Joo, kannattaa tosiaan muistaa se, että siinä missä Erdganinkin puheista paljon on suunnattu maan sisälle, niin samalla tavalla myös Niinistön ja Haaviston puheista paljon suunnattiin Suomeen rauhoittelemaan suomalaisia sopimuksesta.
Ja olen tosiaan
@Cobol :n kanssa samaa mieltä siitä, että Turkin puheista valtaosa on suunnattu muille Nato-maille ja noista mainituista syistä. Ja olen
@Fordél :n kanssa samaa mieltä, että Turkin vaatimuksista valtaosa kohdistuu Ruotsiin.
- - -
YLE:llä oli tuossa ihan vasta juttua Ruotsista ja Natosta:
Svenska Dagbladetin kartoituksesta paljastuu Suomen iso rooli ja Ruotsin puolustusministerin varomaton möläytys puhelinkeskustelussa kadulla.
yle.fi
"Hemmetin Suomi, nyt meidänkin varmaan pitää lähteä mukaan" - Suomen rooli Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyshankkeessa on minusta ihan kiistaton. Tästä puhuttiin jo keväällä. Suomen ja Ruotsin puolustuspoliittiset ratkaisut on sidottu toisiinsa, ja niissä Suomella on iso rooli, koska Suomi on näitä eturintaman maita. Ruotsin on todella hankala tehdä Suomesta eriäviä puolustuspoliittisia päätöksiä, vaikka se tahtoisi.
- - -
Nyt viime aikoina Suomessa on ollut paljon ulkomaalaisia joukkoja harjoittelemassa. Ihan tulevia varusmiehiä ajatellen olisi mahtavaa, jos Suomi jatkossakin järjestäisi leirejä ja yhteisiä harjoituksia ulkomaalaisten ammattisotilaiden ja varusmiesten kanssa. Kaiken muun ohella luulen, että sillä olisi positiivinen vaikutus paitsi Suomen armeijan koulutusmenetelmiin, myös varusmiespalveluksen kuvaan ylipäätään. On hiukan eri asia harjoitella metsässä keskenään teiniporukalla kuin harjoitella esimerkiksi brittiläisten tai jenkkiläisten ammattisotilaiden kanssa.