Suomenruotsalaisuus?....

  • 27 010
  • 180

Oletko Suomenruotsalainen?....

  • Olen Suomalainen!

    Ääniä: 238 47,4%
  • Olen suomenruotsalainen.

    Ääniä: 31 6,2%
  • Olen suomenruotsalainen ja hyvä niin. Olen suorastaan ylpeä suomenruotsalaisuudestani.

    Ääniä: 34 6,8%
  • Onneksi olen Suomalainen, enkä mikään helkutin suomenruotsalainen!

    Ääniä: 199 39,6%

  • Äänestäjiä
    502

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti kaakko
Ja kuten Rocco mainitsikin niin keskussairaala on kaiken huippu. Siellä saa rautalangasta vääntää, että saa jonkun puhumaan suomea. Mahtaisikohan Suomessa henkilö joka ei osaisi ruotsia päästä esimerkiksi lääkikseen. Eipä taida onnistua... Silti SUOMESSA voi toimia lääkärinä mies, joka ei käytännössä osaa sanaakaan Suomea. On se vaan ihmeellistä.

Kuten sanoin niin tämä johtuu juuri siitä sairaalan omistuspohjasta. Taitaa muuten Vaasa olla ainoa omistaja jonka kunnan alueella on suomenkielinen enemmistö. Muut omistajakunnat kuten Mustasaari, Maalahti, Oravainen, Närpiö, Korsnäs... kaikki ovat ruotsinkielisyyden kehtoja. Siksi sen tajuaa että kaikki on ruotsinkielellä.

Vaasan sairaanhoitopiiri ulottuu Kristiinankaupungista Luodon kuntaan. 49% alueella asuvista on suomen- ja 51% ruotsinkielisiä. Onkohan oikeus vaatia kielipolitiikkaan muutoksia jos väestö muuttuukin toisinpäin, suomi 51% ja ruotsi 49%? Kyltit ensin suomeksi ja sitten ruotsiksi? Ainakin jokaisen kunnan tienviitat ovat ensin valtakielellä.

Mutta se että lääkäri ei puhu suomea on aivan käsittämätöntä mutta näin se vaan on. Vaasaan vaan lääkäriksi jos osaa kieltä, ammattitaidolla ei niin väliä.
 

Huuhaa

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti chico
Saahan niitä mielipiteitä vapaasti olla. Niistä voisi jopa keskustellakin ihan asiallisesti, jos perustelut olisivat hieman korkeatasoisempia kuin "Koivulaa ei haastateltu sportmagasinetissa" tai "suomenruotsalaisilla on liikaa valtaa". Kerro nyt miksi oikeasti vihaat meitä niin paljon.

Tuosta Koivula-jutusta, niin siinä oli vaan yksi ajankohtainen esimerkki mikä ajankohtaisuutensa takia tuli mieleen, koska eilen kyseinen ohjelma tuli. Se oli esimerkki siitä, että kun väkisin haastatellaan suomenruotsalaisia, kuten se joku HIFK:n (muistaakseni) A-junioreitten kapteeni eilen. No oli siinä onneksi muutama suomenkielinenkin HIFK:n pelaajan haastattelu, niitä suomenruotsalaisia kun ei tahdo liigajoukkueessa tällä hetkellä liiemmälti olla joita haastatella.... Carlo Grunn? Onko?

Kirjoitin, että ruotsalaisuudella/suomenruotsalaisuudella on liikaa valtaa, en kirjoittanut, että suomenruotsalaisilla olisi liikaa valtaa. En siis puhunut henkilöistä, vaan niin kuin yleisesti ottaen siitä, kun suomenruotsalaisuus vallitsee liikaa suomessa. Yhtenä esimerkkinä justiinsa nämä hangot ja pietarsaaret, joissa suomenruotsalaisuus vaikuttaa vahvana.

Ja edelleenkin, en minä ketään yksittäistä suomenruotsalaista henkilöä vihaa, vaan siis tätä liialti Suomessa vaikuttavaa suomenruotsalaista kulttuuria, menoa ja meininkiä. En tiedä ymmärtääkö kukaan, että mitä tarkoitan, mutta tiedänpä ainakin itse mitä tarkoitan. Onhan se jo sekin jotain....

By the way, on tällä hetkellä näköjään 38 muuta nimimerkkiä lisäkseni näköjään äänestänyt tuota alinta vaihtoehtoa.... Onhan se sekin jo jotain.
 
Viimeksi muokattu:

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Huuhaa



Kirjoitin, että ruotsalaisuudella/suomenruotsalaisuudella on liikaa valtaa, en kirjoittanut, että suomenruotsalaisilla olisi liikaa valtaa. En siis puhunut henkilöistä, vaan niin kuin yleisesti ottaen siitä, kun suomenruotsalaisuus vallitsee liikaa suomessa. Yhtenä esimerkkinä justiinsa nämä hangot ja pietarsaaret, joissa suomenruotsalaisuus vaikuttaa vahvana.

Hyvä Huuhaa, nuo mainitsemasi paikat+ monet muutkin rannikon paikkakunnat ovat olleet ruotsinkielisiä
jo satoja vuosia. Mitä niille pitäisi sitten sinun mielestä tehdä?
Aloittaa suomenkielisten joukkosiirtoja sinne samaan tyyliin
kun muuan viiksekäs ukkeli itänaapurissamme siirteli ihmisiä
Viroon, Latviaan sun muualle? Niinkö sä meinaat?
Ja eihän sun kai tarvitse noihin paikkoihin mennä jos ne
iljettää noin helvetisti sua.


PS Capo Grunn ei ole Suomenruotsalainen
 

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Huuhaa


Kirjoitin, että ruotsalaisuudella/suomenruotsalaisuudella on liikaa valtaa, en kirjoittanut, että suomenruotsalaisilla olisi liikaa valtaa. En siis puhunut henkilöistä, vaan niin kuin yleisesti ottaen siitä, kun suomenruotsalaisuus vallitsee liikaa suomessa. Yhtenä esimerkkinä justiinsa nämä hangot ja pietarsaaret, joissa suomenruotsalaisuus vaikuttaa vahvana.

Ja edelleenkin, en minä ketään yksittäistä suomenruotsalaista henkilöä vihaa, vaan siis tätä liialti Suomessa vaikuttavaa suomenruotsalaista kulttuuria, menoa ja meininkiä. En tiedä ymmärtääkö kukaan, että mitä tarkoitan, mutta tiedänpä ainakin itse mitä tarkoitan. Onhan se jo sekin jotain....

By the way, on tällä hetkellä näköjään 38 muuta nimimerkkiä lisäkseni näköjään äänestänyt tuota alinta vaihtoehtoa.... Onhan se sekin jo jotain.

Kerropas nyt sitten mita noille Pietarsaarille olisi tehtava? Vaikka kuinka kaskisit niin ne ihmiset jotka puhuvat ruotsia aidinkielenaan eivat lopeta kielen puhumista. Otetaan esimerkiksi Neukut jossa poljettiin kielivahmmistojen oikeuksia oikein urakalla ja silti esimerkiksi Virolaiset puhuivat viroa.

Sitten toinen kysymys, millalailla suomenruotsalaiset konkreettisesti hairitsevat sinun elamaasi? Jos nyt jatetaan pois yksi puolituntinen urheiluohjelma jota kuitenkin ilmeisesti katsot. Se etta kaksi suomenruotsalaista puhuvat keskenaan ruotsi jossain visailussa jossa on todella isot rahat kyseessa ja on parempi olla taysin varma siita mita puhuu ei ole oikein kelvollinen vastaus.

Mika muuten on se meininki mita suomenruotsalaiset viljelevat, onko se se, etta he kehtaavat puhua Ruotsia keskenaan vai onko se kenties se, etta osalla heista on rahaa vai mika se meininki on?

Ja niin kun et nayta lukevan mitaan mita tassa ketjussa ihmiset kertovat olen edelleenkin suomenkielinen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
asiaan varsinaisesti puuttumatta (pl. lukuista kerrat saaristossa kun on joutunut turvautumaan englantiin...)

"Omasta mielestäni pakkoruotsista ja siihen kytketystä pakkoruotsi-infrasta pitäisi päästä eroon mahdollisimman pian. Tai olisi jo pitänyt. Korostettakoon edelleen, että suomenruotsalaisen perusoikeuksiin ei kuulu kaikkien suomalaisten pakkokouluttaminen omalle kielelleen. On ihan ok, että kaksikieliset kunnat tarjoavat jatkossakin palvelut "molemmilla kotimaisilla". Talouspuoli pitää kuitenkin hoitaa asiallisesti ja kaksikielisen kunnan määritelmää voi miettiä ja kenties tarkentaa."

Eli tämä on mielestäni suuri epäkohta Suomessa. Omaan itse varsin heikon kielipään, joskin varsin valikoivan koska englanti tuntuu sujuvan kiitettävästi, joten kielten opetteluun jouduin tuhlaamaan moninkertaisesti sen ajan mitä meni vaikkapa matematiikkaan, fysiikkaan, kemiaan, historiaan tms. mihin tahansa muuhun aineeseen.
Sitten kun kuitenkin haluaisi osata enempää kuin kahta kieltä (suomi&lontoo) niin pitihän sitä yrittää lukea Saksaa ja Ruotsia.
Kuitenkin koska ruotsin kursseja on enemmän ja ne ovat vaikeampia niin loppujen lopuksi saksa alkoi kärsiä ja lopputuloksena kielioppikin sekosi täysin, Ruotsi ja Saksa eivät pysyneet erillään vaan kummastakin alkoi tulla heikkoja tuloksia.
Olen 100% varma että keskittymällä 100% vain toiseen kielistä osaisin edes toista huomattavasti paremmin kuin nyt kumpaakaan yhteensä (Saksaa ymmärrän, Ruotsia en ollenkaan).

Ja on aivan varma että osaamalla saksaa pärjää huomattavasti paremmin kuin ruotsilla.

Kuitenkin jonkinsortin bättrefolk-mafia hoiti minulle ruotsista M:n jotta voitaisiin väittää että osaisin kieltä ja suomalaisten kielitaito ruotsissa on "hyvä".
Todellisuudessa M:n saa osaamatta kieltä juurikaan "jag heter varjo"-astetta enempää.

Sanotaan että toisen opiskeluvuoteni suurimmat ongelmat eivät tule olemaan kvanttimekaniikassa(8 ov) tai elektrodynamiikassa(6 ov) vaan ruotsissa (2 ov).

Jos en joutuisi opettelemaan kyseistä kieltä saattaisin keskittyä tehokkaammin omalta kannaltani tärkeisiin aineisiin tai vaikkapa yrittää kerrata saksaa tulevaisuuden tarpeita varten.

Eli pointtini on lähinnä se että miksi 95% tarvitsee enää opetella kieltä jotta 5% voi saada palvelua omalla kielellään.
.Jos joku ehdottomasti haluaa oppia ruotsia niin aivan vapaasti , en ole poistamassa opetusta vaan pakkoa.


Ihmisiin tms. en puutu mutta kielijuttu on epätasa-arvoa...etenkin kun ruotsinkielisille on olemassa omat lukiot ja korkeakoulut. Jos sinulle käy tuuri syntymässä niin koulunkäyntikin helpottuu suunnattomasti verrattuna suomenkielisiin luokkakavereihin...Ja sitten esitellään miten fiksuja ruotsinkieliset ovat (Matliden tosin ei pärjännyt kauhean hyvin vertailussa...).
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tiesittekö muuten...

Mikä on maailman ruotsalaisin kunta?

- Närpiö.

97%:lla Närpiön asukkaista on ruotsinkieli äidinkielenään. Tähän ei pysty yksikään kunta esim. Ruotsissa.
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Tiesittekö muuten...

Viestin lähetti finnishninja
Mikä on maailman ruotsalaisin kunta?

- Närpiö.

97%:lla Närpiön asukkaista on ruotsinkieli äidinkielenään. Tähän ei pysty yksikään kunta esim. Ruotsissa.


Närpiöllä on lisäksi oma kielensä, Närpiön murrettta ei
pysty edes ruotsinkielinen ymmärtämään ilman paikkakuntalaisen
tulkin apua. Kuulin kerran kasetin jolla Närpiöläisbändi soitti
CCR:n covereita sillä Närpiön murteella. Huh huh, ainoa sana
minkä tajusin oli "muscha" joka käsittääkseni tarkoittaa
pontikkaa
 

Lukkolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Närpiöstä

On tullu pelattua muutaman kerran kiekkoa närpiön joukkuetta vastaan tuntu että ne ei osaa muutakun vittuilla suomeksi ei sitä suomea muuten kuulunu ollenkaan elikkä kyllä ne ainakin sen taidon osaa

Muuten suomenruotsalaisista tulee mieleen blondattu lippatukka biitti huulessa ja retee olemus
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Huuhaa
Jos minua nyt haukutaan rasistiksi, niin voi hyvinkin olla, että näissä suomenruotsalaisissa/suomenruotsalaisten puolustajissa on neekeriksi nimittäjiä=mustaihoisten vihaajia johon minä taas en sorru. Muutenkin, mielipiteeseeni on turha yrittää vaikuttaa, rasitatte siinä vain sormianne, kun kirjoitatte minulle vastauksia erpet ja niket.

Kirjoitanpa kuitenkin, sillä kyllä sinä rasisti olet. Ei rasistin tarvitse vihata kaikkia vähemistöjä, mutta se miten sinä vihaat suomenruotsalaisia tekee sinusta kyllä rasistin.

1900-luvun alkupuoliskolla muuten juutalaiset olivat Keski-Euroopan bättre folkettia. Näin ainakin Hitler uskotteli ja kaasukammion ovi heilahti. Pelottavaa ajatella, että sinunlaisia ihmisiä on ilmeisesti oikeasti olemassa. Ei millään pahalla, mutta onko vaikeaa elää noin ahdasmielisenä? Miten suomenruotsalaisten ruotsin puhuminen sinulta vie jotain pois.. ei jaksa ymmärtää..
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti finnishninja

Öhöm... vanhana vaasalaisena..

Kyllä minä olen saanut aina sataprosenttisen ja parhaan palvelun Vaasassa Suomeksi, vaikka siellä moni onkin kaksikielinen. Tottakai aina joskus törmää torilla "vehe hoono soomi" kauppiaaseen, mutta hieman hyvää tahtoa ja toimeen tullaan.

Toimeen tullaan toki ja ollaan tultukin, mitä nyt muutamaan moiseen olen törmännyt. Hekin lienevät muuttaneet Vaasaan lähikunnista, joissa suomenkieli ei ole monella kovinkaan hyvin hallussa. En ollut nyt Vaasaa missään mielessä halveksimassa, mukava kaupunki.
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Jouni betalar..

Olen kanadansuomalainen. Puhun, kirjoitan ja luen ruotsia sujuvasti ja käytän sitä muutaman kerran viikossa lähinnä huvikseni Ruotsista pakoon päässeitten kavereitteni kanssa juttelemiseen.

Minulla on suomenruotsalaisia hyviä kavereita, joista pidän helvetisti. Oikeastaan on melkein ikävä suomenruotsalaisia juttuja, sitä murretta ja saaristolaismeininkiä.

Helsingin IFK:n jääkiekkojoukkuettakin rakastan, vaikka Jokereitten shortseissa kesällä kuljenkin. Siis samalla tavalla kuin tavallinen edmontonilainen rakastaa Calgary Flamesia, heh.

Ongelma kielikysymyksessä on mielestäni juuri se, että vaikka on hienoa, että on erilaisia kieliä ja että palveluja saa näillä kielillä, koulutusta, TV:t, radiot jne. jne. jne. - ei ole oikein maksattaa tätä muilla.

"Multiculturalism" on aina rasismia, silloin kun se on laki; kun eri hommiin, koulutuspaikkoihin jne. pääsee pelkästään ihonvärin, kansallisuuden, etnisen taustan tms. perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Huuhaa

Yhtenä esimerkkinä justiinsa nämä hangot ja pietarsaaret, joissa suomenruotsalaisuus vaikuttaa vahvana.

- Hanko on itseasiassa varsin suomenkielinen paikka, joka paikassa saa aivan varmasti palvelua suomeksi ja suomenkielisiä on yli puolet väestöstä.
Olisit nyt ottanut vertailukohdaksi edes Tammisaaren tai Karjaan...
 

Tuamas

Jäsen
Re: Närpiöstä

Viestin lähetti Lukkolainen
Muuten suomenruotsalaisista tulee mieleen blondattu lippatukka biitti huulessa ja retee olemus

- Täällä porissa tuolta näyttävät ainakin jääkiekkoilijat ja reikäpalloilijat. Usein tosin ilman tuota blondausta. Ehkä me sitten ollaan bättre folkkia.
 

chico

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti Huuhaa


Tuosta Koivula-jutusta, niin siinä oli vaan yksi ajankohtainen esimerkki mikä ajankohtaisuutensa takia tuli mieleen, koska eilen kyseinen ohjelma tuli. Se oli esimerkki siitä, että kun väkisin haastatellaan suomenruotsalaisia, kuten se joku HIFK:n (muistaakseni) A-junioreitten kapteeni eilen. No oli siinä onneksi muutama suomenkielinenkin HIFK:n pelaajan haastattelu, niitä suomenruotsalaisia kun ei tahdo liigajoukkueessa tällä hetkellä liiemmälti olla joita haastatella.... Carlo Grunn? Onko?

...

Ja edelleenkin, en minä ketään yksittäistä suomenruotsalaista henkilöä vihaa, vaan siis tätä liialti Suomessa vaikuttavaa suomenruotsalaista kulttuuria, menoa ja meininkiä. En tiedä ymmärtääkö kukaan, että mitä tarkoitan, mutta tiedänpä ainakin itse mitä tarkoitan. Onhan se jo sekin jotain....


Huuhaa:

Ensiksi en edelleenkään ymmärrä miksi sinulle on ongelma että ruotsinkieliselle väestölle ensisijaisesti suunnatussa ohjelmassa haastatellaan ruotsinkielisiä ruotsin kielellä?

Toiseksi olisi erittäin mielenkiintoista kuulla mitä tarkoitat "suomenruotsalaisella kulttuuriilla ja meiningillä". Täällä on vallinnut aika vahva yksimieleisyys siitä, että suomenruotsalaiset ja suomenkieliset ovat ihmisinä varsin samankaltaisia. Varmasti kulttuurissa joitain pieniä eroja on, ainakin omasta mielestäni, mutta kerropa oma käsityksesi "suomenruotsalaisesta kulttuurista ja meiningistä" sekä mikä siinä sinua häiritsee?

Ja miksi katsot sportmagasinet ohjelmaa, jos "suomenruotsalainen kulttuuri ja meninki" on niin vastenmielistä?

Odotan mielenkiinnolla vastauksia!!

Edit: Toistettakoon sinulle vielä gallup vastaukseni. Eli olen suomenruotsalainen ja hyvä niin. En tosin näe mitään syytä olla erityisen ylpeä siitä, mutta suomenruotsalaisuus on vahva osa omaa identiteettiäni. Suomalaisuus on tosin myös tärkeää minulle.
 
Viimeksi muokattu:

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti Rebel
Suomensuomalainenhan sitä ollaan. Suomenruotsalaisissa ihmeellistä on mielestäni juuri tuo helko-vaaran mainitsema stadin-ruotsi, miksi pitää kahta kieltä sillä tavalla sotkea?

Joo, mutta vaihdapa tuohon ruotsin tilalle englanti, niin harva ihminen valittaa. Tällaistahan kuulee puhuttavan tai näkee vastaavanlaisia kirjoituksia joka päivä ihan itseään suomalaisiksi väittäviltä:

"Pai tö vei, mun mielestä on tosi kuulia, että tälläisiä taffeja juttuja on. Olis aika nästi fiiling, jos niitä ei ois. Mennäänks tsekkaa se daun pai tö laituri, siis? Ai sä et lähe? No se on taff lak. Jää sä vaan tsättään. Propsit siitä."

Ei minulla sinänsä ole mitään sitä vastaan, että joku halua puhua suomen ja englannin sekäsikiötä. Se vain ihmetyttää, kun samat hemmot ovat sitten naureskelemassa suomen ja ruotsin sekoitukselle. Kuulemma kuulostaa typerältä. Ainakin minun kaveripiiristä löytyy tällaisia tyyppejä. Minusta melkein minkä tahansa kahden kielen ylenpalttinen sekoittaminen on aika kummallisen kuuloista. Onko kukaan muu huomannut samaa?
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti finnishninja
Yllättävän moni viestien lähettäjä suhtautuu positiivisesti ruotsinsuomalaisiin ja siihen että heidän äidinkielensä on Ruotsi. Hieno asia, mutta olisi mukava tietää kuinka moni heistä on samaa mieltä muista Suomen vähemmistöistä...

Hmm... puhutkohan nyt uskonnollisista ja muista vähemmistöistä kuten mustalaiset vai näistä ns. uusista vähemmistöistä kuten somalit jne? Itse kyllä uskoisin, että positiiviseen suhtautumiseen vaikuttaa se, että nämä Suomen ruotsia puhuvat ovat suomalaisia niin kuin "me muutkin", joten se yhdistää meidät aika hyvin. Pakolaiset on sitten oma kastinsa ja niitä käsitellään pakolaisina :)
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti kaakko
Mahtaisikohan Suomessa henkilö joka ei osaisi ruotsia päästä esimerkiksi lääkikseen. Eipä taida onnistua... Silti SUOMESSA voi toimia lääkärinä mies, joka ei käytännössä osaa sanaakaan Suomea. On se vaan ihmeellistä.

He-heh! Ei kuulu muuten asiaan, mutta olen itse joutunut eräässä pikku terveyskeskuksessa jordanialaisen lääkärin vastaanotolle, enkä minä ymmärtänyt hänen suomestaan mitään :) Oli siinä potilaalla huli pyöreänä. Kaveri oli päässyt virkaan sillä verukkeella, että eukko oli samaisen puljun lääkärinä. Kaiken huippu oli, että koulutuksen kaveri oli saanut Itä-Saksassa :D Tiiä sitten mitä hormoonia Blackerin perseeseenkin on pistetty ;)
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Re: Re: Tiesittekö muuten...

Viestin lähetti Zeppo



Närpiöllä on lisäksi oma kielensä, Närpiön murrettta ei
pysty edes ruotsinkielinen ymmärtämään ilman paikkakuntalaisen
tulkin apua. Kuulin kerran kasetin jolla Närpiöläisbändi soitti
CCR:n covereita sillä Närpiön murteella. Huh huh, ainoa sana
minkä tajusin oli "muscha" joka käsittääkseni tarkoittaa
pontikkaa

Närpiön murretta ei ymmärrä välttämättä edes Pietarsaarelaiset ruotsinkieliset. Elikkä elikkä... :)
 

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
IFK:n kannattajat vastanneevat näin,:

Olen suomenruotsalainen ja hyvä niin. Olen suorastaan ylpeä suomenruotsalaisuudestani.

Mikäli vain nyt edes ymmärtävät tätä suomeksi tehtyä kyselyä..

ifk tackar ifk kiittää
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti ribis
IFK:n kannattajat vastanneevat näin,:

Olen suomenruotsalainen ja hyvä niin. Olen suorastaan ylpeä suomenruotsalaisuudestani.

Mikäli vain nyt edes ymmärtävät tätä suomeksi tehtyä kyselyä..

ifk tackar ifk kiittää

...ja provosta ei tietoakaan. Mikäs ribistä nyppii?
 

Huuhaa

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vähän vastauksia....

Viestin lähetti chico


Huuhaa:

Ensiksi en edelleenkään ymmärrä miksi sinulle on ongelma että ruotsinkieliselle väestölle ensisijaisesti suunnatussa ohjelmassa haastatellaan ruotsinkielisiä ruotsin kielellä?

Toiseksi olisi erittäin mielenkiintoista kuulla mitä tarkoitat "suomenruotsalaisella kulttuuriilla ja meiningillä". Täällä on vallinnut aika vahva yksimieleisyys siitä, että suomenruotsalaiset ja suomenkieliset ovat ihmisinä varsin samankaltaisia. Varmasti kulttuurissa joitain pieniä eroja on, ainakin omasta mielestäni, mutta kerropa oma käsityksesi "suomenruotsalaisesta kulttuurista ja meiningistä" sekä mikä siinä sinua häiritsee?

Ja miksi katsot sportmagasinet ohjelmaa, jos "suomenruotsalainen kulttuuri ja meninki" on niin vastenmielistä?

Sehän on siinä ongelma, että suomessa näytetään ruotsinkielistä ohjelmaa, vaikka asumme suomessa, sinäkin kai? Ei se minulla nyt niin helevetillinen ongelma ole, ettenkö joskus voisi jotain jääkiekkojuttuja (silloin, kun niitä tulee) Sportmagasinetista katsoa. Ja muutenkin, useimmat liigakiekkoilijat nyt kuitenkin sattuvat olemaan vielä ei-suomenruotsalaisia. Esimerkiksi muistan, kun kerran oli haastattelussa Hentunen-Kapanen-Pärssinen -kolmikko ja kukaan heistä ei onneksi puhunut ruotsia. Nyt tuota Sportmagasinetin ohjelma-aikaa on kai lisätty 20 minuutilla 30 minuutista 50 minuuttiin.

Tää menee nyt uskomattomaksi jankkaukseksi. Nyt tietenkin tulee taas yleistystä, mutta se on ihan helevetin naurettavaa ja typerää maistella viiniä jossakin kartanossa ja laulaa samalla jotain naurettavia juomalauluja. Tuohon verrattuna jopa kaljoittelu on parempaa. Tuohon ns. kartanojuopotteluun "syyllistyvät" varmastikin pääasiassa kylläkin tuommoinen vanhempi (ja usein rikas) ruotsinsuomalainen väestö.
Ja ajatellaanpa tilannetta: Suomi-Ruotsi -lätkäfinaali. Kumpaas siinä kannattaa suomenruotsalainen? Jotain Suomen ja Ruotsin välimuotoako? Tuomariako? Vai huudetaanko ruotsiksi, että "Heja Finland!". Huudetaan ruotsiksi kannatushuutoja Suomelle.

Siitäkin on ollut puhetta, että mikseivät Suomenruotsalaiset opettele puhumaan suomea, ihme kiukuttelua tuokin.

Turhaan toisaalta vastaan, sillä en ole tilivelvollinen vastaamaan kenellekään. Kantani on varmasti tullut jo selväksi ja se ei miksikään muutu.

Tällä hetkellä 47 ääntä on tullut alimmalle vaihtoehdolle.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
yksi unohtui !

Suomenruotsalaiset mimmit ovat paljon parempia bylsimään kuin suomenkieliset. Kaikki tämän asian kokeneet voivat todistaa väitteen todeksi
 

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Re: yksi unohtui !

Viestin lähetti Brewer
Suomenruotsalaiset mimmit ovat paljon parempia bylsimään kuin suomenkieliset. Kaikki tämän asian kokeneet voivat todistaa väitteen todeksi

Ootko varma että ne kokemasi ovat olleet oikeesti mimmejä?
Käyttäytymiseltään kyllä mut muutenkin?

tämä kaikki vitsinä vaan...
 

jackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jokaisella vastauksellaan Huuhaa upottaa itsensä syvemmälle idiotismin suohon. Suomessa tulee telkkarista ruotsinkielistä ohjelmaa, epäreilua. Tuleehan sieltä nyt jumalauta paljon enemmän vaikka englanninkielistä ohjelmaa mutta en ole huomannut sinun siitä valittavan. Ruotsinkielinen ohjelma on vieläpä parempaa kuin keskimääräinen jenkkiskeida.

Voisit sitten kertoa mikä olisi sopiva ratkaisu tähän "ruotsalaisongelmaan"? Keskitysleirit, pakkosiirrot vai ehkä uusi kielilaki jolla kielletään ruotsin kielen käyttö rangaistuksen uhalla?

Missä mielessä sinulle on ongelma vaikka joku laulaa juomalauluja? Omasta mielestäni ne ovat hauskoja vaikkapa rapujuhlissa joissa suomenruotsalaiset ystäväni ovat laulaneet. Vaikka mitäpä sinä siitä ymmärrät, kirjoitat tänne vain rasistista törkyä ilman minkäänlaisia perusteita.

Tähän mennessä tätä ketjua lukemalla sinusta on helposti voinut saada seuraavanlaisen kuvan: Pukeudut pilottitakkiin ja leikit kovaa skinheadia, keskustelutaito on ala-astelaisen tasolla, väitteitä ja valitusta riittää mutta ei minkäänlaisia perusteita. Pidät pussikaljanjuontia hauskana ja pelkäät sinulle vieraita asioita. Pisimmälle ulottunut ulkomaanmatkasi on lyhyt risteily Helsingistä vaikkapa Cinderellalla, se kun ei mene Tukholmaan.

Tuollaista tulee ilman suurempaa mietiskelyä mieleeni, ei asia noin todellisuudessa taida olla mutta noin annat itsestäsi ymmärtää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös