Viestin lähetti Chip
Mä olen suomensuomalainen, mutta ei mulla periaatteessa oo mitään suomenruotsalaisia vastaan. Toisaalta kyllä ärsyttää heidän "erityisasemansa".
Nykyään on kuulemma ainakin valtionvirastoissa semmoinen juttu, että olipa tämä kyseinen virasto vaikkapa täällä Itä-Suomessa (ei, täällä ei ole suomenruotsalaisia, vaikka ruotsinkielinen ala-aste löytyykin), niin jos sinne eksyy joku äidinkieleltään ruotsalainen (siis suomenruotsalainen), niin häntä on palveltava ruotsiksi jos hän sitä vaatii. Mutta annas olla jos minä eksyn menemään Länsi-Suomessa johonkin pikkukauppaan ja pyydän suomenkielistä palvelua, niin eipä sitä aina saa. Jos kerran ruotsinkielisillä on oikeus saada palvelut omalla äidinkielellään, niin kyllä sitten minunkin pitäisin saada suomenkielistä palvelua kaikkialla Suomessa, myös Ahvenanmaalla.
Nyt sekoitat kaksi eri asiaa. Ruotsi on virallinen kieli Suomessa, joten kaikilla on lainmukainen oikeus saada valtion virastoissa palvelua sekä ruotsiksi että suomeksi. Silti suuri osa suomenruotsalaisista asioi suomen kielellä koska se on helpompaa.
Yksityissektorilla eli esim. pikkukaupoissa henkilökunta palvelee sillä kielellä jonka osaa. Uskoisin että saat palvelua ainakin auttavalla suomen kielellä valtaosassa länsi-suomen pikkukaupoissa. Enemmän ongelmia minulla luultavasti olisi saada ruotsinkielistä palvelua itä-suomessa. En tosin sitä odotakaan, vaan asioin luonnollisesti suomen kielellä suomenkielisten kanssa.