Suomenruotsalaisuus?....

  • 27 203
  • 180

Oletko Suomenruotsalainen?....

  • Olen Suomalainen!

    Ääniä: 238 47,4%
  • Olen suomenruotsalainen.

    Ääniä: 31 6,2%
  • Olen suomenruotsalainen ja hyvä niin. Olen suorastaan ylpeä suomenruotsalaisuudestani.

    Ääniä: 34 6,8%
  • Onneksi olen Suomalainen, enkä mikään helkutin suomenruotsalainen!

    Ääniä: 199 39,6%

  • Äänestäjiä
    502

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Itse olen suomalainen ripauksella rantaruotsalaisuutta, tosin se näkyy vain kohtuullisena ruotsin ymmärtämisenä. Ulosanti melkein pyöreä nolla ja luetussa sama juttu.

Nyt olen viime vuosina paremmin saanut tutustua tähän paljon parjattuun kielivähemmistön edustajistoon, ja ei ole kuin puhtaasti hyvää sanottavaa. Eläväistä, reilua ja mukavaa sakkia. Sopivasti ulospäinsuuntautuneempia kuin nk. normi suomalainen. Aika paljon se lähtee siitä vanhasta viisaudesta: "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa".

Amen.
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielenkiintoista. Yli 12% äänestäneistä ovat suomenruotsalaisia. Jatkoaika on näköjään rantaruottalaisten suosima palsta.

Luulenpa, että palstan suomenruotsalaiset vaan aktivoituu tämmöiseen aiheeseen isommalla osuudella.

Joo, itse olen niin pesunkestävä suomalainen. Ja lukiossa ruotsista kirjoitin niukan C:n ja todistuksen arvosana oli kutonen. Siihen nähden osaan kieltä aika hyvin nykyään. Ja sekin on sanottava, että suhtauduin erittäin negatiivisesti ruotsin kieleen tuolloin. Suomenruotsalaisiin en suhtautunut millään tavoin, koska eipä sellaisia Satakunnassa pahemmin ole, mitä nyt jossain Eurassa muutama ???
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Muistaako muuten kukaan miten tämä tapaus lopulta ratkesi?

Iltasanomat 22.3.2006 kirjoitti:
"Unelmakämppä vain ruotsinkielisille."

Ruotsinkieliset korkeakouluopiskelijat pääsevät pian nauttimaan Helsingin hulppeimmista opiskelija-asunnoista. Tärkein pääsyvaatimus Arabianrannan merellisiin opiskelija-asuntoihin on kielitaito.

Asuntoa hakevan edellytetään opiskelevan ruotsin kielellä helsinkiläisessä yliopistossa, ammattikorkeakoulussa tai ammattikoulussa.

- Kaikki voivat hakea. Kielipoliiseiksi emme halua ryhtyä. Kilpailu asunnoista tulee kuitenkin olemaan kovaa, myöntää asuntohanketta vetävä kiinteistöyhtiö Arcada Novan toimitusjohtaja Björn Teir.

Teirin mukaan asunto voidaan myöntää poikkeustapauksessa myös suomen kielellä opiskelevalle. Suomenkielisillä asunnon saaminen voi kuitenkin olla hankalaa, sillä rakennuttajina ovat ruotsinkieliset opiskelijajärjestöt ja säätiöt, joilla on vaikutusvaltaa asukkaiden valinnassa.

Valtaosan asunnoista povataan menevän Arabianrannassa sijaitsevan ruotsinkielisen ammattikorkeakoulu Arcadan opiskelijoille.

Varakkuus ei ole este uusiin asuntoihin pääsemiselle. Esimerkiksi 28 neliön yksiössä asuva opiskelija voi tienata 2750 euroa kuussa. 47,5 neliön kaksiossa tuloraja on 3300 euroa taloutta kohden.

Arkkitehti Stefan Ahlmanin suunnittelemat opiskelija-asunnot edustavat modernia asumista. Kaikissa asunnoissa on mm. television katsomisen internetistä mahdollistava dataliittymä, yhdistelmäuuni mikrolla sekä oma parveke. Osassa asunnoista on myös merinäköala.

Ne noin 20-30-vuotiaat suomenruotsalaiset, jotka tunnen ovat ihan mukavaa porukkaa. Aika moni on lähinnä vaivaantunut tästä ankdammen-ajattelusta.

Yksi parhaista ystävistäkin on suomenruotsalainen ja lähinnä kaveri tarjoaa vain (usein tahattomia) hyviä nauruja. Lukioaikoina jannu oli jatkoilla mukana kello kuuden pirtupaukkuihin asti ja lähti sieltä taksilla suoraan Uttiin hyppäämään laskuvarjolla kahdeksaksi. Ohimennen totesi sitten seuraavana iltana, että "Jå, meinasin muuten tänään kuolla. Ei varmaan kannattais hypätä kännissä." (Varjo oli auennut jalkojen välistä ja meinannut sotkeutua). Ihme porukkaa, mutta yleensä ihan mukavaa.

Lisäksi suomenruotsalaiseksi voi todellakin ruveta. Tunnen kaverin, joka koulussa oli keskipitkän ruotsin osalta juuri ja juuri 5:n tasolla ja kirjoittikin A:n. Päätti kuitenkin (Älä kysy.) lähteä käytännössä totaaliummikkona inttiin Dragsvikiin, jossa aluksi tuli tylytystä enemmän kuin laki salli, mutta kieli tarttui hiljalleen vuoden aikana. Tuolta innostui hakemaan opiskelemaan juuri tuonne Arcada-AMK:on ja vuoden jälkeen pääsi sisään Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet. Kiertää nykyisin muuten myös toisen asteen oppilaitoksia kertomassa tarinaansa, tod. näk. hurrien maksamana... *hymiö*
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Erittäinkin hassut vastausvaihtoehdot, niin kuin MR:kin sanoi. Ensinnäkin suomalainen on kirjoitettu väärin ja toiseksi kysymyksen asettelu viittaa siihen, että suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia. Tulee mieleen klassinen "joko olet lopettanut vaimonhakkaamisen?".

Aloittaja varmaankin tarkoitti ensimmäisellä vaihtoehdolla sitä, että on suomenkielinen. Otetaan se.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Missä ihmeessä on vaihtoehto: "Haluaisin olla suomenruotsalainen"

Minä ainakin haluaisin. Olisi kaikki helvetin paljon helpompaa. Ja se on heille ihan oikein. Kateellinen olen hieman.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös