Mailma on tyly...
...se säälimättä hassuttaa.
Olen lähtöisin Jyväskylästä, eikä siellä kyllä hirveästi ruotsinkieltä kuullut. En ikinä ollut kiinnostunut ruotsin opiskelusta, koska mielestäni en sitä tarvinnut/tulisi tarvitsemaan. No Yliopistossa sain juuri ja juuri suoritettua valtion virkamieheltä vaadittavan tason, mutta sekin oli työn ja tuskan takana. Nytpä olen sitten Göteborgissa töissä...-kele. Olisi pitänyt olla hereillä, vaivattomampaa olisi elo kyllä nyt. Mielestäni kannattaa opiskella Ruotsia, mutta se pakko pois.
Miten liitty Suomenruotsalaisuuteen? No ei kai suorastaan mitenkään, mutta pari huomiota täältä väärältä puolen lahtea: 1) alkusivuilla joku mainitsi että juntti oli kapakassa vaatinut että Suomessa pitäisi puhua suomea. Täällä baarissa sitä kommenttia kuulee jatkuvasti (siis ruotsia pitäisi puhua...). Puhuttaessa englanniksi ja (etenkin) puhuttaessa suomeksi. 2) Kun tuleva vuokranantaja kuuli että olen Suomesta, nousi takuuvuokra 30 000 SEKiin (kurssi on kai 9,1jotain). Unen näki (tämä siitä huolimatta että firma oli hoitanut asuntojenvälittäjän hoitamaan asioitani). 3) Kaverin kanssa puhuttiin suomea TV-kaupassa ja kun myyjä kuuli, neuvoi suomeksi isoon elektroniikkaliikkeeseen, josta sai halvemmalla samoja telkkareita tarjouksen takia :) joten jotain hyötyä kuulua vähemmistöön...taitaa järjestely toimia noin Björnin ja Åkenkin kesken Kirkkonummella. 4) Kun mimmit kuulevat baarissa että olen Suomesta, ei se nyt...suorastaan taivaan portteja avaa (jossain naisasiat-ketjussa taisi olla ohjekin, jota olen osittain noudattanut nykyään: Jos joku kysyy, olen Kreikkalainen runoilija, vaikka silmät siniset ovatkin :).4) Tukholma on täällä yhtä iso kirosana kuin Hesa (tai Tsadi) Tamperelaisille :)
Siis jos joku ei tiedä, 60/70- luvulla tänne suuntaan muutti kai noin 30000 Suomalaista työn perässä, joka päivä kun kävelen kaupungilla, kuulen suomea. Tosin alkavat olla vanhempaa väkeä jo.
Sorry sekavasta viestistä, aihepiiri on alkanut kummasti kiinnostamaan