Kuntauudistus vain uudistamisen vuoksi on typerää, koska se lisää byrokratiaa ja viime kädessä myös kustannuksia. Kun kaikesta tulee hankalampaa ja hitaampaa hoitaa, se on pois asioitaan hoitavien ihmisten ja niistä päättävien ihmisten ajasta, ja (työ)aika on rahaa. Ei se kenenkään palvelutasoa nosta, jos kuntia yhdistetään, kuntien välijohtajien ja muiden ylempien virkamiesten määrä paisuu eikä tätä työvoimaa kuitenkaan käytetä konkreettisten töiden tekemiseen vaan he saavat pyöritellä kynää tyhjissä toimistoissaan.
Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa kirjastot ja niiden välinen yhteistyö. Tällä hetkellä esimerkiksi Turun alueella on ns. Vaski-kirjastoverkko, jossa samaa lainaustietokantaa käyttää toukokuun alusta alkaen n. 350 000 ihmistä Varsinais-Suomessa. Samalla kortilla hoituvat palvelut ja lainaukset, ja jos vaikkapa Mynämäen asukas haluaa varata kirjan ja se on Turussa hyllyssä, niin se kuljetetaan Mynämäelle. Näin ollen joka kunnan ei tarvitse ostaa kirjastoihinsa kaikkia samoja kirjoja, koska kyseessä on kuntarajat ylittävä laaja kokoelma. Joka kirjasto toimii kuitenkin oman kuntansa tarpeiden mukaisesti, oli kyse sitten pienemmän kunnan pienemmästä kirjastosta tai Turun kaltaisesta isommasta laitoksesta lähikirjastoineen. Yhteistyö pelaa jo nyt, se on joustavaa ja toimivaa sekä asiakkaille että henkilökunnalle.
Mutta entäs jos nämä kunnat yhdistettäisiin, niin kuin nyt halutaan Turunkin osalta yhdistää? Mikä olisi lopputulos? Henkilömäärää (ja erityisesti johtajien määrää) ei supistettaisi, joten lopputuloksena olisi se, että muodostuisi henkilömäärältään ja toimipisteiltään mammuttimainen möhkäleorganisaatio, jossa itsenäisen toiminnan sijasta kaikkien muiden kuntien paitsi Turun kirjastoista tulisi vain Turun sivukirjastoyksiköitä. Näitä yksiköitä sitten koordinoitaisiin Turun pääkirjastosta käsin, siellä johtajaporras pyörittäisi sekä entisen Mynämäen että entisen Sauvon "lähikirjastojen" asioita ja määrittäisi keskusyksiköstään käsin näiden paikkojen tarpeet tietämättä näistä paikoista juuri mitään.
Turussa on pitkälti siirrytty prosessiorganisaatiojohtamiseen, jossa asioita hallitaan prosesseina, ei erillisten yksiköiden tai toimien kautta. Tämä prosessi pitäisi ajaa läpi jokaisessa Turkuun liittyneessä kunnassa ja siitä seuraisi paljon eri toimien keskittämistä. Systeemi olisi erittäin jähmeä. Yksittäiset ihmiset päättäisivät sellaisten paikkakuntien budjeteista ja tarpeista, joissa he eivät ole koskaan ehkä edes käyneet ja joiden asukasdemografioista he eivät tiedä mitään muuta kuin mitä joku raportti tai tilasto kertoisi. Seuraisi lähinnä lisää raporttien kirjoittamista ja työryhmien perustamista, mutta konkreettinen toiminta kärsisi.
Kuntien välistä yhteistyötä ja joustavuutta tarvitaan Suomessa ehdottomasti - edellämainittu kirjastojen Vaski-verkko (ja Tampereen suunnalla PIKI-kimppa) ovat hyviä esimerkkejä siitä, että kuntarajojen yli voidaan jo nyt tehdä suunnitelmallista, joustavaa ja kaikkia osapuolia hyödyttävää yhteistyötä ilman, että kuntia väkisin yhdistetään ja muodostetaan väkisin jättikuntia, joiden sisäiset palvelut ovat epätasapainossa. Kuntarajojen yli voitaisiin jo nytkin järjestää julkista liikennöintiä ja muitakin palveluita, tarpeen ja kysynnän mukaan.