Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 604
  • 12 216
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mulla about samat nopeudet myös. Olen myös huomannut sellaisen ilmiön, että jotkut ohittavat hitaammin, kuin ajaessaan oikealla kaistalla "normaalia ajoa". Eli siis oikealla kaistalla vedetään vaikka 130 km/h ja ajan itse perässä. Sitten siirrytään peräkkäin vasemmalle kaistalle ohittamaan rekkajonoa niin edellä ajavan vauhti tippuu 110 - 120 km/h välille. Kun rekat on ohitettu, niin vauhti nousee taas sinne 130 km/h. Ei nyt varsinainen ärsytyksen aihe, mutta ihmetyttää.

Ajan Lahdenväylää Helsingin ja Lahden väliä.

Nostan kättä pystyyn tuon tieosuuden osalta juurikin rekkojen ohittamisessa. Tosin niin, että en suostu ohittamaan raskasta yhdistelmäajoneuvoa yhtä aikaa edelläohittavan kanssa. Säätelen siksi nopeutta niin, että jos siinä edessä tapahtuu yllättävää, saan oman autoni pysähtymään enkä päädy samaan säkkiin.

Voi olla liioittelua, mutta näin tulen toimimaan jatkossakin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mulla about samat nopeudet myös. Olen myös huomannut sellaisen ilmiön, että jotkut ohittavat hitaammin, kuin ajaessaan oikealla kaistalla "normaalia ajoa". Eli siis oikealla kaistalla vedetään vaikka 130 km/h ja ajan itse perässä. Sitten siirrytään peräkkäin vasemmalle kaistalle ohittamaan rekkajonoa niin edellä ajavan vauhti tippuu 110 - 120 km/h välille. Kun rekat on ohitettu, niin vauhti nousee taas sinne 130 km/h. Ei nyt varsinainen ärsytyksen aihe, mutta ihmetyttää.

Ajan Lahdenväylää Helsingin ja Lahden väliä.
Tämän olen huomannut minäkin. Tarjoan yhdeksi selitykseksi vakionopeudensäädintä, joka väännetään turvallisesti sinne korkeintaan 120 km/h tai talvirajoituksen korville, usein alemmaksikin, jos rekat ovat kyseessä. Ettei vain ajeta ylinopeutta. Ja sehän on ainakin minun mielestäni ihan typerää.

Ohituksen kuuluukin olla nopea, ei siihen ohituskaistalle ole tarkoitus jäädä asumaan. Ja kyllä niistä rekoista ohi pääsee, jos pysyvät omalla kaistallaan, kuten olettaa sopii. Ei siellä puikoissa kovin huonoja kuskeja ole, kun ajavat ammatikseen. Ohittaessa voi joutua ajamaan ylinopeutta, mutta jos sitä ajaa, se on todella lyhyt aika, muutamia sekunteja. Ja on aika paska tuuri, jos silloin tutkaan osuu. Koskaan en ole ohittaessa sakkoja saanut, vaikka nopeus olisi mennytkin yli.

Eli jos ohitatte, niin ohittakaa sitten ripeästi, kiitos. Se on oikeastaan ohittamisen tarkoitus.
 
K

Kiekkokatsoja

Aika reipasta vauhtia osa ajelee, vaikka keli on muuttunut liukkaammaksi. Turhan nopeaa menoa, monessa ajoneuvojen kokoluokassa. Tienpinta jäätynee vielä lisää, ja lumikin pöllyää paikoin ikävästi. Katsellaan huomenna tiedotteita, että minkäverran tulee osumaa.
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä tuohon rekkojen ohittamiseen motarilla tulee, niin itse ainakaan en mielelläni jää roikkumaan siihen omaa ajokkiani kymmeniä kertoja suuremman kulkuneuvon rinnalle, vaan suosin ripeää ohitusta. Nyt vielä kun talvikelit kolkuttelevat, niin turvallisin paikka motarilla ei ole rekan rinnalla. Toisia ohitustilanteet ihan puhtaasti jännittävät, ymmärrän tämän hyvin, mutta riskit mielestäni kasvavat sitä myötä, mitä pidempään se ohitus kestää. Itsekin ammatikseni ajavana (taksi) on monenlaista nähty. Viimeksi viime viikolla meinasi tulla iso yhdistelmä Hyvinkään kohdalla VT3 kylkeen oikealta kaistalta, kun kuski ilmeisesti tsekkasi uutistarjontaa ajon yhteydessä. Ripeästi ohi ja turvallisesti perille.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mitä tuohon rekkojen ohittamiseen motarilla tulee, niin itse ainakaan en mielelläni jää roikkumaan siihen omaa ajokkiani kymmeniä kertoja suuremman kulkuneuvon rinnalle, vaan suosin ripeää ohitusta. Nyt vielä kun talvikelit kolkuttelevat, niin turvallisin paikka motarilla ei ole rekan rinnalla. Toisia ohitustilanteet ihan puhtaasti jännittävät, ymmärrän tämän hyvin, mutta riskit mielestäni kasvavat sitä myötä, mitä pidempään se ohitus kestää. Itsekin ammatikseni ajavana (taksi) on monenlaista nähty. Viimeksi viime viikolla meinasi tulla iso yhdistelmä Hyvinkään kohdalla VT3 kylkeen oikealta kaistalta, kun kuski ilmeisesti tsekkasi uutistarjontaa ajon yhteydessä. Ripeästi ohi ja turvallisesti perille.
Siihen ei tosiaan kannata luottaa, että rekan ratissa on rautainen ammattilainen. Itselläni pari tuttavaa ajelee yhdistelmää ja heidän juttujaan kuunnellessa siellä rekan ratissa tehdään kaikkea muuta paitsi keskitytään ajamiseen. Katsellaan netflixiä jne.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo

Kymmenkunta vuotta sitten näennäisen rauhallisesti käyttäytynyt naisautoilija tärskäytti perääni, kun pysähdyin STOP-merkin kohdalla. Jupisi kylläkin, että "ei tässä kyllä yleensä kukaan pysähdy".
No, vakuutusyhtiönsä maksoi korjauksesta hiukan alle kaksi tonnia.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko

Kymmenkunta vuotta sitten näennäisen rauhallisesti käyttäytynyt naisautoilija tärskäytti perääni, kun pysähdyin STOP-merkin kohdalla. Jupisi kylläkin, että "ei tässä kyllä yleensä kukaan pysähdy".
No, vakuutusyhtiönsä maksoi korjauksesta hiukan alle kaksi tonnia.

Se voi olla vaikeeta ymmärtää mitä siiinä merkissä lukee. Sen voi helposti ymmärtää, et Slow Down. Jotkut sit taas tietää, et STOP tarkoittaa Pysähdy.
Ei kai niitä merkkejä tonne tien varsille koristeeksi laiteta?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Mikä siinä on kun ohituskaistalla tai motarilla eivät ohittavat ajoneuvon kuljettajat osaa vetää riittävästi rakoa ennen palaamista oikealle kaistalle? Jatkuvasti tulee siirtymisiä todella pienellä välillä ja sitten satunnaisesti liian pienellä välillä, vaikka tietä ja tilaa olisi edessä vetää vaikka 50 m eroa. Tänään kasitien ohituskaistalla olisi tullut henkilöauton peräkärry kuskin ovesta sisään, jos en olisi ollut nopea reagoimaan jarrun kanssa. Reagoin kyllä myös nopeasti töötinkin kanssa antaen äänekkään, joskaan ei valitettavasti haisevan, vastalauseen kyseisen urpon törttöilylle. Ehkäpä huomaa seuraavalla kerralla jättää riittävän välin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä siinä on kun ohituskaistalla tai motarilla eivät ohittavat ajoneuvon kuljettajat osaa vetää riittävästi rakoa ennen palaamista oikealle kaistalle?
Tämä on kyllä kanssa yksi näitä mysteereitä. Etenkin jollain sadekelillä tai vastaavalla on helvetin kiva, kun tyhjää baanaa on niin helvetisti edessä, mutta silti tullaan siihen suoraan eteen roiskimaan sitä paskaa takana olevan päälle.
Toki väitän, että 99% ei tätä tee minään vittuiluna vaan ihan puhdasta ajattelemattomuuttaan.
Kai siellä sitten takaraivossa painaa se, että vasemmalla kaistalla ei saa ajaa turhaan tai jotain...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Toki väitän, että 99% ei tätä tee minään vittuiluna vaan ihan puhdasta ajattelemattomuuttaan.
Kai siellä sitten takaraivossa painaa se, että vasemmalla kaistalla ei saa ajaa turhaan tai jotain...
Luultavasti näin, ja lisäksi sen takia, että eivät tajua liikenteessä olevan muitakin kuin he itse.
 

axe

Jäsen
Pari kertaa todistanut seuraavan tilanteen lähiristeyksessä, johon auto tulee pienemmältä tieltä ja haluaa kääntyä kolmion takaa vasemmalle isommalle tielle. Siinä isommalla on yleensä ihan hyvin liikennettä, joten siinä saa välillä kuikuilla jonkun aikaa molempiin suuntiin, että tulee sopiva väli.

Nyt lyhyen ajan sisään kahdesti sama vanha rähjäinen rotisko on tulllut risteykseen kääntymään, ja molemmilla kerroilla on tullut sellainen todella iso väli että voisi mennä, mutta auto vaan nassuttaa paikoillaan. Sitten kun oikealta taas lähestyy autoja, se lähteekin liikkelle ja kääntyy muiden eteen niin, että ne päätiellä jo olleet joutuvat hidastamaan. Siis siitä olisi voinut mennä viisi tai useammankin sekuntia aiemmin mutta tämä ei vaan liiku ennen kuin menee muiden eteen. Oon miettinyt, tekeekö se tuota ihan ilkeyttään, vai onko (autostakin päätellen) ratissa joku puolisokea ja muutenkin puolella järjellä käyvä vanhus, joka ei vaan saa tehtyä sitä päätöstä nopeammin vaan tiirailee ja pohtii, eikä sitten saa autoaankaan rivakasti liikkeelle kun uskaltaa päätöksensä tehdä.
 

444

Jäsen
Yksi juttu, joka jaksaa ihmetyttää kerta toisensa jälkeen, on moottoritiellä ohittamisen suunnaton vaikeus. Osataan toki ajaa reilustikin kovempaa ohi, mutta kaista vaihtuu takaisin oikealle todella lähellä ohitettua. Ei ole vielä auennut, että mikä tälle on se kantava perustelu. Viikon sisään on tällaisen tilanteen seurauksena lentänyt kahdesti kivi tuulilasiin tehden siihen pienen jäljen. En ymmärrä, miksei sitä kaistaa voisi vaihtaa takaisin oikealle reilusti myöhemmin. Normaalisti, jos nopeusero on suuri, en jaksaisi edes välittää asiasta, mutta nuo kiveniskemät ottavat päähän, kun niiden välttämiseksi ei itse ole voinut tehdä yhtään mitään.
Ihan oma lukunsa ovat toki sitten ne, jotka tulevat ohi 3km/h kovempaa vauhtia ja vaihtavat näppärästi siihen 5-10 metrin etäisyydelle jatkaen samaa vain hieman kovempaa vauhtiaan. Varmaan se kantava ajatus on, että ohitettu pitäköön huolen turvavälistä, jos kiinnostaa. Tai sitten se, että mennään laput silmillä eikä kapasiteetti riitä ymmärtämään, että myös itsellä on vastuu liikenteen turvallisuudesta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nuo ohittavat autot, jotka palaavat oikealle kaistalle siihen ihan muutamien metrin päähän ovat ainakin täällä päin ihan lähes jokapäiväistä peruskauraa. En tiedä olenko eläessäni nähnyt esimerkiksi yhtään sellaista bemarikuskia, joka ei ajaisi siihen ihan suoraan keulan eteen välittömästi ohitettuaan.

Siitä tulee hyvä mieli, kun näkee niitä, jotka oikeasti kelaavat sen kunnon eron ja sitten vasta liittyvät takaisin. Pyrin itsekin tuota kyllä aina tekemään ohittaessani.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Siitä tulee hyvä mieli, kun näkee niitä, jotka oikeasti kelaavat sen kunnon eron ja sitten vasta liittyvät takaisin. Pyrin itsekin tuota kyllä aina tekemään ohittaessani.
Tuo on kyllä ihme juttu miksi tuota pikaista paluuta harrastetaan. Ei välin jättämisessä pitäisi olla mitään hankalaa.
Viime vuodet minulle kertyi motarikilometrejä enimmäkseen Saksassa, ja siellä moinen oli hyvin harvinaista. Toki nopeuseroja ei siinä maassa kaihdeta käyttää.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Noihin ylläoleviin liian lähelle ohituksen jälkeen palaaviin yksi syy voi olla siellä vasemmalla kaistalla 40km/h ylinopeudella persereikää kutitteleva, valoja vilkutteleva dildo, jonka tieltä nyt vaan haluaa mennä pois vaikka vähän ahtaanpaankin väliin. Näitäkin näkee, vaikka talvisella motarilla ohittaisi se 110 lasissa, niin jonkun pitää äkkiä päästä vielä kovempaa ja heti.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onkos kukaan muu palstalainen huomannut että pahimpia törttöjä/kaahareita eivät ole bemarit vaan pakettiautot. Aivan vitusti olen viime viikkoina havainnut aamuliikenteessä noita alitehoisilla Transportereilla ja Hiaceilla ajavia pässejä. Kauhea kiire eikä mitään tapoja.

Eikös briteissä ole oikein käsitteenä "White van man"?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos kukaan muu palstalainen huomannut että pahimpia törttöjä/kaahareita eivät ole bemarit vaan pakettiautot. Aivan vitusti olen viime viikkoina havainnut aamuliikenteessä noita alitehoisilla Transportereilla ja Hiaceilla ajavia pässejä. Kauhea kiire eikä mitään tapoja.

Eikös briteissä ole oikein käsitteenä "White van man"?

Juu samaa on tullut havaittua. Töömies saa ajaa edellä menevän takaluukussa kiinni, koska piti vetää se yksi rööki ennen liikkeelle lähtöä ja nyt on kiire. Lisäksi sillä helvetin fiatilla pitää syöksyä kaistalta toiselle, kun ei töömies ehdi vilkkuun koskea tai peiliin katsoa.

Noh viikon Jenkkien Keskilännessä viettäneenä Suomen liikenne tuntuu hyvin sivistyneeltä. Täällä on ihan järjetöntä sikailua moottoriteillä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos kukaan muu palstalainen huomannut että pahimpia törttöjä/kaahareita eivät ole bemarit vaan pakettiautot. Aivan vitusti olen viime viikkoina havainnut aamuliikenteessä noita alitehoisilla Transportereilla ja Hiaceilla ajavia pässejä. Kauhea kiire eikä mitään tapoja.

Eikös briteissä ole oikein käsitteenä "White van man"?
On on. Lahdenväylä aamuruuhkassa Helsinkiin päin ja valtaosa törttöilijöistä on pakettiautoja. Kovat ylinopeudet, olemattomat turvavälit jne.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
On on. Lahdenväylä aamuruuhkassa Helsinkiin päin ja valtaosa törttöilijöistä on pakettiautoja. Kovat ylinopeudet, olemattomat turvavälit jne.
Sattumalta juuri tänään ajattelin sitä samaa ajaessani kyseisellä väylällä. Usein nuo kuskit ajavat (ei kaikki!) ns. perseessä kiinni, jos ajaa näiden perässä, niin väärän turvavälin huomaa siitä, että näillä jarruvalot palavat yhtenään. Hyvin usein tuo porukka näyttää ajavan kännykkä korvalla. Joskus olen miettinyt, että onko tuohon ajotapaan syynä kiire (siihen en usko), halu kiusata (en usko myöskään tähän) vai onko isolla osalla tästä ryhmästä ÄO keskimääräistä alempi? Tuo viimeinen jäi sitten tavallaan ainoaksi yleispäteväksi vastaukseksi, toki vähän isompi auto voi olla yksi syy, ollaan kuolemattomia jne jne.

Eilen viimeeksi vanhalla Lahdentiellä eräs autovaraosaliikkeen auto syöksyi perseeseen kiinni, laskin sen ohitse bussipysäkin kohdalla, sen jälkeen kaveri teki saman seuraavan auton kohdalla ja ajeli siinä edessäni. Kävi mielessä, että pitäisikö esim. tänne kirjoittaa yrityksen nimellä auton ajotavasta, ei ehkä sentään, mutta koskaan en kyseisen yrityksen palveluja tule käyttämään ja jos joku joskus kysyy, mistä saisi niitä varaosia, niin tuo yritys olisi viimeinen, josta annan vinkin. Auto muuten kääntyi vajaan kilometrin ajon jälkeen sivutielle eli kyseessä on vain ajotapa, joka siis ehkä johtuu siitä arvelemastani asiasta.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Helpottavaa lukea, että muillakin on huonoja kokemuksia pakuista. Välillä on tuntunut, että aina on valkoinen paku puskurissa kiinni ja fiilinki on kuin Kauhun kilometrit -leffassa. En kuulu jarruttelijoihin liikenteessä, joten se ei ainakaan ole syy. Älyttömiä ohituksia heiltä näkee myös keskimääräistä enemmän. Outo ilmiö kyllä.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tämä on kyllä kanssa yksi näitä mysteereitä. Etenkin jollain sadekelillä tai vastaavalla on helvetin kiva, kun tyhjää baanaa on niin helvetisti edessä, mutta silti tullaan siihen suoraan eteen roiskimaan sitä paskaa takana olevan päälle.
Toki väitän, että 99% ei tätä tee minään vittuiluna vaan ihan puhdasta ajattelemattomuuttaan.
Kai siellä sitten takaraivossa painaa se, että vasemmalla kaistalla ei saa ajaa turhaan tai jotain...

Itse pyrin jättämään reilun välin ohitettuun ajoneuvoon, jos/kun vain on tilaa ja vaikka joku spede roikkuisi puskurissa kiinni.
Sitä paitsi liukkailla keleillä loivat kaistanvaihdot ovat turvallisempi vaihtoehto kuin veivata rattia laidasta laitaan.
Moottoritie ja vasemmalla kaistalla ajaminen on hämmentävää. Jotkut nimittäin näyttävät luulevan, että on pakko vaihtaa oikealle heti, kun ohitus on tehty vaikka 100 metrin päässä menee seuraava rekka ja taas vaihdetaan kaistaa.
Kai siihen on joku laki/suositus/käsky/pyyntö, että tarpeetonta kaistanvaihtoa tulee välttää. Lasken tällaisen suihkimisen tarpeettomaksi kaistanvaihdoksi.
Jengi ei myöskään osaa valmistautua ohittamiseen tarpeeksi aikaisin vaan sekunti ennen ohitusta vilkaistaan olan yli ja "oho, ei ookaan tilaa, jarru pohjaan, ettei aja edelläajavan auton kontista sisään".
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jengi ei myöskään osaa valmistautua ohittamiseen tarpeeksi aikaisin vaan sekunti ennen ohitusta vilkaistaan olan yli ja "oho, ei ookaan tilaa, jarru pohjaan, ettei aja edelläajavan auton kontista sisään".
Tai sitten sieltä vain väkisin tullaan ohituskaistalle niin, että joudut itse sitten jarruttamaan tai himmaamaan vauhtia huolella. Koska ei juuri olla havainnoitu tarpeeksi ajoissa muuta liikennettä ja katsottu peileihin, että tuleeko esimerkiksi ohituskaistaa joku "selvästi" kovempaa vauhtia.
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse pyrin jättämään reilun välin ohitettuun ajoneuvoon, jos/kun vain on tilaa ja vaikka joku spede roikkuisi puskurissa kiinni.
Sitä paitsi liukkailla keleillä loivat kaistanvaihdot ovat turvallisempi vaihtoehto kuin veivata rattia laidasta laitaan.
Moottoritie ja vasemmalla kaistalla ajaminen on hämmentävää. Jotkut nimittäin näyttävät luulevan, että on pakko vaihtaa oikealle heti, kun ohitus on tehty vaikka 100 metrin päässä menee seuraava rekka ja taas vaihdetaan kaistaa.
Kai siihen on joku laki/suositus/käsky/pyyntö, että tarpeetonta kaistanvaihtoa tulee välttää. Lasken tällaisen suihkimisen tarpeettomaksi kaistanvaihdoksi.
Jengi ei myöskään osaa valmistautua ohittamiseen tarpeeksi aikaisin vaan sekunti ennen ohitusta vilkaistaan olan yli ja "oho, ei ookaan tilaa, jarru pohjaan, ettei aja edelläajavan auton kontista sisään".

Ensimmäiseen oma mielipiteeni on se, että sinne oikealle kannattaa palata ainakin silloin, jos toinen vaihtoehto on jäädä junnaamaan ohituskaistalle kun ohitettavia näkyy satojen metrien päässä, joiden nopeus n. 5km/h pienempi kuin oma nopeutesi. Siinä ehtii jo moni isompaa vauhtia etenevä ohittaa sinut sinä aikana, kun käväiset oikealla kaistalla ja ei turhaan synny ylipitkiä letkoja. Ei nimittäin ole kiva istua siellä jonon perällä, kun joku "ohittaa" horisontissa siintävää rekkaa nopeudella 105 km/h, koska se "kuitenkin jossain kohtaa on ohitettava".

Jälkimmäiseen sitten ihan ehdoton sama. En tajua, miksei ennakoida ohitusta millään lailla. Onko sitten oikeasti niin, että isolla osalla porukasta se kaikki huomio menee siihen, että kykenee pitämään auton 100-120km / h vauhdissa viivojen sisällä.. Näiltä tulee vielä usein pahaa silmää, kun sitten heidän mielestään blokkaat hänen aikomuksensa ohittaa edessä ajava.
 
Viimeksi muokattu:

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ensimmäiseen oma mielipiteeni on se, että sinne oikealle kannattaa palata ainakin silloin, jos toinen vaihtoehto on jäädä junnaamaan ohituskaistalle kun ohitettavia näkyy satojen metrien päässä, joiden nopeus n. 5km/h pienempi kuin oma nopeutesi. Siinä ehtii jo moni isompaa vauhtia etenevä ohittaa sinut sinä aikana, kun käväiset oikealla kaistalla ja ei turhaan synny ylipitkiä letkoja.

Joo, toki. Olisi pitänyt esittää asia tarkemmin eli ei mitään junnaamista ohituskaistalla vaan silloin toki oikealle kaistalle takaisin, jotta muu, mahdollisesti nopeammin, menevä jengi pääsee ohitse. Näitä vain näkee, että auto ohittaa rekan ja sen seuraavankin rekan voisi ohittaa ihan hyvin käymättä oikealla kaistalla ja tukkimatta muiden menoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös