Suomenruotsalaisuus?....

  • 27 013
  • 180

Oletko Suomenruotsalainen?....

  • Olen Suomalainen!

    Ääniä: 238 47,4%
  • Olen suomenruotsalainen.

    Ääniä: 31 6,2%
  • Olen suomenruotsalainen ja hyvä niin. Olen suorastaan ylpeä suomenruotsalaisuudestani.

    Ääniä: 34 6,8%
  • Onneksi olen Suomalainen, enkä mikään helkutin suomenruotsalainen!

    Ääniä: 199 39,6%

  • Äänestäjiä
    502

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
zori zättäys

Joo , kyllä ne kaikki olivat mimmejä ! Nimimerkkisi ( ribis ) perusteella saattaisit niistä muutaman tunteakin ( Tapiola / Heikintori ) , muttamuttamutta nyt aletaan jo liikkua ns. heikoilla jäillä eli tulossa lienee kunnianloukkaussyytteet ja pelikiellot moderaattoreilta , jos vihjaillaan lisää. Siispä loppu !
 

chico

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Huuhaa


Sehän on siinä ongelma, että suomessa näytetään ruotsinkielistä ohjelmaa, vaikka asumme suomessa, sinäkin kai?

Suomessa näytetään useita tunteja päivittäin englanninkielisiä ohjelmia (sarjoja, elokuvia jne). Nämäkin kai pitäisi lopettaa?

Viestin lähetti Huuhaa

Tää menee nyt uskomattomaksi jankkaukseksi. Nyt tietenkin tulee taas yleistystä, mutta se on ihan helevetin naurettavaa ja typerää maistella viiniä jossakin kartanossa ja laulaa samalla jotain naurettavia juomalauluja. Tuohon verrattuna jopa kaljoittelu on parempaa. Tuohon ns. kartanojuopotteluun "syyllistyvät" varmastikin pääasiassa kylläkin tuommoinen vanhempi (ja usein rikas) ruotsinsuomalainen väestö.
Ja ajatellaanpa tilannetta: Suomi-Ruotsi -lätkäfinaali. Kumpaas siinä kannattaa suomenruotsalainen? Jotain Suomen ja Ruotsin välimuotoako? Tuomariako? Vai huudetaanko ruotsiksi, että "Heja Finland!". Huudetaan ruotsiksi kannatushuutoja Suomelle.


No onpa hienot perustelut. Ei omasta mielestäni satunnaisessa kaljoittelussa mitään vikaa ole eikä myöskään viinin maistelussa. Jos omistaa kartanon niin miksi ei tehdä sitä sitten siellä? Ei kartanon omistaminen mikään kielikysymys ole. Voithan sinä kateellinen rikkaille olla jos haluat, mutta en kyllä ymmärrä miksi sitä kateuden synnyttämää vihaa kohdistat suomenruotsalaisiin.

Ja kai se mitä joukkuetta kannattaa on jokaisen oma ongelma (suomenruotsalaisille sen päättäminen ei ylesisesti mikään ongelma ole). Miksi sinä siitä ongelmaa itsellesi otat?

Selvästi kirjoituksistasi näkyy jonkinlaisen alemmuuden tunteen tai kateuden synnyttämä viha, jota et edes osaa perustella järkevästi. Ihmettelen vaan mistä moinen kateus johtuu. Jos olisit asioista paremmin perillä niin kuin muut täällä, niin ehkä ymmärtäisit että siihen ei ole mitään syytä. Aivan samanlaista porukkaa me olemme kuin suomenkielisetkin.
 

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Huuhaa


Sehän on siinä ongelma, että suomessa näytetään ruotsinkielistä ohjelmaa, vaikka asumme suomessa, sinäkin kai? Ei se minulla nyt niin helevetillinen ongelma ole, ettenkö joskus voisi jotain jääkiekkojuttuja (silloin, kun niitä tulee) Sportmagasinetista katsoa. Ja muutenkin, useimmat liigakiekkoilijat nyt kuitenkin sattuvat olemaan vielä ei-suomenruotsalaisia. Esimerkiksi muistan, kun kerran oli haastattelussa Hentunen-Kapanen-Pärssinen -kolmikko ja kukaan heistä ei onneksi puhunut ruotsia. Nyt tuota Sportmagasinetin ohjelma-aikaa on kai lisätty 20 minuutilla 30 minuutista 50 minuuttiin.

Tää menee nyt uskomattomaksi jankkaukseksi. Nyt tietenkin tulee taas yleistystä, mutta se on ihan helevetin naurettavaa ja typerää maistella viiniä jossakin kartanossa ja laulaa samalla jotain naurettavia juomalauluja. Tuohon verrattuna jopa kaljoittelu on parempaa. Tuohon ns. kartanojuopotteluun "syyllistyvät" varmastikin pääasiassa kylläkin tuommoinen vanhempi (ja usein rikas) ruotsinsuomalainen väestö.
Ja ajatellaanpa tilannetta: Suomi-Ruotsi -lätkäfinaali. Kumpaas siinä kannattaa suomenruotsalainen? Jotain Suomen ja Ruotsin välimuotoako? Tuomariako? Vai huudetaanko ruotsiksi, että "Heja Finland!". Huudetaan ruotsiksi kannatushuutoja Suomelle.

Siitäkin on ollut puhetta, että mikseivät Suomenruotsalaiset opettele puhumaan suomea, ihme kiukuttelua tuokin.

Turhaan toisaalta vastaan, sillä en ole tilivelvollinen vastaamaan kenellekään. Kantani on varmasti tullut jo selväksi ja se ei miksikään muutu.

Tällä hetkellä 47 ääntä on tullut alimmalle vaihtoehdolle.

Sinähän taidat Huuhaa seurata Sportmagasinetia aika paljon, kun kerran vanhojakin muistelet!

Suomessa näytetään ruotsinkielisten ohjelmien lisäksi mm. saksankielisiä ohjelmia. Törkeätä!! Miten suomalainen perusjuntti (lue Huuhaa), voi tällaisen asian kanssa elää??? Ei ole helppoa elämä.

Huh-huh...onneksi H, P tai K eivät puhuneet ruotsia! Mikä helpotus!!! Olisi nekin äijät aivan pilalla.

Viini + juomalaulu = harvemmin. Snapsi + juomalaulu = silloin tällöin. Kyllä meikäläisen suomenkieliset kaverit diggaavat, kun pääsevät kerran vuodessa meikäläisen mökille Porvoon saaristoon laulelemaan snapsilauluja, syömään rapuja ja pitämään hauskaa. Laulelemme sitten siinä suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä juomalauluja sekaisin. Kaikilla on niin hauskaa ja elämä hymyilee!!! Onneksi nämä suomenkieliset ystäväni osaavat bailata, eivätkä ole perusjuntteja, kuten Huuhaa.

Suomi-Ruotsi otteluissa kaikki suomenruotsalaiset kannattavat tottakai Ruotsia. Kaikki suomenruotsalaiset omistavat vähintään 3kpl Ericssonin kännyköitä ja vihaavat Nokiaa. Saunakin on aivan perseestä! Meidänkin mökillä on sellainen, mutta vihaan sitä yli kaiken. Itse käyn kerran viikossa Ruotsissa ostamassa ruokaa perheelle, jotten vain tue suomalaista yhteiskuntaa. En viihdy täällä ollenkaan, mutta kuitenkin täällä on pakko olla. Etkö sinä Heil-Huuhaa voisi kerätä jonkun joukon rikollisia, jonka tehtävänä olisi suomenruotsalaisten pois potkiminen tästä maasta?!?

Pidä hauskaa omassa pienessä nurkassasi. Meikäläinen nauttii kavereitten kanssa mökkeilystä, viineistä, terasseista, ravuista ja hyvästä elämästä. Hajoo...

Edit: Ja mikäli Huuhaa haluat että meikäläisillä palaa pinna, niin minun kanssani olet jo lähellä sitä. Sinä et omista tätä maata, etkä tule tänne latelemaan sairauksiasi. Mene lääkäriin.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Huuhaa
Tää menee nyt uskomattomaksi jankkaukseksi. Nyt tietenkin tulee taas yleistystä, mutta se on ihan helevetin naurettavaa ja typerää maistella viiniä jossakin kartanossa ja laulaa samalla jotain naurettavia juomalauluja. Tuohon verrattuna jopa kaljoittelu on parempaa.
Minä maistelen ihan mielelläni viinejä, etenkin kuivia valkoviinejä. Vanhempieni talon naapurissa on kartano, jossa olen jokusen kerran vieraillut. Juomalaulujakin on tullut opiskelukavereiden kanssa laulettua. Kaljoittelu on joskus ihan ok.

Minä, kyseisen kartanon omistaja sekä opiskelukaverini olemme kaikki suomenkielisiä.

Brewer: Täytyy myöntää, että en ole päässyt itse toteamaan tuota mainitsemaasi eroa suomenkielisten ja ruotsinkielisten mimmien välillä. Enkä ihan äkkiä pääsekään, joskaan se ei hirveästi haittaa. :cool:
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Yritin olla provosoitumatta ketjua lukiessani, mutta nyt menee niin överiksi, että pakko kommentoida.
Viestin lähetti Huuhaa

Sehän on siinä ongelma, että suomessa näytetään ruotsinkielistä ohjelmaa, vaikka asumme suomessa, sinäkin kai?
Mikäs ongelma tässä on? Näytetäänhän Suomessa myös esim. englannin-, saksan- ja ranskankielistä ohjelmaa. En nyt viitsi etsiä mitään tilastoa siitä, kuinka suuri osuus telvision ohjelmistosta on minkäkinkielistä ohjelmaa, mutta tosiasia lienee, että laadukasta suomenkielistä ohjelmistoa ei ole riittävästi tarjolla. Oma televisionkatseluni ainakin vähenisi, jos kaikki ulkomaankieliset ohjelmat poistettaisiin. No, sinä varmaan katsot vain suomenkielistä ohjelmaa ja tämä sinulle sallittakoon.
Viestin lähetti Huuhaa

, mutta se on ihan helevetin naurettavaa ja typerää maistella viiniä jossakin kartanossa ja laulaa samalla jotain naurettavia juomalauluja. Tuohon verrattuna jopa kaljoittelu on parempaa. Tuohon ns. kartanojuopotteluun "syyllistyvät" varmastikin pääasiassa kylläkin tuommoinen vanhempi (ja usein rikas) ruotsinsuomalainen väestö.
Mitäs naurettavaa siinä on? Sehän on hauskaa! Itsekin toteuttaisin omat juominkini mielelläni kartanossa, valitettavasti sellaista ei ole tarjolla. Häiritseekö sinua jollain tavalla se, että jonkun käsitys huvista on erilainen kuin sinulla ja jollain saattaa jopa olla isompi asunto kuin sinulla?
Viestin lähetti Huuhaa

Suomi-Ruotsi -lätkäfinaali. Kumpaas siinä kannattaa suomenruotsalainen? Jotain Suomen ja Ruotsin välimuotoako? Tuomariako? Vai huudetaanko ruotsiksi, että "Heja Finland!". Huudetaan ruotsiksi kannatushuutoja Suomelle.
Voisin kuvitella, että suomalainen kannattaa Suomea ja saahan sitä kannattaa Ruotsiakin, jos haluaa. Minulle Suomen maajoukkueen kannattaminen ei ainakaan ole mikään suurin mahdollinen isänmaallisuuden osoitus. Häiritseekö sinua, jos Suomen maajoukkuetta kannatetaan ruotsin kielellä. "Hyvä Suomi" ja "Heja Finland" kuullostavat todennäköisesti kentällä aikalailla samalta...
Viestin lähetti Huuhaa

Siitäkin on ollut puhetta, että mikseivät Suomenruotsalaiset opettele puhumaan suomea, ihme kiukuttelua tuokin.
Ihme kiukuttelua, että et suostu puhumaan näille marginaalitapauksille heidän omaa äidinkieltään, joka nyt kuitenkin on Suomen virallinen kieli. Itse en suomenruotsalaisia juuri tunne, mutta kaikki tapaamani ja esim. tänne kirjoittaneet tuntuvat hallitsevan suomen vähintään yhtä hyvin kuin sinä.

Olet Huuhaa ahdasmielinen juntti-rasisti ja minua hävettää, että suomalaisissa löytyy vielä sinunlaisiasi tyyppejä. (Tai sitten olet vain äärettömän hyvä provoaja, osa mielipiteistäsi meinaan tuntuu hieman yliammutuilta, mutta ehkä näinkin uskomattomia juttuja joku ajattelee...)

--
tt
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Pakkoruotsiin minulla ei ole kantaa, mutta suomenruotsalainen kulttuuri on sellainen asia, jonka säilymistä kannattaa vaalia kaikin mahdollisin keinoin. Miksikö? Siksi, että se on tietyllä tavalla ainutlaatuista.

Saat sitten eteesi minkä tahansa onnellisuus-, hyvinvointi-, turvallisuus- tms. tilaston, jossa Suomi on jaettu alueisiin, niin tulos on aina sama: ruotsinkieliset kunnat voivat parhaiten. Vähän itsemurhia, vähän sosiaalisia ongelmia, vähän rasismia, pitkäikäisimmät ihmiset. Ero on suuri sekä suomenkieliseen Suomeen, Ruotsiin että varsinkin muiden maiden etnisiin vähemmistöihin, jotka yleensä voivat valtaväestöä selvästi kehnommin. Toki ruotsinkielinen väestö on usein varakastakin, mutta ei kaikki selity rahalla. Rannikkoseudun maanviljelyskunnat eivät ole mitään vanhojen, sukupolvia sitten rikastuneiden teollisuussukujen pesiä, ja yhtä maireat tilastot niistäkin on saatu.

Suomalaisilla on syytä olla ylpeitä siitä, että meillä on noin ainutlaatuinen etninen vähemmistö. 95% saisi kyllä sen 5%:n aseman hyvin tukalaksikin, jos haluaisi. Mutta ainakaan minä en haluaisi tuhota noin kukoistavaa kulttuuria.

Nimim. Huuhaan henkistä tilaa kuvannee parhaiten tuo "turhaan perustelette, minä en kantaani muuta" -asenne. Erittäin hedelmällinen asenne kaikenlaista keskustelua ja yhteistyötä ajatellen. Onnea valitsemallasi tiellä, sitä tulet tarvitsemaan.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Brewerin väitteen allekirjoitan, vaikka otanta onkin meikäläisen kohdalla turhan pieni, jotta se oli tilastollisesti pätevä.

Ihanko tosissaan se Huuhaa sitten kirjoittelee noita mielipiteitään? Itse en tosin voi ensimmäistä kiveä lähteä heittämään ja Huuhaata rasistiksi haukkua, koska itsellänikin on hieman ennakkoluuloja eräitä maahanmuuttajia kohtaan.

Mutta sitä en käsitä, että joku saa surtua elämänsä hajalle suomenruotsalaisten takia. Hehän ovat keskimäärin fiksua väkeä, käyvät töissä, maksavat veroeuronsa Suomeen (useimmat) eivätkä pahemmin rettelöi. Jos nyt joku viiniä lipittää, niin suotakoon hänelle. Saatan itsekin joskus pullon korkata sopivassa tilanteessa :) . Rapuja en kyllä syö, mutta annan mielihyvin muiden niitä syödä, jos jotain elämyksiä niistä saavat. Minulle on yleensä paremmin maistunut se ravun kyytipoika.

Mitä tulee Sportmagasinetiin niin sehän on erinomainen urheiluohjelma. Kaikkien haastateltavien ei ole edes pakko puhua ruotsia. Esimerkiksi maanantaina haastateltiin Huuhaan kakkossuosikkijoukkueen koutsia (joka muuten on viinin ystävä) ja hän puhui suomea. Kuten joku aiemmin mainitsikin, saisi suomenkielinenkin urheilutoimitus tehdä tuon tasoista ohjelmaa. Sitä paitsi Sportmagasinetissa on suomenkielinen teksti, jos ei pakkoruotsi ole tarpeeksi uponnut jakeluun, että ymmärtäisi sitä.

Tunnen muutamia suomenruotsalaisia ja Suomi-Ruotsi maaottelussa jokainen on henkeen ja vereen suomalaisten puolella. Tietenkin, sillä hehän ovat Suomen kansalaisia.
 
Viimeksi muokattu:

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Huuhaa


Tää menee nyt uskomattomaksi jankkaukseksi. Nyt tietenkin tulee taas yleistystä, mutta se on ihan helevetin naurettavaa ja typerää maistella viiniä jossakin kartanossa ja laulaa samalla jotain naurettavia juomalauluja. Tuohon verrattuna jopa kaljoittelu on parempaa. Tuohon ns. kartanojuopotteluun "syyllistyvät" varmastikin pääasiassa kylläkin tuommoinen vanhempi (ja usein rikas) ruotsinsuomalainen väestö.
Ja ajatellaanpa tilannetta: Suomi-Ruotsi -lätkäfinaali. Kumpaas siinä kannattaa suomenruotsalainen? Jotain Suomen ja Ruotsin välimuotoako? Tuomariako? Vai huudetaanko ruotsiksi, että "Heja Finland!". Huudetaan ruotsiksi kannatushuutoja Suomelle.

Huuhaa, ootko sä joskus ajatellut psykiatrin tapaamista?
Toi kannustusjuttusi on typerintä mitä olen melkein koskaan
kuullut. ETKÖ SÄ JO TAJUA ETTÄ ME SUOMENRUOTSALAISET OLLAAN YHTÄ SUOMALAISA KUIN SINÄKIN ??????????

Susta olisi tullut mainio Adolf Hitlerin palvelija jos olisit
Natsi-Saksassa elänyt, olen todella sanaton kun noita
juttujasi olen lukenut.

Ja arvoisat moderaattorit: Huuhaa syyllistyy vihan lietsomiseen
kansanryhmää kohtaan, se ei varmaan istu jatkoajan
toimintatapoihin, eikös niin. Se on sitä paitsi laitonta
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Viestin lähetti varjo
Eli tämä on mielestäni suuri epäkohta Suomessa. Omaan itse varsin heikon kielipään, joskin varsin valikoivan koska englanti tuntuu sujuvan kiitettävästi, joten kielten opetteluun jouduin tuhlaamaan moninkertaisesti sen ajan mitä meni vaikkapa matematiikkaan, fysiikkaan, kemiaan, historiaan tms. mihin tahansa muuhun aineeseen.
Tämä on erittäin tärkeä ja olennainen asia, jonka ikäloppu lepakkokin näkee korvillaan, ja joka 99 kertaa 100:sta kuitataan "sivistyneiden" herranpelkopässien toimesta tyhmyytenä tai kielirasismina. Eli mitä niitä muita aineita opettelemaan jost et saatanan tunari ruotsiakaan opi. Aivan loistavaa! Pakkoruotsi on lobattu todella väkevästi tähän maahan hallitusta myöten.

Sitten kun kuitenkin haluaisi osata enempää kuin kahta kieltä (suomi&lontoo) niin pitihän sitä yrittää lukea Saksaa ja Ruotsia. Kuitenkin koska ruotsin kursseja on enemmän ja ne ovat vaikeampia niin loppujen lopuksi saksa alkoi kärsiä ja lopputuloksena kielioppikin sekosi täysin, Ruotsi ja Saksa eivät pysyneet erillään vaan kummastakin alkoi tulla heikkoja tuloksia. Olen 100% varma että keskittymällä 100% vain toiseen kielistä osaisin edes toista huomattavasti paremmin kuin nyt kumpaakaan yhteensä (Saksaa ymmärrän, Ruotsia en ollenkaan).
Melkein sama juttu täälläkin. Luin itse pitkän saksan. Englanti oli ns. c-kieli, mutta sitä opetettiin käytännössä a-kielen tasoisesti, ja kukaan ei siitä magnaa huonompaa tainnutkaan kirjoittaa. Mutta sitten se ruotsi. Teinivuosina saattaa ajatus hairahtua aina välillä muualle kuin koulutyöhön, milloin olisi todellakin ollut hyvä keskittyä 100% juuri siihen yhteen suomen tahi lontoon ulkopuoliseen kieleen. Olisin mieluummin opetellut sen ruotsin paremmalla motivaatiolla jälkikäteen. Ruotsi haittasti saksanopiskeluani tärkeässä vaiheessa juuri niin paljon, että saksan kielen taitoni varsinkin puhutun ja kirjoitetun osalta varsin ruosteessa. Tähän kohtaan saa taas se keskinkertaisuutta maksimoiva nollamies tulla paheksumaan kuinka se ruotsin välttely olisi mitään auttanut kun ei saksakaan mennyt perille. Se kun on notta lakipapheriin präntätty se ruatti.

Ja on aivan varma että osaamalla saksaa pärjää huomattavasti paremmin kuin ruotsilla.
Tässä ollaan vieläkin tärkeämpää asiaa lähempänä. Nyt ei ole kyse pelkästä pärjäämisestä, vaan rahasta ja sitä kautta kansamme hyvinvoinnista. Annamme massiivisen kilpailuedun muualle pitäen koulutetun väestömme kielitaidon huonona. Se joka on kuullut ruotsalaisten, norjalaisten tai vaikka hollantilaisten puhuvan englantia, tietää suomalaisten englannintaidon olevan kaksi kertaluokkaa huonomman. Nyt ei edes puhuta saksan, ranskan tai espanjan taidoista, vaan sen kielen josta on eniten hyötyä maailmalla kommunikoidessa. Uskoisin, että poltamme joka vuosi ilmaan ns. Sonera-summan vientimme puutteellisen kielitaidon ja pakkoruotsin summatasoltaan negatiivisen koulutyövaikutuksen ansiosta. Tähän saa taas joku herranpelkoinen kummolavirkamies viisastella kuinka englantia saa opiskella sitten vaikka omalla ajalla - se kun ei ole lehmänkaupoilla lakiin kirjattu. Ja se on sitä paitsi rasismia lähteä ruotsia ja suomenruotsalaisia vihaamaan.

Sanotaan että toisen opiskeluvuoteni suurimmat ongelmat eivät tule olemaan kvanttimekaniikassa(8 ov) tai elektrodynamiikassa(6 ov) vaan ruotsissa (2 ov).
Juuri näin. Muistakaahan, että pääministerimme on luvannut erkoopeelle, että kielilaki on ja pysyy. Tai mitäpä siitä muistuttamaan, kansa tietää ja kansa valitsee aina samat kummolamiehet ja petäjät ja julkkikset ja ex-mallit ja sikafarmarit sinne Arkadianmäelle. Sitten voi syyttää Helsingin herroja ja optiomilijonäärejä ja antaa ylinopeussakkoja Nokia-pomoille.

Jos en joutuisi opettelemaan kyseistä kieltä saattaisin keskittyä tehokkaammin omalta kannaltani tärkeisiin aineisiin tai vaikkapa yrittää kerrata saksaa tulevaisuuden tarpeita varten.
Tähän sivistynyt pakkoruotsin kannattaja kertoo, että et sinä tiedä mikä sinun kannaltasi on tulevaisuudessa tärkeää. Logiikka toimii sillä lailla hassusti, että opetussuunnitelmia yms. käytännössä muutetaankin ja ehdotuksia saa tehdä, mutta pakkoruotsi on kaiken tämän ulkopuolella ja kiveen hakattuna.

Noh, Suomellahan jos jollain on hassata rahaa tähänkin jaloon tarkoitukseen. Sairaanhoito ei ole enää aikoihin toiminut, kohta ei oikeuslaitoskaan. Onneksi meillä on varaa ylläpitää kahden "kansalliskielen" infrastruktuuria ja pakko-opettamista.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Haa, tämähän on aivan uskomattoman hauska ketju! Huuhaa taas vauhdissa, jee! Kaverin on kyllä pakko olla itse Matti Näsä, Ilveksen miehiäkin vielä...
Ei kun ihan tosissaan, mitä ihmettä, eihän tuollaisia hahmoja ole kuin piirretyissä. Tällaisen asenteellisuuden ja inhon on pakko tulla jostain todella syvältä, en edes koita arvailla mistä. Henkilökohtaisten kokemusten perusteella edes suomenruotsalaisia ei voi kukaan vihata noin paljon. Odottelenkin jo täpinöissäni seuraavaa Huuhaan avaamaa ketjua...
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Zeppo
Susta olisi tullut mainio Adolf Hitlerin palvelija jos olisit
Natsi-Saksassa elänyt, olen todella sanaton kun noita
juttujasi olen lukenut.
Hitler-korttia onkin hyvä käyttää kun ei enää keksi mitään kirjoitettavaa.

Ja arvoisat moderaattorit: Huuhaa syyllistyy vihan lietsomiseen kansanryhmää kohtaan, se ei varmaan istu jatkoajan toimintatapoihin, eikös niin. Se on sitä paitsi laitonta
Tarkoittanet kiihottamista kansanryhmää vastaan. No totta vie se on laitonta, samoin kuin raiskaus tai petos. Piti oikein lukea vähän tuota Huuhaan huuhaata: lähinnä siellä kerrottiin mielipiteitä siitä mitä kieliä joidenkin suomalaisten pitäisi lukea ja mielipiteitä eräästä tv-ohjelmasta. Ja sinä syyllistyt kunnianloukkaukseen kertoessasi Huuhaan syyllistyvän kiihottamiseen kansanryhmää vastaan.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: yksi unohtui !

Viestin lähetti Brewer
Suomenruotsalaiset mimmit ovat paljon parempia bylsimään kuin suomenkieliset. Kaikki tämän asian kokeneet voivat todistaa väitteen todeksi

Minä en ole kokeillut, joten voisitko mitenkään järjestää minulle moista herkkua, jotta voisin muodostaa oikean mielipiteeni tästä asiasta, jookos?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Re: Suomenruotsalaisuus?....

Tämä Suomenruotsalaisuus on asia, joka nostattaa turhankin paljon tunteita ilmaan. On totta että he omistavat hemmetin ison osan useista suuryrityksistä ja niiden äänivallasta ja ovat muutenkin keskimäärin paremmin toimeentulevia kuin muu väestö, mutta minusta asiaa pitää ajatella niinpäin että miten köyhä Suomi olisi vieläkin ilman heidän panostaan! On myöskin totta, että osa heistä on saanut asemansa/varallisuutensa perintönä, jonka alkuperä on voinut olla Ruotsin vallan ajalta peräisin, mutta mielestäni he ovat hoitaneet asiansa jo satojen vuosien ajan niin hyvin, ettei siinä pitäisi olla juurikaan sanomista. He ovat ymmärtäneet kouluttautua ja ovatkin näin pystyneet säilyttämään/kasvattamaan varallisuuttaan.

Ei kai myös sekään että he ehkä osaavat elää keskimäärin onnellisemmin, eivätkä ehkä juo aivan niin paljoa viinaa, ole keltään pois?
Viestin lähetti Ghost
Ainoa asia, joka saa suomenruotsalaisia hiukan katsomaan kieroon on Ahvenanmaan erityisasema. Mutta sekään ei suorainaisesti johdu suomenruotsalaisista vaikka heitä siellä asuukin. Koko kansalle mielestäni pitäisi opettaa molemmat viralliset kielet niin hyvin, että niillä tulee toimeen. Etenkin ruotsinsuomalaisille voi tulla ilman suomea ongelmia, jotka olisi tietysti mukavampi välttää.
Tämä Ahvennanmaan erityisasema on kyllä vähintäänkin erikoinen. Siellä ei tarvitse järjestää opetusta vähimmistöjen kielellä (eli Suomella). Koko Ahvenanmaa voitaisiin huutokaupalla myydä pois. He eivät halua olla Suomalaisia, eikä heistä juurikaan mitään hyötyä muulle Suomelle ole.

Mainittakoon vielä että itse en ole Suomenruotsalainen, enkä tunnekkaan juuri ketään heistä. Lisäksi täytyy vielä tunnustaa että ylioppilaskirjoituksissa kyseisestä aineesta tuli vain Approbatur.
 
Viimeksi muokattu:

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oli aikomus taas kirjoittaa aiheesta enemmänkin, mutta Huuhaan viimeisimmän tuotoksen jälkeen riittänee yksi toteamus -

Ei vittu Huuhaa, sä olet kone!!

- sekä muutama hymiö, joita en yleensä käytä, mutta jotka tällä hetkellä kuvastavat erinomaisesti omaa suhtautumistani.
:D :D :D


P.S. Älkäähän nyt hyvät ystävät viitsikö vetää moderaattoreita saati lainsäädäntöä mukaan tähän leikkiin, sillä nykyisellään tämä ketju tarjoaa aivan loistavaa tasaisin väliajoin toistuvaa komediaa. Oma mielipiteeni on, että jos joku nähdyn tasoiseen (viininlitkintä, kartanot, juomalaulut, penkkiurheilun kielivalinnat - siis ei jumaleissön, :D kerta kiellon päälle) "vihan lietsomiseen" lähtee mukaan, niin saa lähteäkin. Kovin suurta tuosta joukosta ei voi tulla, sen verran suuri on luottamukseni kaksikielisen kansamme sivistyksen vähimmäistasoon. Aika vähällä ovat suomenruotsalaiset täällä tähän asti päässeet verrattuna vaikkapa turkulaisiin, jotka voitaneen yleisen mielipiteen mukaan lukea erityiseksi kansanosaksi siinä missä hurritkin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Barnaby ja Varjo:
Teistä varmaan on myös idioottimaista, että Suomessa opetetaan/puhutaan suomea. Pieni kieli, jota kukaan ei ymmärrä. Se on pelkästään pois englannin ja saksan -opinnoista. Erityisesti Varjo olet usein puhunut kuinka päätökset tehdään järkisyillä. Pyyntö: älä vedä tähän mukaan pointtia, että kuinka paljon suomenkieli vaikeuttaa vihollisen radiokuuntelua/häirintää mikäli sota syttyy.

Lisäksi haluaisin teidän lähtevän ristiretkelle pakko-fysiikkaa, pakko-kemiaa, pakko-käsitöitä ja pakko-liikuntaa vastaan. Ne kun ovat pois liiketalouden opiskelusta.

Tähän kohtaan voisi varmaan laittaa hymiöitä. No te ymmärrätte varmaan pointin ilmankin.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
No onhan siitä Ålandista jotain hyötyä

Kyllä Ahvenanmaa saa kuulua Suomeen , tottakai . Säilyy ainakin tax free jutska ruotsinlaivoilla ( miksi muuten puhutaan ruotsin laivoista , eikä suomenlaivoista ? .... no niin..... ) eli sillä on huomattava työllistävä vaikutus laivapersonaalille ( lisäksi kun jengi tarpeeksi hamstraa taxfree häppää , se työllistää mm. poliisia , no joo hei ... ).Myös kesäisin on kiva harrastaa turismia Ahvenanmaalla . En usko , että olisi läheskään niin hauskaa visiteerata saarella , jos se myytäisin huutokaupalla ( ! ? ) esim. venäläisille.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Re: Re: Suomenruotsalaisuus?....

Viestin lähetti dana77
He eivät halua olla Suomailaisia, eikä heistä juurikaan mitään hyötyä muulle Suomelle ole.

Höpöhöpö.

Tämä asiahan nousi juuri esille muutama viikko sitten, kun joku Tukholmalainen tutkija esitti, että Ahvenenmaan on pakko liittyä jossain vaiheessa Ruotsiin, jotta kieli- yms. kulttuuriasiat säilyisivät.

Tässä yhteydessä asiasta oli melko paljon juttua mediassa ja kävi selväksi, että täysin marginaalinen osuus ahvenanmaalaisista haluaisi riittyä Ruotsiin, mikään ahvenenmaalainen järjestö/puolue ei asiaa aja ja muutenkin sielläpäin ollaan tyytyväisiä nykytilanteeseen. Lisäksi ahvenanmaalaiset itse eivät pitäneet manner-Suomesta leviävää suomenkielistä kultturia uhkana.

En sitten tiedä haluaisivatko ahvenanmaalaiset kotisaarestaan veroparatiisin tyyliin Jerseyn-saari. Tällaistakinhan vaihtoehtoa on joskus väläytelty.

Siitä en osaa sanoa paljonkaan, että mitä hyötyä Ahvenanmaasta on Suomelle, mutta mielelläni pidän luonnonkauniin ja kohtuullisen vauraan alueen Suomen omistuksessa.
Jännä juttu muuten, että usein nämä todelliset "isänmaan puolustajat", jotka haluaisivat Karjalan takaisin olisivat valmiita luovuttamaan Ahvenanmaan pois. Sehän olisi vähän sama asia kuin että vaihtaisi kilon kultaa kiloon paskaa...

--
tt
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Re: Re: Re: Suomenruotsalaisuus?....

Viestin lähetti dana77
Tämä Ahvennanmaan erityisasema on kyllä vähintäänkin erikoinen. Siellä ei tarvitse järjestää opetusta vähimmistöjen kielellä (eli Suomella). Koko Ahevenanmaa voitaisiin huutokaupalla myydä pois. He eivät halua olla Suomailaisia, eikä heistä juurikaan mitään hyötyä muulle Suomelle ole.

Tämähän voitaisiin ratkaista helposti liittämällä Ahvenanmaa ruotsiin. Silloin heidän olisi pakko alkaa Ruotsin lakien mukaisesti järjestämään vähemmistökielen opetusta kouluissa - eli suomea. Mutta osittain tämän takia he pysyvät mielummin suomen yhteydessä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Brewer: Hyvä pointti toi tax-free viina (erityisesti jos Viro liittyy EU:hun). Lahjoitettakoon se Norjalaisille. Tosin näitä porauslauttoja tuetaan aika perkeleesti verorahoista, joten ehkä henkilöt voitaisiin työllistää esim. palkkaamalla heidät katsojiksi SM-liigan pikkuseuroille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Re: Re: Re: Suomenruotsalaisuus?....

Viestin lähetti tt
Tässä yhteydessä asiasta oli melko paljon juttua mediassa ja kävi selväksi, että täysin marginaalinen osuus ahvenanmaalaisista haluaisi riittyä Ruotsiin, mikään ahvenenmaalainen järjestö/puolue ei asiaa aja ja muutenkin sielläpäin ollaan tyytyväisiä nykytilanteeseen. Lisäksi ahvenanmaalaiset itse eivät pitäneet manner-Suomesta leviävää suomenkielistä kultturia uhkana..
Minä kyseseistä ohjelmaa nähnyt, joten minulle se ei käynyt selväksi. Muistan vain historian tunneilta, että kun Ahvenanmaan omistusta aikoinaan kansainvälisessä oikeudessa ratkottiin, niin silloin he halusivat lähes yksimielisesti liittyä Ruotsiin. Toisaalta eivät nuo kultapossu-kerholaiset Ruotsista varmaan mitään erityisasemaa saisikaan, joten miksi heidän kannattaisikaan vaihtaa maataan?
Viestin lähetti tt
En sitten tiedä haluaisivatko ahvenanmaalaiset kotisaarestaan veroparatiisin tyyliin Jerseyn-saari. Tällaistakinhan vaihtoehtoa on joskus väläytelty.
Heillehän se olisi saatanan hyvä vaihtoehto. EU vaan ei varmasti siihen suostu. Minun mielestäni kyseinen oikeus pitäisi myös Jerseyltä ja muiltakin poistaa, sillä veronkierto on syöpä, joka vääristää kilpailun ja samalla rahat ovat pois valtion taskuista.

No en minä Ahvenanmaata tosissani ole antamassa pois, mutta erityisasema heiltä kyllä tulisi poistaa. Toi TJ:n pointti on totta, eli jos ahvenanmaa kuuluisi Ruotsiin siellä opetettaisiin suomenkieltä ja nyt ei!
Viestin lähetti tt
Siitä en osaa sanoa paljonkaan, että mitä hyötyä Ahvenanmaasta on Suomelle, mutta mielelläni pidän luonnonkauniin ja kohtuullisen vauraan alueen Suomen omistuksessa.
Jännä juttu muuten, että usein nämä todelliset "isänmaan puolustajat", jotka haluaisivat Karjalan takaisin olisivat valmiita luovuttamaan Ahvenanmaan pois. Sehän olisi vähän sama asia kuin että vaihtaisi kilon kultaa kiloon paskaa..
Ahvenanmaa on tosiaan hemmetin kaunista seutua. Ja onhan heistä hyötyäkin: He tuottavat puhtaita elintarvikkeita muun Suomen tarpeisiin.

Vaikka minä lasken itseni todellisiin isänmaan puolustajiin (ilman hipsuja), niin minä en halua Karjalaa takaisin. Minä en tarvitse kiloa paskaa, vaikka yksi sukuhaara sieltä suunnalta onkin kotoisin.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Logiikkarajoitteinen löytynyt

Viestin lähetti dana77
Barnaby ja Varjo:Teistä varmaan on myös idioottimaista, että Suomessa opetetaan/puhutaan suomea. Pieni kieli, jota kukaan ei ymmärrä. Se on pelkästään pois englannin ja saksan -opinnoista.
Kirjoitinko jossain, että ruotsin PUHUMINEN on idioottimaista? Ja suomenkin pakko-opettaminen on idioottimaista suomenruotsalaisille. Pitäisi itse saada valita mitä kieltä opiskelee ja löytää motivaatio siihen. Toki voi miettiä kannattaako opiskella kieltä, jota 95% maan väestöstä puhuu.

Lisäksi haluaisin teidän lähtevän ristiretkelle pakko-fysiikkaa, pakko-kemiaa, pakko-käsitöitä ja pakko-liikuntaa vastaan. Ne kun ovat pois liiketalouden opiskelusta.
Tästä päästään loputtomaan suohon. Minä näen hyvin mustavalkoisena pakkoruotsin suhteen muihin "pakollisiin" aineisiin. Ja Suomessa ei ole fysiikka- tai kemiavähemmistölle tehtyä infrastruktuuria, jolla kupataan valtaväestöä. Itse ajattelen asian niin, että opetetaan tietty määrä luonnontieteitä, tietty määrä kieliä ja sitten muuta, ja sitten kunkin ryhmän sisällä katsotaan mitä on järkevää opettaa ja opiskella. Ruotsin kielen, niin kuin jokaisen kielen, opiskelu on arvokasta. Vapaaehtoisesti valittuna. Eikä esim. lukiossa tarvitse opiskella edellä mainitsemiasi aineita, mutta ruotsia tarvitsee. Ja ruotsia tarvitsee pakolla opiskella edelleen jatko-opinnoissa. Enestamille terveisiä.

Tähän kohtaan voisi varmaan laittaa hymiöitä. No te ymmärrätte varmaan pointin ilmankin.
Minkä helvetin pointin?
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Barnaby
Hitler-korttia onkin hyvä käyttää kun ei enää keksi mitään kirjoitettavaa.

Tarkoittanet kiihottamista kansanryhmää vastaan. No totta vie se on laitonta, samoin kuin raiskaus tai petos. Piti oikein lukea vähän tuota Huuhaan huuhaata: lähinnä siellä kerrottiin mielipiteitä siitä mitä kieliä joidenkin suomalaisten pitäisi lukea ja mielipiteitä eräästä tv-ohjelmasta. Ja sinä syyllistyt kunnianloukkaukseen kertoessasi Huuhaan syyllistyvän kiihottamiseen kansanryhmää vastaan.


Mun mielestä siellä lukee paljon muutakin kun siitä
Sportmagasinet-ohjelmasta ja kielten opiskelusta.
Eli aika paksua tekstiä todellakin. Sitä mä en vaan
ymmärrä miten minä syyllistyn kunnialoukkaukseen ?
Voisitko perustella ? Odotan mielenkiinnolla
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ketjuun on tullut paljon hyviä kommentteja, mutta en ymmärrä hyökkäyksiä Huuhaan henkilöön. Pysykää asiassa hyvät ihmiset!

Yksi juttu:
Oletteko nähneet koskaan suomenruotsalaista pummia kadulla? Minä en ole nähnyt koskaan - päinvastoin, suomenruotsalaiset ovat erittäin korkeatasoista porukkaa työmoraaliltaan. Hoitavat taloutensa ja ansaitsevat itse toimeentulonsa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
kapeakatseinen löytynyt

Viestin lähetti Barnaby
Kirjoitinko jossain, että ruotsin PUHUMINEN on idioottimaista? Ja suomenkin pakko-opettaminen on idioottimaista suomenruotsalaisille. Pitäisi itse saada valita mitä kieltä opiskelee ja löytää motivaatio siihen. Toki voi miettiä kannattaako opiskella kieltä, jota 95% maan väestöstä puhuu.
Väitinkö minä että sinä kirjoitit?
Lainaan Nokian legal noticea:
On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita me tällä hetkellä odotamme.

Varjo joka tapauksessa perusteli, ettei ruotsia pitäisi opiskella, koska se vie aikaa/resursseja muiden kielien opiskelulta. Samalla logiikalla suomea ei pitäisi opiskella. Sekin on ns. turha kieli. Suomessa voitaisiin siirtyä puhumaan vain englantia.
Viestin lähetti Barnaby
Viestin lähetti dana: No te ymmärrätte varmaan pointin ilmankin.
Minkä helvetin pointin?
Oletin sitten vaan väärin. Ehkä varjo ymmärsi.
 
Viimeksi muokattu:

Huuhaa

Jäsen
Viestin lähetti rapster
Odottelenkin jo täpinöissäni seuraavaa Huuhaan avaamaa ketjua...

Ei tartte odotella, sillä Terveneva (vai mikä helevetti se Myllylän suo on) kutsuu!

Sainpahan viimeisellä viestiketjullani ainakin keskustelua aikaan (tämä on 128:s viesti ellei uusia ole tullut) ja näköjään hauskaakin on monella ollut. Koomikon aineksia Huuhaassa? Kiitos kiitos, kyllä minunkin mielestä.

Keskustelun lopetukseksi kysyn suomenruotsalaisilta, että oletteko ylpeitä Ahvenmaan suomalaisvastaisuudesta ja yleensäkin ottaen Ahvenmaasta? Vastausten tultua taidan olla kyllä jo uponnut sinne suohon....

Hyvää loppuelämää!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös