Minä avaan vielä ihan vähän sitä, mitä oletan tapahtuvan. Uskon siis hyvin voimakkaaseen pohjoismaisen turvallisuusyhteistyön syventymiseen. En uskalla sanoa, kuinka syväksi se menee, mutten todellakaan pitäisi mahdottomana esimerkiksi yhteistä esikuntaa.Minä itse uskon, että Natossa Suomella, Ruotsilla ja Norjalla tullee olemaan suht samanlainen linja. Suomen intresseihin kuuluu koettaa ylläpitää keskusteluyhteyttä Moskovaan ja tämä on ollut Norjan linja about alusta saakka. Oletan, että Norja saa Natoon omille näkemyksilleen uusia tukijoita. Luulen, että Suomi ja Norja toimivat koettavat liennyttää Naton ja Venäjän välejä, ja Ruotsi toimii enemmän neutraalina.
Suomi, Ruotsi, Norja ja Islanti tulevat varmasti keskustelemaan keskenään arktisen alueen näkymistä. Pohjoismaista atlanttista yhteistyötä varmaan määrittelee eniten Norjan, Tanskan ja Islannin kanta, ja uskon Suomen ja Ruotsin tukevan niitä. Mitä todennäköisimmin Suomi ja Ruotsi pyrkivät löytämään yhteisen linjan Baltian maiden osalta, ja Suomelle ja Norjalle on tärkeää löytää yhteisymmärrystä siitä, millainen Naton itäraja on (ml. Baltian maat). Tästä syystä tosiaan uskon, että Suomi ja Norja voivat hyvin antaa ymmärtää, että rauhallinen itäraja on myös Baltian maiden etu, ja uskonkin, että kun Natossa on mukana tuplamäärä itärajaa, niin Baltian maiden on paljon helpompi löytää huolilleen vastakaikua Naton sisällä, ja siksikin näiden maiden Venäjä-politiikka voi lientyä.
Mutta hyvin pitkälti siis uskon tähän pohjoismaiseen blokkiin, joka omalla tahollaan koettaa löytää yhtenäisen linjan kaikille Pohjoismaita suoraan kosketteleville ilmansuunnille: arktiselle alueelle, Pohjois-Atlannille, Itämerelle, itärajalle ml. Baltian maat.
Muilta osiltaan maat varmasti pyrkivät siihen, että tilanne muualla Euroopassa pysyisi vakaana ja turvallisena.