Mihin muuten perustuu arviot, että Venäjä saattaisi hyökätä Puolaan ja Baltiaan mikäli Ukrainassa tulisi menestystä? Käytännössä tämähän johtaisi välittömästi 3. maailmansotaan ja jopa siihen ydinsotaan. Mm. Mihail Hodorkovski ja myös monet läntiset Venäjä-asiantuntijat ovat ihan pokkana pitäneet tällaista eskalaatiota mahdollisena. Itse en oikein näe mitenkään mahdolliseksi sellaista riskinottoa edes Putinille.
Ymmärtävätköhän tällaisten arvioiden esittäjät itsekään mitä sellaisessa tilanteessa olisi kyseessä?
Olen tätä kysymystä miettinyt, koska olen samanlaisiin arvioihin törmännyt itsekin. Minun arvioni yhdestä skenaariosta, miten Venäjä homman ajatteli:
Marssitaan alle viikossa Ukrainan yli. Tämä aiheuttaa lännessä shokkiaallon ja säikäyttää erityisesti keski-Euroopan Nato-maat Ranskan ja Saksan. Tämän jälkeen keskitetään joukot Puolan ja Baltian rajalle, ja vaaditaan neuvottelujen jatkoa, koskien alkuperäisiä joulun alla julkaistua pamflettia Nato-joukkojen vetämisestä vuoden 1997 rajoille.
Odotetaan että Nato/Eurooppa on epäyhtenäinen ja kiistelevä, vaikka tiedetään että muodollista myönnytystä Nato ei tule tekemään. Yksittäisten jäsenmaiden (esim. Saksa) toivotaan pyrkivän "hakemaan kompromissia" tai jonkinlaista liennytystä. Aletaan vaatia lisää, mm. maasillan avaamista Valko-Venäjältä Kaliningradiin. Saksa pohtii voitaisiinko tähän luoda jonkinlainen neutraali vöyhyke, mutta Yhdysvallat, Baltian maat ja Puola kieltäytyvät ehdottomasti. Venäjä näkee saumansa tulleen, ja pyrkii nopealla operaatiolla sulkemaan Suwalkin käytävän. Samaan aikaan suoritetaan maahanlaskuoperaatio Gotlantiin.
Saksa ja Ranska eivät uskalla reagoida sotilaallisesti. Yhdysvallat ja Britannia ovat liian kaukana eivätkä ehdi mukaan. Baltian vähäiset voimat on sidottu itärajalle (jonne on tuotu myös joukkoja Venäjän puolelta). Puola yrittää sotilaallista väliintuloa mutta heistä ei ole vastusta uljaille Spetsnaz-sotilaille ja Suhoi-laivuille.
Pihtiliikkeellä Kaliningradin ja Grodnon suunnasta Venäjä sulkee Suwalkin käytävän muutamassa päivässä. Puolan oma halu lähteä suureen offensiiviin laantuu, kun muut Nato-maat eivät tule apuun riittävän nopeasti. Puolan pohjoisrajalle muodostuu jäätynyt konflikti. Venäjä ilmoittaa että se on saavuttanut tavoitteensa eikä halua sotaa Yhdysvaltain kanssa. Venäjä toivoo, että Yhdysvallat ei katso 100km maapalstaa riittävän merkittäväksi aloittaa 3. maailmansota. Ydinaseiden olemassaolosta vihjaillaan säännöllisesti. Venäjä ilmoittaa, että Nato-joukot Baltiasta saavat vetäytyä vapaasti sen estämättä, mutta varoittaa vakavista seurauksista jos näin ei tapahdu.
Kun Naton ydinsateenvarjo on poistunut Baltian yltä, Venäjä voi mobilisoida paikallisia Quislingejä destabiloidakseen maita ja tuoden ne ennen pitkää osaksi kansojen kotia.
Ja näin, askel askeleelta, uhkaillen, vannoen rauhantahtoisuutta ja edeten kohtuullinen siivu kerrallaan mutta riittävän nopeasti välttääkseen suuren vastustuksen, Venäjä kuvitteli voivansa hajottaa Naton. Loppuvastus olisi ollut Puola, mutta sitä ennen tehtävänä oli painostuksen, uhkailun, lupailun ja rajoitettujen sotilasoperaatioiden avulla poistaa Naton tuki siltä.