Suomenruotsalaisuus?....

  • 27 018
  • 180

Oletko Suomenruotsalainen?....

  • Olen Suomalainen!

    Ääniä: 238 47,4%
  • Olen suomenruotsalainen.

    Ääniä: 31 6,2%
  • Olen suomenruotsalainen ja hyvä niin. Olen suorastaan ylpeä suomenruotsalaisuudestani.

    Ääniä: 34 6,8%
  • Onneksi olen Suomalainen, enkä mikään helkutin suomenruotsalainen!

    Ääniä: 199 39,6%

  • Äänestäjiä
    502

Huuhaa

Jäsen
Onneksi olen Suomalainen, enkä mikään helkutin suomenruotsalainen!

Minulla on suomenruotsalaisista sellainen kuva, että he istuvat jossakin kartanon terassilla siemailemassa hienostuneesti hienostuneita viinejä. Mielestäni ruotsalaisuudella/suomenruotsalaisuudella on liikaa valtaa Suomessa. Aina vain pahenee. V-mäisintä on, että Suomessa on kaupunkeja/kuntia, joissa ruotsalaisuus hallitsee! Ei herranjestas sentään mitä pelleilyä! Kaikista pahinta touhu taitaa olla Ahvenanmaalla jossa suorastaan halveksutaan Suomalaisuutta. FST:llä on liikaa ohjelmia TV:ssä. Ja nytkin meneillä olevaan Sportmagasinetissa haastattelut tehtiin tahallaan tarkoituksella suomenruotsalaisista, jotka puhuvat varmaan paremmin ruotsia, kuin Suomea. Suomessa! Ei haastateltu Pöyhöstä, ei edes Koivulaa, vaan näytettiin Holmenin ´99 tehty haastattelu uusintana (no ihan oikein, että näytettiin, kuitenkin oli niin hieno suoritus se mestaruus), mutta sitten, että Ingbergistäkin piti näyttää haastattelu. Missä oli Koivulan haastattelu?! Hopea on parempi, kuin kulta, varsinkin, kun kolmiloikassa ei edes mitalia ennakkoon odotettu. Suomenruotsalaisen Pauliina Siggin monen minuutin haastattelu/juttu kyllä oli tehty. Näiden kaikkien kolmen suomenruotsalaisen haastattelun jälkeen todettiin ohimennen tyyliin, että "Ai niin, myös Markus Pöyhösen, Jaakko Ojaniemen ja Heli Koivulan suoritukset olivat loistavia".

Kaiken huippu oli naisten keihään palkintojenjako. Carl-Olof Homen sai kunnian antaa pronssimitalin Mikaela Ingbergilla. Tarkkakorvaisimmat varmasti kuulivat mitä Homen sanoi Ingbergille: "Grattis. Fantastiskt." Kaksi ruotsinkielistä sanaa! Oli sitten ihan pakko laittaa siihenkin väliin sitä ruotsia. Totta kai, koska kyseessä oli kaksi suomenruotsalaista! Jotkut ulkomaalaiset (jotka näkivät tuon naisten keihään palkintojen jaon) ajattelivat varmaan, että "Tuollaistako kieltä Suomessa puhutaan" tai että "Onko Suomen pääkieli ruotsi?!"

Ja tämän FST:n Lalle-pojankin piti siinä Homenin voittohaastattelussa vielä loppuun väkisin puhua ruotsia ja sanoa ruotsiksi Janne Holmenille jotain sellaista, että "Laitahan terveiset Ahvenanmaalle ruotsiksi!". Pitihän se arvata. Vitsailin siinä ennen kuin Holmen lähti kunniakierrokselle, että ottaakohan se kunniakierroksellekin Ahvenenmaan ja ruotsin liput Suomen lipun sijaan....

Niin ja mikä ihme siinä on, että vaikka Suomen kieli onnistuisi suomenruotsalaiselta ihan tarpeeksi hyvin, niin silti on pakko puhua toisen suomenruotsalaisen kanssa ruotsia, vaikka Suomen kieli molemmilta onnistuisikin yhtä hyvin, kuin ruotsin kieli tai ainakin tarpeeksi ymmärrettävästi.
 
Viimeksi muokattu:

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Olen suomalainen, mutta ei minulla ole mitään suomenruotsalaisia vastaankaan. Ei ainakaan minulle ole haitaksi olleet. En tosin pahemmin ole ollut heidän kanssaan tekemisissä.

Uskoisin, että tämä äänestys on tehty nimenomaan siltä pohjalta, että saadaan suomalaiset sotimaan suomenruotsalaisia vastaan. Siksi sanoin oman mielipiteeni alussa heti asian selväksi, että omalta osaltani en kanna mitenkään kaunaa suomenruotsalaisia vastaan.

Miksi muuten yleensä luullaan, että suurin osa suomalaisista inhoaa suomenruotsalaisia? Onko se kieli kyseessä vai se kuuluisa parempi palvelu Stockmannilla?
 

Huuhaa

Jäsen
Viestin lähetti Arnold
Uskoisin, että tämä äänestys on tehty nimenomaan siltä pohjalta, että saadaan suomalaiset sotimaan suomenruotsalaisia vastaan. Siksi sanoin oman mielipiteeni alussa heti asian selväksi, että omalta osaltani en kanna mitenkään kaunaa suomenruotsalaisia vastaan.

Miten niin sotimispohjalta?! Tätä ei ole taidettu aiemmin käsitellä täällä Jatkiksessa ja minähän vain ilmaisen mielipiteeni!.... :D
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Mäpä oon oikea nilviäinen.
En pidä sveduista, en smuguista, en lappalaisista, en Espoolaisista, somaleista, vinosilmistä, vasenkätisistä, sivareista, varusmiehistä, jyväjemmareista, tulppaaneista, enkä torakoista. Enkä VARSINKAAN niistä suomenruotsalaisista, hyi olkoon.


Ja ennenkuin mut teilataan rasistina ja homonarkkarina, lisään hymiön.:D
 

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Olen suomalainen...

...jonka äidinkieli on ruotsi. Onneksi kaikki eivät ajattele kuin Huuhaa. Itselläni on todella paljon ei-suomenruotsalaisia ystäviä, jotka eivät ikinä ole välittäneet siitä mikä on äidinkieleni.

Et tainnut Huuhaa olla kovin onnellinen tänä viikonloppuna?!? Viihaamasi Suomenruotsalaiset toivat EM-kisoista yhden kullan ja yhden pronssin. Tämän lisäksi yksi Suomenruotsalainen voitti Jyväskylän MM-rallin... Ei taida olla kovin helppo hengittä...
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luonnollisesti vihaan suomenruotsalaisia. Aivan kuten myös kaikkia vasenkätisiä ja niitä, joiden kengännumero on yli 44. :o
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti HN
Olen tampereenilvesläinen.

AI AI!
No se on kyllä paha juttu.
Ton Tamperelaisuuden vielä ymmärtää, mutta että Ilves...
AI AI AI ja vielä kerran AI!
:D
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rouva on svedu ja minä vasenkätinen. Eipä silti, ei tässä perheessä kovin moni muukaan asia ole normaalissa kondiksessa. Mutta kahvat kaakossa mennään, jarrupolkimet on ruuvattu irtiveks.
 

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Huuhaa
Onneksi olen Suomalainen, enkä mikään helkutin suomenruotsalainen!

Helkutin suomenkielinen olen

Viestin lähetti Huuhaa
Minulla on suomenruotsalaisista sellainen kuva, että he istuvat jossakin kartanon terassilla siemailemassa hienostuneesti hienostuneita viinejä. Mielestäni ruotsalaisuudella/suomenruotsalaisuudella on liikaa valtaa Suomessa. Aina vain pahenee. V-mäisintä on, että Suomessa on kaupunkeja/kuntia, joissa ruotsalaisuus hallitsee! Ei herranjestas sentään mitä pelleilyä!

Toi sinun mielikuvasihan on puhtaasti sellainen jonka kaikki Suomalaiset huumoriohjelmat pulttiboissista asti ovat rakentaneet.
Mita tuohon valtaan tulee niin suomenruotsalaisilla vanhoilla suvuilla on paljon rahaa ja kun on rahaa niin on myos valtaa. Nainhan se menee ja vaikka kuinka kateellisen vihreana parkuisit ei asiaan muutosta tule ennen kuin valtio paattaa takavarikoida heidan rahansa.
Ja todella kamalaa on, etta tassa maassa annetaan ihmisten puhua omassa kaupungissaan ihan niinkuin itse haluavat ilman mitaan kontrollia. Muuta sinne ja lisaanny niin etta suomalaiset hallitsevat tata kaupunkia/kuntaa.


Viestin lähetti Huuhaa

FST:llä on liikaa ohjelmia TV:ssä. Ja nytkin meneillä olevaan Sportmagasinetissa haastattelut tehtiin tahallaan tarkoituksella suomenruotsalaisista, jotka puhuvat varmaan paremmin ruotsia, kuin Suomea. Suomessa! Ei haastateltu Pöyhöstä, ei edes Koivulaa, vaan näytettiin Holmenin ´99 tehty haastattelu uusintana (no ihan oikein, että näytettiin, kuitenkin oli niin hieno suoritus se mestaruus), mutta sitten, että Ingbergistäkin piti näyttää haastattelu. Missä oli Koivulan haastattelu?! Hopea on parempi, kuin kulta, varsinkin, kun kolmiloikassa ei edes mitalia ennakkoon odotettu. Suomenruotsalaisen Pauliina Siggin monen minuutin haastattelu/juttu kyllä oli tehty. Näiden kaikkien kolmen suomenruotsalaisen haastattelun jälkeen todettiin ohimennen tyyliin, että "Ai niin, myös Markus Pöyhösen, Jaakko Ojaniemen ja Heli Koivulan suoritukset olivat loistavia".

Eikos urheiluruutu ole juuri sita varten, vai jaitko nyt paitsi jonkun ihmisen haastattelusta, eiko Helia naytetty riittavasti?

Viestin lähetti Huuhaa
Kaiken huippu oli naisten keihään palkintojenjako. Carl-Olof Homen sai kunnian antaa pronssimitalin Mikaela Ingbergilla. Tarkkakorvaisimmat varmasti kuulivat mitä Homen sanoi Ingbergille: "Grattis. Fantastiskt." Kaksi ruotsinkielistä sanaa! Oli sitten ihan pakko laittaa siihenkin väliin sitä ruotsia. Totta kai, koska kyseessä oli kaksi suomenruotsalaista! Jotkut ulkomaalaiset (jotka näkivät tuon naisten keihään palkintojen jaon) ajattelivat varmaan, että "Tuollaistako kieltä Suomessa puhutaan" tai että "Onko Suomen pääkieli ruotsi?!"

Eli siis kaksi ihmista joiden aidinkieli on sama on puhuttava toista kielta koska heidan aidinkielensa ei ole maan paakieli. Jos tapaan tuttavani ulkomailla puhun heidan kanssaan suomea, vaikka molemmat varsin hyvin osaamme englantiakin, saksaksikin varmasti keskustelu sujuisi.

Ja kovinkaan moni ulkomaalainen ei erota suomea ja ruotsia toisistaan.


Viestin lähetti Huuhaa

Niin ja mikä ihme siinä on, että vaikka Suomen kieli onnistuisi suomenruotsalaiselta ihan tarpeeksi hyvin, niin silti on pakko puhua toisen suomenruotsalaisen kanssa ruotsia, vaikka Suomen kieli molemmilta onnistuisikin yhtä hyvin, kuin ruotsin kieli tai ainakin tarpeeksi ymmärrettävästi.


On se kylla vaarin kun taas ihmiset puhuvat ihan mita haluavat keskenaan ja jattavat nain rumasti meidat muut ulkopuolelle

Opettele puhumaan ja ymmartamaan sita niin ei tarvitse olla katkera.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Meikäjäppinen on ruotsinsuomalainen... Myös minä vihaan noita suomenruotsalaisia, jotka ovat jättäneet pysyvän leimansa Suomen kehitykselle. Stockmann, Strömberg, Ståhlberg, Mannerheim... Ollaanko tässä saatu itse muuta aikaan kuin Nokian kummisaapastehdas?

Olen itsekin ihmetellyt joidenkin paikkakuntien totaalista ruotsinkielisyyttä. Kaikki palvelut tapahtuvat ruotsiksi. Koulut ovat ruotsinkielisiä ja jopa jumalanpalvelukset ovat på svenska. Hautausmaallakaan ei ole montaa Virtasta - kaivetaan ne prkleet ylös sieltä märännyttämästä meidän maata!

Mutta taas toisaalta - miksi ei. Puhukoot mitä kieltä haluavat ja asukoot missä haluavat, urheilkoon missä lajissa vaan ja soittakoon missä bändissä tykkäävät - niin teen minäkin!

Mitähän tai ketä sitä oikein vihaisi.. JOO! Saa....n lehdenjakaja ei tuonut aamulla lehteä! Minä vihaan kaikkia lehdenjakajia - ja samalla postia kaupanpäälle! Niin... ja kamua, jonka terrieri puri minua joskus lastentarhassa... Joo.. kaikki koirat pitäisi ampua ja HETI!

Huh kun helpotti!
 
Viimeksi muokattu:

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
Mulle ei löytynyt sopivaa vaihtoehtoa. Alkuperäisesti olen Ruotsinsuomalainen. En osaa sanaakaan ruotsia ja oon jo pitkään asunu Suomessa mutta olen sekä Suomen että Ruotsin kansalainen.

Suomenruotsalaiset ovat ihan OK mutta se ihmetyttää kun kaikki eivät osaa Suomea vaikka ovat täällä ikänsä asuneet. Ei siinä muuten mitään mutta miten he pärjäävät sisämaassa? :confused:
 

Durable

Jäsen
Oon ollu tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa aika paljon viime aikoine, ja täytyy myöntää että he ovat aika ärsyttävää väkeä..


Eivät hyväksy suomenkielisiä..haukkuvat suomenkielisiä..ja muutenkin väheksyvät
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Viestin lähetti Senior
minä vasenkätinen. Eipä silti, ei tässä perheessä kovin moni muukaan asia ole normaalissa kondiksessa. Mutta kahvat kaakossa mennään, jarrupolkimet on ruuvattu irtiveks.
Assiaa!! Näin ne pitääkin olla! Hyvin tutulta siis kuulostaa. :p
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Suomensuomalainen olen. Eikä minulla ole mitään suomenruotsalaisia vastaan. Senkin ymmärrän oikein hyvin, että myös ruotsinkielisiä TV-ohjelmia lähetetään Suomessa, koska ruotsi on täällä toinen virallinen kieli.

Sitä en ymmärrä, miten Huuhaa voi ilmoittaa toiseksi suosikkijoukkueekseen HIFK:in, jos kerran kaikki suomenruotsalaisuudesta sikiävä on niin hirveätä. Tätä en sitten todellakaan sanonut provo-mielessä enkä vittuillakseni HIFK-faneille. En vaan alkuunkaan ymmärrä Huuhaan asennetta.

Muutenkin olen aika samoilla linjoilla kuin erpe ja Tiki10.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti finnishninja


Mitähän tai ketä sitä oikein vihaisi.. JOO! Saa....n lehdenjakaja ei tuonut aamulla lehteä! Minä vihaan kaikkia lehdenjakajia - ja samalla postia kaupanpäälle! Niin... ja kamua, jonka terrieri puri minua joskus lastentarhassa... Joo.. kaikki koirat pitäisi ampua ja HETI!

Huh kun helpotti!

Osuit varmaan hienosti "maaliin" tuolla laukkauksella.
Jutuissasi on vinha perä. Olen käynyt Ruotsin kielisissä kaupungeissa ja minua on joskus katsottu pitkään ja himan ehkä nälvittykin, mutta sitten taas toisaalta esim. Toijalassa olen melkein saanut selkääni. Jokaisessa pikku kylässä löytyy tälläistä sisäänpäin lämpenemistä, kuten pienissä piireissä on tapana. Suomen Ruotsalaiset ovat osa Suomen yhteiskuntaa, kuten turkistarhaajat ja kummatkin ovat pikkuhiljaa vänemässä. Joten jos pienet patoumasi sitten joskus aikojen päästä helpottaa...

Niin, ja nyt sinä varmaan vihaat jo kaikkia jotka ovat JA:n keskustelijoita, kun muutam täältä vit.#¤%ilee sinulle.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Viestin lähetti Huuhaa
Hopea on parempi, kuin kulta

Tämä on kyllä jo kuolematon lausahdus, joka lienee peräisin jostain kärsimysten filosofiasta. Vai olisiko kommunismin alla elävän ihmisparan miete: kun kaikki annetaan valtiolle, niin on parempi antaa vain hopea kun siinä menetetään vähemmän kuin kullassa.

No asiaan: eipä suomenruotsalaisista oikeastaan pahaa sanottavaa löydy. Tietysti välillä ärsyttää, kun ei kotimaastaan löydä heti suomenkielistä tekstiä, mutta sama tilanne suomenruotsalaisillakin on. Ja parempi vaihtoehto on se, että maahamme on jäänyt ruotsin kieli, kuin venäjän kieli.

Ainoa asia, joka saa suomenruotsalaisia hiukan katsomaan kieroon on Ahvenanmaan erityisasema. Mutta sekään ei suorainaisesti johdu suomenruotsalaisista vaikka heitä siellä asuukin. Koko kansalle mielestäni pitäisi opettaa molemmat viralliset kielet niin hyvin, että niillä tulee toimeen. Etenkin ruotsinsuomalaisille voi tulla ilman suomea ongelmia, jotka olisi tietysti mukavampi välttää.
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Hahaa, tämäkin ketju saa tosikkoviisarini värähtämään. :D
"kovinkaan moni ulkomaalainen ei erota suomea ja ruotsia toisistaan." Sanoi joku. Mitähän helevetin väliä sillä oikeastaan on? Onko Suomi maailman napa? En minäkään erota Ambomaata ja Zulunkikkelikylää toisistaan, ja se ei varmasti paikallista kakkamajanrakentajaa haitanne. Jäitä hattuun ja muuallekkin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti TBK
Niin, ja nyt sinä varmaan vihaat jo kaikkia jotka ovat JA:n keskustelijoita, kun muutam täältä vit.#¤%ilee sinulle.
Vakuutan etten vihaa ketään jatkoajassa, miten voisin - kun en tunne ensimmäistäkään?
 

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Spencer
Hahaa, tämäkin ketju saa tosikkoviisarini värähtämään. :D
"kovinkaan moni ulkomaalainen ei erota suomea ja ruotsia toisistaan." Sanoi joku. Mitähän helevetin väliä sillä oikeastaan on? Onko Suomi maailman napa?

Kommentoin silla olihan katkelma minun tekstistani, etta en todellakaan ajattele Suomea minaan napana enka oikein ymmarra mita talla haet.
Vastasin vain argumenttiin, etta ulkomaalaiset ajattelevat "Tuollaistako kieltä Suomessa puhutaan" tai että "Onko Suomen pääkieli ruotsi?!" -huuhaa-
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti finnishninja

Vakuutan etten vihaa ketään jatkoajassa, miten voisin - kun en tunne ensimmäistäkään?

Hei! Hei!
En suinkaan tarkoittanut sinua. Tarkoitukseni oli jatkaa listaasi vihaamista asioita ja lukuvirheeni takia kirjoitin hieman peäselvästi. Kuitti oli tarkoitettu huuhaalle, ei suinkaan sinulle.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Huuhaa
Onneksi olen Suomalainen, enkä mikään helkutin suomenruotsalainen!

Minulla ei ole yhtään mitään suomenruotsalaisia vastaan ja täytyy vain toivoa, että koko tämä ketju on jonkunlainen provokaation yritys, sillä toivon todellakin, ettei kukaan ole niin ahdasmielinen kuin Huuhaa.

Mitäs sitten vaikka jokainen suomenruotsalainen kiskoisi viiniä huvilansa terassilla ja kuuntelisi klassista musiikkia ja miettisi miten saada lisää rahaa. En oikein ymmärrä, sillä Suomi on käsittääkseni vapaa maa ja jokainen saa tehdä mitä tahtoo niin kauan kuin se on laillista ja hyvänmaun mukaista.

Onko sinulla Huuhaa ollut vaikeuksia pakkoruotsin kanssa, vai mistä moinen antipatia suomenruotsalaisia kohtaan?

Mitä siihen tulee, että ruotsinsuomalaisten tulisi puhua suomea keskenään niin tulee mieleeni eräs kohtaus lappeenrantalaisessa kapakassa. Siellä oli saksalainen ja suomalaiset kaverini ja puhuimme englantia, jotta kaikki ymmärtäisivät. Noh, eikös joku keskenkasvuinen räkänokka keksinyt tulla örisemään, että Suomessa pitää puhua suomea. Hohhoijaa! Luulisin, että tuollaisia ei olisikaan.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Både och

Minulla on äidinkieli suomi ja isänkieli ruotsi. Tästä on ollut minulle elämässäni suurtakin suurempaa apua. Ei koskaan mitään haittaa. Ennenkuin jengi alkaa suuremmin vittuilemaan siitä , että Janne Holmen ei osaa juuri suomea puhua , niin todettakoon , että hän on ahvenanmaalainen , joka on eri asia kuin " perinteinen ¨ suomenruotsalaisuus.
Voihan se olla , että suomenruotsalaisissa(kin) on kusipää jengiä , itse en tunne yhtään mulkvistia tästä kategoriasta , vaikka tunnen heitä ( siis suomenruotsalaisia ) hyvin , hyvin monta. Nooh , yhtäkaikki Suomi on kaksikielinen maa ja se on kyllä pelkästään positiivinen asia. Eri juttu sitten on onko tulevaisuuden Suomessa sitten useita virallisia kieliä ( esim. venäjä , somalia etc. ), nähtäväksi jää ...........
 
F

Flonaldo

Viestin lähetti Huuhaa
V-mäisintä on, että Suomessa on kaupunkeja/kuntia, joissa ruotsalaisuus hallitsee! Ei herranjestas sentään mitä pelleilyä!
Etniset puhdistukset, pakkosiirrot, mikä olisi ehdotuksesi? Pitäisikö ruotsia puhuvat Suomen kansalaiset ripotella ympäri maata siten, että heidän olemassaoloaan ei huomattaisi - eivätkä he näin ollen sinua häiritsisi.
FST:llä on liikaa ohjelmia TV:ssä. Ja nytkin meneillä olevaan Sportmagasinetissa haastattelut tehtiin tahallaan tarkoituksella suomenruotsalaisista, jotka puhuvat varmaan paremmin ruotsia, kuin Suomea. Suomessa!
Kuinka monta prosenttia Ylen ohjelmistosta on FST:n ohjelmistoa? Kuinka monta prosenttia Suomen väestöstä puhuu ruotsia äidinkielenään? Jep jep, itse asiassa FST:llä on ohjelma-aikaa liian vähän. Olisitko sinä mielissäsi, jos kaikki sinua mahdollisesti kiinnostavat ohjelmat olisi tungettu maanantai-illaksi yhteen putkeen? Pitäisikö Tampereen paikallistelevisiossa haastatella vuoron perään vaasalaisia, rovaniemeläisiä ja helsinkiläisiä, eikä suinkaan paikallistelevision katsojia kiinnostavia tamperelaisia?
Missä oli Koivulan haastattelu?!
Aika monessakin suomenkielisessä urheilulähetyksessä, itse asiassa vissiin kaikissa.
Kaiken huippu oli naisten keihään palkintojenjako. Carl-Olof Homen sai kunnian antaa pronssimitalin Mikaela Ingbergilla. Tarkkakorvaisimmat varmasti kuulivat mitä Homen sanoi Ingbergille: "Grattis. Fantastiskt." Kaksi ruotsinkielistä sanaa! Oli sitten ihan pakko laittaa siihenkin väliin sitä ruotsia. Totta kai, koska kyseessä oli kaksi suomenruotsalaista!
Kyllä, ruotsinkieliset puhuvat ruotsia - eivät suomea. Hämmästyttävää, eikö totta.
Ja tämän FST:n Lalle-pojankin piti siinä Homenin voittohaastattelussa vielä loppuun väkisin puhua ruotsia ja sanoa ruotsiksi Janne Holmenille jotain sellaista, että "Laitahan terveiset Ahvenanmaalle ruotsiksi!". Pitihän se arvata.
Sinua siis närästi vallan paljon, että Janne kertoi äidilleen terveisensä äidinkielellään. Miksi juuri EM-kultaa voittanut urheilija EI saisi lähettää terveisiään kotiväelle?
Niin ja mikä ihme siinä on, että vaikka Suomen kieli onnistuisi suomenruotsalaiselta ihan tarpeeksi hyvin, niin silti on pakko puhua toisen suomenruotsalaisen kanssa ruotsia, vaikka Suomen kieli molemmilta onnistuisikin yhtä hyvin, kuin ruotsin kieli tai ainakin tarpeeksi ymmärrettävästi.
Minä osaan puhua englantia lähes yhtä hyvin kuin suomea. Ystäväpiiriini kuuluu myös monta henkilöä, joiden englannin kielitaito on vastaavalla tasolla. Mieleeni ei silti tulisikaan, että lomareissullamme Lontoossa puhuisimme keskenämme sitä lontoota. Jokaisella on varmaankin oikeus puhua juuri sitä kieltä, jonka tuntee omimmakseen ja jolla saa asiansa parhaiten kerrottua - oli se sitten stadin slangia, kirjakieltä, suomea, ruotsia tai mitä tahansa. Miksi tämä häiritsee sinua?
 

Huuhaa

Jäsen
Vähän vastauksia....

Ghost: Tuossa tuli näköjään puhtaasti virhe, kun kirjoitin vahingossa, että "hopea on parempi, kuin kulta". Piti kirjoittaa, että "hopea (Koivula) on parempi, kuin pronssi (Ingberg).

Vakio: Arvasin, että tästä tulee puhetta, kun toinen suosikkijoukkueeni on HIFK. Kieltämättä on ihmeellistä, että ruotsalaisen nimen omaava joukkue on sellainen kovisjoukkue, kuin se on, mutta mitä sitten? Eipä ainakaan tällä hetkellä se suomenruotsalaisuus HIFK:in liigajoukkueessa vallitse. Ja muutenkin, eipä se minua nyt juurikaan hetkauta, jos joukkueen nimi on joku "idrottsklubben" vai mikä lie. Harvemmin HIFK:istä kuitenkaan sillä nimellä kirjoitetaan/puhutaan. Kas, kun kukaan ei ole vielä maininnut siitä, kun, että "Miten Tony Halme voi olla suosikkisi, kun se on suomenruotsalainen?". Halme on antanut ymmärtää, että hän häpeää suomenruotsalaisuuttaan tyyliin, että minkäs hän sille voi, että on suomenruotsalaiseksi sattunut syntymään.

Timi: Arvasin, että tästäkin sanotaan, että minulla on ollut ongelmia ruotsin kielen kanssa. Tämäkään ei pidä paikkaansa. Ruotsin kieli on sujunut aivan tarpeeksi hyvin koulussa, eikä sen kanssa ole ollut missään vaiheessa vaikeuksia. Joskus on tullut jopa hyviä numeroita ruotsin kokeista ja todistusnumeroksi, eikä ruotsin kieli ole koskaan koulussa tuottanut tuskaa, eikä vaikeuksia.

erpe: Kirjoitat, että opettele kirjoittamaan ja puhumaan ruotsia. Kirjoitettu ja opeteltu on koulussa. No eihän se minua haittaa, jos suomenruotsalaiset keskenään kotonansa ruotsia höpisevät, mutta, että on se nyt kumma, että julkisuudessa pitää toimia samoin, VAIKKA Suomen kieli luonnistuisi yhtä hyvin. Esimerkiksi Haluatko Miljonääriksi -ohjelmassa yks jätkä kilautti kerran kaverillensa. Koko ohjelman tämä kilpailija oli puhunut ja puhui vielä puhelun jälkeenkin ihan sujuvasti Suomea ja tämä jätkä, jolle hän kilautti oli ollut aiemmin kilpailemassa kyseisessä ohjelmassa ja puhui hänkin silloin, kun itse oli kilpailemassa, ihan sujuvaa Suomea niin on se nyt helevetti, että Suomenkieliseen ohjelmaan mitä mennä sössöttämään ruotsia, vaikka Suomikin luonnistuisi yhtä hyvin! Se on suorastaan Suomen kielen ja Suomalaisuuden aliarvioimista.

Sittenhän on tosiaan tätä ihme pelleilyä (Ahvenmaa, Hanko, Inkoo, Kokkola, Pietarsaari yms.), jossa parempaa palvelua taitaa saada ruotsiksi. Suomessa! Ahvenanmaallahan tilanne on tosiaan kaikista pahin, jossa Suomi, Suomalaiset Suomalaisuus ja Suomen kieli ovat halveksuttavassa asemassa.

Minua ei haittaa käytännössä lainkaan edes pakkoruotsi, mutta kuten olen jo kirjoittanut, niin sehän tässä vituttaa, kun suomenruotsalaisuudella on LIIKAA valtaa Suomessa.

Rasistiksi en kuitenkaan itseäni kutsuisi. Ei minulla esimerkiksi mustaihoisia, sivareita tai vasenkätisiä vastaan mitään ole. Onkohan olemassa ihmistä joka on samalla: homo, mustalainen ja suomenruotsalainen. :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös