Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 079 929
  • 10 343

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

Luoto

Jäsen
Nyt yritetään että Erdoganille annettaisiin jotain johon hän olisi tyytyväinen ja lopettaisi kiristyksen. Suututtaa ajatuskin että USA joustaa ja antaa kiristäjälle periksi.
Eikö olisi parempi että USA kiristäisi Turkkia ja lopettaa sen sitten kun Turkki antaa periksi. Taitaa kuitenkin Turkki olla liian tärkeä Natolle ja Erdo tietää sen, tai ei sitten ole mitään millä kiristää.
Voi olla myös niin, että Turkki vaatii tietoisesti mahdottomia ja sanoo pallon olevan Suomella ja Ruotsilla. Lopulta hän kuitenkin antaa jalosti periksi ja painostaa USA:takin antamaan vastavuoroisesti periksi ja ottamaan Turkin mukaan F-35-hävittäjäohjelmaan ym.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Nyt yritetään että Erdoganille annettaisiin jotain johon hän olisi tyytyväinen ja lopettaisi kiristyksen. Suututtaa ajatuskin että USA joustaa ja antaa kiristäjälle periksi.
Eikö olisi parempi että USA kiristäisi Turkkia ja lopettaa sen sitten kun Turkki antaa periksi. Taitaa kuitenkin Turkki olla liian tärkeä Natolle ja Erdo tietää sen, tai ei sitten ole mitään millä kiristää.
Voi olla myös niin, että Turkki vaatii tietoisesti mahdottomia ja sanoo pallon olevan Suomella ja Ruotsilla. Lopulta hän kuitenkin antaa jalosti periksi ja painostaa USA:takin antamaan vastavuoroisesti periksi ja ottamaan Turkin mukaan F-35-hävittäjäohjelmaan ym.
Erdon kaltaiselle basaarikauppiaalle voi hetkellisesti luvata ihan mitä vain, jotta pikkupelle on tyytyväinen omaan peilikuvaansa ja antaa taas aikuisten tehdä aikuisten juttuja. Sillä samalla sekunnilla, kun valta kalkkunoilla vaihtuu, pyyhitään Erdon sopimuksilla persettä ja arvioidaan tilanne uudelleen. Näinhän tämä kv. politiikassa menee, ja edelleen uskon kalkkunamaan sisäisen tilanteen olevan se oikea syy, että pääjehu siellä yrittää kukkoilla kaikille kun palli heiluu ja mitään valoa ei ole tuunnelin päässä. Lisäksi pahimmillaan tuolla ei vallan vaihtuessa pääty vain poliittinen ura, vaan päätepysäkki voi tulla muutenkin, niin solmuun on Erdogan maansa ajanut.

Odotellaan mitä huominen tuo tullessaan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomi voisi ostaa pari kymmentä Bayraktaria; riittäisikö se?
Bayraktarit näkyy turhan hyvin tutkassa, sen on Ua julkisesti kertonut.
Detsch siteeraa useita nimettömiä ukrainalaisviranomaisia ja -sotilaita. Heidän mukaansa Ukraina on pitkälti lopettanut Bayraktar TB2 -lennokkien käyttämisen Itä-Ukrainassa, koska Venäjä on petrannut alueella ilmapuolustustaan.
– Nyt kun Venäjä on pystyttänyt hyvän ilmapuolustuksen, ovat lennokit lähes hyödyttömiä, sanoo yksi lennokin ohjaaja Detschin mukaan.


Jos halutaan maksaa kiristäjälle lunnaita, niin Bayraktareiden ostaminen on perusteltua. Mä pistäisin rahaa ennemmin pienempiin droneihin ja ne etsimään kohteita epäreilulle tulelle. Niitä tarvitaan paljon, koska yhdellä dronella tehdään vain muutama lento.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Paine Naton sisällä on niin suuri saada Suomi ja Ruotsi jäseniksi, että edes Turkki tuskin pystyy kovin pitkään asiaa venyttämään. Turkki on saanut omat huolensa jo esille Natossa, ja niihin pyritään myös vastaamaan. Eiköhän jäsenyysneuvottelut päästä aloittamaan Madridissa. Näkisin tämän puolesta puhuvan nimenomaan Naton päätös nostaa noinkin dramaattisesti nopean toiminnan joukkojensa määrää itäisessä Euroopassa - ja siihen Nato mielellään tarvitsee myös Suomea ns. antavaksi osapuoleksi.

Foliohattuilua tai ei, niin kyllä se melko todennäköistä on, että USA:n johdolla on jo pitkään ennen Ukrainan sotaa kosiskeltu Suomea Natoon. Ei Pentagonissa tyhmiä olla. Kyllä siellä on tarkoin laskettu Suomen pätevien puolustusvoimien nettohyöty Natolle ja varsinkin USA:lle. Kannatti Nato-kumppanuuden myötä myydä Suomelle F-35A:t muita halvempaan kauppahintaan sillä olettamalla, että Suomi jossain vaiheessa hakeutuu täysjäseneksi ja alkaa ottamaan harteilleen Baltian ilmatilaa.

Voin jo nähdä Nato-jäsenyyden toteuduttua, että osa kriitikoista alkaa julistaa miten Suomi "huijattiin" Natoon, kun maajoukkojamme alkaa ilmavoimien ohella viihtyä viiviiseen tahtiin Baltian maissa. Mutta tämähän on se ennakkoon vähemmän puhuttu hinta siitä, minkä Suomi 5. artiklan ja ydinsateenvarjon alle pääsemisestään maksaa. Itse en näe varsinkaan ilmavoimien osalta laajentuvaa ilmatilavalvontavelvollisuutta huonona asiana. Kalliita hävittäjiä ja lentäjiä ei kannata turhaan seisottaa maassa, varsinkin kun F-35A ei lentotunneista väsy samalla tavoin kuten Hornetit.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Paine Naton sisällä on niin suuri saada Suomi ja Ruotsi jäseniksi, että edes Turkki tuskin pystyy kovin pitkään asiaa venyttämään.
Luotetaan vaan meidän omaan pelitapaan. Ei kannata olla liian huolissaan, kaikki realiteetit ovat Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden puolella.

Foliohattuilua tai ei, niin kyllä se melko todennäköistä on, että USA:n johdolla on jo pitkään ennen Ukrainan sotaa kosiskeltu Suomea Natoon. Ei Pentagonissa tyhmiä olla. Kyllä siellä on tarkoin laskettu Suomen pätevien puolustusvoimien nettohyöty Natolle ja varsinkin USA:lle.
Ei siihen minusta mitään foliohattuilua tarvita. Suomen ja Ruotsin hyöty Natolle on ollut pitkään tiedossa ja silloin kun Baltian maat hakivat jäsenyyttä, oli sellaistakin puhetta, että niitä ei oteta, jos Suomi ei tule mukana. Ruotsia on kosiskeltu ensimmäistä kertaa Natoon -48 eli sen perustamisneuvottelujen yhteydessä, Suomea ainakin -92 alkaen.

Kannatti Nato-kumppanuuden myötä myydä Suomelle F-35A:t muita halvempaan kauppahintaan sillä olettamalla, että Suomi jossain vaiheessa hakeutuu täysjäseneksi ja alkaa ottamaan harteilleen Baltian ilmatilaa.
Kyllä, sekä siksi, että Suomen F-35 -laivue vahvistaa Norjan vastaavaa arktisella alueella. Olihan tuosta jo puhetta silloin hävittäjien tarjouskilpailun yhteydessä, että F-35 toisi synergiaetua napapiirin pohjoispuolelle.

Voin jo nähdä Nato-jäsenyyden toteuduttua, että osa kriitikoista alkaa julistaa miten Suomi "huijattiin" Natoon, kun maajoukkojamme alkaa ilmavoimien ohella viihtyä viiviiseen tahtiin Baltian maissa. Mutta tämähän on se ennakkoon vähemmän puhuttu hinta siitä, minkä Suomi 5. artiklan ja ydinsateenvarjon alle pääsemisestään maksaa. Itse en näe varsinkaan ilmavoimien osalta laajentuvaa ilmatilavalvontavelvollisuutta huonona asiana. Kalliita hävittäjiä ja lentäjiä ei kannata turhaan seisottaa maassa, varsinkin kun F-35A ei lentotunneista väsy samalla tavoin kuten Hornetit.
Juuri varsinkin meri- ja ilmavoimien kannalta laajentuva ilma- ja merialue ei ole oikeastaan minkäänlainen ongelma, ehkä jopa päin vastoin.

Toivoisin, että kansainvälistyminen näkyisi tulevaisuudessa myös varusmieskoulutuksessa, joko niin, että varusmiesten mukana on enemmän ammattisotilaita, mutta miksei niinkin, että harjoitusleirejä voi olla skandinaviassa tai Baltian maissa. Ei sillä, en halua varusmiehiä ja reserviläisiä lähetettäväksi sotiin muihin maihin (vapaaehtoisia lukuunottamatta toki), koska siellä he olisivat pääosin vain muiden jaloissa. Mutta kyllä reserviläisarmeijalle olisi eduksi, jos jo koulutuksessa yhtenä tekijänä olisi yhteistyö muiden armeijoiden kanssa.
 

Byvajet

Jäsen
Voin jo nähdä Nato-jäsenyyden toteuduttua, että osa kriitikoista alkaa julistaa miten Suomi "huijattiin" Natoon, kun maajoukkojamme alkaa ilmavoimien ohella viihtyä viiviiseen tahtiin Baltian maissa. Mutta tämähän on se ennakkoon vähemmän puhuttu hinta siitä, minkä Suomi 5. artiklan ja ydinsateenvarjon alle pääsemisestään maksaa.

En ylläty lainkaan, jos Suomi mallioppilaana rupeaa huolehtimaan muiden puolustuksesta ja vielä maksaa sen saamatta likikään samaa takaisin. Suomelle on ollut EU:ssakin ominaista nöyrän koulutytön asenne, jossa tärkeämpää on hakea hyväksyntää muilta ja yhteenkuuluvuutta muihin kuin ajaa röyhkeästi omaa etuaan.

Natoon liittymisen seurauksena Suomen julkiset kulut tulevat nousemaan, koska valtio tarvitsee rahaa muiden maiden auttamiseen. Vaihtoehtoisesti Suomen omaa puolustusta ajetaan alas kulujen karsimiseksi.

Pahoin pelkään, että ajan myötä Suomen oman puolustuksen taso heikkenee. Riskianalyyseissä heikkeneminen kompensoidaan Naton apuun vetoamalla. Nato sitten auttaa sen minkä auttaa sillä tavalla kuin auttaa. Ihan hirveästi en Naton yhtenäisyyteen usko, vaan oletan, että kun suurempien tai enemmistön etu vaatii, Nato lakkaa olemasta.

Natolla ei ole samanlaista moraalia kuin perheyhteisöissä on. Sen moraali on paperimoraalia ihan samalla tavalla kuin Euroopan moraali on paperimoraalia Ukrainan tapauksessa. Paperilla ja puheissa on tärkeää auttaa, mutta omaa asemaa ei olla valmiita riskeeraamaan Ukrainan tukemiseksi. Siksi Ukrainassa eivät taistele läntiset joukot. Siksi Nato-maat eivät tule lähettämään Suomen rajoille kuolemaan kymmeniä tuhansia miehiä, jos tilanne sitä vaatii.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Foliohattuilua tai ei, niin kyllä se melko todennäköistä on, että USA:n johdolla on jo pitkään ennen Ukrainan sotaa kosiskeltu Suomea Natoon.
Onhan tämä 100 % varmaa. Vuosikymmeniä on kosiskeltu ja siitä löytyy materiaalia reippaasti netistä. Suomen poliittiset johtajat Halosen ja Tuomiojan johdolla ovat tiukasti tiivistäen huijanneet itseään ja kansaa väitteellä, jonka mukaan jos Suomesta tulee NATO:n jäsen, Venäjä hyökkää Suomeen ja jos emme liity, Venäjä ei hyökkää Suomeen.

Mielenkiintoista muuten sekin, että en muista yhtään a-studiota tms jossa toimittaja olisi laittanut politiikann raskaan sarjan satusedät ja -tädit edes sen kysymyksen eteen, moneenko NATO-maahan Venäjä on hyökännyt ja moneenko NATO:n ulkopuoliseen maahan Venäjä on hyökännyt.

Natolla ei ole samanlaista moraalia kuin perheyhteisöissä on. Sen moraali on paperimoraalia ihan samalla tavalla kuin Euroopan moraali on paperimoraalia Ukrainan tapauksessa. Paperilla ja puheissa on tärkeää auttaa, mutta omaa asemaa ei olla valmiita riskeeraamaan Ukrainan tukemiseksi. Siksi Ukrainassa eivät taistele läntiset joukot. Siksi Nato-maat eivät tule lähettämään Suomen rajoille kuolemaan kymmeniä tuhansia miehiä, jos tilanne sitä vaatii.

Tässä olet todennäköisesti sekä oikeassa että väärässä. Jos NATO on uhattuna Venäjän toimesta ja Venäjä tekee ohjushyökkäyksiä yms NATO:n Euroopaan valtioihin, NATO ei laita puolustusliiton ulkopuoliseen maahan kymmeniä tuhansia miehiä.

Jos NATO ei ole uhattuna, vaan NATO:n hyökkäys koskee ainoastaan Suomea, kyllä tänne on saatavilla joukkojakin. Jos Suomi ehtii NATO:n jäseneksi, joukkoja tulee tietenkin varmemmin kuin prosessivaiheen aikana.

Tämä aina unohtuu Venäjän näkökantaa seuraavilta: kyse ei ole sotilaallisessa mielessä Suomen auttamisesta, vaan NATO:n kannalta parhaasta tavasta vastata Venäjän hyökkäykseen ja pitää Suomi iskukykyisenä läntisenä alueena. Tämä on NATO:lle tärkeää kun verrokkina on se, että Venäjä ottaa haltuunsa ainakin Suomen etelärannikon.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Erdo: ''Sauli, miten sinä sait Joelta F-35:ia, minä en saanut edes F-16:ia?''
Sauli: '' You know Erdo, you need bigger balls, big cohones !!''
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Pahoin pelkään, että ajan myötä Suomen oman puolustuksen taso heikkenee. Riskianalyyseissä heikkeneminen kompensoidaan Naton apuun vetoamalla. Nato sitten auttaa sen minkä auttaa sillä tavalla kuin auttaa. Ihan hirveästi en Naton yhtenäisyyteen usko, vaan oletan, että kun suurempien tai enemmistön etu vaatii, Nato lakkaa olemasta.
Kannattaa katsoa niiden maiden suuntaan, joilla on asiassa hävittävää. Minä kyllä tositilanteessa voisin luottaa länsinaapureihimme Ruotsiin ja Norjaan, koska heillä ei ole mitään syytä päästää sotaa leviämään omille mailleen. Ei sieltä varusmiehiä olisi tulossa ja tuskin paljoa maavoimiakaan, mutta ilma- ja merikalustoa varmasti sekä tietysti se, että satamat ja lentokentät pysyisivät auki Suomen sota-aluksille.

Myös Iso-Britanniaan jollain tavalla luotan, heillä ei ole juuri ollut ongelmia "ulkoiluttaa" ammattiarmeijaansa eri puolilla maailmaa, jos vaan sille on saanut hyvän syyn. Yhdysvalloista voisi kyllä sanoa vähän samaa.

Sen sijaan esimerkiksi Espanjan, Italian, Kreikan ja Turkin apu olisi tositilanteessa melko varmasti luokkaa "jaksuhaleja", mutta se on tietysti ihan selvä asia.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Paine Naton sisällä on niin suuri saada Suomi ja Ruotsi jäseniksi, että edes Turkki tuskin pystyy kovin pitkään asiaa venyttämään. Turkki on saanut omat huolensa jo esille Natossa, ja niihin pyritään myös vastaamaan. Eiköhän jäsenyysneuvottelut päästä aloittamaan Madridissa. Näkisin tämän puolesta puhuvan nimenomaan Naton päätös nostaa noinkin dramaattisesti nopean toiminnan joukkojensa määrää itäisessä Euroopassa - ja siihen Nato mielellään tarvitsee myös Suomea ns. antavaksi osapuoleksi.

Foliohattuilua tai ei, niin kyllä se melko todennäköistä on, että USA:n johdolla on jo pitkään ennen Ukrainan sotaa kosiskeltu Suomea Natoon. Ei Pentagonissa tyhmiä olla. Kyllä siellä on tarkoin laskettu Suomen pätevien puolustusvoimien nettohyöty Natolle ja varsinkin USA:lle. Kannatti Nato-kumppanuuden myötä myydä Suomelle F-35A:t muita halvempaan kauppahintaan sillä olettamalla, että Suomi jossain vaiheessa hakeutuu täysjäseneksi ja alkaa ottamaan harteilleen Baltian ilmatilaa.

Voin jo nähdä Nato-jäsenyyden toteuduttua, että osa kriitikoista alkaa julistaa miten Suomi "huijattiin" Natoon, kun maajoukkojamme alkaa ilmavoimien ohella viihtyä viiviiseen tahtiin Baltian maissa. Mutta tämähän on se ennakkoon vähemmän puhuttu hinta siitä, minkä Suomi 5. artiklan ja ydinsateenvarjon alle pääsemisestään maksaa. Itse en näe varsinkaan ilmavoimien osalta laajentuvaa ilmatilavalvontavelvollisuutta huonona asiana. Kalliita hävittäjiä ja lentäjiä ei kannata turhaan seisottaa maassa, varsinkin kun F-35A ei lentotunneista väsy samalla tavoin kuten Hornetit.
Suomeahan on "houkuteltu" eri intensiteeteillä NATOon neukkulan kaatumisesta lähtien ja täysin liittolaiskalustostakin on saatu nauttia jo reilusti ennen F-35 hankintaa (viimeistään Hornetien AG aseistuksen myötä sisäpiirissä ollen). Sinänsä toki hämmentävää miten vastahakoisesti maassamme on suostuttu näkemään itäisen terroristivaltion todellinen luonne, faktisestihan mikään ei ole muuttunut sodan myötä, nyt ne paskiaiset vaan toteuttaa kovaan ääneen julistamaansa agendaa totuttua lännemmässä ja vastarinnan voimakkuuden takia aiempaa avoimemmin.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
En ylläty lainkaan, jos Suomi mallioppilaana rupeaa huolehtimaan muiden puolustuksesta ja vielä maksaa sen saamatta likikään samaa takaisin. Suomelle on ollut EU:ssakin ominaista nöyrän koulutytön asenne, jossa tärkeämpää on hakea hyväksyntää muilta ja yhteenkuuluvuutta muihin kuin ajaa röyhkeästi omaa etuaan.

Natoon liittymisen seurauksena Suomen julkiset kulut tulevat nousemaan, koska valtio tarvitsee rahaa muiden maiden auttamiseen. Vaihtoehtoisesti Suomen omaa puolustusta ajetaan alas kulujen karsimiseksi.

Pahoin pelkään, että ajan myötä Suomen oman puolustuksen taso heikkenee. Riskianalyyseissä heikkeneminen kompensoidaan Naton apuun vetoamalla. Nato sitten auttaa sen minkä auttaa sillä tavalla kuin auttaa. Ihan hirveästi en Naton yhtenäisyyteen usko, vaan oletan, että kun suurempien tai enemmistön etu vaatii, Nato lakkaa olemasta.

Natolla ei ole samanlaista moraalia kuin perheyhteisöissä on. Sen moraali on paperimoraalia ihan samalla tavalla kuin Euroopan moraali on paperimoraalia Ukrainan tapauksessa. Paperilla ja puheissa on tärkeää auttaa, mutta omaa asemaa ei olla valmiita riskeeraamaan Ukrainan tukemiseksi. Siksi Ukrainassa eivät taistele läntiset joukot. Siksi Nato-maat eivät tule lähettämään Suomen rajoille kuolemaan kymmeniä tuhansia miehiä, jos tilanne sitä vaatii.

Mielelläni maksan mallioppilaana lisää, jos se tarkoittaa sitä että ryssät eivät tule tänne raiskaamaan ja murhaamaan siviilejä. Kertakaan ryssät eivät ole tätä tehneet Naton maaperällä, kun taas muilla maaperillä tämä on heiltä jo arkipäiväistä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hieman yllä olevaan keskusteluunkin liittyen, SK julkaisi mielenkiintoisen haastattelun. Brittikenraali evp Richard Barrons muistuttaa, että laajemmassa kriisissä kukin valtio huolehtii ensin itsestään. Hän kyseenalaistaa koko Naton valmiuden käydä pitkäkestoista sotaa.

Muutama lainaus yllä olevan lisäksi:

"Venäjä on ollut kolmannen luokan sotavoima Ukrainassa, ei lainkaan sellainen kuin kuvittelimme vielä 23. helmikuuta. Kun se pääsee Ukrainassa riittävän pitkälle tavoitteisiinsa nähden, se aloittaa sotavoimiensa uudistamisen. Venäjän sotilaallinen kyky 2032 tulee olemaan aivan toista luokkaa kuin sen surkea tilanne 2022, ja siitä on syytä olla huolissaan.

Venäjä ymmärtää, että Nato vahvistuu myös. Siihen voi jäädä aikaikkuna, jolloin Nato ei vielä ole kykenevä auttamaan Suomea ja muita vastaavia maita. Venäjä voi yrittää käyttää tuon ikkunan tuoman mahdollisuuden hyväkseen. Pidän sitä hyvin epätodennäköisenä, mutta mahdotonta se ei ole.”

 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kannatti Nato-kumppanuuden myötä myydä Suomelle F-35A:t muita halvempaan kauppahintaan sillä olettamalla, että Suomi jossain vaiheessa hakeutuu täysjäseneksi ja alkaa ottamaan harteilleen Baltian ilmatilaa.
Kun F35-kauppoja tehtiin, niin Naton kannatus oli vakaa 20% ja ei ollut näköpiirissä muutoksia. Joten spekuloitu edullisuus johtui siitä faktasta, että Suomi turvasi jo silloisessa tilanteessa Naton pohjoista sivustaa 1340 km verran. Sen takia meille on saatu vientilupia joihinkin jenkkien sexyihin sotaleluihin jo aikaisemmin kuin Nato-liittolaiset ovat saaneet. Ei sen takia, että meillä on siniset silmät tai ehkä ollaan tulevaisuuden Nato-jäsen, vaan USA:lle on Euroopan kokonaisturvallisuuden kannalta tärkeää Suomen pysyminen sotilaallisesti kyvykkäänä. Suomen muuttuminen Naton etupiiristä jäseneksi on vain plussaa tässä baletissa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siksi Ukrainassa eivät taistele läntiset joukot. Siksi Nato-maat eivät tule lähettämään Suomen rajoille kuolemaan kymmeniä tuhansia miehiä, jos tilanne sitä vaatii.
Enpä tuota näe edes tärkeänä, vaan että Nato-jäsenyydellä ennalta ehkäistään Venäjän hyökkäys. Joka Ukrainassa toteutui koska maa ei ollut Nato-maa.
 

Byvajet

Jäsen
Sen sijaan esimerkiksi Espanjan, Italian, Kreikan ja Turkin apu olisi tositilanteessa melko varmasti luokkaa "jaksuhaleja", mutta se on tietysti ihan selvä asia.

Olisi askel eteenpäin, kun Natoon ei suhtauduttaisi ideologisesti tai toiveikkaasti, vaan sen sijaan keskusteltaisiin julkisesti siitä, missä tilanteessa Nato auttaa, ketä auttaa, miten auttaa, kuka auttaa ja miksi auttaa. Samalla voitaisiin pohtia sitäkin vaihtoehtoa, että Nato päättää uhrata jonkin jäsenmaansa suuremman edun nimissä.

Natoa voi kannattaa parhaana ratkaisuna, vaikka suhtautuisikin siihen kriittisesti. Julkisessa keskustelussa ja erityisesti foorumikeskustelussa leimakirves rupeaa kuitenkin heilumaan heti, jos uskaltaa kysellä konkretian perään.

En suomalaisena kovin herkästi olisi valmis käskemään omia sotilaitamme kuolemaan muiden maiden rajoille tai lahjoittamaan omia aseitamme muiden maiden puolustamiseen, joten tuleehan sitä siksi mietittyä, miksi muutkaan maatkaan olisivat valmiita toisiaan auttamaan.

Armeijassa opetettiin osoittamaan ja ottamaan vastuu. Asiaa ei hoida joku, vaan sen hoitamiseen on nimetty vastuuhenkilö, joka vastaa asian hoidosta ankarankin rangaistuksen uhalla. Tuntuu, että Nato on vähän sellainen joku. Se jotenkin auttaa. Sillä on ehkä siihen suunnitelmiakin valmiina, mutta näinköhän suunnitelmat pätevät, kun laajamittaisessa kriisissä muuttujien määrä rupeaa kasvamaan ja eri maat katsovat asioita eri näkökulmista.

Jos Venäjä keksisi tehdä hyökkäyksen pelkästään Suomeen, täällä tuskin olisi hävittäjistä pulaa. Siitä en kuitenkaan ole varma, mikä olisi tilanne laajemmassa kriisissä.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Hieman yllä olevaan keskusteluunkin liittyen, SK julkaisi mielenkiintoisen haastattelun. Brittikenraali evp Richard Barrons muistuttaa, että laajemmassa kriisissä kukin valtio huolehtii ensin itsestään. Hän kyseenalaistaa koko Naton valmiuden käydä pitkäkestoista sotaa.
Pitkäaikaisen sodan kyvyn ei välttämättä tarvitse kovin korkea, kunhan se on parempi kuin vastapuolella. Suomen kohdalla tämä konkretisoituisi NATOssa siinä, että ilmaiskuja ja -puolustusta kuvitteellista idästä tulevaa hyökkääjää vastaan voitaisiin tehdä myös ainakin Baltiasta, Puolasta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta sekä merialueilta. Tuo on todella suuri alue valvottavaksi, vaikka Kaliningradissa olisikin ohjuksia. En itsekään usko, että NATOn osallistuminen maasotaan olisi kovinkaan merkittävä, mutta ilmaherruus auttaa jo aika paljon. Ja olisihan Itämerikin tuolloin NATOn sisämeri. Ahvenmaan puolustamisesta tuli juuri huomattavasti helpompaa ja huolto pelaisi paremmin. Jäämereltä Suomeen hyökkääminen on etäisyyden vuoksi haastavampaa ellei keskity porojen ja harjusten tuhoamiseen. Ukrainahan joutuu olemaan valppaana pohjoisesta, idästä ja etelästä tulevien hyökkäysten varalta.

Toinen pointti on varustelu ja huolto. Aseistuksen saaminen olisi huomattavasti helpompaa ja halvempaa NATOn sisällä kuin esimerkiksi Ukrainalle on ollut.

Kolmas on tiedustelutieto. Ukraina on hyötynyt tästä selvästi ja NATOn sisällä siitä olisi vielä enemmän hyötyä, kun NATO pystyisi tiedon varassa myös suorittamaan tehtäviä tiedusteluun perustuen.

Kyllä se NATOn hyöty on ihan selkeä, vaikka jotkut voisivat pettyä, kun pitääkin itse puolustautua. Kaikista konkreettisin hyöty on kuitenkin pelote. Toivotaan, että se riittää.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Samalla voitaisiin pohtia sitäkin vaihtoehtoa, että Nato päättää uhrata jonkin jäsenmaansa suuremman edun nimissä
Venäjä on sotilaallinen ja taloudellinen kääpiövaltio Natoon verrattuna. En keksi missä tilanteessa Naton kannattaisi tehdä uhrauksia. Sen kun uhkailee Venäjän hiljaiseksi, jos se rupeaa jotain jäsenvaltiota kohtaan agressiiviseksi.
 

rpeez

Jäsen
Olisi askel eteenpäin, kun Natoon ei suhtauduttaisi ideologisesti tai toiveikkaasti, vaan sen sijaan keskusteltaisiin julkisesti siitä, missä tilanteessa Nato auttaa, ketä auttaa, miten auttaa, kuka auttaa ja miksi auttaa.
Nämä asiat, tai paremminkin puolustussuunnitelmat, tullaan neuvottelemaan Naton kanssa, ei meidän keskustelu siihen vaikuta. Ongelma on ettei neuvotteluihin ole vielä päästy, kiitos Turkin. Skenarioista oli taannoin mielenkiintoinen artikkeli HS:ssä, jossa PV:n neuvottelijamme antoivat näkemyksensä. Noin yleistäen painopiste Suomen osalta oli enemmän pohjoisessa kuin Baltian alueella (koska Baltiaan tukea voisi tulla Puolasta ja Saksasta päin), ja Ruotsi + Norja keskeisinä kumppaneina.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Putin voi uhkailla vaikka kuinka paljon NATOa sekä hänen koneensa voivat härnätä jäsenmaiden aluerajoja ja hävittäjiä (kuten ollaan huomattu jo useamman vuosikymmenen ajan Venäjän tehneen), mutta täysimittaiseen sotaan Venäjän ja NATOn välillä en vaan usko. Putin tietää, että sillä sekunnilla, kun tuo sota alkaisi, Venäjä tultaisiin moukaroimaan täysin kivikaudelle ja vaikka hän ei juuri omista kansalaisista tunnu välittävän, tulisi tuo sota aiheuttamaan niin suuren katastrofin, ettei sitä edes Kreml pystyisi omalla propagandakoneistollaan peittelemään.

Putinille NATOon kuulumattomat maat ovat sitä vastoin ns. vapaata riistaa. Varsinkin sellaiset maat, jotka aikoinaan kuuluivat Neuvostoliittoon. Periaatteessa Suomi ja Ruotsikin voisivat häntä kiinnostaa kohteina, mutta nyt se taitaa olla liian myöhäistä.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Olisi askel eteenpäin, kun Natoon ei suhtauduttaisi ideologisesti tai toiveikkaasti, vaan sen sijaan keskusteltaisiin julkisesti siitä, missä tilanteessa Nato auttaa, ketä auttaa, miten auttaa, kuka auttaa ja miksi auttaa.
Kyllä minä ainakin olen koettanut pitää tätä näkökulmaa yllä. Minulle koko Nato-keskustelussa avainasia on se, että Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys vie Suomen, Ruotsin ja Norjan valtioliittoon keskenään, ja se puolestaan antaa kovemmassakin paikassa Ruotsille ja Norjalle legitiimin syyn pitää kenttänsä ja satamansa auki Suomen sotakalustolle, sekä tietysti tarvittaessa tukea Suomen sodankäyntiä.

On ihan päivänselvää, että jos täällä pohjoisessa alkaa maasota, se käydään Suomen maaperällä. On aivan yhtä päivänselvää, että Ruotsi ja Norja haluavat myös pitää sodan pysymässä Suomen maaperällä. Siksi niillä on varsin pätevät syyt auttaa Suomea myös sotilaallisesti, joten siksi niille Naton viides artikla ei ole Suomen suhteen ongelma.

Suomi on maana pitkä. Se on myös valitettavan kapea. Nykyaikaisilla ohjuksilla katetaan Venäjän puolelta koko Suomen ilmatila. Puolustustaan parantaakseen Suomi tarvitsee ensisijaisesti syvyyttä. Sitä se voi saada kahdella tavalla: (1) valtaamalla Ruotsin ja Norjan, tai (2) perustamalla valtioliiton Ruotsin ja Norjan kanssa. Suomelle valtioliitto Norjan ja Ruotsin kanssa vaikka sitten Naton kautta on puolustamisen suhteen todella kullan arvoinen asia.

Samalla voitaisiin pohtia sitäkin vaihtoehtoa, että Nato päättää uhrata jonkin jäsenmaansa suuremman edun nimissä.
Nato voi uhrata jäsenmaitaan. Minusta tästä hyvä esimerkki on Baltian maat, josta jo vähän keskusteltiinkin. Nyky-Natolla ei ole voimaa estää niiden miehitystä suorassa sodassa ja Baltian mailla on vaikeat lähtökohdat rakentaa puolustuksestaan sellainen, että se kestäisi monimiljoonaisen naapurin suoraa hyökkäystä vastaan.

Natoa voi kannattaa parhaana ratkaisuna, vaikka suhtautuisikin siihen kriittisesti.
Ehdottomasti näin.

En suomalaisena kovin herkästi olisi valmis käskemään omia sotilaitamme kuolemaan muiden maiden rajoille tai lahjoittamaan omia aseitamme muiden maiden puolustamiseen, joten tuleehan sitä siksi mietittyä, miksi muutkaan maatkaan olisivat valmiita toisiaan auttamaan.
On melko varmaa, ettei kovin paljoa maavoimien yksiköitä ole luvassa millekään maalle. Meri-, ilma- ja tiedustelutukea sen sijaan luulisin olevan tarjolla ja se ainakin omasta mielestäni on sellaista, mitä Suomi tositilanteessa tarvitsisi. Ainakin vielä tällä hetkellä.

Jos Venäjä keksisi tehdä hyökkäyksen pelkästään Suomeen, täällä tuskin olisi hävittäjistä pulaa. Siitä en kuitenkaan ole varma, mikä olisi tilanne laajemmassa kriisissä.
Nato-Suomea vastaan Venäjä tuskin edes yrittäisi lähteä erillissotaan, ja sehän on yksi Naton parhaista puolista - Venäjän on aika hankala aloittaa erillissotaa. Laajemmassa kriisissä Venäjänkin olisi pakko hajauttaa sotakalustoaan laajemmalle rintamalle, ja kyllä minä ainakin vielä näen sen Suomen etuna.

Suomen liittoutumattomuuspolitiikan peruskiviä oli se, että Venäjä ei aloittaisi erillissotaa Suomea vastaan, vaan sota olisi osa jotain suurempaa konfliktia. Ukraina todisti, että Venäjä on valmis erillissotiin naapureitaan vastaan, joten se oli tavallaan kuolinisku Suomen liittoutumattomuuspolitiikalle.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Skenarioista oli taannoin mielenkiintoinen artikkeli HS:ssä, jossa PV:n neuvottelijamme antoivat näkemyksensä. Noin yleistäen painopiste Suomen osalta oli enemmän pohjoisessa kuin Baltian alueella (koska Baltiaan tukea voisi tulla Puolasta ja Saksasta päin), ja Ruotsi + Norja keskeisinä kumppaneina.
Näin minäkin olen sen nähnyt jo pitkään. Ruotsilla on enemmän annettavaa Baltian maille kuin Suomella. Suomella on annettavaa arktiselle alueelle yhdessä Norjan ja Ruotsin kanssa, ja siksi Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys kiinnostaakin meidän pohjoisia naapureita (Kanada ja USA) vähintään yhtä paljon kuin eteläisiä (Baltian maat ja Puola).
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nato voi uhrata jäsenmaitaan. Minusta tästä hyvä esimerkki on Baltian maat, josta jo vähän keskusteltiinkin. Nyky-Natolla ei ole voimaa estää niiden miehitystä suorassa sodassa ja Baltian mailla on vaikeat lähtökohdat rakentaa puolustuksestaan sellainen, että se kestäisi monimiljoonaisen naapurin suoraa hyökkäystä vastaan.
Kirjoitatte nyt kahdesta eri asiasta. Sinä kirjoitat strategisesta uhrauksesta, että Nato hetkellisesti uhraisi Baltian ja sitten valtaisi takaisin. Lainaamasi kirjoittaja on kirjoittanut aiemmin siitä oikeasta uhrauksesta, mikä toki johtaisi Naton hajoamiseen ja USA:n aseman maailman napana tuhoutumiseen. Eli näin ei tapahdu.

Nato myös kasvattaa nopean toiminnan joukkonsa 300 000 sotilaaseen. Eiköhän näillä, merivoimilla ja ilmavoimilla piestäisi Venäjän ”miljoona-armeija” vaikka kännissä ja läpällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös