Suomenruotsalaisuus?....

  • 27 203
  • 180

Oletko Suomenruotsalainen?....

  • Olen Suomalainen!

    Ääniä: 238 47,4%
  • Olen suomenruotsalainen.

    Ääniä: 31 6,2%
  • Olen suomenruotsalainen ja hyvä niin. Olen suorastaan ylpeä suomenruotsalaisuudestani.

    Ääniä: 34 6,8%
  • Onneksi olen Suomalainen, enkä mikään helkutin suomenruotsalainen!

    Ääniä: 199 39,6%

  • Äänestäjiä
    502

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Viestin lähetti finnishninja
Ketjuun on tullut paljon hyviä kommentteja, mutta en ymmärrä hyökkäyksiä Huuhaan henkilöön. Pysykää asiassa hyvät ihmiset!

Yksi juttu:
Oletteko nähneet koskaan suomenruotsalaista pummia kadulla? Minä en ole nähnyt koskaan - päinvastoin, suomenruotsalaiset ovat erittäin korkeatasoista porukkaa työmoraaliltaan. Hoitavat taloutensa ja ansaitsevat itse toimeentulonsa.

Voiko suomenruotsalaisen erottaa jo ulkonäöstä?

Kuinka moni on käynyt kysymässä kadulla pummilta että onko hän suomenruotsalainen?
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Voi vinyyli. Olenko ihan dorka mutta minua viis veisaa saako joku palvelua omalla äidinkielellä tässä maassa vai ei. Toisia se saattaa kiinnostaa, minua ei. Sorry.
Minä saan palvelua esim. Kelalta siten, että osoite on ruåtsix ja muu höpötys suomex. Ja prkl, kaikki menee kupoliin.

Voin omalta osaltani kertoa, että ruotsinkieliset koulut täällä pk-seudulla kaipaavat ripeästi koulutettuja opettajia, mutta niitä ei vaan löydy täältä. Niitä kylläkin on Suomessa (Pohjanmaalla), mutta kun politiikka sotkee nämäkin asiat. Pohjanmaalaiset eivät muuta pk-seudulle. SFP:lle (Svenska Folkpartiet) on tärkeämpää, että opettajakoulutus on Pohjanmaalla (Vaasa) eikä pk-seudulla. Sitä ei myöskään voi jakaa kahtia Vaasan ja pk-seudun välillä, koska se on poliittisesti arka. Lyhyesti sanottuna, ns. oma puolue saa aikaan sen, ettei pk-seudun ruotsinkieliset lapset saa riittävän tasokasta opetusta omalla äidinkielellä.

Näinkin asioita voi nähdä...
Olen siis itse Suomalainen äidinkielenä ruotsi, jota käytän kotona lapsien kanssa - ja vanhan äitini kanssa.

Muuten, Suomi on AINA parempi kuin ruotsi
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti ribis


Voiko suomenruotsalaisen erottaa jo ulkonäöstä?

Kuinka moni on käynyt kysymässä kadulla pummilta että onko hän suomenruotsalainen?
Kuinka monelta on kysytty Suomessa: "Ursäkta, kan du ge mig en femma?"
 

Sumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sentteri Jumalan armosta Patrik Westerback
Yksi juttu:
Oletteko nähneet koskaan suomenruotsalaista pummia kadulla? Minä en ole nähnyt koskaan - päinvastoin, suomenruotsalaiset ovat erittäin korkeatasoista porukkaa työmoraaliltaan. Hoitavat taloutensa ja ansaitsevat itse toimeentulonsa

Vaasalaisena mitenkään väheksymättä, on kuitenin tullut vastaan suomenruotsalainen pummi. Suomenruotsalaiset ovat ihan samanlaista porukkaa loppujen lopuksi. Vaasassa ei erotu ruotsinkieliset niin paljon, sillä ovat kuitenkin vähemmistönä kaupungissa. Mutta on niitä päihteitä käyttäviä on samassa suhteessa kuin suomea äidinkielenään puhuvia.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Huuhaa
Sehän on siinä ongelma, että suomessa näytetään ruotsinkielistä ohjelmaa, vaikka asumme suomessa, sinäkin kai?

Miksei sitä ruotsinkielistä ohjelmaa saisi näyttää? Siksi kun asumme Suomessa? Samantien voisimme dubata kaikki ohjelmat suomeksi ja kieltää mm. mainoksissa minkään muun kielen käyttämisen kuin Suomen. Voisimme myös palkata kaduille kielipoliiseja, jotka ottavat kiinni kaikki, jotka puhuvat sanaakaan mitää muuta kuin suomea. Eihän sellainen käy, sillä me asumme Suomessa.

Huh, miten ahdasmielinen ihminen...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Sumu


Vaasalaisena mitenkään väheksymättä, on kuitenin tullut vastaan suomenruotsalainen pummi. Suomenruotsalaiset ovat ihan samanlaista porukkaa loppujen lopuksi. Vaasassa ei erotu ruotsinkieliset niin paljon, sillä ovat kuitenkin vähemmistönä kaupungissa. Mutta on niitä päihteitä käyttäviä on samassa suhteessa kuin suomea äidinkielenään puhuvia.
Siis tunsit ulkonäöstä:D
Minä olen asunut puoli elämääni Vaasassa. Voin vakuuttaa, että kaikki pummit ovat suomalaisia ja tulihan se jo ilmi aikaisemmin, että ruotsinsuomalaiset istuvat verannalla viinilasi kädessä....
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti finnishninja
Ketjuun on tullut paljon hyviä kommentteja, mutta en ymmärrä hyökkäyksiä Huuhaan henkilöön. Pysykää asiassa hyvät ihmiset!


Olet aivan oikeassa, sillä tuli vissiin vähän kimpaannuttua turhaan. En tiedä onko tämä itseasiassa Huuhaan koko tarkoitus, provosoida täällä ihmisiä. On ainakin hyvin siinä onnistunut.

Yksi juttu:
Oletteko nähneet koskaan suomenruotsalaista pummia kadulla? Minä en ole nähnyt koskaan - päinvastoin, suomenruotsalaiset ovat erittäin korkeatasoista porukkaa työmoraaliltaan. Hoitavat taloutensa ja ansaitsevat itse toimeentulonsa.

No tähän voi vaikuttaa sekin, että suomenruotsalaisia ei muuten erota, kuin puheesta. Jos esim. joku tulee pummimaan sitä rahaa, niin kannattaa käyttää suomea, sillä eiköhän mahdolisuudet parane sen myötä kun puhuu suomea.

Toiseksi, jos suomenruotsalainen pummi puhuu kavereiden kanssa, on suurin osa heistä varmasti suomen kieltä äidinkielenään puhuvia henkilöitä, joten luultavimmin heidän on pakko puhua suomea.

Eli, uskoisin näitä suomenruotsalaisia pummejakin olevan, joskaan en ole kyllä itse ikinä heihin törmännyt.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Timi




Toiseksi, jos suomenruotsalainen pummi puhuu kavereiden kanssa, on suurin osa heistä varmasti suomen kieltä äidinkielenään puhuvia henkilöitä, joten luultavimmin heidän on pakko puhua suomea.

Eli, uskoisin näitä suomenruotsalaisia pummejakin olevan, joskaan en ole kyllä itse ikinä heihin törmännyt. [/B]
Muttakun.. Vaasa on pieni kaupunki. Kaikki tuntevat kaupungin kuvassa heiluvat pummit.. ja tietävät ovatko he suomenruotsalaisia vai suomensuomalaisia..
 

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Onneksi olen täys suomalainen enkä mikään prkleen suomenruotsalainen! Kyllä on myönnettävä, että eilinen oliko ilta-sanomat vai iltalehti jossa Oli otsikkona Janne Holmen joka kertoo: Olisin halunnut juhlia ilman lippua. Siinä alkoi minun sappi kiehumaan! En voi sietää Jannen kaltaisia PELLEJÄ!
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Viestin lähetti SSeightyeight
Kyllä on myönnettävä, että eilinen oliko ilta-sanomat vai iltalehti jossa Oli otsikkona Janne Holmen joka kertoo: Olisin halunnut juhlia ilman lippua. Siinä alkoi minun sappi kiehumaan! En voi sietää Jannen kaltaisia PELLEJÄ!

Minäkin jo ehdin ajatella, että löytyikö viimeinkin ahvenanmaalainen, jolle suomalaisuus ei ole trauma. Löytyihän se napoleon-kompleksi myös Holménin nahan alta, kun pikkusen rapsutti.

Suomenruotsalaiset ovat ihan okei. Ahvenanmaalaiset ovat taas sitten ihan oma lukunsa. Selailkaapa joskus Ålandstidningeniä. Koko lehti on yhtä marinaa siitä, kuinka väärin on se, ettei Ahvenanmaalla ole omaa rahayksikköä, omaa passia, omaa presidenttiä, omaa tiesmitä.

Hyvin ovat sudeettisuomalaiset osanneet hommansa hoitaa. Saman verran asukkaita kuin kotikunnassani Hollolassa - silti oma lippu, oma kansanedustaja, oma hallinto ja oma tiesmikä.

Ike

PS. Myydään Ahvenanmaa venäläisille!
 

chico

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti SSeightyeight
Onneksi olen täys suomalainen enkä mikään prkleen suomenruotsalainen! Kyllä on myönnettävä, että eilinen oliko ilta-sanomat vai iltalehti jossa Oli otsikkona Janne Holmen joka kertoo: Olisin halunnut juhlia ilman lippua. Siinä alkoi minun sappi kiehumaan! En voi sietää Jannen kaltaisia PELLEJÄ!

Enemmän pelleillyä iltapäivälehdet mielestäni harrastavat kun repivät asiasisällöstä yksittäisen lauseen lööppiotsikoksi. JH kertoi että liput ja kansalliset symbolit eivät ole hänen mielestä tärkeitä ja että jokainen kuitenkin kilpailee ensisijaisesti itselleen. Eli ei siinä mitään suomalaisvastaisuutta ollut. Hän kertoi että ei olisi halunnut myöskään ahvenanmaan lippua (tuskin myöskään ruotsin lippua, marokon lippua tai mitään muutakaan lippua).

Voi tietenkin ajatella niin että Jannen tulisisi mainostaa suomalaisuutta kaikin mahdollisin tavoin koska kai on saanut jotain pientä tukea yhteiskunnalta harjoitteluun (täyttä apurahaa hän tosin ei ole tainnut saada, eikä näyttöjäkään siihen ole ollut). Silti urheilijalle on mielestäni suotava mahdollisuus päättää itse miten hän juhlistaa voittoaan. Kyllä suomalainen urheilu saa muutenkin riittävästi hyötyä JH:iin panostetuista rahoista.

Jostain syystä tästä taas oikein haetaan skandaalia vain koska JH on ahvenanmaalainen. Asiasisältö, jonka JH toi esiin voisi yhtä hyvin tulla suomenkielisen suusta. Tuskin siitä mitään skandaalia olisi syntynyt jos esim Koivula olisi sanonut että ei halua juhlia lipun kanssa samoista syistä jotka JH toi esille.

Eli kyllä minä näen sinut huomattavasti suurempana pellenä kuin JH:n, jos noin vahvasti jonkun juorulehden myyntilööppiin reagoit.
 
Viimeksi muokattu:

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uusi kielilaki

Vuoden 2004 alussa astuu voimaan uusi kielilaki ( täältä lisää ), jonka on tarkoitus olla vanhaan verrattuna:" selkeä ja helpommin luettava, joka soveltuu tämän päivän hallintoon ja on hyvä pohja sille, että Suomessa voi toimia ja elää sekä suomeksi että ruotsiksi. " (OM:n verkkosivut ). Käytännössä uusi kielilaki tarkoittaa mm. entistä tiukempaa ja laajemmalle ulottuvaa vaatimusta ruotsinkielen taidosta julkisissa viroissa eli esimerkiksi kielitutkintovaatimukset tiukkenevat ja rahaa palaa kielikoulutukseen julkisen sektorin alueilla, joihin laki ulottuu.
Minua vituttaa se, että n. 5% suomalaisella on oikeus saada esimerkiksi julkiselta viranomaiselta palvelua äidinkielellään, joka ei ole suomi ja yhä useamman suomenkielisen julkisen viran haltijan on opeteltava kyseinen kieli vain tämän takia näin kärjistäen. Tämä vitutus sen takia, että tulevaisuudessa opintojen päätyttyä uusi kielilaki tulee vaikuttamaan mahdollisesti minunkin tulevaisuuteen. Ruotsinkieli ei kiinnostanut peruskoulussa eikä lukiossa, mutta olen toki tiedostanut sen tärkeyden tulevaisuutta ajatellen jatkaessani opintoja korkeammalla tasolla. Nyt vaikuttaa siltä, että minun pitää satsata vieläkin enemmän ruotsinkielen opettelemiseen, jotta tulevaisuudessa töitä hakiessa ei joudu kokemaan "positiivista syrjintää".
No, ehkäpä tämä hatutus on hetkellistä opiskelu paineiden mukanaan tuomaa ja se laantuu hyvin nopeasti.


Ps. Miksi ne 5% eivät voi opiskella suomenkieltä tasolle, jolla asioiminen julkisen viranomaisen kanssa luontuu? Tai kyllähän suuri osa itseasiassa suomenkieltä hyvin taitaakin... Tiedän, tiedän perus- ja ihmisoikeudet ja blaa blaa blaa.

Edit: hiukan fiilailua
 
Viimeksi muokattu:
En ole kovin hyvä Suomen historiassa, mutta kuka keksi, että Suomen on oltava kaksikielinen maa?

Itselläni ei ole muuta suomenruotsalaisia vastaan, kun että minunkin pitää opiskella ruotsia. Ei haittaa, jos muut puhuu, minä en puhu!
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Bismarck kaivoi otsikon taas hyvään aikaan esille ja tiivistikin samalla ajatukseni asiasta.

Mä en edelleenkään tiedä yhtään hyvää käytännön hyötyä Suomen kaksikielisyydestä, jos nuo kaksi kieltä ovat Suomi ja Ruotsi. Koko touhu vain sen 5% tähden. Ja tämäkin osuus kansasta kokoajan pienenee. Niitä, jotka eivät todella suomea osaa, ei enää kohta juurikaan ole. Jokainen seka-avioliitto vie kohti suomenkielisempää Suomea.

On täysin kohtuutonta, että 95% kansasta haaskaa resurssejaan globaalisti täysin turhaan kieleen.

Yhteispohjoismainen yhteistyö? Ja paskan nakot, sanon minä. Liike-elämässä komentokieli on järjestään englanti, ja suomalaisten on turha lähteä ruotsalaisten kanssa mistään neuvottelemaan ruotsiksi: siinähän annetaan samantien naapurille etulyöntiasema.

Minulla ei ole mitään suomenruotsalaista kulttuuria vastaan, mutta heidän kulttuurinsa vaaliminen ja turhan työn tekeminen sen eteen ei kuulu meille 95 prosentille.

Miten muuten korkean koulutuksen parissa? Onko ruotsista mitään hyötyä? Tuleeko paljon luettua ruotsinkielisiä julkaisuja?

-TommyT-
 

Sumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sentteri Jumalan armosta Patrik Westerback
Viestin lähetti finnishninja
Siis tunsit ulkonäöstä:D
Minä olen asunut puoli elämääni Vaasassa. Voin vakuuttaa, että kaikki pummit ovat suomalaisia ja tulihan se jo ilmi aikaisemmin, että ruotsinsuomalaiset istuvat verannalla viinilasi kädessä....

Noh...hieman vanha ketju mutta vastaan silti. Itse olen asunut koko elämäni Vaasassa.
Tunnen tapauksia. Riittääkö perusteluksi?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti TommyT
Miten muuten korkean koulutuksen parissa? Onko ruotsista mitään hyötyä? Tuleeko paljon luettua ruotsinkielisiä julkaisuja?
Riittääkö yliopistossa opiskelu tuohon korkeaampaan koulutukseen? Suoritin pakolliset ruotsin kurssit vuonna 1999. Sen jälkeen en ole kyseistä kieltä mihinkään tarvinnut. Sitä ennen käytin ruotsia viimeeksi vuonna 1994, ylioppilaskirjoituksissa. Englantia käytän paljonkin, saksasta olisi hyötyä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Fc Jazz, Colorado Avalanche
Itse olen suomenkielisestä kaupungista, suomenkielinen mutta käynyt peruskoulun ja lukion ruotsiksi. Sukunimenikin voi haiskahtaa ruotsihtavalta, mutta kyllä mä olen mielestäni ihan Suomalainen.
Koko ikäni olen saanut suvun tiettyjen edustajien suusta kuulla kuinka se on hienompaa puhua Ruotsia, ei saatana.
Ei siitä nyt niin kauheasti ole hyötyä, mutta ei kai siitä haittaakaan ole, eller hur?

Suomalaisilla on tiettyjä ennakkoluuloja, jotka aivan ymmärrettävästi johtuvat tiettyjen henkilöiden asenteesta kieltäytyä puhumasta Suomea, ja vaatia saada puhua omalla äidinkielellään, sekä ylimielisyydestä joidenkin yksilöiden kohdalla. Pohjanmaan pikkukunnissa suhtaudutaan melko negatiivisesti Suomen kieleen, mikä on suuri vääryys.

Ei se ole mitenkään välttämätöntä saada pitää Ruotsi toisena virallisena kielenä. Kyllä hurrin suusta aina tarvittaessa Suomea löytyy, halu on sitten eri asia.
Myös kaupunkien nimiä on aivan turha kääntää ruotsiksi, tai no suomeksihan ne on aikoinaan käännetty, mutta kyllä tuo ruotsinkielisen nimen voisi poistaa. Helsinki suomeksi, Helsinki ruotsiksi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipa mieleeni Gösta Ågrenin taannoinen kommentti kun häneltä kysyttiin mielipidettä ruotsinkielisten vähenemiseen: "Henkilökohtaisesti minä en vähene."
 

ShakesBier

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Työskentelin puolisen vuotta erään hotellin vastaanotossa, jonne kerran sitten paukahti suuri joukko ilmeisesti äidinkielenään ruotsia puhuvia jehovantodistajia... Ja olkoon musta suvaitsemattomuus kaukana, mutta tämä porukka oli kyllä koko lyhyen vastaanottovirkailijan urani rasittavimmat asiakkaat. Muun muassa he puhuivat suomea keskenään, mutta vastaanotossa vaativat palvelua ruotsiksi! Olisihan se välttävästi voinut minulta jopa sujua, mutta päätinpä sitten, etten tuollaisen sakin takia viitsi paljon lukioruotsia alkaa muistelemaan. Ja aloin piruuttani puhua heille englantia. No, johan alkoi heiltäkin suomi luistamaan jopa meikäläisen kanssa asioidessa. Toinen asia, mikä ottaa aivoon, on erään tämänhetkisen (suomenruotsalaisen) opiskelututtavani änkeytyminen kurssille, jonka nimi on liike-elämän ruotsi! Eikä siinä vielä mitään, mutta tulipa kyseinen neitokainen ruotsin kertauskursseillekin, kun helpot ovarit siintivät mielessä. Jonkun verran otti nimittäin meitä SUOMENKIELISIÄ kanssasisaria ohimoon. Eipä meille järkätä mitään äidinkielen (Suomen) kertauskursseja, tai emme ainakaan saisi sellaisista opintoviikkoja...
 

vanha herra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz
Täällä puhuttiin suomenruotsalaisista pummeista, ja uskokaa tai älkää, kyllä heitäkin on!
Ehkä ei Vaasassa, mutta kyllä sieltäkin varmasti löytyy suomenruotsalaisia spurguja, eikö. Sen tiedän että pohjois-pohjanmaalta heitä löytyy, eikä se ole mitenkään outoa. Lisäksi joissakin tapauksissa (huom. joissakin) voi tula kyseeseen tämä kaappijuoppous, mutta sillä nyt sinänsä ei ole mitään tekemistä pummien kanssa.
Ja mitä tulee työmoraaliin, niin kyllä on tietty ahvenanmaalainen vähemmistö, joille tuottaa ongelmia perseen nostaminen konttorituolista ylös, en sitten tiedä päteekö tämä mantereella?
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen suomenruotsalainen enkä ole millään tapaa ylpeä asiasta mutten myöskään häpeä sitä. Jokainen olkoon sellainen kun on, on kuitenkin todella törkeää yleistää ja ajatella että me kaikki suomenruotsalaiset istutaan ja siemaillaan konjakkia ja hienoja viinejä kartanoissamme kulosaaressa, itseasiassa tällaisia suomenruotsalaisia en tunne varmaan yhtään, suomensuomalaisia kylläkin. Monella on se käsitys että suomenruotsalaiset saavat kaiken ilmaiseksi ja että kaikki raha on perittyä rahaa. Tällaisia käsityksiä ei vain pysty ymmärtämään, noin 95% suomenruotsalaisista tekee yhtä paljon duunia sen hillon eteen kun muut.

No, mutsini on suomensuomalainen ja faijani on suomenruotsalainen, faijan kanssa jubaan ruotsia ja mutsin kanssa suomea. Jos kaikki kolme juttelee niin on kielenä suomi. Puhun varmaan paremmin suomea vaikka kaikki koulut on ruotsiksi käyty. En kuitenkaan vapaa-aikanani puhu miltei koskaan ruotsia, en edes suomenruotsalaisten frendieni kanssa. En ole koskaan millään tavalla saanut suomenruotsalaisuudestani kärsiä, päinvastoin. Aina siitä hyötyä on ollut. Jos minulta kysytään että tunnenko itseni enemmän suomalaiseksi vaiko ruotsalaiseksi niin vastaan että suomalaiseksi. Minulla on suomen passi ja olen miltei koko ikäni suomessa asunut ruotsissa olen yhteensä elämäni aikana viettänyt varmaan korkeintaan 2 kuukautta, näistä yhtäjaksoisesti kerrallaan korkeintaan viikon.
 

Vagabond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors Idrottsförening Kamraterna, Penguins
Olen suomenruotsalainen ja olen hemmetin ylpeä siitä! Siinä ei ole mitään pahaa!!
 
Ei minulla noin yleensä ole mitään yhtikäs ketään vastaan, mutta jostain syystä olen keskimääräistä useammin joutunut kiusallisiin tilanteisiin juuri suomenruotsalaisten kanssa.

Kerronpa teille tapauksen. Se on niitä harvoja kertoja, kun olen ihan oikeasti suuttunut jollekin ihmiselle.

Eräänä päivänä työpaikalleni saapui naisihminen, joka selkeällä ruotsin kielellä alkoi tiedustelemaan jotakin asiaa. Ilmoitin hänelle mahdollisimman selkeästi artikuloiden, että valitan, en puhu ruotsia. Asiakas jatkoi ruotsilla, joten ilmoitin, että käyn noutamassa tiskille kielitaitoisemman henkilön, voitteko odottaa pienen hetken.

No, tiskiin saapui toinen suomenruotsalainen ja asiakas sai mitä halusi eikä koko asian hoitamiseen mennyt sen kauempaa kuin yleensäkään.

Nyt päästään parhaaseen kohtaan: Poistuessaan asiakas kysyy minulta "Höh, eikös poika lukenut ruotsia koulussa?" TÄYSIN SELKEÄLLÄ SUOMELLA. Menin täysin sanattomaksi moisesta röyhkeydestä. Sanoi se asiakas jotain muutakin vielä (siis suomeksi), mutta en muista mitä.

Siis on se saatana, suomenruotsalaisuus on varmasti hieno asia, josta on varmasti syytäkin olla ylpeä, mutta oliko tuo nyt tarpeellista?

Kokiko kyseinen suomenruotsalainen suomenruotsalaisuutensa niin arvokkaaksi asiaksi, että koki tulleensa loukatuksi, kun tyhmä juntti ei osannutkaan hänen "ensisijaista" äidinkieltään?

Se on totta, että minun pitäisi työssäni hallita ruotsin kieli. En osaa ruotsia kuin välttävästi, se on minun häpeäni. Minulla on huono kielipää, päähäni mahtuu vain kaksi kieltä, tässä tapauksessa suomi ja englanti. Jos em. tilanteessa mainittu asiakas ei todellakaan olisi osannut suomea, olisi tilanne ollut ymmärrettävämpi.

Vaan olisiko ollut vaikeaa nielaista pieni pala suomenruotsalaista ylpeyttä ja vaihtaa suosiolla suomen kieleen? Asia olisi sujunut nopeammin ja työkaverinikin olisi saanut juoda teensä rauhassa.

Työpaikallani käy paljon suomenruotsalaisia. Suurin osa heistä on oikein mukavia ja kohteliaita ihmisiä. Kohteliain ja asiallisin koskaan tapaamani lapsiasiakas oli suomenruotsalainen. Kaikki suomenruotsalaiset vakioasiakkaamme ovat mainioita ihmisiä.

Eli ei minulla mitään heitä vastaan ole, tuo kyseinen henkilö antoi huonon kuvan vain itsestään, ei kaikista suomenruotsalaisista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös