Ei minulla noin yleensä ole mitään yhtikäs ketään vastaan, mutta jostain syystä olen keskimääräistä useammin joutunut kiusallisiin tilanteisiin juuri suomenruotsalaisten kanssa.
Kerronpa teille tapauksen. Se on niitä harvoja kertoja, kun olen ihan oikeasti suuttunut jollekin ihmiselle.
Eräänä päivänä työpaikalleni saapui naisihminen, joka selkeällä ruotsin kielellä alkoi tiedustelemaan jotakin asiaa. Ilmoitin hänelle mahdollisimman selkeästi artikuloiden, että valitan, en puhu ruotsia. Asiakas jatkoi ruotsilla, joten ilmoitin, että käyn noutamassa tiskille kielitaitoisemman henkilön, voitteko odottaa pienen hetken.
No, tiskiin saapui toinen suomenruotsalainen ja asiakas sai mitä halusi eikä koko asian hoitamiseen mennyt sen kauempaa kuin yleensäkään.
Nyt päästään parhaaseen kohtaan: Poistuessaan asiakas kysyy minulta "Höh, eikös poika lukenut ruotsia koulussa?" TÄYSIN SELKEÄLLÄ SUOMELLA. Menin täysin sanattomaksi moisesta röyhkeydestä. Sanoi se asiakas jotain muutakin vielä (siis suomeksi), mutta en muista mitä.
Siis on se saatana, suomenruotsalaisuus on varmasti hieno asia, josta on varmasti syytäkin olla ylpeä, mutta oliko tuo nyt tarpeellista?
Kokiko kyseinen suomenruotsalainen suomenruotsalaisuutensa niin arvokkaaksi asiaksi, että koki tulleensa loukatuksi, kun tyhmä juntti ei osannutkaan hänen "ensisijaista" äidinkieltään?
Se on totta, että minun pitäisi työssäni hallita ruotsin kieli. En osaa ruotsia kuin välttävästi, se on minun häpeäni. Minulla on huono kielipää, päähäni mahtuu vain kaksi kieltä, tässä tapauksessa suomi ja englanti. Jos em. tilanteessa mainittu asiakas ei todellakaan olisi osannut suomea, olisi tilanne ollut ymmärrettävämpi.
Vaan olisiko ollut vaikeaa nielaista pieni pala suomenruotsalaista ylpeyttä ja vaihtaa suosiolla suomen kieleen? Asia olisi sujunut nopeammin ja työkaverinikin olisi saanut juoda teensä rauhassa.
Työpaikallani käy paljon suomenruotsalaisia. Suurin osa heistä on oikein mukavia ja kohteliaita ihmisiä. Kohteliain ja asiallisin koskaan tapaamani lapsiasiakas oli suomenruotsalainen. Kaikki suomenruotsalaiset vakioasiakkaamme ovat mainioita ihmisiä.
Eli ei minulla mitään heitä vastaan ole, tuo kyseinen henkilö antoi huonon kuvan vain itsestään, ei kaikista suomenruotsalaisista.