Suomenruotsalaisuus?....

  • 27 203
  • 180

Oletko Suomenruotsalainen?....

  • Olen Suomalainen!

    Ääniä: 238 47,4%
  • Olen suomenruotsalainen.

    Ääniä: 31 6,2%
  • Olen suomenruotsalainen ja hyvä niin. Olen suorastaan ylpeä suomenruotsalaisuudestani.

    Ääniä: 34 6,8%
  • Onneksi olen Suomalainen, enkä mikään helkutin suomenruotsalainen!

    Ääniä: 199 39,6%

  • Äänestäjiä
    502

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cosmic_rodeo

---
Minulla on huono kielipää, päähäni mahtuu vain kaksi kieltä, tässä tapauksessa suomi ja englanti.
---

Huono kielipää=laiskuus

Itse olin parikymmentä vuotta siinä vilpittömässä uskossa, että minulla on huono kielipää. Tästä masentuneena en edes viitsinyt niin hirveästi lukea, sillä enhän kuitenkaan olisi oppinut. Kuitenkin 25-vuotiaana opin sujuvasti espanjaa parissa kuukaudessa, kun oli pakko. Toki töitä se vaati ja iltamyöhään pänttäämistä muutaman kuukauden ajan. Eli eiköhän kaikkien ole halutessaan mahdollista oppia useampikin kieli, vaikka lahjat olisivat minkälaiset tahansa.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Snakster
Huono kielipää=laiskuus

Itse olin parikymmentä vuotta siinä vilpittömässä uskossa, että minulla on huono kielipää. Tästä masentuneena en edes viitsinyt niin hirveästi lukea, sillä enhän kuitenkaan olisi oppinut. Kuitenkin 25-vuotiaana opin sujuvasti espanjaa parissa kuukaudessa, kun oli pakko. Toki töitä se vaati ja iltamyöhään pänttäämistä muutaman kuukauden ajan. Eli eiköhän kaikkien ole halutessaan mahdollista oppia useampikin kieli, vaikka lahjat olisivat minkälaiset tahansa.

Minulla on todella huono kielitaito ja se ei johdu laiskuudesta. Toisia asioita on vain toisten helpompi oppia kuin toisten. Toisille matikka tuottaa tuskaa toisille kielet ja kolmannelle historia.

Ja se tässä suomenruotsalaisuudessa eniten ottaa päähän että heitä on väestöstä vain n. 5 % ja tämän väen takia suomalaisten koululaisten (minunkin) täytyy opetella ruotsia joka on minulle yhtä tuskaa. Mieluummin opettelisin puhumaan paremmin englantia, jolla pärjää melkein kaikkialla maailmalla.

Opettelisivat suomenruotsalaiset suomea kun kerran Suomen maaperällä ollaan. Eihän ruotsissakaan ruotsalaisten pidä opetella suomea vaikka siellä ruotsinsuomalaisia onkin lähes yhtä paljon kuin suomessa suomenruotsalaisia. Minulla ei ole kokemuksia suomenruotsalaisista, mutta voisivat he opetella puhumaan suomea (niin kuin suurin osa tekeekin) ja ruotsin kielen pakollisesta opiskelusta voitaisiin luopua. Eli ruotsin kieli on perseestä ja suomenruotsalaisten periaatteet etenkin politiikkojen aivan perseestä

Ei mulla muuta, olihan taas ruotsin tunti.
 

Kaivanto

Jäsen
Ylös!

Ehkä joku ei ole vielä tutustunut tähän ajatusten andromedaan.

Ei kai vaan joukkoomme ole pesiytynyt lisää mitään helkutin suomenruotsalaisia?

Tack och adjö!
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Pakkoruotsin poistaminen on koulutuspoliittisena linjanvetona oikeansuuntainen, mutta sellaisenaan vielä riittämätön. Ala- ja yläasteiden sekä lukioiden opetussuunnitelmissa riittää vielä ruopattavaa. Tässä lyhyt katsaus poistettaviin oppiaineisiin.

Pakkomatematiikka
Kuka tarvitsee nykyaikana yhteen- ja vähennyslaskutaitoa, kun kaupoista saa ravintoa höyläyttämällä muovista korttia? Veroprosenttiakaan ei tarvitse osata laskea, kun ei se laske kuitenkaan.

Pakkohistoria
Siis vittu mihin sitä tarttee jotain siis takavuosien juttuja? Mitä hyötyy on siis vittu hei tietää siitä kun sodittiin joskus vuonna kirves Norjaa tai jotain vastaan? Vähä rajaa.

Pakkobiologia
Tosson pippeli, ku löytyis vielä pimppa. Muuta tästä tartte tietää.

Pakkoliikunta
Ainoa hyväksyttävä pakkoliikunta on maleksia hakemaan vuokra-DVD. Hiirikädessä on jo rasitusvamma.

Pakkouskonto
Palavia pensaita, erämaita ja sillai. Ei auta selviytymään urbaanissa ympäristössä, toisin kuin Iron Maiden. Tosin sen tekstejä ei ymmärrä, kun luovuttiin pakkoenglannista. Mut vähä makeet soundit.

Pakkoäidinkieli
Mun milest ninku tosi sax et on ninku koulu, tai sillee jotenki. Iha homoo, ninku et ninku mun yxityisyytä ei kunioiteta. Tulee trauma tai sillai joku homo juttu.
 

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
Ei mee tasan pelit

Mulla on paljon suomenruotsalaisia kavereita ja niistä ei oo pahaa sanottavaa. Ainoo mikä "lievästi" viiksettää on se, että ruotsinkieliset pääsee oleellisesti helpommin opiskelemaan. Juniorina hain yliopistoon ja jäin 1,5 pisteen päähän jolla pistemäärällä olisin ylittäny ruotsinkielisen puolen rajan muistaakseni viidellä. Sillon vitutti.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Olen Suomalainen, mutta suurin osa ystävistäni on suomenruotsalaisia.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Suomalainen olen, ja tarkemmin sanottuna ihan suomensuomalainen. Aika paljon olen ollut myös suomenruotsalaisten kanssa tekemisissä, ja kyllä nuo bättrefolk-jutut voi heittää romukoppaan. Mitään pahaa sanottavaa ei tuosta vähemmistöstä ole, enkä ole huomannut heidän olevan sen snobimpia kuin valtaväestönkään.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Minulla on isä suomalainen ja äiti suomenruotsalainen. Päiväkoti ja ala-aste suomenkielisissä, ylä-aste ja lukio ruotsinkielisessä. Kauppaopisto taas suomenkielellä.

Kumpi siis olen?
 
P

Peaks

Onneksi olen syntynyt ihan puhtaaksi suomalaiseksi, minkäänlaista svedua minusta ei saa kirveelläkään, ja olen siitä YLPEÄ!
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Puuttuu vaihtoehto. Olen Suomalainen, mutta myös suomen ruotsalainen, svedua minusta ei saa.
Siis olen suomalainen, kannustan Suomea urheilussa, nauran ruotsille. Mutta puhun ruotsia eli olen suomenruotsalainen.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suomalainen. Suomenruotsalaisist en välitä pätkääkään, ovat vaan niin prkleesti muka ruotsalaisia ja toisinaan suomalaisia. Ruotsia on pakko sönkätä kokoajan, vaikka hyvin osaavat Suomeakin.
 

Metalheart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Chris Pronger, HC '05 Banská Bystrica
Kaksikielisyys?

Vanhemmat sekä isovanhemmat ovat kaikki olleet täysin suomalaisia, joten perimältäni olen minäkin. Ainoa erikoisuus on, että olen käynyt ruotsinkielistä koulua koko ikäni, lastentarhasta asti ja nyt opiskelen ruotsinkielisessä yliopistossa. Suurin osa ystävistäni ovat vaastaavassa tilanteessa tai sitten suomenruotsalaisia. Mielestäni en tunne, eikä olekkaan syytä tuntea itseäni suomenruotsalaiseksi, mutta sen sijaan tässä gallupissa olisi pitänyt ehdottomasti olla vaihtoehtona myös: Olen kaksikielinen.

Kielikysymys ei suinkaan ole näin mustavalkoinen, että suomalaiset on jaettava "kateellisiin juntteihin ja bättre folk:iin". Ilmeisesti stereotypiat ja suomalaisten ikuinen "naapurilla on parempi auto kun mulla"-syndrooma eivät ota lannistuakseen. Jos jollain suomenruotsalaisella asiat ovat paremmin kuin perämetsän Jukalla tai Arskalla niin ehkäpä he ovat sen eteen tehneet tarpeeksi. Näin subjektiivisella tasolla hieman yleistäen pitää kuitenkin myöntää, että mielestäni suomenruotsaiset ovat suurimmissa määrin ystävällisempää, sosiaalisempaa ja avoimpaa tyyppiä kuin mitä "aidot" suomalaiset ovat. Ehkäpä silläkin on menestyksekkyyden kanssa tekemistä?
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Suomalainen. Suomenruotsalaisist en välitä pätkääkään, ovat vaan niin prkleesti muka ruotsalaisia ja toisinaan suomalaisia. Ruotsia on pakko sönkätä kokoajan, vaikka hyvin osaavat Suomeakin.

Täytyy sanoa että kaveripiirissäni on paljon suomenruotsalaisia eikä kukaan heistä käyttäydy mainitsemallasi tavalla. Ovatko sitten suomenruotsalaiset Turuus erilaisia? Minusta kaikki kielitaito on plussaa.

Yhtäkaikki, tämä ketju on täysin turha!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Homoja koko sakki.

Vois aidata koko porukan Ahvenanmaalle ja grillata nuotiossa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen varmuudella toistakymmentä sukupolvea taaksepäin suomalaistaustainen ja suomea puhuvan sukuhaarojen jälkeläinen. Sukututkimuksissa ei ole paljastunut 1600-luvulle peruutettaessa yhtään esi-isää tai -äitiä, jonka tiedettäisiin puhuneen äidinkielenään jotakin muuta kuin suomea.

Meillä maalla ei ollut ruotsia puhuvia ollenkaan. Tosin isän sisko muutti perheineen monen muun tavoin Ruotsiin 60-luvulla, ja tämä sukuhaara on lastenlapsiin mentäessä koko lailla täysin ruotsalaistunut. Heillä ei ole enää mitään siteitä Suomeen. Kun olin lapsi niin edesmenneen tädin sakki tapasi käydä kerran-pari vuodessa sukuloimassa ja vanhaa kotimaata katsomassa. Volvolla tietty.

Suomenruotsalaisiin olen tormännyt kunnolla vasta aikuisiällä. Ovat ihan laidasta laitaan sakkia kuten suomensuomalaiset, mukavia ja kusipäitä esiintyy suht samaan tapaan. Sveduilla on tylsemmät vitsit mutta paremmat juomalaulut. Koulujen kieliriidoista olen kuullut vaan juttuja, kuulostavat sitäkin pahemmilta.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Itse olen suomalainen. Pakkoruotsi ei nuorempana hotsittanut ( suoritin siitä mm. ehdot), joten kaikki ruotsalaisuuteen liittyvät asiat vitutti. Mutta mulla on kuitenkin hyvä kaveri joka on suomenruotsalainen ja Jatkoajan Kesätyttö 2008 äänestyksessä ääni meni mega ihgulle Hanna von Wendtille joten kai ne ihan ok porukkaa on. :)
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Suomalainen ja ylpeä siitä. En todellakaan haluaisi olla ns. sidoksissa toiseen kieleen eli olla suomenruotsalainen.

Suomenruotsalaisista minulla ei ole liiemmin valitettavaa. Pidän yllättävän paljon kielten opiskelusta. Ruotsin kieleä monet vihaavat, mutta meikäläinen kirjoittaakin vuoden päästä pitkän ruotsin... perisuomalaista toimintaa? :)
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Mailma on tyly...

...se säälimättä hassuttaa.

Olen lähtöisin Jyväskylästä, eikä siellä kyllä hirveästi ruotsinkieltä kuullut. En ikinä ollut kiinnostunut ruotsin opiskelusta, koska mielestäni en sitä tarvinnut/tulisi tarvitsemaan. No Yliopistossa sain juuri ja juuri suoritettua valtion virkamieheltä vaadittavan tason, mutta sekin oli työn ja tuskan takana. Nytpä olen sitten Göteborgissa töissä...-kele. Olisi pitänyt olla hereillä, vaivattomampaa olisi elo kyllä nyt. Mielestäni kannattaa opiskella Ruotsia, mutta se pakko pois.

Miten liitty Suomenruotsalaisuuteen? No ei kai suorastaan mitenkään, mutta pari huomiota täältä väärältä puolen lahtea: 1) alkusivuilla joku mainitsi että juntti oli kapakassa vaatinut että Suomessa pitäisi puhua suomea. Täällä baarissa sitä kommenttia kuulee jatkuvasti (siis ruotsia pitäisi puhua...). Puhuttaessa englanniksi ja (etenkin) puhuttaessa suomeksi. 2) Kun tuleva vuokranantaja kuuli että olen Suomesta, nousi takuuvuokra 30 000 SEKiin (kurssi on kai 9,1jotain). Unen näki (tämä siitä huolimatta että firma oli hoitanut asuntojenvälittäjän hoitamaan asioitani). 3) Kaverin kanssa puhuttiin suomea TV-kaupassa ja kun myyjä kuuli, neuvoi suomeksi isoon elektroniikkaliikkeeseen, josta sai halvemmalla samoja telkkareita tarjouksen takia :) joten jotain hyötyä kuulua vähemmistöön...taitaa järjestely toimia noin Björnin ja Åkenkin kesken Kirkkonummella. 4) Kun mimmit kuulevat baarissa että olen Suomesta, ei se nyt...suorastaan taivaan portteja avaa (jossain naisasiat-ketjussa taisi olla ohjekin, jota olen osittain noudattanut nykyään: Jos joku kysyy, olen Kreikkalainen runoilija, vaikka silmät siniset ovatkin :).4) Tukholma on täällä yhtä iso kirosana kuin Hesa (tai Tsadi) Tamperelaisille :)

Siis jos joku ei tiedä, 60/70- luvulla tänne suuntaan muutti kai noin 30000 Suomalaista työn perässä, joka päivä kun kävelen kaupungilla, kuulen suomea. Tosin alkavat olla vanhempaa väkeä jo.

Sorry sekavasta viestistä, aihepiiri on alkanut kummasti kiinnostamaan
 
Viimeksi muokattu:

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Mielenkiintoista. Yli 12% äänestäneistä ovat suomenruotsalaisia. Jatkoaika on näköjään rantaruottalaisten suosima palsta.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Vähän hassut vastausvaihtoehdot, mutta olen 100% suomalaistaustainen ja ihan hyvä niin. En todellakaan välittäisi kuulua suomenruotsalaisiin. Oikeita ruotsalaisia vastaan ei sitten mitään olekaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös