Lätty-ylämummo
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- IFK
En tiedä, onko tämä juurikaan Naton syytä. Yksinkertaisesti vain ihan läntisen Euroopan mailla kuten Portugalilla, Espanjalla, Ranskalla, Iso-Britannialla, Saksalla, Italialla ja muilla on ollut 90-luvulta asti todella vähän oikeita, konkreettisia turvallisuusuhkia, joihin vastata sotilaallisesti. Itse asiassa noilla valtioilla ei ole tälläkään hetkellä kovin konkreettista omaan maahan kohdistuvaa turvallisuusuhkaa, sellaista, johon vastattaisiin isoilla maavoimilla. Oletan kuitenkin, että Ukrainan sodan seurauksena Nato on ainakin seuraavan vuosikymmenen tai kaksi herkempi jäsenvaltioidensa lähialueilla oleville jännitteille niin Balkanilla, Lähi-Idässä kuin Pohjois-Afrikassa, ja sälyttää rikkaammille maille isompaa vastuuta kaluston ylläpitämisestä.
Nato on hakenut rooliaan, kun turvallisuusuhkien luonne on muuttunut. Enkä usko, että tämä muuttuu koskaan. Aivan kuten Suomen oma turvallisuuspolitiikka seuraa maailmaa ja tarkastelee Suomeen kohdistuvia uhkia, niiden luonnetta ja mitä niihin vastataan, samaa tekee Nato.
Minulla on sellainen oletus, että jos Suomi olisi kuulunut Natoon 90-luvulta saakka, niin silti Suomessa olisi pidetty huolta omasta maanpuolustuksesta. Ruotsin päättämä armeijan alasajo ei ole ollut sidoksissa Natoon, vaan siihen, ettei Ruotsi kokenut alueelleen kohdistuvan turvallisuusuhkaa - Ruotsihan on itselleen ystävällisten maiden ympäröimä. Jos Suomi ja Ruotsi olisivat jo pitkään olleet Naton jäsenenä, niin olisi hyvin mahdollista, että Suomen kokeman uhan takia Ruotsi olisi ylläpitänyt armeijaansa: nythän nämä maat ovat toimineet toisistaan irrallaan.
Tarkoitan sanoa, ettei Nato tarkoita automaattisesti armeijan alasajoa eikä suhde ole kovin suoraviivainen. Sen sijaan kylmän sodan jäljiltä monen maan turvallisuustilanne on olennaisesti muuttunut, jonka seurauksena sitten armeijaa ja puolustuskykyä on rukattu vastaamaan sen hetkistä tilannetta, Naton takia tai siitä huolimatta.
Kyllä meillä on, siitä olen ihan varma. Alueellinen turvallisuus on Natossakin yksi ydinkysymyksistä. Olisiko ollut Marin, joka spekuloi sillä, että Suomen Nato-jäsenyyden seurauksena Suomen turvallisuuspolitiikkaan tulisi uutena ulottuvuutena se, että millainen Nato-maa Suomi haluaa olla ja miten Suomi haluaa Natoa kehittää.
Me puhutaan paljon siitä, mikä on Yhdysvaltojen rooli Natossa. Samalla tavalla myös Iso-Britannian, Ranskan ja Saksan muodostaman "voimakolmikon" suhteet muuttuvat ajan saatossa. Pidän silti melko todennäköisenä, että isossa kuvassa transatlanttinen yhteys säilyy, ja että Länsi-Euroopan yhteys säilyy. Varmaan suhteisiin tulee aina välillä säröjä, mutta esimerkiksi Yhdysvalloille Länsi-Eurooppa on yksi luotettavimmista liittolaisista globaalissa maailmassa (ja sama päin vastoin).
Niin Natossa kuin EU:ssa alueellinen puolustus on lopulta pitkälti jäsenvaltion omilla harteilla ja tuo puolustus muodostetaan sen mukaan, millaista uhkaa maahan arvioidaan kohdistuvan. Pohjalainen puukkojunkkari ei lähde sotimaan Portugaliin ellei hän ole ammattisotilas. Mutta voit hyvin ymmärtää sen, että esimerkiksi Saksa ja Ranska eivät koe kovin todennäköisenä sitä, että sotaa käytäisiin heidän omalla maaperällään. Siksi heidän omien armeijoidensa painopisteet ovat toisenlaiset kuin vaikkapa Suomella, Puolalla tai Latvialla.
Sitten on maita kuten Viro. On hyvin vaikea nähdä, että Viron kokoinen maa pystyisi realistisesti yksinään vastaamaan siihen uhkaan, minkä jättiläisnaapuri muodostaa. Lisäksi Viro aloitti puolustuksen rakentamisen aika tavalla nollilta. Myös Suomella on samaa ongelmaa: Suomen puolustusdoktriini on kuitenkin lopulta lähtenyt ajatuksesta, että korotetaan hyökkäyksen kynnystä ja uskotaan, ettei Suomi ole erillissodassa Venäjän kanssa, vaan että mahdollinen sota koskisi laajempaa sotilaallista kriisiä Venäjän länsirajoilla.
Natossa on "erikseen" Euroopan alue ja sille oma komentaja. Nato ilman USA:ta on toki jotain muuta kuin Nato, koska silloin Pohjois-Atlannin yhteistyötä ei enää olisi. Paljon saa kuitenkin tapahtua, että Yhdysvallat ja Länsi-Eurooppa ajautuisivat niin kauas toisistaan, etteivät enää haluaisi yhdessä puolustaa välissään olevaa merta.
Tässä suurin muutos on varmaan Saksalla. Saksahan on näistä isoista Euroopan maista se, joka on historiansa takia ollut todella haluton varustamaan itseään ja osallistumaan sotiin vierailla mailla. Muuten Euroopan maat jatkavat varmaan nykyistä linjaansa, esimerkiksi Itä-Euroopan mailla on vielä paljon töitä tehtävänä armeijoidensa ja kalustonsa kanssa. En esimerkiksi usko, että Italialla, Portugalilla, Espanjalla, Ranskalla tai Iso-Britannialla on mitään syitä muuttaa nykyistä linjaansa, ehkä asevarastojen täydentämistä lukuunottamatta.
Kiinalla ja Natolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Piste. Tällaisten uhkakuvien maalaaminen ja liittäminen Natoon osoittaa syvää ymmärtämättömyyttä Natosta.
Naton puolustusvelvoitteet eivät millään muotoa koske Tyyntä Valtamerta. Naton puolustusvelvoite koskettaa hyökkäystä jäsenvaltion omalle maa-alueelle (emämaa-aluetta, ei siis Ranskan Guyanaa eikä muidenkaan jäsenvaltioiden merentakaisia alueita) sekä Pohjois-Atlanttia.
Nato ei siis tosiaankaan lähde konventionaaliseen sotaan Kiinan kanssa :D Ajatuskin on todella hölmö. Sen sijaan jotkut Naton jäsenmaat kyllä saattavat lähteä kokeilemaan matsia Kiinan kanssa, tai Kiina kokeilemaan matsaamista omalla alueellaan esimerkiksi Taiwanin, Etelä-Korean ja/tai Japanin kanssa. Naton kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä, vaikka varmasti vaikuttaisi tänne pohjan perukoille saakka.
Toisin sanoen: Suomen Nato-jäsenyys ei millään muotoa vaikuta siihen, millaista sotilaallista apua me tarjoaisimme länsiblokin ja Kiinan väliseen sotaan. Meidän moderni historia osoittaa, että olemme ilman jäsenyyttäkin valmiita avustamaan muita länsimaita globaaleissa kriiseissä.
Ei tarvitse ennustaa 50 vuoden päähän. Ajat muuttuvat, uhat muuttuvat ja Nato jäsenmaineen muuttuu niiden mukana. Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys on keino tiivistää yhteispohjoismaista puolustusliittoa ja se säilynee pidempään kuin Nato. Jäsenyys myös tuo viimeinkin Itämeren alueen maat samaan pöytään puhumaan turvallisuudesta ja tekemään sitovia suunnitelmia, joka myös säilynee pidempään kuin Nato. Eikä Natokaan näytä olevan minnekään katoamassa.
Jos Nato-maa ei kykene vastaamaan sille asetettujen velvoitteiden hoidosta, niin koen sen nimenomaan Naton ongelmaksi, je sen uskottavuden tuhoamiseksi sisältä päin. Yksi harvoja asioita, josta olin Trumpin kanssa samaa mieltä oli juuri tuo, että jokaisen jäsenvaltion täytyy omalta osaltaan ylläpitää Naton puolustuskykyä ja sen uskottavuutta. Nyt siitä velvoitteesta luisti useampikin valtio, mutta Putin pisti porukan ruotuun. Mikään järkipuhe poliitikoille ei ole siihen kyennyt. Ja se on taas poliitikkojen sisään rakennettu tekovika. Pakko on joskus ainoa motivaattori.
Pallo on pyöreä. Perille täällä pääsee useampaa reittiä. Naton on pakko ottaa huomioon Kiinan tekemiset. Kiinalaisten vaikutusvallan kasvu ei ole tapahtunut sotimalla, mutta Afrikassa ja Aasiassa tapahtunut vaikutusvallan kasvu ei ole jäänyt keneltäkään huomaamatta. Kiinan suurin intohimo muihin maihin perustuu energian ja lunnonvarojen saannin turvaamiseen. Venäjä on molempien suhteen maailman varakkaimpia maita. Jos pakotepolitiikka heikentää nyt Venäjää tarpeeksi, niin mikä takaa, ettei Kiina halua tuoda vaikutusvaltansa Euroopan itärajalle? EU on edelleen aika merkittävä kulutuskeskittymä, ja sen naapurina olo sopisi Kiinalle erinomaisesti. Ajatus tuntuu juuri nyt tietysti kaukaa haetulta, mutta maailmassa on tapahtunut ihmeellisempiäkin asioita. Sikisi edelleenkin olen sitä mieltä, ettei Nato voi täysin unohtaa Kiinan vaikutusvaltaa. Ongelma tunnistettiin yli kymmenen vuotta sitten, eikä se ole mihinkään kadonnut, päin vastoin:
Aasian haaste Euroopan unionille
www.eva.fi
Suomi viedään nyt Natoon. Onko ratkaisu oikea siksi, että Venäjä hyökkäsi Ukrainaan? Mikä on nyt Suomeen kohdistuva uhka? Ollaanko tekemässä isoa ratkaisua pelon, vai rationaalisen uhka-arvion perusteella?
Ihmismieli on sangen lyhyt, ja juhannus voisi olla aikaa, kun Nato-kannatus voi jo alkaa hiipumaan. Tähän vaikuttaa sodan sen hetkinen tilanne tietenkin, mutta myös sen hetkinen lööppitarjonta. Nyt tietoisuus Natoon liittymisen välttämättömyydestä aktivoitui yhdessä yössä, joten kovin syvälliseksi en sitä usko. Saa nähdä, kuinka pitkäjänteistä se on.
Saulin säntäilyssä pitkin maailmaa on paljon samaa, kuin hänen koronan alkuvaiheen toimissaan. Aika näyttää, kuinka relevanttia tuo toiminta on ollut. Olisiko viisaampaa kehittää valtioiden välistä yhteistyötä, joiden elinajan odote on organisaatioita pidempi? Voisiko Suomi, Ruotsi ja Balttia muodostaa yhteisen asevelvollisuuteen perustuvan puolustuksen, jossa välimatkat on lyhyet siirellä isojakin joukkoja. Intressit ja oletettu vihollinen yhteinen. Vai onko uskottavan puolustuksen perimmäinen kivijalka ydinase, jota ilman tuota uskottavtta ei yksiselitteisesti ole?