Vähän samaa mieltä, ainakin jotkut pystyy toteuttamaan ja loppuihin sanalliset vastineet sopivasti muotoillen.En voi sanoa olevani perehtynyt tuohon Turkin tilanteeseen kovinkaan paljoa, mutta ei kai näiden toteuttaminen kovin vaikeaa voi olla.
Vähän samaa mieltä, ainakin jotkut pystyy toteuttamaan ja loppuihin sanalliset vastineet sopivasti muotoillen.En voi sanoa olevani perehtynyt tuohon Turkin tilanteeseen kovinkaan paljoa, mutta ei kai näiden toteuttaminen kovin vaikeaa voi olla.
Kohdan 10. "Kansalaisjärjestöstatuksella Turkkia vastaan toimivien järjestöjen toiminta on lopetettava" täyttäminen vaatisi yhdistymisvapauden poistamista lainsäädännöstä. Suomessahan saa varsin vapaasti perustaa yhdistyksiä kunhan nyt ei suoranaisesti rikollista toimintaa harjoita. Lisäksi meillä ei ole "valtiollista poliisia" tai vastaavaa tahoa, joka osaisi kieltää "oikeat" järjestöt vaan menään oikeuslaitoksen kautta, joka ei välttämättä lämpeä ajatukselle Turkin kumileimasimeksi ryhtymisestä.En voi sanoa olevani perehtynyt tuohon Turkin tilanteeseen kovinkaan paljoa, mutta ei kai näiden toteuttaminen kovin vaikeaa voi olla.
Vaatisiko?Kohdan 10. "Kansalaisjärjestöstatuksella Turkkia vastaan toimivien järjestöjen toiminta on lopetettava" täyttäminen vaatisi yhdistymisvapauden poistamista lainsäädännöstä. Suomessahan saa varsin vapaasti perustaa yhdistyksiä kunhan nyt ei suoranaisesti rikollista toimintaa harjoita. Lisäksi meillä ei ole "valtiollista poliisia" tai vastaavaa tahoa, joka osaisi kieltää "oikeat" järjestöt vaan menään oikeuslaitoksen kautta, joka ei välttämättä lämpeä ajatukselle Turkin kumileimasimeksi ryhtymisestä.
"tarvitaan" siis Valtiollinen poliisi riittävin valtuuksin ja se pitää miehitetään "oikein" ajattelevilla ihmisillä... helppoa, jos sen osaa...
Just näin. Lukuunottamatta tuota henkilöiden luovutusta, niin nuohan ovat kaikki aika tulkinnanvaraisia kohtia. Pienellä mielikuvituksella saadaan varmasti järkevät vastaukset jo nyt aikaan ilman suurempia lakimuutoksia tai myönnytyksiä.Vaatisiko?
Itse vastaisin tuohon kysymykseen jotenkin näin: "Suomi tarkkailee onko Suomessa muita maita, esimerkiksi Turkkia, vastaan terrorisesti toimivia kansalaisjärjestöstatuksella olevia järjestöjä. Sellaiset järjestäytyneeseen rikollisuuteen verrattavissa olevat järjestöt voidaan lakkauttaa."
Jos nykyisin pystyy sen PV liikkeen, UBn ja CBn lakkauttamaan niin mikseipä sitten samaan lakiin saisi koplattua tuollaisen.
Tai jotakin sinne päin. Ei sen vastauksen varmaan tarvitse millilleen olla mitä Turkki vaatii jos mahdotonta, mutta hengeltään Turkkia tyydyttävä, ns. partly compliant. Se paljon parempi kuin vastaus "Ei onnistu".
Hieman kärjistäen Turkin toimet kurdeja kohtaan eivät niin valtavasti Venäjän toimista eroa. Jos ei hyväksy sotaa Ukrainassa, ei voi mielestäni hyväksyä myöskään noita Turkin vaatimuksia lipsahtamatta pahasti tekopyhyyden puolelle.En voi sanoa olevani perehtynyt tuohon Turkin tilanteeseen kovinkaan paljoa, mutta ei kai näiden toteuttaminen kovin vaikeaa voi olla.
Ottamatta Turkki & Venäjä vertaukseen kantaa, Suomi ei ole hyväksymässä kurdien palauttamista Suomesta Turkkiin esimerkiksi siksi, että henkilö on kuulunut PKK & YPG ryhmiin. Samoin, Suomi ei ole muuttamassa sananvapautta niin, että Turkki päättää keitä ei saa haastatella. Mitään tällaista prosessia ei ole menossa eikä tulossa. Ja tämä ei riipu hallituksesta. Orpon johtama hallitus toimii tässä aivan samoin kuin Marinin.Hieman kärjistäen Turkin toimet kurdeja kohtaan eivät niin valtavasti Venäjän toimista eroa. Jos ei hyväksy sotaa Ukrainassa, ei voi mielestäni hyväksyä myöskään noita Turkin vaatimuksia lipsahtamatta pahasti tekopyhyyden puolelle.
Asettuuhan tuo asevientikielto hieman mielenkiintoiseen valoon Nato jäsenyyden myötä, mutta sinällään en olisi itsekään sitä vielä lieventämässä. Ukrainan sodan myötä Turkin uhka kurdeille on kumminkin selkeästi kasvanut.Ottamatta Turkki & Venäjä vertaukseen kantaa, Suomi ei ole hyväksymässä kurdien palauttamista Suomesta Turkkiin esimerkiksi siksi, että henkilö on kuulunut PKK & YPG ryhmiin. Samoin, Suomi ei ole muuttamassa sananvapautta niin, että Turkki päättää keitä ei saa haastatella. Mitään tällaista prosessia ei ole menossa eikä tulossa. Ja tämä ei riipu hallituksesta. Orpon johtama hallitus toimii tässä aivan samoin kuin Marinin.
Ruotsin osalta tilanne on erilainen. Siellä on löytynyt väylä, jota kautta PKK saa ruotsalaisia aseita (USA:sta) ja nyt demarien ja hallituksen kaatamisen estävän yhden äänen eli kurdiedustajan välinen sopimus ei taida pitääkään. Amineh Kakabaveh on Iranin kurdi ja entinen peshmergataistelija, joka liittyi 13-vuotiaana vasemmistokurdien aseelliseen siipeen. Eilen hän totesi, että hän ei tule tukemaan asevientikiellon purkamista Turkkiin. Tarkoitus on ymmärtääkseni ollut Suomessa ja Ruotsissa lieventää kieltoa.
Vähän menee arveluksi osaltani, mutta ymmärtääkseni asevientikieltoa ei purettaisi, vaan aseita tms toimitettaisiin tapauskohtaisesti. Nyt on ehdoton ei uusille toimituksille, jatkossa olisi ehkä siitä riippuen, mistä on kyse.Asettuuhan tuo asevientikielto hieman mielenkiintoiseen valoon Nato jäsenyyden myötä, mutta sinällään en olisi itsekään sitä vielä lieventämässä. Ukrainan sodan myötä Turkin uhka kurdeille on kumminkin selkeästi kasvanut.
Suomella ei Venäjän naapurina ole varaa tuomita kaikkia maailman pahuuksia ja olla itse täydellinen. Turvaa on pakko hakea jostakin ja nyt turvaa on päätetty hakea Natosta. Näillä näkymin on pakko jotain myönnytyksiä tehdä Turkin suuntaan, ihan vaan pragmaattisista ja turvallisuuspoliittisista syistä. En näe sen olevan tekopyhää, vaan tosiaan pragmaattisen itsekästä.Hieman kärjistäen Turkin toimet kurdeja kohtaan eivät niin valtavasti Venäjän toimista eroa. Jos ei hyväksy sotaa Ukrainassa, ei voi mielestäni hyväksyä myöskään noita Turkin vaatimuksia lipsahtamatta pahasti tekopyhyyden puolelle.
Näin olen itsekin ymmärtänyt, mutta varmuutta uupuu täälläkin.Vähän menee arveluksi osaltani, mutta ymmärtääkseni asevientikieltoa ei purettaisi, vaan aseita tms toimitettaisiin tapauskohtaisesti. Nyt on ehdoton ei uusille toimituksille, jatkossa olisi ehkä siitä riippuen, mistä on kyse.
Vaikka ymmärränkin Turkin asenteen tulevan Nato maan kieltäytymisestä tuoda heille itselleen aseita, ei tuo asevienti silti ole välttämättä se ratkaisevin kysymys jäsenyyden hyväksymisessä.Suomella ei Venäjän naapurina ole varaa tuomita kaikkia maailman pahuuksia ja olla itse täydellinen. Turvaa on pakko hakea jostakin ja nyt turvaa on päätetty hakea Natosta. Näillä näkymin on pakko jotain myönnytyksiä tehdä Turkin suuntaan, ihan vaan pragmaattisista ja turvallisuuspoliittisista syistä. En näe sen olevan tekopyhää, vaan tosiaan pragmaattisen itsekästä.
Olisihan se kivaa jos Turkki ei olisi Naton jäsen, tai Suomi voisi saada vastaavat turvatakuut muualta, mutta kun se ei ole mahdollista. Persettä ei toki tarvitse avata ja antaa Turkin suuntaan Erdolle kairattavaksi, mutta emme voi jättää Turkin huolia myöskään täysin huomioimatta.
Juu todellakin. Kyllähän tässä haisevat ihan muut asiat kuin Suomen väitetyt "terrorismiyhteydet". Tämän vuoksi kauheasti ei kannata tehdä. Luultavasti lopulta Suomen osalta riittävät terrorismin tuomitseminen ja kovat sanat. Onneksi tässä ei tosiaan ole mikään kiire ja "harmaa aika" on melko hyvin turvattu.Vaikka ymmärränkin Turkin asenteen tulevan Nato maan kieltäytymisestä tuoda heille itselleen aseita, ei tuo asevienti silti ole välttämättä se ratkaisevin kysymys jäsenyyden hyväksymisessä.
Pragmaattisuus voi mielestäni olla myös tekopyhää ja jokaisella on omat mielipiteensä siitä mikä menee liian pitkälle, mikä ei. Itselleni Turkin toimet kurdeja kohtaan ovat niin raskaita hyväksyä, että en niille voi antaa siunausta. Toisaalta en taida olla valmis myöskään aloittamaan suoria sotatoimia Turkkia vastaan, jotta kurdien sorrolle tulisi loppu siltä suunnalta. Tekopyhyyttä ja kompromisseja tuppaa löytymään joka suunnalta.
Venäjälle voi ilmoittaa, että tämä on erikoisoperaatio Ahvenanmaan vapauttamiseksi.Ja kun sinne Natoon päästään, voidaan samalla sulkea se Venäjän lähetystö Maarianhaminassa. Ei ole mitään syytä antaa heidän valvoa enää demilitarisointia Nato-maassa ja ovathan nuo itsekin rikkoneet lähes kaikkia mahdollisia sopimuksia tähänkin asti, joten lähettiläs vaan laivaan ja kohti Pietaria tai mihin onkaan sitten menossa.
Rauhaahan siellä vain turvataan, ei tarvi edes erikoisoperaatiota.Venäjälle voi ilmoittaa, että tämä on erikoisoperaatio Ahvenanmaan vapauttamiseksi.
Tuossahan olisi suorastaan loistava ryhdistäytymisen paikka näiden Turkin vaatimusten kanssa. PKK löytyessä taustalta toimimasta voisi olla mahdollista osoittaa tekoja ja tehdä ainakin tutkinnallisia pidätyksiä. Toinen syy tutkia asia on selvittää tarkoitusperäinen toiminta Ruotsin valtiota vastaan. Venäläisten kytkösten löytyminen taustalta voisi olla myös merkittävää moneen suuntaan. Venäjällä on ollut yhteyksiä PKK:n kanssa ja ainakin turkkilaiset ovat huhuilleet myös Venäjän palkanneen terroristeja.Ruotsista löytyy PKK-väkeä, jotka sekä toteuttavat kampanjan, että uutisoivat sen Turkkiin. En sulje pois Venäjänkään yhteyttä kampanjaan ja tuleviin kampanjoihin. Onneksi Suomessa on parempi tilanne ja sellaisena se tulee myös pitää estämällä radikaaliaineksen pääsy turvapaikanhakijoina meille. Ei helppoa.
Ruotsi vetäisi kyllä hakemuksensa varmaan tuolloin pois. Ei heitä kiinnosta pyrkiä sellaiseen roskasakkiim, joka hyväksyisi Suomen muttei heitä.Jos tässä nyt sattuisi käymään niin että Suomelle tarjotaan Natojäsenyyttä mutta Ruotsille ei, niin missään tapauksessa tätä ei kannata jättää käyttämättä. Ruotsi voi jäädä sinne Naton eteiseen odottelemaan vaikka vuosikausiksi tai vetää hakemuksensa pois. Meillähän se 1300 km raja Venäjän kanssa on.
Se ei oikeasti kannata. Ruotsi ei ole Naton jäsen siksi kun Suomi ei ole. Jos Suomi on Naton jäsen, niin silloin on myös Ruotsi.Jos tässä nyt sattuisi käymään niin että Suomelle tarjotaan Natojäsenyyttä mutta Ruotsille ei, niin missään tapauksessa tätä ei kannata jättää käyttämättä. Ruotsi voi jäädä sinne Naton eteiseen odottelemaan vaikka vuosikausiksi tai vetää hakemuksensa pois. Meillähän se 1300 km raja Venäjän kanssa on.