Miten suurella todennäköisyydellä Turkki lähtisi avustamaan Suomea, jos Venäjä päättäisi vaikkapa kolmen vuoden päästä hyökätä tänne? Tuossa vaiheessa olemme olleet NATOn jäseniä jo parin vuoden ajan (jäseneksihän me pääsemme, sitä en epäile), joten artikla viisi olisi käytössä. Alkaisiko mattokauppias (jos ja kun hän olisi edelleen vallassa) silloinkin inisemään vastaan ja vaatimaan Suomea muuttamaan lainsäädäntöään ennen kuin he tulisivat avuksi samalla, kun itärajalla kuhisisi venäläisten joukkoja?
Jos Naton artikla 5 on lauennut, niin jokainen jäsenmaa on velvollinen auttamaan Suomea mutta saa päättää itse miten. Turkin avun varaan tuskin on muutenkaan laskettu paljon, vaan USA, Ruotsi, Norja ja Iso- Britannia lienee ne joihin ensinnä katsotaan.
Jos Turkki kieltäytyy auttamassa Suomea millään lailla, niin sillä on vain vähän merkitystä Suomen puolustamisen kannalta, koska ei se estä näitä muita, meille tärkeämpiä maita auttamasta
Toki se artikla 5:n käyttöönotto pitää Naton yksimielisesti todeta. Joten teoriassa Turkki voi väittää, ettei tämä ole artikla 5:n mukainen tilanne, vaikka Suomeen olisi hyökätty. Tämä olisi kuitenkin vaikea perustella ja johtaisi varmaan koko sotilasliiton hajoamiseen, joten en usko tämän olevan Turkin intresseissä.
Jos Nato on vielä voimissaan, ja Suomi Naton jäsen, niin suurella todennäköisyydellä Venäjä ei hyökkää. Ei ne halua sotaa ylivoimaista vihollista vastaan.
Suomeen hyökätäkseen Venäjän pitää järjestää Suomi jäämään Naton ulkopuolelle. Tai sitten järjestää Nato hajoamaan kokonaan, Turkin tai Trumpin avulla. Jos NATOn turvatakuut eivät ole voimassa, niin Suomeen voisi soveltaa samaa kuin Ukrainassa, eli uhkaillaan ydinaseella muut maat pysymään erossa sodasta.
Joka tapauksessa oma puolustuskyky pitää olla siinä kunnossa, että voidaan pärjätä jopa erillissodassa. Mutta Venäjällä lienee hyvin korkea kynnys hyökätä Nato-maahan, joten sen hyödyn Suomi Natoon päästessään saisi, että sodalta vältytään todennäköisesti kokonaan.