Suomenruotsalaisuus?....

  • 27 208
  • 180

Oletko Suomenruotsalainen?....

  • Olen Suomalainen!

    Ääniä: 238 47,4%
  • Olen suomenruotsalainen.

    Ääniä: 31 6,2%
  • Olen suomenruotsalainen ja hyvä niin. Olen suorastaan ylpeä suomenruotsalaisuudestani.

    Ääniä: 34 6,8%
  • Onneksi olen Suomalainen, enkä mikään helkutin suomenruotsalainen!

    Ääniä: 199 39,6%

  • Äänestäjiä
    502

TTTTT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo
No nyt ollaan asian ytimessä. Meidän uusioperheessä emännän poika käy ruotsinkielistä koulua ja ruotsia harjoitellaan ahkerasti. Asia ei vaivaa. Samaten treenihommissa ei kielijutut ole ongelma, samalla tavalla se nahka tummuu niin suomen, ruotsi kuin kroatiankielisillä. Kikujuilla vähemmin.

Ainoa asia mikä tämän virallisen kielivähemmistön suhteen vituttaa on heidän kiintiönsä eriasteisiin oppilaitoksiin. Aikanaan kun liikunnalle pyrin oli ruotsinkielisten kynnys laitokseen noin parikymmentä pistettä alhaisempi! Siis haloo, kaksikymmentä. Siihen väliin olisi mahtunut aikas monta parempaakin hakijaa. Ymmärtääkseni sama tilanne on monessa muussakin oppilaitoksessa.

Eli kiteytettynä suomenruotsalaisuus tai ruotsinkielisyys ei haittaa mutta nämä eriarvoisuutta lisäävät kiintiöt... Ja niille jotka eivät ymmärrä pointiia sanon että tottakai niissä ruotsinkielisissä kouluissakin täytyy olla opettajia. Tasosta ei kai niin sitten väliä?
 

axe

Jäsen
Viestin lähetti Huuhaa
Hopea on parempi, kuin kulta...

Uh, tämä tosiaan oli kyllä legendaarinen heitto. Pistää erityisen kivasti silmään kirjoittajan suosikkiseuran kanssa, koska samalta suunnalta kuultiin myös, että pronssi on parempi kuin hopea. Ja viimeksi jopa sanottiin, että viides sijakin on parempi kuin hopea, jos hopealle jäänyt oli yrittänyt kultaa. Jossain kielessähän kai luetaan rivejä alhaalta ylöspäin. Ei kai tässä ihan meidän naapurissa puhuta niinkin vierasta kieltä?

Jea, nälvimiset ja näsäilyt sikseen.

Olen sellaisessa asiakaspalvelutehtävässä, jossa oikeasti varmaan pitäisi osata ruotsia. Itse asiassa onhan mulla paperilla näyttää melko hyvätkin todistukset, että toinen kotimainen on hallussa, mutta käytännössä se ruotsin puhuminen on kyllä jokseenkin olematonta. Kuvastaa varmaan hyvin, että useammin kuin kerran on tullut vastattua ruotsintaitoni olevan "very dåligt", kun ei kertakaikkiaan edes yksinkertaisimmat sanat muistu ikinä mieleen kun niitä tarvitsisi.

Koska mun kuitenkin pitäisi kieltä osata, niin en voi oikein valittaakaan, kun jotkut eivät suostu huonoa suomeansa käyttämään, vaikka heidän huono suomensa olisi kuitenkin paljon parempi kuin minun ruotsini. Asiat vaan saataisiin hoidettua siten paljon paremmin. Mutta kaksikielinen maa, joten mun tässä pitäisi kohentaa omaa osaamistani.

Sen sijaan sitä voisin kiroilla, että kaikissa paikoissa suomea ei saa asioitaan hoidettua sitten suomen kielellä. Ahvenanmaan asema rassaa tavallisella järjellä varustettua sisämaansuomalaista. Muistanko oikein, että nää nosti hirveen metakan, kun myynnissä oli Coca-Cola -pulloja, joissa oli tuoteselosteet sekä ruotsiksi että suomeksi ja suomi piti saada niistä pois.
 

jackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toivottavasti Huuhaan kaltaista väkeä ei ole enempää sillä epäilen vahvasti että esim. A. Hitlerin valtaannousu onnistui juuri puhuttelemalla tuollaista kaikkea vierasta pelkäävää kansanosaa. Saksassa suomenruotsalaisten asemassa vain olivat juutalaiset jotka olivat keskimäärin rikkaampia ja sivistyneempiä kuin tavalliset makkarasaksalaiset. On oikeastaan pelottavaa että joku puhuu tuollaisia, olettaen että nyt oltiin tosissaan eikä heitetty huonoa provoa. Ja kyllä, nimenomaan rasisti sinä juuri olet, Huuhaa.

Minulla ei ole suomenruotsalaisista mitään pahaa sanottavaa, muutama sellainen on kaverini. Ruotsia osaan sen verran ettei missään Ahvenanmaalla tai ruotsinkielisissä kunnissa ole ikinä tullut ongelmia. Suomi ja ruotsihan ovat kielinä samanarvoisessa asemassa Suomessa, esim. jokaisella on oikeus saada palvelua omalla äidinkielellään valtion virastoissa. Suunnattomasti minua ärsyttävät ne "oikeat" suomalaiset ovat olisivat valmiita lähettämään rantaruotsalaiset kotiinsa Suomea likaamasta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Minua ei haittaa yhtään, jos kaksi ruotsinkielistä puhuu ruotsia keskenään. Minua ei haittaa yhtään sekään, että maassamme on kaksi virallista kieltä sekä kaksi kansanosaa, jotka erottuvat toisistaan lähinnä äidinkielensä takia. Huonoja kokemuksia suomenruotsalaisista ei ole, vaan eipä ole muunkaanlaisia kokemuksia.

En ole koskaan asunut ruotsinkielisellä alueella. Tosin Helsingissä olen asunut joitakin kuukausia, ja se käsittääkseni on virallisesti kaksikielistä aluetta (eikö?). Ruotsi sujui koulussa ihan hyvin. Mutta en ole puhunut ruotsia juuri koskaan koulun ulkopuolella. Jos ihminen asuu Kanta-Hämeessä ja Pirkanmaalla, ei ruotsia juuri kuule. Tampereen noin 200000 asukkaasta taitaa noin tuhat olla ruotsinkielistä, ja venäjänkielisiä on suunnilleen saman verran.

Tottakai voidaan kyseenalaistaa ruotsin asema maamme toisena virallisena kielenä, sillä sitä puhuu äidinkielenään niin pieni vähemmistö. Mutta enpä siinä mitään haittaakaan näe, että olemme kaksikielinen maa. Käytännön hyöty taitaa tosin olla aika alhainen, koska molemmat kielet ovat hyvin pieniä, käytännössä marginaalitason kieliä globaalisti ajateltuna. Enemmän voisi olla hyötyä jonkun suuremman kielen opiskelusta kuin ruotsin - näin suomenkielisen näkökulmasta katsottuna - mutta tämä spekulaatio ei taida enää kuulua tähän ketjuun.
 

helko-vaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ajax ja Vänämöisen Pallo
Tää on ihan jees ketju.

Upi on kuten Tiki10, Suomalainen mutta äidinkieli ruotsi, jota bamlaan skidien kanssa, joidenka äidinkieli on suomi.
Vaikka mun äidinkieli ja "kotikieleni" on ruotsi, niin se on sitä ns. stadi-ruotsia = de va kiva juttu de! Titta lite på kaapin päällä!
Den där laitahyökkääjän va i paitsio! Lapsetkin ovat saaneet tästä huomautuksia koulusta (käyvät ruotsinkielistä koulua).

Silti en pidä alkuunkaan niistä suomenruotsalaisista, jotka ovat kehoittaneet minua tilaamaan Höbläriä vain sen takia, jotta ylläpidettäisiin ruotsinkieltä. En ole ruotsinkielen sponsori (sorry).Minä tilaan ja luen Hesaria tai vaikkapa Pravdaa, jos sikseen tulee.
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Huuhaa
Koko ohjelman tämä kilpailija oli puhunut ja puhui vielä puhelun jälkeenkin ihan sujuvasti Suomea ja tämä jätkä, jolle hän kilautti oli ollut aiemmin kilpailemassa kyseisessä ohjelmassa ja puhui hänkin silloin, kun itse oli kilpailemassa, ihan sujuvaa Suomea niin on se nyt helevetti, että Suomenkieliseen ohjelmaan mitä mennä sössöttämään ruotsia, vaikka Suomikin luonnistuisi yhtä hyvin! Se on suorastaan Suomen kielen ja Suomalaisuuden aliarvioimista.

Kun tuota suomen kielen asemaa niin tärkeänä pidät, niin kirjoita se sitten edes oikein. Pienellä alkukirjaimella, kiitos. Samoin suomalaisuus. Oli pakko päästä, sori.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kaikki taaplaa tyylillään, minua ei ruotsin kieli tai suomenruotsalaisuus haittaa pätkääkään niin kauan kun sitä ei tulla tuputtamaan minulle. Minulla on monta suomenruotsalaista kaveria ja aivan normaaleja tyyppejä ovat. Toisaalta tunnen stadin bailupiireistä myös näitä 'bättre folk' piirejä jotka tuovat oman suomenruotsalaisuuden esiin joka yhteydessä ja nostavat itsensä jollekkin jalustalle, näistä en suuremmin välitä mutta vastaavasti omat suomenruotsalaiset kaverinikin vierastavat niitä piirejä yhtä paljon.

Btw, suurin osa ahvenanmaalaisista ei puhu sanaakaan suomea joten pidän Janne Holmenin taitoa puhua suomea kunnioitettavana.
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Ainakin FST:ssa on se etu, että vähemmistökanavana, niiden ei tarvitse tuijottaa katsojalukuihin, joten kaikkia ei ohjelmia ei tarvitse suunnata yleisön yksinkertaisimmalle osalle.

Vieläkö muuten joku muistaa muutaman vuoden takaisen tapauksen Kokkolan jäähallista Hermes-Sport (?) ottelusta, jossa jokin maalituomariin kypsähtänyt katsoja ainakin yritti kuselle maalituomarin kopin päälle. FST:n Sportmagazinet-ohjelma näytti joskus moisen tapahtuman.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Ingen problem!

Olen supi-suomalainen, mutta myös ruotsi vääntyy suussa joten kuten, koska ystävissä on muutamia suomenruotsalaisia ja onpa ollut joskus menneisyydessä jopa ruotsinkielinen tyttöystävä, jonka suomenkielen taito rajoittui muutamiin lauseisiin :) Hyvin tultiin toimeen ja minusta on mukava, että kaikki ei ole samanlaisia suomalaisia juntteja kuin minä itse :)
 

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä ainakin olen vilpittömän kateellinen suomenruotsalaisille. Hehän oppivat kaksi kieltä ikään kuin itsestään, ilman ylimääräistä, kärsivällisyyttä ja istumalihaksia vaativaa opiskelua. Jumalauta että ovatkin etuoikeutettua porukkaa. Bättre folkia tosiaankin.

Kateellinen olen myöskin siitä, että suomenruotsalaisilla on erinomainen "oma" urheiluohjelma, Sportsmagasinet. Mistäköhän löytyisi saman tasoinen, kaikkeen urheiluun tasapuolisesti keskittyvä viikottainen suomenkielinen ohjelma?

Oman näkemykseni tämän ketjun aihepiiristä voisi tiivistää lyhyesti: mielestäni Suomen kaksikielisyys on lähes yksinomaan rikkaus. Ymmärrän tiettyyn rajaan asti niitäkin, jotka ovat asiasta eri mieltä, mutta Huuhaa loikkasi perinteiseen tapaansa kirkkaasti ainakin omien ymmärrysrajojeni yli. Jos noiden vuodatusten kirjoittaja olisi ollut kuka tahansa muu, olisin taipuvainen pitämään niitä kieli poskessa kirjoitettuina sarkastisina, joskin tyylin kannalta turhan pitkälle vietyinä kärjistyksinä.

Toki ruotsin kielen asemaan Suomessa liittyy piirteitä, joihin suhtaudun itsekin kriittisesti. Näitä ovat ainakin pakkoruotsi ja Ahvenanmaan erityisasema. Myöskään rapujuhlista en pidä, koska mielestäni ravunlihan sinänsä mukavasti kuivaa paahtoleipää korostava maku ei ole oikeassa suhteessa siihen vaivaan, jonka saa nähdä sen yhden teelusikallisen esiinkaivamiseksi ravun sisuskaluista. Mielummin sitä näissäkin tilaisuuksissa keskittyisi olennaiseen, eli juomapuoleen. Tulos olisi ainakin seuraavaa päivää ajatellen sama, eivätkä kädet rasvoittuisi. (Niin ja eiväthän ne hurrit pelaa pesäpalloakaan.)

Ahvenanmaalaisten väitetystä halveksunnasta manner-suomalaisia kohtaan en uskalla sanoa mitään, koska en yhtään ahvenanmaalaista tunne enkä myöskään ole heidän saarellaan käynyt. (Daespoon tavoin suhtaudun kunnioittavasti Janne Holmenin taitoon puhua vajavaistakin suomea.) Voisin kylläkin kuvitella jonkun äärimmäisen punaniskaisen ja suomenkielisiä halveksivan stereotyyppisen ahvenanmaalaisen edustavan vain vastakkaista ääripäätä sille suhtautumiselle, mitä Huuhaa on tässä(kin) ketjussa tarjonnut.

Huuhaalle toteaisin vielä Hbl:n parin vuoden takaista mainosta vapaasti lainaten, että mitäpä jos ottaisit riskin ja tutustuisit johonkin suomenruotsalaiseen. Voisi maailmankuva avartua yllättävästi siinä viininmaistelun ohessa. Mikäli kuitenkin koet tämän liian suureksi askeleeksi, voisit aloittaa varovaisemmin vaikkapa tekemällä lomareissun tuolle mainitsemallesi ruotsinkieliselle seudulle ja todeta palvelun tason suomeksi ihan itse. Niillä kerroilla, kun itse olen noilla main vieraillut, en ole onnistunut tapaamaan sellaista palveluammatin edustajaa, jolla olisi ollut varaa halveksua turisteja. (Samat sanat voin muuten sanoa ranskalaisista, jotka ovat ns. yleisen tiedon mukaan täydellisen haluttomia puhumaan muuta kuin omaa äidinkieltään, joskin tuolla stereotypialla lienee enemmän todellisuuspohjaa kuin ruotsinkielisten palveluhaluttomuudella.) - Asiaan liittyen muistelisin Kari Suomalaisen joskus todenneen, että nykyään suomenkielisiä palvellaan jo Stockmannilla yhtä hyvin kuin hurreja ja melkein yhtä hyvin kuin ryssiä.

Kjell Westön romaani "Leijat Helsingin yllä" on muuten erinomainen kirja ja tarjonnee sekin hyvän tavan tutustua suomenruotsalaiseen Suomeen. Oli miten oli, omat kokemukseni suomenruotsalaisista ovat valtapuolisesti positiivisia. Erityismaininta tästä eräälle ruotsinkieliselle tutulle, joka on silloin tällöin järjestänyt minulle ilmaislippuja HIFK:n matseihin. Todellakin, hienoa porukkaa.
 

chico

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen suomenruotsalainen ja täysin ruotsinkielisestä kodista. Puhun kyllä suomea yhtä hyvin. Puheestani ei varmasti huomaa että äidinkieli on ruotsi. Kunhan ei puhuta kasveista, linnuista, sienistä jne... Kirjoituksista sen sijaan saattaa huomata.

Ja kyllä minä viimeksi viikonloppuna siemailin viiniä kesämökin terassilla. Entä sitten? Niin teki varmasti moni suomenkielinenkin. Kaikille suotakoon oikeus viettää vapaa-aikaansa niin kuin haluaa.

Hieno nähdä että huuhaa ei juuri sympatiaa täällä saa. Onhan se aika naurettavaa että jonkun mielestä minun pitäisi suomessa puhua suomea kavereideni kanssa. Puhuukohan huuhaa ruotsia kavereidensa kanssa ruotsin risteilyllä?

Kyllähän näitä Daespoon mainitsemia nokka pystyssä kulkevia nuoria (ja vanhojakin) löytyy aivan yhtä hyvin suomalaisten keskuudessakin. Aika harva nostaa itseään jalustalle ruotsinkielisyyden takia, ja miksi näin edes tekisi. Tämä on oman käsitykseni mukaan tänä päivänä enemmänkin harvojen suomenkielisten ylläpitämä kuva kuin todellisuutta. Poikkeuksia tietenkin löytyy, mutta poikkeuksiahan on aina.

Odottelen huuhaalta muuttokehotusta ruotsiin...

EDIT: voisit muuten huuhaa avartaa maailmaasi lukemalla Matti Wuoren mielipiteitä päivän HBL:stä. Löytyy nettiversiosta. Hänen mielipiteensä ovat aika päinvastaisia, vaikka hän ainakin alunperin suomenkielinen taitaa olla (tosin taitaa olla aika monikielinen nykyään).
 
Viimeksi muokattu:

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taitaa olla Ilveksen hiekkalaatikolla tylsää, kun jaksaa noin paljon vaivaa nähdä provon eteen... Tai sitten on joku suomenruotsalainen vienyt Huuhaan paikan Hervannan asuntojonossa.

Omat kokemukset suomenruotsalaisista? Tuntuisivat olevan ihan samalla lailla suomalaisia kuin me muutkin, osaavat vain kommunikoida kahdella kolmesta virallisesta kielestämme.
 

Fade to Black

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen suomenruotsalainen.Kasvoin kaksikielisessä perheessä.Vaikka sukulaisissani on sekä suomenkielisiä että ruotsinkielisiä niin en ole huomannut mitään eroa heidän käyttäytymisessä,samanlaisia tohveloita kaikki.
Itse keskusteluun ei ole mitään lisättävää(tiki ja chico pukivat ajatukseni sanoiksi).
 

Huuhaa

Jäsen
Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Justus


Kun tuota suomen kielen asemaa niin tärkeänä pidät, niin kirjoita se sitten edes oikein. Pienellä alkukirjaimella, kiitos. Samoin suomalaisuus. Oli pakko päästä, sori.

Ihanko totta? Tiedetään ja tiedetään, kiitos. Jos olet huomannut (et ole tainnut), niin olen kirjoittanut ruotsi-sanat tarkoituksella pienellä, Suomi-sanat tarkoituksella isolla.

Näissä EM-kisoissahan oli kai joku semmonenkin Suomalainen urheilija, jota haastateltiin ruotsiksi. Olikohan se moukarinheittäjä David Söderberg. Itse en sitä kyseistä haastattelua nähnyt, mutta parilta kaverilta siitä kuulin. Ei ole sitten vaivautunut opettelemaan Suomea, toisin, kuin esimerkiksi Wilson Kirwa, joka ei edes ole kauaa asunut Suomessa! No eihän Se Kirwan Suomikaan mitään huippua taida olla, mutta näyttäisi olevan kuitenkin paljon parempaa, kuin David Söderbergilla.

Jotkut ovat mossottaneet siitä, että Koivulaa on näytetty muutenkin ihan tarpeeksi. Ei kyse ole siitä, että kyseessä oli nimenomaan Koivula. Olisi se ollut sitten kuka tahansa, niin tuskin hänestä olisi tullut haastattelua Sportmagasinetissa, koska hän ei ole suomenruotsalainen, eikä täten puhu tarpeeksi ruotsia. Tuskin Sportmagasinetin toimitus on miettinyt asiaa niin noin, että "Koivulaa on näytetty muutenkin ihan tarpeeksi".

Mää en nyt kyllä oikein ymmärrä, että miten näitä suomenruotsalaisten puolustajia löytyy täältä niin paljon. Sattuvatko kaikki suomenruotsalaiset ja suomenruotsalaisten sukulaiset ja tutut juuri Jatkoaikaan, sillä kyllä olen kuullut muiltakin negatiivista sanottavaa suomenruotsalaisista. Moni puolustaja taitaa olla kyllä Stadista, joten kai se selittää jotain, sillä siellähän suomenruotsalaisuus vallitsee varsin vahvana. Vai onko niin, ettei kukaan vaan uskalla haukkua suomenruotsalaisia ja sitten, kun suomenruotsalaisia kehutaan, niin sittenhän siitä kehumisesta tulee suorastaan aalto, johonka muidenkin on mentävä mukaan, kun taasen haukkujat hyssyttelevät jossain taustalla.

Niin ja kyllä minä Stockmannilla käyn aina silloin tällöin. Ja olen muuten Ahvenanmaallakin lapsuudessani käynyt, mutta siitä on sen verran aikaa, etten muista siitä matkasta juuri mitään.
 
Viimeksi muokattu:

helko-vaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ajax ja Vänämöisen Pallo
Pieni tarkennus kun kerran nämä käsitteet tahtovat karat joittenkin käsistä tässä ketjussa.

Suomen kielinen Suomen kansalainen = SUOMALAINEN
Ruotsin kielinen Suomen kansalainen = SUOMALAINEN
 

jackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Huuhaa

Mää en nyt kyllä oikein ymmärrä, että miten näitä suomenruotsalaisten puolustajia löytyy täältä niin paljon. Sattuvatko kaikki suomenruotsalaiset ja suomenruotsalaisten sukulaiset ja tutut juuri Jatkoaikaan, sillä kyllä olen kuullut muiltakin negatiivista sanottavaa suomenruotsalaisista. Moni puolustaja taitaa olla kyllä Stadista, joten kai se selittää jotain, sillä siellähän suomenruotsalaisuus vallitsee varsin vahvana. Vai onko niin, ettei kukaan vaan uskalla haukkua suomenruotsalaisia ja sitten, kun suomenruotsalaisia kehutaan, niin sittenhän siitä kehumisesta tulee suorastaan aalto, johonka muidenkin on mentävä mukaan, kun taasen haukkujat hyssyttelevät jossain taustalla.

Niin, vai olisiko sittenkin mahdollista että Jatkoajassa olisi niin sivistynyttä väkeä että kukaan ei hyväksy sinun naurettavaa mouhoamistasi ja ihmisten eriarvoisuuden toistoa? Mitä jos kukaan ei olekaan samaa mieltä sinun kanssasi? Rasismilla ei ehkä saavutakaan täällä yleistä hyväksyntää. Ehkä sinäkin joskus vielä ymmärrät mitä puhut, nyt ei siltä näytä. Taidat olla vain lapsellisesti kateellinen ja katkera heille, onko syynä MM-kisojen menestys vai mikä? Voin lohduttaa sinua, EM-kisojen painoarvo on kuitenkin varsin pieni, eivät nämä suomenruotsalaiset kovin suurta julkisuutta maailmalla ole saaneet.
 

helko-vaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ajax ja Vänämöisen Pallo
Olen "Huuhaan" kanssa samaa mieltä siinä, että mikäli asut Suomessa pitempään (ja varsinkin kun olet Suomalainen) niin sen verran pitää opetella Suomea, että pystyy yksinkertaiseen keskusteluun. Ei keskustelu tarvitse olla kieliopillisesti täsmälleen oikea. Näitä ruotsinkielisiä, jotka "kieltäytyvät" puhumasta Suomea löytyy jopa Helsingistä. (Ahvenanmaa jääköt tämän ulkopuolelle).
Ei suomenkieliset pärjää Ruotsissakaan mikäli vain puhuavat Suomea.
 

chico

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Huuhaa



Jotkut ovat mossottaneet siitä, että Koivulaa on näytetty muutenkin ihan tarpeeksi. Ei kyse ole siitä, että kyseessä oli nimenomaan Koivula. Olisi se ollut sitten kuka tahansa, niin tuskin hänestä olisi tullut haastattelua Sportmagasinetissa, koska hän ei ole suomenruotsalainen, eikä täten puhu tarpeeksi ruotsia. Tuskin Sportmagasinetin toimitus on miettinyt asiaa niin noin, että "Koivulaa on näytetty muutenkin ihan tarpeeksi".


Vaikka oikein tosissani yritän ymmärtää mikä tässä on ongelma niin en ymmärrä. Onhan se päivänselvää että ruotsinkieliselle väestölle ensikädessä suunnattu ohjelma käsittelee pääasiassa ruotsinkielisten suorituksia. Kun se sattuu kiinnostamaan kohderyhmää. Ne jotka haluavat nähdä mitalistien haastatteluja voi katsella urheilu- tai tulosruutua. Siellä Koivulaa ja muita mitalisteja haastatellaan, äidinkielestä riippumatta. Miksi sinulle on ongelma että on olemassa yksi urheiluohjelma joka käsittelee pääasiassa ruotsinkielisten suorituksia 30 min viikossa?

Taisi muuten oman suosikkijoukkueesi valmentaja Rindell mielestäsi käyttäytyä kuin maanpetturi kun vastasi toimittajan kysymyksiin ruotsin kielellä vaikka molemmat osaavat suomea (sama toimittaja haastatteli suhosta suomeksi)?
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No enpä tosiaan jaksa lukea tätä sanailua ja yleistämisen tyyssijaa kokonaan. Omasta puolestani voin sanoa, että suomenruotsalaiset on hyvin samanlaisia kuin muutkin suomalaiset. Joillekin heissä on joitain vivahteita, jotka umpisuomalaisia joskus nyppii. Vastavuoroisesti meissä on piirteitä, mikä heitä nyppii. So what. Rinnakkain mennään sulassa sovussa.

Se, että he puhuvat myös ruotsia, on heille pelkästään etu. Mikäs tavoite se on kansainvälistyvässä maailmassa, että kaikki pitäisi suomeksi toimittaa? Mitä enemmän suomalaiset oppivat kieliä, aluks vaikka ruotsia, sen parempi meille. That's it. Toki ymmärrän, että maassa maan tavalla, mutta hehän ovat suomalaisia, siinä kuin umpisuomalaisetkin, eikö totta? Heillä on vain yksi lisäkieli ja sekös joitakin repii.

Omasta pikkutenavastani on kehittymässä hyvää vauhtia kaksikielinen. Rouva vielä uhkaa laittaa hepun englanninkieliseen päiväkotiin, fine. Laitetaan sitten koulussa opiskelemaan pitkä saksa ja vaikka espanja hatuksi kaupalle. Siinä sitä kielitaito tulee issesseen kuin 'manulle illallinen'. Miks muuten tuota pöhköä sanonaa ei voisi muuttaa muotoon: 'tarjalle lounas' tai edes 'maralle päivällinen jälkiruokineen'. Olis vähän modernimpi...
Hymiöt.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Jumankekki, kesän poissa ja johan on Jatkoaika täynnä .. vaikka mitä!

Siis mitämitä, englantilaisten kanssa puhutaan englantia, italialaisten kanssa Ferraria ja Schumacheria, kun en Italiaa osaa. Ilvesläisten kanssa puhutaan Raipesta ja turkulaisille sanotaan onkonk.

Suomenruotsalaiset puhuvat ruotsia ja minä puhun mitä sattuu.

Mikä tässä ny on niin vaikeaa?!?!!?

Kohta joku vaatii että turkulaisten pitää opetella suomea!

muaddib
 

chico

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti helko-vaara
Olen "Huuhaan" kanssa samaa mieltä siinä, että mikäli asut Suomessa pitempään (ja varsinkin kun olet Suomalainen) niin sen verran pitää opetella Suomea, että pystyy yksinkertaiseen keskusteluun. Ei keskustelu tarvitse olla kieliopillisesti täsmälleen oikea. Näitä ruotsinkielisiä, jotka "kieltäytyvät" puhumasta Suomea löytyy jopa Helsingistä. (Ahvenanmaa jääköt tämän ulkopuolelle).
Ei suomenkieliset pärjää Ruotsissakaan mikäli vain puhuavat Suomea.

En kyllä tässäkään asiassa ymmärrä että miksi? Itse asioin aina suomeksi ja keskustelen mielelläni suomeksi. Silti on mielestäni jokaisen oma valinta mitä kieliä hän opettelee (koulujen opetussunnitelmat tietenkin takaavat että jokainen suomalainen osaa ainakin jonkun sanan sekä suomea että ruotsia).

Jos joku ruotsinkielinen ei halua opetella tai keskustella suomeksi niin miksi se on teille ongelma? Omaa tyhmyyttähän se vain on jos ei halua opetella suomea jos suomessa asuu ja saa vielä ilmaista opetusta koulussa, mutta en ymmärrä miksi olette pakottamassa jokaista ruotsinkielistä puhumaan suomea enempää kuin suomalaiset puhuvat ruotsia?
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meikäläinen on kaksikielinen, mutta vilpittömän ylpeä
Suomenruotsalaisista juuristani, koulut tuli käytyä Ruotsiksi
mutta nykyään tulee puhuttua Ruotsia enää kavereiden ja
kotiväen kanssa.Onneksi on viime vuosina saanut olla rauhassa
tuollaisten Huuhaa-miesten hyökkkäyksiltä, nykyään kun maassamme asuu kaikenlaista muutakin väkeä tyyliin mustia, arabeja ym ym. Vielä 90-luvun alussa sai joskus esim kapakoissa
kuulla olevansa hurrihomo jonka pitäisi asua Ruotsissa.

Mutta kyllä typeriä ennakkoluuloja löytyy vieläkin,
otetaan pari esimerkkiä. Viime MM-kisat ja Ravintola Sports Academy pronssimatsin aikana: Muuan sisäsuomalainen daami
kysyi meiltä kannustetaanko me Suomea vai Ruotsia ?
Ja hän oli ihan tosissaan, se ei ollut mikään vitsi.

Duunikaverille joka nimitteli meikäläistä Svenska talande bättre folkiksi (asiakkaidemme kuullen vielä) töksäytin näin: Jos olisin
sitä väkeä, en olisi täällä duunissa vaan siemailisn kuohuviiniä
kartanossani tai olisin perheyrityksemme johtoportaassa. Meni kaveri aika hiljaiseksi. Nuo jutut voi tosin jättää ihan omaan arvoonsa, ne vaan kertoo vittuilijan sivistystasosta.

Onkos Huuhaa sun muija lähtenyt jonkun Suomenruotsalaisen
matkaan vai mitä me ollaan sulle tehty kun tuollaisen ketjun
menit avaamaan ?
 

Rocco

Jäsen
Se mua eniten ärsyttää suomenruotsalaisissa että osa heistä on niin ylipatrioottisia omasta kielestään että he nostavat ison metelin jolleivat saa palvelua omalla kielellään. Luulisi heidänkin tajuavan että he ovat 5-6% osuus koko kansasta ja loput 94-95% ei välttämättä osaa sanaakaan ruotsia. Silti kun suomenkielisenä menee kaupunkiin tai paikkaan jossa ruotsi on pääkieli niin suomen kielellä ei edes yritetä kommunikoida vaan katsotaan pitkin nenänvartta jollei osaa ruotsia. Tällaiset nurkkakuntalaiset pitäisi totuttaa ulkomaailmaan ja antaa heidän todeta missä mennään.

Tämä palvelun saatavuus ruotsin kielellä menee joskus niin yli että ärsyttää ja kovasti. Itse asun aluella jossa noin 1/6 on äidinkieleltään ruotsinkielisiä. Ongelma tulee esiin kun hakee työpaikkaa. Hain erääseen nimeltä mainitsemattomaan yritykseen töihin, palvelualan yritys kyseessä. Lopulta kaksi henkilöä oli valinnan kohteena. Minä ja ja sitten lopulta selivis että toinen oli eräs naishenkilö. Kuten arvata saattaa niin minua ei hommaan valittu koska ruotsinkielentaitoni oli liian huono. Sensijaan kun paikka meni niin käväisin yrityksessä kerran mukamas asiakkaana ja tapasin työpaikan saaneen naisen. Hän ei osannut puhua suomea!!! Ei edes perusasioita saanut perille menemään! Sitten myöhemmin tämä samainen työnantaja soitteli ja juttelin hänen kanssaan ja selvisi että kahden kuukauden jälkeen tämä nainen oli saanut potkut ja hän kysyi että olisinko halukas ottamaan vapaan paikan itselleni, en mennyt.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä olen suomensuomalainen, mutta ei mulla periaatteessa oo mitään suomenruotsalaisia vastaan. Toisaalta kyllä ärsyttää heidän "erityisasemansa".

Nykyään on kuulemma ainakin valtionvirastoissa semmoinen juttu, että olipa tämä kyseinen virasto vaikkapa täällä Itä-Suomessa (ei, täällä ei ole suomenruotsalaisia, vaikka ruotsinkielinen ala-aste löytyykin), niin jos sinne eksyy joku äidinkieleltään ruotsalainen (siis suomenruotsalainen), niin häntä on palveltava ruotsiksi jos hän sitä vaatii. Mutta annas olla jos minä eksyn menemään Länsi-Suomessa johonkin pikkukauppaan ja pyydän suomenkielistä palvelua, niin eipä sitä aina saa. Jos kerran ruotsinkielisillä on oikeus saada palvelut omalla äidinkielellään, niin kyllä sitten minunkin pitäisin saada suomenkielistä palvelua kaikkialla Suomessa, myös Ahvenanmaalla.

Toinen juttu on taas se, että Televisiossa näytetään ainoastaan ruotsinkielisiä ohjelmia yhdellä kanavalla iltaviidestä lähtien. Ei siinä periaatteessa mitään pahaa ole, mutta miksei sitten venäjänkielisiä ohjelmia, kun ei niitä suomenruotsalaisia ole kuitenkaan kuin muutama prosentti suomalaisista ja venäläisiä on kohta varmaan saman verran.

Mutta yleisesti suomenruotsalaisia ihmisiä vastaan mulla ei ole mitään. Tässä tulee vaan purettua kaikki patoumat ja epäoikeudenmukaisuudet, kun niin pienellä osalla Suomen kansasta on niin suuri valta. Eihän hallitustakaan voi perustaa, jos ruotsalainen puolue ei ole siinä mukana, tai sitten muut puolueet on rasistisia.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti chico
Jos joku ruotsinkielinen ei halua opetella tai keskustella suomeksi niin miksi se on teille ongelma? Omaa tyhmyyttähän se vain on jos ei halua opetella suomea jos suomessa asuu ja saa vielä ilmaista opetusta koulussa, mutta en ymmärrä miksi olette pakottamassa jokaista ruotsinkielistä puhumaan suomea enempää kuin suomalaiset puhuvat ruotsia?
Pidetään kuitenkin mielessä, että 95% suomalaisista puhuu äidinkielenään suomea ja loput ruotsia. Ruotsinkielisiä on siis pieni vähemmistö. Jos joku ruotsinkielinen kieltäytyy puhumasta suomea, on tähän nähdäkseni kaksi mahdollista syytä. Joko hän haluaa tehdä elämänsä hankalaksi, tai sitten syynä on pyrkimys elitismiin. Ruotsinkielinen kuitenkin kuulee suomea huomattavasti enemmän kuin suomenkielinen ruotsia, noin keskimäärin. Toki on mahdollista elää täysin ruotsinkielisessä ympäristössä, ja loppujen lopuksi se on ihmisestä itsestään kiinni, miten haluaa elää. Keitä me muut olemme lopulta arvostelemaan henkilöä, joka haluaa puhua Suomessa vain ruotsia? Oma valinta, sanon minä. Tällaisia ihmisiä on uskoakseni hyvin vähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös