Suomen kuntarakenne

  • 74 170
  • 624

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässähän se juttu onkin. Mitenhän halpaa se sit on noiden ambulanssien ylläpitä, kun tuollaisia matkoja pitää kulkea täydellä miehityksellä? Entä mikä on hinta siitä, että sen muutenki epämiellyttävän synnytyksen joutuu kokemaan ambulanssissa? ja että sitten sen lapsen kanssa ollaa 500 kilometrin päässä kotoa, eikä perhe/sukulaiset välttämättä pääse vierailemaan? En väitä olevani asiantuntija tässä aiheessa, mutta miltähän Helsinkiläisistä tuntuisi mennä Ouluun synnyttämään?

Niin, Eniron mukaan Inarista Rovaniemelle 328,76km, matka-aika 3h 45min ja Enontekiöltä Rovaniemelle 316,56km, matka-aika 3h 32min. Ja tiedän, että Lappia on vielä tuonkin jälkeen, Utsjoelta Rovaniemelle on 453,01km, matka-aika 5h 8min, Kilpisjärveltä 431,41km, matka-aika 4h 49min. Aika vähän niitä ihmisiä on viidensadan kilometrin päässä Rovaniemeltä... Ja aika harva synnytys tapahtuu viidessä tunnissa ensimmäisten merkkien jälkeen.

Olennaista tässä on kohtuus eli yhteiskunta ei voi taata syrjäseuduille samanlaisia palveluita kuin kaupunkeihin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Mutta mikä on todennäköisyys sille, että sieltä Lapin perukoilta synnyttämään lähtevä synnyttäisi lapsen, joka ymmärtäisi äänestää Kokoomusta tai RKP:tä?

Jos todennäköisyys on hyvin pieni, niin eikö ole aika linjakasta ajatella, että Kokoomuksen johtama hallitus ei suurta painoarvoa laita synnyttyksen onnistumiselle?

Tämä on tottakai totta. Vaan mitä tapahtui perustuslain kunnioittamiselle ja kansalaisten tasavertaiselle kohtelulle? Ovatko kokoomus ja demarit muka niin läpeensä kannatuslaskelmien lumoissa, että kaikki inhimillisyys unohtuu?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En minäkään usko, että näin suurta uudistusta tehdään vain kiusan takia.

Aivan varmasti taustalla on myös laskelmia säästöistä, mutta ne ovat vain spekulaatiota. Itse peräänkuulutin tietoa niistä aidoista säästöistä, joita on saavutettu liitoksilla. Ne taitavat olla aika vähissä, mutta toivottavasti vuosikymmenten saatossa saadaan aitoa tietoa liitosten säästöistä. Siihen asti mennään aikalailla mutulla.

Tuloksia nähdään vasta kun turva-ajat kuluvat loppuun ja organisaatioista pystytään saneeraamaan kaksikertaiset virkamiehet pois.
 

Sammeri2

Jäsen
Tuolla lapin perukalla asuvat tosiaan joutuvat matkustamaan Roi:hin synnyttämään, perspektiivinä voidaan sanoa että Helsingistä lähdettäisiin Iisalmeen synnyttämään. Ei siinä ole hirveesti enään turvallisuuden kanssa tekemistä.
 

julle-jr

Jäsen
Kyllähän kuntauudistus on hyvä asia, jos merkittäviä säästöjä todella saavutetaan. Minusta palveluiden keskittäminen on hyvä asia ja ne ihmiset, jotka haluavat asua lähellä palveluja, ovat vapaita muuttamaan näihin tulevaisuuden kasvukeskuksiin. Jos haluaa asua maaseudulla, joutuu matkustamaan pidemmän matkan palveluiden ääreen. Maaseudullahan on muutenkin halvempi asuntojen hintataso jne, joten ei ole kohtuutonta, jos sitten vastaavasti palvelut ovat huonompia. Ei halvalla kuulukaan saada hyvää.

Muutenkin ihmiset ovat mielestäni turhan tarkkoja asuinpaikastaan. Vaikka minä olenkin kotoisin Helsingistä, en ole työurani aikana kertaakaan asunut pääkaupunkiseudulla, jota silti pidän edelleen kotiseutunani ja jossa sukulaiset ja muut sellaiset asuvat. Sopivien työpaikkojen takia on täytynyt muuttaa muualle.

Moni ihminen vain valittaa, että täällä ei ole työtä, täällä ei ole palveluita. Miksi ei mennä siihen pisteeseen maapalloa missä halutut työt ja palvelut ovat? Ei palveluita voida sirotella ympäri metsiä vain siksi että muutama ihminen haluaa asua juuri siinä tietyssä paikassa eikä halua matkustaa palveluiden ääreen niitä tarvitessaan eikä myöskään muuttaa lähemmäs palveluita.
 

Oadie

Jäsen
Ja syrjäseutujen asukkaiden on niin helppo sanoa, että maksakaa te kaupunkilaiset meidän koulumme, terveyskeskuksemme, vanhainkotimme, yms.

Ennemmin minä niitä maksan kuin Kreikan väestön tuplapalkkoja ja panssarivaunuhankintoja. Siitähän tämä säästötoimenpidekin on pitkälti kiinni. Mutta nykyäänhän ollaan niin eurooppalaisia, että pikku kunnista niin väliä. Itse asiassa mehän tässä ollaan yksi pikku rahoittava kunta isossa Euroopassa.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Se on ihan helvetin järkevää joskus, nähkääs kun maailmassa on muutakin kuin raha.

Joskus inhimillisyys ajaa rahan edelle, ja se on tehnyt niin jopa kuntatason päätöksenteossa. Joskus matkat ovat liian pitkiä ja käyvät yksittäisten oppilaiden kohdalla liian raskaiksi. Silloin kyläkoulu säästetään, koska sen lakkauttamisesta saatu hyöty on oikeasti aika minimaalinen.

Mutta kun sitä rahaa vaan ON PAKKO olla, että voidaan maksaa noiden palveluiden tuottamisesta. Ja jos rahaa ei ole, niin sitten sitä ei vaan ole, ja on pakko säästää, että saadaan turvattua edes joitain peruspalveluita kaikilla.

Ja juuri tuo asenne, että yksittäisen kohteen säästö on minimaalinen ja sen vuoksi sitä ei kannata tehdä, on totaalisen väärä. Tuolla tavoin ei saada mitään toteutetuksi, ja ollaan velkakriisissä.

Tämähän se velkaantumisen alku juuri on: Ei voida säästää sieltä eikä täältä eikä mistään. Eletään vaan velaksi. Mutta kun koko maailma (pl. Kiina ja pari muuta) elää velaksi, niin tämä maailma ei vaan voi toimia näin.

Pitää säästää kaikkialta, mistä suinkin voi, jotta voimme turvata juuri heikoimmassa asemassa oleville perusturvan.

By the way: Koska on julkisuudessa kukaan nähnyt, että nämä huonossa asemassa olevat olisivat vilpittömästi kiittäneet rikkaita siitä, että heidän verovaroillaan pidetään huolta kaikista. Ja samoin yrityksien mittavista veroista. Kiitollisuutta ei tunnuta tuntevan yhtään, mutta kaikki ollaan ottamassa ja lisää vaatimassa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tuloksia nähdään vasta kun turva-ajat kuluvat loppuun ja organisaatioista pystytään saneeraamaan kaksikertaiset virkamiehet pois.

Jees, tämä on erinomainen keino pienentää alueen verokertymää ja samalla aiheuttaa lisäkustannuksia synnyttämällä rakenteellista työttömyyttä. Okei, jos kukaan ei prosessissa alkoholisoidu, niin ehkä säästöt sitten jäävät plussan puolelle. Mitä helvettiä yhteiskunnan arvoille on tapahtunut, kun raha on kaiken ainoa mittari?
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Kannattaisi kuitenkin puhua erikseen peruspalveluista ja ylimmistä kunnan virkamiehistä. Kuntien määrän vähentämisellä on suoraa yhteyttä vain jälkimmäiseen. Pieni kunta ei takaa peruspalveluja. Oma mökkikuntani Sysmä (asukkaita n. 4500) on itsenäisenä lakkauttanut suurimman osan alueellaan olevista kouluistaan ja keskittänyt kuntakeskukseen oikeastaan kaiken mitä keskitettävissä on.

Työpaikoista - ja tämä liittyy myös esim. tuohon armeijakeskusteluun:

Valtion ja kuntien työpaikat ovat verotulojen kannalta huonoja työpaikkoja. Hyvin pieni osa niistä on kovinkaan hyväpalkkaisia (suhteellisen vähän palkkaverotuloja) ja niistä ei makseta sijaintikunnille yhteisöveroa toisin kuin avoimen sektorin työpaikoista. Paikkakunta joka on riippuvainen julkisen sektorin työpaikoista ei voi millään olla elinkelpoinen.

Helsingilläkin tilanne on tuossa suhteessa huono. Esimerkiksi yliopiston ja ministeriöiden rakennukset sijaitsevat kaupungin kalleimmilla tonteilla ja kalleimmissa kiinteistöissä. Helsingin kannattaisi lämpimästi kannattaa kyseisten instanssien alueellistamista. Ko. kiinteistöt täyttyisivät varmasti kansainvälisistä yrityksistä joista H:ki saisi kunnolla verotuloja. Samalla kaupunki voisi elävöittyä kun tylsien hallintokorttelien tilalle voisi tulla lisää ravintoloita ja muita vapaa-ajan aktiviteetteja.

Mitä itse kuntauudistukseen tulee niin onhan tuossa kartassa aika lailla epäloogisuuksia. Mitä mieltä on esim. kunnassa Urjala-Akaa-Valkeakoski kun sen pohjoispuolelle tehtäisiin about kymmenkertaisesti suurempi Suur-Tampere? Kuntien välillä olisi aivan liian suuria eroja mitä asukaslukuun tulee. Erityisesti ruotsinkielisten kuntien liittämisessä oltaisiin kovin maltillisia (mikä ei yllätä). Paitsi että loppuosa Sipoosta liitettäisiin suur-Helsinkiin, mikä nähdäkseni on puhdasta Jan Vapaavuoren vittuilua sipoolaisille: häh hää, mitäs urputitte, nyt me viedään teiltä loputkin.
 
Viimeksi muokattu:

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Pakkohan uudistuksia on tehdä, mutta ne pitäisi perustaa järkeen eikä toiveisiin.

Esimerkiksi lapsen kuljettaminen maatilalta, josta vanhempien elanto riippuu, johonkin keskuskouluun ensin taksilla ja sitten bussilla, on paitsi erittäin kallista, myös stressaa lasta ja vanhempia ja vaatii kouluilta erityisjärjestelyitä erilaisten iltapäiväkerhojen sun muiden muodossa.

Se on niin monta kertaa jo nähty, että kun innostutaan uudistamaan, niin lopulta huomataan, ettei mitään säästöjä syntynytkään vaan pikemminkin lisäkuluja.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Kiitollisuutta ei tunnuta tuntevan yhtään, mutta kaikki ollaan ottamassa ja lisää vaatimassa.

Jos viittaat tällä tällä eurooppalaisiin pankkeihin, niin olen kyllä samaa mieltä. Verorahoilla pitää pankit pelastaa, mutta annas kun pankki tekee voittoa. Paljonko siitä voitosta palautetaan selkänahastaan maksun tiristäneille, ja paljonko menee omistajien osinkoihin? Tuskinpa meidän tarvitsi edes harkita peruasrvojen vessanpöntöstä vetämistä mm kuntauudistuksen muodossa elleivät poliitikot olisi näiden epäkiitollisten voimien vietävissä.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jees, tämä on erinomainen keino pienentää alueen verokertymää ja samalla aiheuttaa lisäkustannuksia synnyttämällä rakenteellista työttömyyttä. Okei, jos kukaan ei prosessissa alkoholisoidu, niin ehkä säästöt sitten jäävät plussan puolelle. Mitä helvettiä yhteiskunnan arvoille on tapahtunut, kun raha on kaiken ainoa mittari?

Jos sulla on rahaa 100 ja menot 120, eikä lisää velkaa enää voi ottaa, niin mitä muuta voi tehdä muuta kuin karsia menoja 20:llä.

Turha mennä minkään talouskasvuodotusten taakse. Sen virheen Eurooppa on tehnyt, ja seurauksena on vaan kasvaneet kulurakenteet ja tappiin saakka kasvanut velka.

Nyt pitää hyväksyä laajemmin se fakta, että olemme eläneet yli varojen. Edessä on matokuuri, joka tulee olemaan kivulias, mutta vaihtoehtoja ei ole.
Kulut pitää laajemminkin sopeuttaa maltillisen talouskasvun, tai jopa nollakasvun mukaan.

Maailmassa ei ole sellaista veturia, joka nimittäin maailmantalouden kääntäisi selvään kasvu-uraan.

Jokainen meistä tahtoisi tarjota kaikille sitä sun tätä, mutta realiteetit ovat realiteettejä. Ei raha ole minulle pääarvo, ei todellakaan. Mutta on helvetin vaarallista olla tuntematta realiteettaja.
 

Oadie

Jäsen
Työpaikoista - ja tämä liittyy myös esim. tuohon armeijakeskusteluun:

Valtion ja kuntien työpaikat ovat verotulojen kannalta huonoja työpaikkoja. Hyvin pieni osa niistä on kovinkaan hyväpalkkaisia (suhteellisen vähän palkkaverotuloja) ja niistä ei makseta sijaintikunnille yhteisöveroa toisin kuin avoimen sektorin työpaikoista. Paikkakunta joka on riippuvainen julkisen sektorin työpaikoista ei voi millään olla elinkelpoinen.

Kuinka hyviä verotulojen kannalta sitten on nuo nyt työttömäksi jäävien "palkoista" (lue. työttömyyskorvaus) saatava tulo? Ulosannettava raha pienenee, mutta niin pienenee saatavatkin.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Kuinka hyviä verotulojen kannalta sitten on nuo nyt työttömäksi jäävien "palkoista" (lue. työttömyyskorvaus) saatava tulo? Ulosannettava raha pienenee, mutta niin pienenee saatavatkin.

Niin, onko työttömyys ainoa vaihtoehto sille että tekisi eläkeikään asti yhtä ja samaa työtä?
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Täällä selvästikin oikein korostuneesti helsinkiläiset näyttävät varauksetta kannattavan tätä jakoehdotusta. Ja asuvathan he luonnollisesti Suomen parhaimpien julkisten palvelujen äärellä, eli sikäli se on ymmärrettävää. Mutta kuten jo aiemmin toiseen ketjuun kirjoitin, niin ei tarvitse kuin tulla tänne 100km päähän pk-seudusta niin kuntaliitosten logistiset vaikutukset ihmisten elämään näkyvät jo: Hämeenlinnaan liittyneissä kunnissa ei ole esimerkiksi lainkaan ilta/yöpäivystyksiä, vaan kantakaupunkiin on pakko lähteä vaikka 40km päästä. Lisäksi mahtaako kaikissa näissä liitoskunnissa olla edes pankkiautomaattia, joten rahaakin täytyy ajaa nostamaan kaupunkiin, mikäli käteistä haluaa. Enkä minä tässä itseni takia valita, minä asun 2km päässä keskisuuren kaupungin keskustasta, joten ei minulla tässä hätää ole. Minä kun vain pystyn ajattelemaan asioita myös boxin ulkopuolelta..

En tiedä keitä tässä kuntaliitoksia miettineessä työryhmässä mahtaa istua, mutta osa ehdotuksista ei ole tästä maailmasta lainkaan. Esimerkiksi pokkana esittävät yhtenä vaihtoehtona, että koko Kainuu olisi yksi oma kuntansa! Herramunjee! Kainuun pinta-ala on siinä noin 25 000 neliökilometriä, että siinähäpän sitten tämä uusi suur-Kainuun kunta makselisi ambulansseja ties minne, ja usein turhaan koska välimatkat olisivat aivan silmittömiä..
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Pakkohan uudistuksia on tehdä, mutta ne pitäisi perustaa järkeen eikä toiveisiin.

Esimerkiksi lapsen kuljettaminen maatilalta, josta vanhempien elanto riippuu, johonkin keskuskouluun ensin taksilla ja sitten bussilla, on paitsi erittäin kallista, myös stressaa lasta ja vanhempia ja vaatii kouluilta erityisjärjestelyitä erilaisten iltapäiväkerhojen sun muiden muodossa.

Se on niin monta kertaa jo nähty, että kun innostutaan uudistamaan, niin lopulta huomataan, ettei mitään säästöjä syntynytkään vaan pikemminkin lisäkuluja.


Eihän tällaista vaihtoehtoa haluta antaa. Halutaan, että maatila lopetetaan ja siirrytään asumaan palveluiden viereen. Eihän tässä ole mistään muusta kysymys. Ja samalla kannattaa huomioida, että homojen pitää saada tasa-arvoa...
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Täällä selvästikin oikein korostuneesti helsinkiläiset näyttävät varauksetta kannattavan tätä jakoehdotusta. Ja asuvathan he luonnollisesti Suomen parhaimpien julkisten palvelujen äärellä, eli sikäli se on ymmärrettävää.

Asuvatko? En ole koskaan asunut helsingissä, mutta kuulen päivittäin helsinkiläisiltä valitusta (ajallisesti) pitkistä päivähoitomatkoista ja pitkistä jonotusajoista terveyskeskuksissa. Kunnallinen hammashoitohan on Helsingissä täysi vitsi.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Eihän tällaista vaihtoehtoa haluta antaa. Halutaan, että maatila lopetetaan

Juu, se on tosi cool, kun lapsesta saakka maanviljelijän työhön tottunut ja erittäin pitkiä työpäiviä tekevä elämäntapa-asuja siirretään kuntakeskukseen työttömäksi. Siellä se sitten vetää kaljaa ja alkoholisoituu.

Tai voidaanhan se siirtää pääkaupunkiseudulle pätkätöihin (viikkotuntimäärä 3-32 tuntia ja puhelimen päässä on koko ajan oltava), joihin kouluttamattomat (maanviljelyn asiantuntija ei ole varsinainen koulutus) päätyvät. Sitten se alkoholisoituu siellä.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pitää säästää kaikkialta, mistä suinkin voi, jotta voimme turvata juuri heikoimmassa asemassa oleville perusturvan.

By the way: Koska on julkisuudessa kukaan nähnyt, että nämä huonossa asemassa olevat olisivat vilpittömästi kiittäneet rikkaita siitä, että heidän verovaroillaan pidetään huolta kaikista. Ja samoin yrityksien mittavista veroista. Kiitollisuutta ei tunnuta tuntevan yhtään, mutta kaikki ollaan ottamassa ja lisää vaatimassa.

Heh, ei se näin yksinkertaista ole! Vertaillaanpa Suomen julkisen sektorin alijäämää muuhun Eurooppaan. 19 EU-maata ylittää sen kolmen prosentin EMU-alijäämän, Suomen alijäämä on 1,2 prosenttia. Lisäksi täytyy nyt muistaa, että kansantalous toimii aivan eri periaatteilla kuin yksityinen talous. Tämä säästöpaineesta puhuminen uppoaa osaan ihmisiä juuri sen takia, että tätä eroa ei ihan tiedosteta. Toki raja tulee jossain kohti vastaan, mutta kyllähän esimerkiksi Yhdysvalloissa oltaisiin aivan hemmetin tyytyväisiä, jos julkisen talouden alijäämä olisi samalla tasolla kuin se on meillä. Sekin on arvovalinta, lähdetäänkö kriisiä ratkaisemaan monetaristisen vai keynesiläisin opein. Säästöjä on tehtävä, sehän on selvää, mutta mistä leikataan, kuinka paljon on veronkiristyksiä ja minne ne kohdennetaan, se on iso arvovalinta.

Kuntien peruspalvelut ovat melkein se viimeinen asia, mitä minusta tulee heikentää. Tämä kuntauudistus vie juuri siihen suuntaan. Ennemmin lähtisin esimerkiksi hieman nostamaan kokonaisveroastetta (kuitenkin niin, etteivät yritysten toimintaedellytykset vaarannu). Aamulehdessä oli taannoin laskelmia kuntauudistuksen vaikutuksesta. Kun nyt hämärästi muistelen, uudistus tulisi maksamaan lyhyellä aikavälillä, joitain säästöjä saataisiin vasta pidemmällä tulevaisuudessa. Kannattaako paikallisdemokratiaa ja kuntien peruspalveluja heikentää sen takia? Työttömyyttä ajetaan myös ylös, jos meinataan kuntien henkilökuntaa radikaalisti karsia. Se ei ole kansantaloudellisestikaan järkevää (puhumattakaan niistä tärkeimmistä eli inhimillisistä vaikutuksista).
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pakkohan uudistuksia on tehdä, mutta ne pitäisi perustaa järkeen eikä toiveisiin.

Esimerkiksi lapsen kuljettaminen maatilalta, josta vanhempien elanto riippuu, johonkin keskuskouluun ensin taksilla ja sitten bussilla, on paitsi erittäin kallista, myös stressaa lasta ja vanhempia ja vaatii kouluilta erityisjärjestelyitä erilaisten iltapäiväkerhojen sun muiden muodossa.

Se on niin monta kertaa jo nähty, että kun innostutaan uudistamaan, niin lopulta huomataan, ettei mitään säästöjä syntynytkään vaan pikemminkin lisäkuluja.

Hyvä kirjoitus. Täällä Salon seudulla koko kuntaliitos on ollut alusta saakka täysi vitsi! Kokoajan on kaupungin rahat loppu ja ensimmäinen ratkaisu asiaan oli uuden kaupungin talon rakentaminen! Lopetettiin pari vanhainkotia, että saatiin herroille tuoreet tilat. Tähän vielä tämän päivän Nokian uutiset, niin tämä paska on konkassa kohta. Seuraavaksi varmaan lopetetaan kunnalliset terveyspalvelut, kun ei ole enää rahaa.
 

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Lihoiksi vaan kaikki. Kun nyt näytetään päässeen hyvään vauhtiin, niin seuraavaksi voisi alkaa vakavasti harkitsemaan perustuloa ja jonkin sorttista puolustusyhteistyötä.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Heh, ei se näin yksinkertaista ole! Vertaillaanpa Suomen julkisen sektorin alijäämää muuhun Eurooppaan. 19 EU-maata ylittää sen kolmen prosentin EMU-alijäämän, Suomen alijäämä on 1,2 prosenttia. Lisäksi täytyy nyt muistaa, että kansantalous toimii aivan eri periaatteilla kuin yksityinen talous.

Aamulehdessä oli taannoin laskelmia kuntauudistuksen vaikutuksesta. Kun nyt hämärästi muistelen, uudistus tulisi maksamaan lyhyellä aikavälillä, joitain säästöjä saataisiin vasta pidemmällä tulevaisuudessa. Kannattaako paikallisdemokratiaa ja kuntien peruspalveluja heikentää sen takia? Työttömyyttä ajetaan myös ylös, jos meinataan kuntien henkilökuntaa radikaalisti karsia. Se ei ole kansantaloudellisestikaan järkevää.

Se, että meidän velka on pieni suhteessa joihinkin muihin, ei todellakaan tarkoita sitä, että meidän asemamme olisi hyvä. Se on paljon parempi kuin monella, mutta erittäin lujaa vauhtia huonontumassa.

En näe, että kuntauudistuksella haetaan palvelujen huonontamista. Vaan päinvastoin, sillä turvataan niiden olemassaoloa. Kun tämä meidän ikäjakaumamme on mitä on, niin nyt on yhdestoista hetki tehdä näitä välttämättömiä isoja liikkeitä. Palvelujen tarve kasvaa tulevaisuudessa, kun isot ikäpolvet ovat eläkkeellä ja elinikäodotus vaan kasvaa. Samaan aikaan kun verotulot laskevat, tai eivät ainakaan kategorisesti kasva samaan tahtiin kulupotin kanssa, on pakko hakea säästöjä, että voimme tuottaa edes jotain palveluja.

Jännä juttu, että nämä kuntauudistuksen vastustajat (ja säästöjen) moittivat firmoja aina kvartaalitalousajattelusta. Mutta nyt ovat itse perustelemassa nimenomaan lyhytnäköisesti asioita, miksi nykytila pitäisi säilyttää. Kyllä hallituksen tehtävä on ajatella pitkäjänteisesti asioita, se on nimenomaan sitä vastuunkantoa.

EDIT: On parempi irtisanoa kuntien ja valtion viroista jokainen ylimääräinen, kuin että pitää ne työssä vaan siksi, ettei verotulot putoaisi. Kovin on tyhmää maksaa 4 t€/kk ja saada verotuloa 1t€/kk. Paljon fiksumpaa on maksaa työttömyyskorvaus luokkaa 1t€/kk.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös