Pakkoruotsiin minulla ei ole kantaa, mutta suomenruotsalainen kulttuuri on sellainen asia, jonka säilymistä kannattaa vaalia kaikin mahdollisin keinoin. Miksikö? Siksi, että se on tietyllä tavalla ainutlaatuista.
Saat sitten eteesi minkä tahansa onnellisuus-, hyvinvointi-, turvallisuus- tms. tilaston, jossa Suomi on jaettu alueisiin, niin tulos on aina sama: ruotsinkieliset kunnat voivat parhaiten. Vähän itsemurhia, vähän sosiaalisia ongelmia, vähän rasismia, pitkäikäisimmät ihmiset. Ero on suuri sekä suomenkieliseen Suomeen, Ruotsiin että varsinkin muiden maiden etnisiin vähemmistöihin, jotka yleensä voivat valtaväestöä selvästi kehnommin. Toki ruotsinkielinen väestö on usein varakastakin, mutta ei kaikki selity rahalla. Rannikkoseudun maanviljelyskunnat eivät ole mitään vanhojen, sukupolvia sitten rikastuneiden teollisuussukujen pesiä, ja yhtä maireat tilastot niistäkin on saatu.
Suomalaisilla on syytä olla ylpeitä siitä, että meillä on noin ainutlaatuinen etninen vähemmistö. 95% saisi kyllä sen 5%:n aseman hyvin tukalaksikin, jos haluaisi. Mutta ainakaan minä en haluaisi tuhota noin kukoistavaa kulttuuria.
Nimim. Huuhaan henkistä tilaa kuvannee parhaiten tuo "turhaan perustelette, minä en kantaani muuta" -asenne. Erittäin hedelmällinen asenne kaikenlaista keskustelua ja yhteistyötä ajatellen. Onnea valitsemallasi tiellä, sitä tulet tarvitsemaan.