen intressijärjestyksessä Norja, Baltian maat, Kanada ja USA, sekä Puola ja todennäköisesti myös Saksa. Saksa on ollut kannanotoissa varovainen, mutta olen melko varma, että "vanhan liittolaisen" mukaan tuleminen sotilasliittoon piristää lopulta myös Saksaa.

19.6. Hornet-kauppa:


Kaikki me ollaan tässä ketjussa muistettu puida Elisabet Rehniä ja Hornet-kauppoja, ja sitä, kuinka se oli ensimmäinen askel kohti Natoa. Niin kyllä varmasti olikin. Kannattaa ehdottomasti muistaa, että PV:n kannalta Suomea uhkaa sotilaallisesti yksi ainoa valtio, eikä ole puolustuskyvyn kannalta mitenkään kauhean hyvä ripustautua täydennyksissä juuri sen maan varaan.

Toki totta on, että tuossa vaiheessa Suomi olisi voinut tehdä kompromissiratkaisun ostamalla hävittäjät Ranskasta tai Ruotsista. Mun täytyy itse sanoa, että Ruotsin JAS-hanke kyllä sinällään sopisi myös Suomen ratkaisuksi. JAS on Hornetin tavoin tarkoitettu nousemaan lyhyeltä kentältä ja sen huolto on järjestettävissä liikkuvaksi.

Nato-jäsenyys muuten varmaan muuttaa tätä paradigmaa Suomen ilmavoimissa. Suomessahan on pidetty tosi isossa arvossa sitä, että koneet voidaan nostaa lentoon maantieltä ja ne voidaan myös huoltaa sinne. Kun Ruotsista ja Norjasta saadaan ilmavoimille tarpeellista syvyyttä, niin se antaa kyllä mahdollisuuden myös muunlaiselle konekannalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös