Suomenlahden sulku ja sen koordinointi yhdessä Viron tukikohdan kanssa olisi luultavasti Naton top-prioriteetti. Toinen mikä voisi olla heitä kiinnostava ja hyödyllinen asia, olisi puolestaan hyvä harjoittelumesta arktiselle sodankäynnille. Vaikkapa jostain Sodankylän tienoilta löytyisi erilaista maastoa kuin missä harjoittelevat Pohjois-Norjassa.
Molempiin kyllä, mutta vielä lisäksi: arktinen alue ja sen lennosto, toisin sanoen esim. Norjan koneiden huolto ( tankkaus Suomessa. Sekä tietysti omien koneiden käyttö arktisella alueella mm. tiedusteluun ja valvontaan. Lapin lennosto voisi saada aika tavalla lisää roolia.
Itse kyllä epäilen, että Naton joukko-osastojen rauhanaikainen / pysyvä sijoittaminen Suomeen repisi puolueita ja eduskuntaa enemmän kuin itse jäsenyys, eli ei välttämättä todennäköistä.
Toivottavasti ei. Toivottavasti selonteossa kerrotaan, millaisia etuja tulisi esimerkiksi vaikkapa yhteisestä lentotukikohdasta Norjan (ja Ruotsin?) kanssa, tai millaista hyötyä olisi laivastotukikohdasta muiden Itämeren alueen Nato-maiden kanssa.
En minä pahaksi katsoisi, vaikka Kainuuseen tai Karjalaan tulisi Naton maavoimillekin tukikohta, se lisäisi kivasti kansainvälisyyttä itärajalla.
Lisäys: Toki jos Ruotsi liittyisi samaan syssyyn, niin olisi todennäköisempää, että Itämeren laivastotukikohta tulisi Ruotsiin, samoin kuin arktisen alueen tukikohta.