Ei kyllä puutu historialta ironian tajua. Se jengi, joka on nato evankeliumia jo 30 vuotta täällä paasanneet ja siinä sivussa pitäneet suomettumista tyyliin "pahimpana syntinä" maan päällä, ovat nyt itse suomettumis valintojen edessä. Ja siinä jos esim. jotkut kokoomusnuoretkin haluavat jotain tutkimuspaneelia suomettumisesta noin yleisesti ottaen, niin siellähän voi moni kokoomus vaikuttajakin olla kohta tutkinnan alla, että onko kielenpäässä Erdoganin paskaa (Jos meille siis ehtii kokoomuksen johtama hallitus tulla maahan, ennenkuin natojäsenyys sinetöityy).
Ja tätä ei siis pidä ottaa siten, että olisin natoa (tai korvaavaa/vastaavaa länsiliittoumaa) vastaan. Tässä maailman tilanteessa näen sen kaikista puutteistaan huolimatta kannatettavana suuntana Suomelle. Huvittaa vaan tosiaan tämä oppitunti niille, jotka suomettumisen "synneistä" ovat vuosikymmeniä pauhanneet ja ovat nyt sitten itse samankaltaisten valintojen edessä, jossa esi-isien "synnit" on toistettava.
Itse en siis pidä myöskään suomettumisen vaihetta aikanaan minään "syntinä" vaan järkevänä ja joustavana tapana luovia ylivaltiollisella tasolla, jossa ei ole mitään lukkoon lyötyjä lakeja, vai kasa kansainvälisiä sopimuksia, joista osapuolet pitivät kiinni, jos jaksoivat.