Suomen presidentinvaali 2024

  • 648 340
  • 6 695

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ihan kiva, että edes yhdeltä suurimmalta puolueelta löytyy naisääntäkin ehdokkaisiin. Ja juuri Urpilaista tuohon hieman kaipasinkin.

Peukkua. :)
Siis Urpilainenhan ei ole minustakaan ollenkaan huono ehdokas. Varmasti parasta mitä demareilla on nyt tarjota. Arvostelin vain demareiden tappiomielialaa, joka näkyy läpi. Se on vallinnut jo pitkään, ja sen takia Urpilainen ei ole itsekään tainnut olla kovin innostunut ehdokkuudesta.

Demarit kaivavat omaa kuoppaansa, jos lähtevät valmiiksi hävinneinä peesaamaan Haavistoa. Se on hyvin lyhytnäköistä ajattelua. Haavisto olisi vain yhden kauden presidentti, ja demarit tulee kuitenkin aina olemaan suurempi puolue kuin vihreät. Presidentinvaaleissa demarit ovat rämpineet pahasti pari viimeistä kertaa, en ymmärrä miksi siihen haluttaisiin vielä kolmas päälle. Puolueen pitää toimia ilman Sanna Marinia, Sannuliin on ihan turha hirttäytyä. On siellä muitakin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tosiaan jos Venäjän provokaatiot Puolan rajalla tai jollain muulla tavalla laajentavat/pahentavat tilannetta, niin sehän sataa Aaltolan laariin. Ylipäätään naapurin tilanne vaikuttaa (taas kerran) presidentin vaaleihin.
 

Alejandro

Jäsen
Joo auttaa se varmasti siinäkin, ja elämä on muutenkin helpompaa jos ei tarvitse taistella itseluomiaan olkinukkeja vastaan kuin digiajan Don Quijote.
En tajua yhtään kenestä tässä oikein puhut. Itsestäsikö? En tiedä milloin tämä tietämättömyydellä ylpeily oikein nousi trendikkääksi, mutta en ole koskaan ymmärtänyt sitä. Jos on yhtään, siis yhtään seurannut politiikkaa vuoden 2022 helmikuun jälkeen, niin kyllähän Mika Aaltolan pitäisi olla tuttua tutumpi nimi. Ei pidä hermostua, jos joku kyseenalaistaa sanomisiasi.
 
En tajua yhtään kenestä tässä oikein puhut. Itsestäsikö? En tiedä milloin tämä tietämättömyydellä ylpeily oikein nousi trendikkääksi, mutta en ole koskaan ymmärtänyt sitä. Jos on yhtään, siis yhtään seurannut politiikkaa vuoden 2022 helmikuun jälkeen, niin kyllähän Mika Aaltolan pitäisi olla tuttua tutumpi nimi. Ei pidä hermostua, jos joku kyseenalaistaa sanomisiasi.
Ei yhtään mitään hajua ole kenestä puhuin? Tuossa minun ja Roger Mooren keskustelussa oli 2 osallistujaa, ja yleensä on ollut tapana vastata lainaamalleen ihmiselle. Aika ironista puhua samaan aikaan tietämättämyydellä ylpeilystä.

Mitä kyseenalaistamista siinä on kuinka hyvin joku tyyppi netissä tuntee satunnaisen julkisuuden henkilön? Ei ole tuttuakin tutumpi nimi tämä Aaltola mulle, vaikka olen seurannut politiikkaa melko aktiivisesti ennen ja jälkeen vuoden 2022. Ei ole siis ilmeisesti ollut esillä minua kiinnostavissa aiheissa, deal with it.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitä kyseenalaistamista siinä on kuinka hyvin joku tyyppi netissä tuntee satunnaisen julkisuuden henkilön? Ei ole tuttuakin tutumpi nimi tämä Aaltola mulle, vaikka olen seurannut politiikkaa melko aktiivisesti ennen ja jälkeen vuoden 2022. Ei ole siis ilmeisesti ollut esillä minua kiinnostavissa aiheissa, deal with it.
Tules nyt alas korkealta hevoseltasi, sinä "minä sentään seuraan politiikkaa" höpsö.

Äänestäjät eivät tule sinulta kysymään, keitä presidenttiehdokkaita tiedät, joten kyllä Aaltolallakin mahdollisuuksia on.

Aaltola on ollut esillä Venäjän hyökkäystä Ukrainaan koskevissa aiheissa. En tiedä kuuluuko se sota Ukrainassa sinua kiinnostaviin aiheisiin, mutta sitäkin voisi luonnehtia poliittiseksi aiheeksi.
 
Tules nyt alas korkealta hevoseltasi, sinä "minä sentään seuraan politiikkaa" höpsö.

Äänestäjät eivät tule sinulta kysymään, keitä presidenttiehdokkaita tiedät, joten kyllä Aaltolallakin mahdollisuuksia on.

Aaltola on ollut esillä Venäjän hyökkäystä Ukrainaan koskevissa aiheissa. En tiedä kuuluuko se sota Ukrainassa sinua kiinnostaviin aiheisiin, mutta sitäkin voisi luonnehtia poliittiseksi aiheeksi.
Ei kai se nyt mitään korkealla hevosella hengailua ole, jos vastaan seuraavani jonkin verran politiikkaa, kun asiasta erikseen kysyttiin.

Löysit kuin huomaamatta aivan oikean tulokulman asiaan kuitenkin. Sillä ei ole yhtään mitään merkitystä keitä politiikkoja minä tunnen, eikä tuon asian tässä määrin tulisi edes kiinnostaa ketään. Mutta jos politiikasta kiinnostunut ihminen ei oikein tunne tätä Aaltolaa, niin tunteeko myöskään Irmat ja Repet jotka katsoo mieluummin Putousta kuin A-studiota? Mä vähän epäilen että kahden vuoden näytöt jonain sotakommentaattorina riittää siihen, että pyyhkisi Haavistolla vaaleissa lattiaa.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Tuo demarien toverihenki on jotakin, mitä ei todellakaan voi hyväksyä. "Kaikki olemme samalla viivalle, kaikki olemme tasa-arvoisia. Jos joukon kutsu käy, niin oma etu on uhrattava."

Miettikää nyt demarit sentään: Huima paukku - näin paljon komissaari tienaa ennen ensimmäistäkään työpäivää

Siis komissaarin peruspalkka on jotain 20 000 egeä kuussa plus muut edut. Verot tietenkin poislukien, mutta verotus ei ole yhtä karmeaa kuin meillä. Joten urpilaisrassukka saa ehkä jotain 15 000 egeä/kk tililleen. Tällä rahalla voi hankkia mukavasti asioita, suunnitella tulevaisuuttaan, täyttää vaatekaappiaan, hoitaa lapsiaan.

Ja sitten toverituomioistuin ottaa yhteyttä, että nyt loppuu ilonpito. Pitäisi lähteä ehdokkaaksi. Vaan ihan oikeasti, miksi? Hankkikaa joku, joka oikeasti haluaa olla teidän ehdokkaanne! Nyt Urpilaisen pitäisi jopa työnsä jättää ja ruveta täydelliseen nolladuuniin. Arvaa, että perheessä ketuttaa. Korvaako työväenyhdistys menetetyt tulot?

Urpilaisella on pari pientä lastakin. Niidenkin kanssa pitäisi viettää aikaa. Ja sitten pitäisi käydä jotakin vaalikampanjaa, joka ei sitten kiinnosta edes vähää alusta. Tätä on demarius: jos menestyt, niin kannattaa vaihtaa puoluetta. Johonkin sellaiseen, missä ei ole rikos olla hyvätuloinen. Missä ovat yksilönvapaudet täysimääräisiä.

Urpilainen on poliitikkona itse äänensä hankkinut ja viran ansioistaan saanut. Miten voi edes tulla mieleen, että pitäisi hyvä duuni jättää moisen typeryyden takia? Toivottavasti Urpilainen saa hajautettua duuninsa niin, että se voidaan hoitaa viransijaisuuksilla. Mutta onhan puolueessa vaikkapa Harakka, joka voisi kerrankin tehdä jotakin hyödyllistä. Tuomiojallakaan ei ole mitään tekemistä. Tovereita kyllä löytyy, jos niitä tosissaan etsitään.

Mitä muuta voi toisaalta odottaakaan puolueelta, jonka mielestä valtio hyväntahtoisesti antaa kansalaisen pitää oman palkkansa joiltakin osin, vaikka kaikki omaisuus puolueen mukaan kuuluu valtiolle.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Löysit kuin huomaamatta aivan oikean tulokulman asiaan kuitenkin. Sillä ei ole yhtään mitään merkitystä keitä politiikkoja minä tunnen, eikä tuon asian tässä määrin tulisi edes kiinnostaa ketään. Mutta jos politiikasta kiinnostunut ihminen ei oikein tunne tätä Aaltolaa, niin tunteeko myöskään Irmat ja Repet jotka katsoo mieluummin Putousta kuin A-studiota?

Vähän hölmöä jankkaamista tämä, ei Aaltola olisi edes ehdolla jos ei olisi tarpeeksi monen Irman ja Repen tuntema.

Siitä sen sijaan samaa mieltä että tuskin on kauheasti jakoja kun peli pyörähtää kunnolla käyntiin.
 

Parson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuo demarien toverihenki on jotakin, mitä ei todellakaan voi hyväksyä. "Kaikki olemme samalla viivalle, kaikki olemme tasa-arvoisia. Jos joukon kutsu käy, niin oma etu on uhrattava."

Miettikää nyt demarit sentään: Huima paukku - näin paljon komissaari tienaa ennen ensimmäistäkään työpäivää

Siis komissaarin peruspalkka on jotain 20 000 egeä kuussa plus muut edut. Verot tietenkin poislukien, mutta verotus ei ole yhtä karmeaa kuin meillä. Joten urpilaisrassukka saa ehkä jotain 15 000 egeä/kk tililleen. Tällä rahalla voi hankkia mukavasti asioita, suunnitella tulevaisuuttaan, täyttää vaatekaappiaan, hoitaa lapsiaan.

Ja sitten toverituomioistuin ottaa yhteyttä, että nyt loppuu ilonpito. Pitäisi lähteä ehdokkaaksi. Vaan ihan oikeasti, miksi? Hankkikaa joku, joka oikeasti haluaa olla teidän ehdokkaanne! Nyt Urpilaisen pitäisi jopa työnsä jättää ja ruveta täydelliseen nolladuuniin. Arvaa, että perheessä ketuttaa. Korvaako työväenyhdistys menetetyt tulot?

Urpilaisella on pari pientä lastakin. Niidenkin kanssa pitäisi viettää aikaa. Ja sitten pitäisi käydä jotakin vaalikampanjaa, joka ei sitten kiinnosta edes vähää alusta. Tätä on demarius: jos menestyt, niin kannattaa vaihtaa puoluetta. Johonkin sellaiseen, missä ei ole rikos olla hyvätuloinen. Missä ovat yksilönvapaudet täysimääräisiä.

Urpilainen on poliitikkona itse äänensä hankkinut ja viran ansioistaan saanut. Miten voi edes tulla mieleen, että pitäisi hyvä duuni jättää moisen typeryyden takia? Toivottavasti Urpilainen saa hajautettua duuninsa niin, että se voidaan hoitaa viransijaisuuksilla. Mutta onhan puolueessa vaikkapa Harakka, joka voisi kerrankin tehdä jotakin hyödyllistä. Tuomiojallakaan ei ole mitään tekemistä. Tovereita kyllä löytyy, jos niitä tosissaan etsitään.

Mitä muuta voi toisaalta odottaakaan puolueelta, jonka mielestä valtio hyväntahtoisesti antaa kansalaisen pitää oman palkkansa joiltakin osin, vaikka kaikki omaisuus puolueen mukaan kuuluu valtiolle.
Just vaimo kommentoi tuota huhua, että miksi lähtee häviämään. Ykskään ukko ei lähtis.
 
Vähän hölmöä jankkaamista tämä, ei Aaltola olisi edes ehdolla jos ei olisi tarpeeksi monen Irman ja Repen tuntema.

Siitä sen sijaan samaa mieltä että tuskin on kauheasti jakoja kun peli pyörähtää kunnolla käyntiin.
Ymmärrän pointtisi, mutta mielestäni Aaltola nimenomaan ei ole tarpeeksi monen Irman ja Repen tuntema, jos hänellä ei ole kauheasti mahdollisuuksia tulla valituksi. Tämä siis siinä kontekstissa että "Haavistolla ei ole toisella kierroksella mahdollisuuksia Aaltolaa vastaan" johon minä tartuin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin samanväristä paitaa kantaa.
Ryminäpronssi ei välttämättä olisi ollenkaan huono saavutus ensimmäisellä kierroksella. Haavisto joka tapauksessa ykkönen hurjalla marginaalilla seuraavaan ja jos Urpilainen kiilaa oikeiston ehdokkaiden väliin juurikin kolmanneksi, on se Demareille torjuntavoitto.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ryminäpronssi ei välttämättä olisi ollenkaan huono saavutus ensimmäisellä kierroksella. Haavisto joka tapauksessa ykkönen hurjalla marginaalilla seuraavaan ja jos Urpilainen kiilaa oikeiston ehdokkaiden väliin juurikin kolmanneksi, on se Demareille torjuntavoitto.
Urpilaiselle annetut äänet 1. kierroksella ovat pois Haavistolta. Toki ne siirtyvät Pekalle 2. kierroksella.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Urpilaiselle annetut äänet 1. kierroksella ovat pois Haavistolta. Toki ne siirtyvät Pekalle 2. kierroksella.
Olen yllättynyt, mikäli Haavisto jää alle 30% ensimmäisellä kierroksella. Hän on ollut "perintöprinssi" jo oikeastaan vuodesta 2012 lähtien ja oletan saavan ensimmäisen kierroksen ääniä myös niiltä, jotka eivät muissa vaaleissa "vihervasemmistoa" äänestä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No onnea siihen yritykseen. Haavistolla ei ole edes taistolaistaustaa, kuten esimerkiksi Ben Zyskowiczilla tai Björn Wahlroosilla. Vihreillä puolueena on ollut kaikkein selkein venäjälinja, siinä missä käytännössä kaikilta muilta puolueilta löytyy omat luurankonsa kaapista ihan lähivuosiltakin. Sitä mustaa on vaikea valkoiseksi puhua, vaikka tietysti voi aina tunkea sormet korviinsa, pään hiekkaan ja huutaa "mutku vihervasemmisto".

Onko Zyskowiczin taistolaiseksi väittämisessä kyse kierosta huumorista vai onko tämä joku uusi fake news -meemi?

Benillä aivan poikkeavasti ei ole taistolais- tai muitakaan kommariluurankoja kaapissa. Oli länsimielinen jo hyvin nuorena.

 
Viimeksi muokattu:

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Ymmärrän pointtisi, mutta mielestäni Aaltola nimenomaan ei ole tarpeeksi monen Irman ja Repen tuntema, jos hänellä ei ole kauheasti mahdollisuuksia tulla valituksi. Tämä siis siinä kontekstissa että "Haavistolla ei ole toisella kierroksella mahdollisuuksia Aaltolaa vastaan" johon minä tartuin.

Tällä hetkellä oikeistolla ei oikein ole tarpeeksi "koko kansaan" vetoavaa ehdokasta asettaa Haavistoa vastaan. Aaltolalla saattaisi olla mahdollisuus tällaiseksi kivuta, jos osaa kampanjansa oikealla tavalla pelata. Alku on ollut hieman kangerteleva, mutta katsotaan miten se siitä kehittyy. Laajempi tunnettavuus tulee kyllä kampanjan myötä, kun tentit toden teolla alkavat. Nykymaailmassa politiikan ulkopuolelta on mahdollista nousta presidentiksi, monesti ihmiset jopa kaipaavat sitä raikasta tuulahdusta poliittisen broilerinkäryn sijaan. Vaatii tottakai sellaisen oikeanlaisen lumipalloefektin käynnistymisen tässä lähiaikoina. Onko Aaltolasta sitä liikkeelle laittamaan, nähtäväksi jää.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Olen yllättynyt, mikäli Haavisto jää alle 30% ensimmäisellä kierroksella. Hän on ollut "perintöprinssi" jo oikeastaan vuodesta 2012 lähtien ja oletan saavan ensimmäisen kierroksen ääniä myös niiltä, jotka eivät muissa vaaleissa "vihervasemmistoa" äänestä.
Toisaalta Väiski on hävinnyt jo kahdet pressavaalit tähän mennessä, joten putki on päällä...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onko Zyskowiczin taistolaiseksi väittämisessä kyse kierosta huumorista vai onko tämä joku uusi fake news -meemi?

Benillä aivan poikkeavasti ei ole taistolais- tai muitakaan kommariluurankoja kaapissa. Oli länsimielinen jo hyvin nuorena.

Nimimerkki @JZZ voisi tulla itse kertomaan, mihin tietoihin tai johtopäätöksiin Benin väitetty taistolaismenneisyys voisi perustua. Tähän asti on ollut ainakin minulle täysin selkeää, että Ben on ollut Benin linjalla alusta alkaen, eikä siihen linjaan ole liittynyt minkäänlaisia taistolais- tai punikkihommeleita kipenen vertaa. Pitkät hiukset nuorempana, sitäkö se oli?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Nimimerkki @JZZ voisi tulla itse kertomaan, mihin tietoihin tai johtopäätöksiin Benin väitetty taistolaismenneisyys voisi perustua. Tähän asti on ollut ainakin minulle täysin selkeää, että Ben on ollut Benin linjalla alusta alkaen, eikä siihen linjaan ole liittynyt minkäänlaisia taistolais- tai punikkihommeleita kipenen vertaa. Pitkät hiukset nuorempana, sitäkö se oli?
Joo pahoittelut, tämä oli ihan oma moka ja siitä käsi pystyyn virheen merkiksi. Ja tosiaan voinee olla juuri tuosta Benin historian ulkonäöstä omassa päässä kehitetty väärä kuva hänestä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Pitäisi lähteä ehdokkaaksi. Vaan ihan oikeasti, miksi? Hankkikaa joku, joka oikeasti haluaa olla teidän ehdokkaanne! Nyt Urpilaisen pitäisi jopa työnsä jättää ja ruveta täydelliseen nolladuuniin. Arvaa, että perheessä ketuttaa. Korvaako työväenyhdistys menetetyt tulot?
Eiköhän siellä ole korvauksena luvattu kovapalkkainen pesti (Urpilaisen kausihan komisaarina loppuu muutenkin ensi vuonna) ja ministerin salkku seuraavaan hallitukseen.

Ennen Ukrainan sotaa Urpilaisella olisi voinut ollakin hyvät mahdollisuudet, mutta nyt vihervasemmiston äänet menevät niin kovalla prosentilla Haavistolle, että kunniakas kolmossija on maksimi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Menee kyllä mielenkiintoiseksi jos Häkkänen onkin Kokoomuksen ehdokas. Jos gallupin mukaisesti Halla-Aho jää alle 10 prosentin, niin Aaltolahan kiilaa vielä toiselle kierrokselle. Tai sitten Häkkänen yllättää.

Ihan auki kaikki paitsi Haaviston toisen kierroksen paikka.
 

Analyzer

Jäsen

Menee kyllä mielenkiintoiseksi jos Häkkänen onkin Kokoomuksen ehdokas. Jos gallupin mukaisesti Halla-Aho jää alle 10 prosentin, niin Aaltolahan kiilaa vielä toiselle kierrokselle. Tai sitten Häkkänen yllättää.

Ihan auki kaikki paitsi Haaviston toisen kierroksen paikka.

Aaltola ja Häkkänen on kyllä niin samasta muotista, että mielenkiintoista olisi nähdä kumpi vetää pidemmän korren.

Molemmat kyllä niin ylimielisiä, ettei hyvä tosikaan. Häkkästä voisin kuitenkin kuvitella äänestäväni kakkoskierroksella vs Haavisto. Sen sijaan Aaltolaa kyllä en.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös