Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 784
  • 13 193

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ei tuollainen liikenneraivo ja perseily päihteitä vaadi. valitettavasti ihan arkipäivää nykyään.
Oli se arkipäivää ennenkin, mutta ennen somea ja klikkiotsikoita liikenneperseilystä ei keskusteltu edes yleisönosastokirjoituksissa. Kuppiloissa jätkien kesken kiersivät jutut. Edes Karpo ei tainnut nostaa asiaa esille. Joskus jotain epäilyjä oli, kun pohdittiin yksittäisen kuolonkolarin syytä.
- nimim. "1 500 000 km"
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On tullut tässä töiden takia ajeltua Espoo - Tampere väliä aamuisin ja iltaisin, eli tarkemmin pimeällä, jonka takia on alkanut vähän kiinostamaat onko oma ajatusmaailmani ihan eri kun yleinen mielipide. Elikkä moottoritiellä pitkät päällä ajaminen.

Itse olen todennut, että vähiten stressaa kun ajaa vaan lyhyillä koko ajan. Paitsi ehkä yöaikaan kun tie vähän hiljenee. Tuolla on kuitenkin aina niin tasainen liikennevirta, että muiden autoilijoiden valot auttavat eikä tuolla hirviaitojen ympäröimällä moottoritiellä muutenkaan ole mitään mielenkiintoista nähtävää. Jos sinne aitojen väliin sattuu hirvi tai kiuas tai kännikala tielle makaamaan niinkuin silloin joskus ja se osuu kohdalle, niin se on sitten negatiiviseen lottovoittoon verrattavaa säkää eikä siihen välttämättä edes niiden pitkien räpsyttely auta.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Minusta vilkku päälle sitten kun päätös kaistanvaihdosta/ liityttävästä välistä on tehty. Ei takaatulijaa kiinnosta oletko omasta mielestäsi väärällä kaistalla, vaan että aiotko tehdä asialle jotain. Esim motarille alinopeutta liittyvät joilla vilkku koko ajan vasemmalle ovat aika mälsiä tapauksia; kyllä motaria ajavat sen jo tietävät että sieltä ollaan tulossa, mutta lähinnä se kiinnostaa että mihin väliin ollaan tulossa

Tämän takii se joskus on nii hankalaa. Ei se vilkku oo mikään lupa. Se on vasta pyyntö ja ilmoitus muille mitä ehkä aiot jossain vaiheessa tehdä. Ja usko tai älä, varsinkin pimeellä ite tykkään kun joku ilmoittaa siellä kiihdytyskaistalla, et täältä ollaan tulossa. Ehtii ehkä huomata ja joskus jopa hiukka jeesata liittyjää omalla nopeuden säädöllä. Ei kuitenkaan niin, että haittais takana tulijoita. Motarille ois ihan hyvä ja helppo liittyy, jos jengi malttais pitää siellä ne turvavälit.
ongelma on siinä, et kaikki soveltaa sääntöjä niin, että se on parasta itelle.
Eniten porukalla unohtuu se, että sieltä tullaan kolmion takaa. Tungetaan vaan ja kuvitellaan, et kaikki muut väistää. Ei me kaupungissakaan väistetä kolmion takaa tulevii. Tai en mä ainakaan, ellei se nyt päälle näytä tulevan.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Teit tässä kohtaa virheen. Jos näyttää siltä että ajat väärää kaistaa, niin vilkku päälle ensin, sitten vasta tähyilemään sopivaa kohtaa liittyä. Ei sitä takaa tuleva voi muutoin ennakoida mitä toisella kaistalla ajava on puuhaamassa.

Näin se on. Liian usein näkee näitä kääntyessä vilkuttavia jolloin se vilkkutieto on jo turha. Myös liikenneympyrässä tyypillistä että rattia kääntäessä vilautetaan vilkkua. Vilkku laitetaan riittävän aikaisin kun halutaan seuraavasta mahdollisesta paikasta kääntyä tai vaihtaa kaistaa.
 
4

444

Teit tässä kohtaa virheen. Jos näyttää siltä että ajat väärää kaistaa, niin vilkku päälle ensin, sitten vasta tähyilemään sopivaa kohtaa liittyä. Ei sitä takaa tuleva voi muutoin ennakoida mitä toisella kaistalla ajava on puuhaamassa. Vaikka noin muutoin allekirjoitan viestisi että minkäänlainen rageeminen ei kuulu liikenteeseen ja jos maltti meinaa mennä, niin on parempi kulkea bussilla. Tässä oli taannoin Jyväskylän rantaväylällä Lutakon liikennevaloissa tilanne kun yhdellä kaistalla liikenne seisoo kokonaan ja tukkeena oli kaveri kuka väijyy Kuokkalaan kääntyvälle kaistalle paikkaa ilman suuntavilkkua. Eihän sille kukaan antanut tietä.
Tämä raivopäinen kuljettaja tuli oikeaa kaistaa takanani selvästi kauempana siinä vaiheessa, kun lähdin ohittamaan. Päätellen siitä, kuinka nopeasti saavutti minut tuon matkan päästä hänen on ollut pakko ajaa todella paljon kovempaa. Minä en tehnyt tilanteessa muuta ”tuomittavaa” kuin että en kiihdyttänyt ajokkiani yhtään kovempaan vauhtiin ohituksen ajaksi, vaan jäin noiden n. 16 sekunnin ajaksi matelemaan vaarallista 1km/h ”alinopeutta” vasemmalle kaistalle.
Ymmärtäisin hiiltymisen, jos olisin nujunnut siinä kaistalla vielä hitaammin useamman minuutin ajan hitaampia kaikessa rauhassa ohitellen tai jos olisin käyttänyt jollain valtatiellä koko 1,5 km mittaisen ohituskaistan yhden auton ohittamiseen ja estänyt samalla muiden ohitusaikeet. Silloinkaan en ymmärtäisi sitä, että vaarannetaan oman hengen lisäksi lukuisien muiden ihmisten henget tuollaisella jarrutuksella. Nyt ei vaadittu pelkästään minulta reagointia tuohon jarrutukseen, vaan myös juuri ohittamaltani kuskilta reagointia johonkin, mitä häneltä todella ei pitäisi vaatia tuossa tilanteessa. Syyllisiä tilanteessa on vain ja ainoastaan tuo vähän kalliimmalla liisarilla (kyllä, otin rekkarin talteen ja tarkistin, työn vuoksi muisti merkkisarjojen osalta on hyvä) ajanut sekopää, joka ei saanutkaan ajaa koko matkaa juuri hänelle parhaiten sopivaa vauhtia eli roimaa ylinopeutta. No, pääseepähän leuhottamaan duunikavereilleen, kuinka pääsi alistamaan taas yhtä liian hitaasti ajavaa ääliötä.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Ajelin tuossa yksi päivä töistä ja ajoin kiihdytysramppia kohti ohikulkutietä. Kiihdytyskaista ei ole kovin pitkä, joten ruuhka-aikaan saa hyvissä ajoin alkaa tutkailemaan sopivaa väliä. Ohikulkutiellä meni maksimimittainen yhdistelmäperävaunu ja ajattelin hyvin ehtiväni eteen. Jo ollessani osittain ohikulkutien puolella lähti vasenta kaistaa yhdistelmää ohittanut liittymään samalle kaistalle selvästi minun liikkeeni jälkeen ja täysin yllättäen. Toivon ja uskon, että kuljettaja ei vain havainnut minua. Onnekseni sen verran oli kiihdytyskaistaa jäljellä, että koukkasin nopealla liikkeellä takaisin ja jättäydyin yhdistelmän ja idiootin väliin. Ehtisin pari ärräpäätä ääneen päästää niin eiköhän tämä sama sankari välittömästi taas vaihda vasemmalle kaistalle ja jatka ohittelua herättäen vielä enemmän ihmetystä. Oli kyllä riski käydä huonosti, jos ei vielä muutamia kymmeniä metrejä olisi ollut kiihdyskaistaa jäljellä. Pidän myös itseäni keskimääräistä parempana ja hyvin liikennettä havainnoivana kuskina. Tässä olisi sekuntin pidempi epäröinti tai huomioimattomuus johtanut kolariin kovissa vauhdeissa.
 

Ränse

Jäsen
Ajelin tuossa yksi päivä töistä ja ajoin kiihdytysramppia kohti ohikulkutietä. Kiihdytyskaista ei ole kovin pitkä, joten ruuhka-aikaan saa hyvissä ajoin alkaa tutkailemaan sopivaa väliä. Ohikulkutiellä meni maksimimittainen yhdistelmäperävaunu ja ajattelin hyvin ehtiväni eteen. Jo ollessani osittain ohikulkutien puolella lähti vasenta kaistaa yhdistelmää ohittanut liittymään samalle kaistalle selvästi minun liikkeeni jälkeen ja täysin yllättäen. Toivon ja uskon, että kuljettaja ei vain havainnut minua. Onnekseni sen verran oli kiihdytyskaistaa jäljellä, että koukkasin nopealla liikkeellä takaisin ja jättäydyin yhdistelmän ja idiootin väliin. Ehtisin pari ärräpäätä ääneen päästää niin eiköhän tämä sama sankari välittömästi taas vaihda vasemmalle kaistalle ja jatka ohittelua herättäen vielä enemmän ihmetystä. Oli kyllä riski käydä huonosti, jos ei vielä muutamia kymmeniä metrejä olisi ollut kiihdyskaistaa jäljellä. Pidän myös itseäni keskimääräistä parempana ja hyvin liikennettä havainnoivana kuskina. Tässä olisi sekuntin pidempi epäröinti tai huomioimattomuus johtanut kolariin kovissa vauhdeissa.

Tämä kyseinen tilanteesihan on aika klassinen ns. "vaaran paikka" motarilla (jos nyt ymmärsin kirjoituksesi tilanteen oikein), eteenkin ruuhka-aikoina. Rekka peittää näkyvyyden sekä kiihytyskaistalla ajavalta, että päätiellä ajavalta. Sullahan tuossa on kolmio koko ajan joten jos olisi kolissut olisit ollut syyllinen. Tiellä kaistaa vaihtanut kuljettaja olisi voinut olla tietysti solidaarisempi eikä vaihtaa kaistaa heti takaisin kiihdytyskaistan kohdalla, tai kuten sanoit ehkä kuljettaja ei havannoinut sinua kunnolla, em. yhdistelmäperävaunun takia.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Tämä kyseinen tilanteesihan on aika klassinen ns. "vaaran paikka" motarilla (jos nyt ymmärsin kirjoituksesi tilanteen oikein), eteenkin ruuhka-aikoina. Rekka peittää näkyvyyden sekä kiihytyskaistalla ajavalta, että päätiellä ajavalta. Sullahan tuossa on kolmio koko ajan joten jos olisi kolissut olisit ollut syyllinen. Tiellä kaistaa vaihtanut kuljettaja olisi voinut olla tietysti solidaarisempi eikä vaihtaa kaistaa heti takaisin kiihdytyskaistan kohdalla, tai kuten sanoit ehkä kuljettaja ei havannoinut sinua kunnolla, em. yhdistelmäperävaunun takia.

Ymmärsit kyllä pointtini sekavasta tekstistä. En saa siltikään itsestäni syyllistä, koska olin jo ryhmittymässä kaistalle ja vasemman puoleista kaistaa ajanut kuljettaja ei näyttänyt pienintäkään elettä kaistanvaihdosta. Täysin yllättäen ja vauhdilla vaihtoi kaistaa oikealle.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärsit kyllä pointtini sekavasta tekstistä. En saa siltikään itsestäni syyllistä, koska olin jo ryhmittymässä kaistalle ja vasemman puoleista kaistaa ajanut kuljettaja ei näyttänyt pienintäkään elettä kaistanvaihdosta. Täysin yllättäen ja vauhdilla vaihtoi kaistaa oikealle.
Jos sinä olet liittymässä kärkikolmion takaa pääväylälle, niin kyllä silloin kolistessa varsin suurella varmuudella olet syyllinen, vaikka samalle kaistalle vasemmalta tullut tekisi manööverinsä kuinka yllättäen ja vilkuttamatta. Toki, jos rekalla olisi dashcam, josta nähdään, että vasemmalta kaistaa vaihtanut tulee päin vilkuttamatta, niin ehkä asia saatettaisiin katsoa silloin lieventävänä asianhaarana.

Toinen juttu on sitten tilanteet, esim. kehätiellä, jossa menee kolme (tai useampi) kaistaa rinnakkain ja samalle (keski)kaistalle siirtyy auto sekä oikealta että vasemmalta, eikä kummallakaan siis ole kärkikolmiota. Muistaakseni asiaa tässäkin ketjussa joskus spekuloitiin ja lopputulema oli, että silloin vahingot ja riita menee usein puoliksi, eli molemmat hoitaa omat kulunsa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sullahan tuossa on kolmio koko ajan joten jos olisi kolissut olisit ollut syyllinen. Tiellä kaistaa vaihtanut kuljettaja olisi voinut olla tietysti solidaarisempi eikä vaihtaa kaistaa heti takaisin kiihdytyskaistan kohdalla, tai kuten sanoit ehkä kuljettaja ei havannoinut sinua kunnolla, em. yhdistelmäperävaunun takia.

En nyt sanoisi, että rampilta tulija olisi tässä välttämätättä syyllinen. Joka tapauksessa idioottimainen tai vähintänkin täysin ajattelematon teko vasenta kaistaa ajaneelta. Ei pitäisi ikinä vaihtaa takaisin oikealle juuri kiihdytyskaistan kohdalla, jos sieltä on joku aikeissa liittyä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En nyt sanoisi, että rampilta tulija olisi tässä välttämätättä syyllinen. Joka tapauksessa idioottimainen tai vähintänkin täysin ajattelematon teko vasenta kaistaa ajaneelta. Ei pitäisi ikinä vaihtaa takaisin oikealle juuri kiihdytyskaistan kohdalla, jos sieltä on joku aikeissa liittyä.
Idioottimainen teko ja moraalisesti syyllinen varmaankin tuo vasemmalta kaistalta yllättäen tuleva, mutta juridisesti todennäköisesti syyllinen olisi ollut moottoritielle liittyjä.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
En nyt sanoisi, että rampilta tulija olisi tässä välttämätättä syyllinen. Joka tapauksessa idioottimainen tai vähintänkin täysin ajattelematon teko vasenta kaistaa ajaneelta. Ei pitäisi ikinä vaihtaa takaisin oikealle juuri kiihdytyskaistan kohdalla, jos sieltä on joku aikeissa liittyä.

En jaksa millään uskoa kuljettajan huomanneen minua, sillä tuskin tarkoituksella haluaa autoaan rytätä ja noissa vauhdeissa henkilövahingotkin todennäköisiä. Ilman reagointiani osuma olisi ollut väistämätön. Eiköhän ammattilaiskuskikin takana olisi tukenut kertomustani. Onkohan vastaavasta tilanteesta mitään ennakkotapauksia?

Norjassa kuulemma ramppien kohtaa ei saa vaihtaa kaistaa vasemmalta oikealle vastaavien tilanteiden ehkäisemiseksi. Ehkä olisi Suomessakin syytä.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Niin moni ihminen nimittäin ajaa pitkät jatkuvasti päällä vaikka vastaan tulisi autoja tai heistä mentäisiin ohi, eli siinä heidän edessää on auto, että kyseessä ei enää ole mikään ihan marginaali juttu. Onko täällä kuskeja, jotka tätä harrastavat ja koetko tekeväsi asiassa millään tavalla väärin? Tai mikä on ihen yleisesti porukan mielipide tästä asiasta?

Oma näkemykseni on, että vaihdetaan pitkät pois, kun vastaan tulee ajoneuvoja. Samoin, jos minua ohitetaan, vaihdan pitkät pois suunnilleen, kun ohittava auto on rinnallani.
Ajelen työmatkani samaa tietä kuin sinä (Häme-Vantaa-Häme) ja välillä huomaa, ettei jengi vaihda pitkiä pois, kun vastaan tulee autoja. Välillä sokaisee kyllä ihan kunnolla.
Kolmostiellä näkee myös muita upeita suorituksia. Ajelen itse vakkarilla (kesällä 128-130 km/h, talvella 108-110 km/h) enkä hirveämmin nopeuteeni muutoksia tee, jos nopeus suhteessa muuhun liikenteeseen on sopiva.
Mutta asiaan. Toisille tuntuu olevan liikaa, jos heitä ohitetaan. Kaasu pohjaan, ettei vain pääse ohitse. Ei siinä mitään, jatkan vakkarilla ja vaihdan takaisin oikealle kaistalle nopeutta tiputtamatta enkä väkisin yritä ohitse.
Toki nämä nopeuden pumppaajat lienevät myös niitä, jotka touhuavat ratissa kaikkea muuta paitsi keskittyvät siihen ajamiseen.
Tästä tulikin mieleeni. Ajelin kotiin päin Linnatuulen suoralla sen 110 km/h ja ohitin letkan hitaammin ajavia. Turengin liittymän kohdalla on ikuisuuksia kestänyt tietyömaa, jossa rajoitus tippuu 100 -> 80 -> 60. Nämä samat sankarit, jotka aiemmin ohitin pienellä ylinopeudella, ajelevat edelleen siinä kuudenkympin alueella sitä satasta. Ilmeisesti tietyömaat eivät motarilla ole syy hidastaa nopeutta vaan koko ajan voi ajella samaa vauhtia.
Itse näen asian täysin toisin. Ajan pientä ylinopeutta moottoritiellä ja tiputan työmaiden kohdalla rajoitusten mukaiseen vauhtiin. Selittelen mieluummin sille Hämeen ainoalle liikkeellä olevalle poliisille miksi nopeuteni on satasen alueella 110 kuin kuudenkympin alueella 95.
Ja toiset ovat näitä nimimerkki 444 mainitsemat, joille edessä oleva hitaammin ohittava on pahinta, mitä elämässä voi tapahtua.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Bruno itsellä aika vastaavat nopeudet motarilla ajaessa ja olen täysin samaa ihmetellyt jo vuosia kuinka löytyy näitä kuskeja, jotka rullaavat sitä samaa nopeutta oli tietyörajoituksia tai ei. Oma lompakko ei kestä ajella 100kmh nopeutta 50kmh-rajoituksella olevalla tietyöalueella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sanoisin että motarilla vastaantulijan valoista murhetta kantavat ovat vähentyneet viime vuosina merkittävästi. Itse en siis ole motarilla vaihtanut lyhyille vastaantulijoiden takia kahteenkymmeneen vuoteen (pl jos olen vasemmalla kaistalla ja/tai sisäkurvissa, ja ehkä motareissakin on vähän eroa kuinka kapea ja esteetön on keskisaareke, havaintoni koskee ykköstietä), mutta ei nykyään enää juuri kukaan vilkuttele. Alkuun vilkutteli satunnaisesti henkilöautotkin, sittemmin enää rekat ja enää eivät nekään. Valoautomatiikkaa minulla ei ole, mutta varmaan nekin ovat yleisesti asiaan vaikuttaneet ja vieneet ihmisten keskittymisen vastaantulijoiden valojen kyttäämisestä johonkin (toivottavasti) oleellisempaan.

Pieni varaus tietysti sille että mun valot on nykyään oikein suunnattu, höhöö.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Bruno itsellä aika vastaavat nopeudet motarilla ajaessa ja olen täysin samaa ihmetellyt jo vuosia kuinka löytyy näitä kuskeja, jotka rullaavat sitä samaa nopeutta oli tietyörajoituksia tai ei. Oma lompakko ei kestä ajella 100kmh nopeutta 50kmh-rajoituksella olevalla tietyöalueella.
Mulla about samat nopeudet myös. Olen myös huomannut sellaisen ilmiön, että jotkut ohittavat hitaammin, kuin ajaessaan oikealla kaistalla "normaalia ajoa". Eli siis oikealla kaistalla vedetään vaikka 130 km/h ja ajan itse perässä. Sitten siirrytään peräkkäin vasemmalle kaistalle ohittamaan rekkajonoa niin edellä ajavan vauhti tippuu 110 - 120 km/h välille. Kun rekat on ohitettu, niin vauhti nousee taas sinne 130 km/h. Ei nyt varsinainen ärsytyksen aihe, mutta ihmetyttää.

Ajan Lahdenväylää Helsingin ja Lahden väliä.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla about samat nopeudet myös. Olen myös huomannut sellaisen ilmiön, että jotkut ohittavat hitaammin, kuin ajaessaan oikealla kaistalla "normaalia ajoa". Eli siis oikealla kaistalla vedetään vaikka 130 km/h ja ajan itse perässä. Sitten siirrytään peräkkäin vasemmalle kaistalle ohittamaan rekkajonoa niin edellä ajavan vauhti tippuu 110 - 120 km/h välille. Kun rekat on ohitettu, niin vauhti nousee taas sinne 130 km/h. Ei nyt varsinainen ärsytyksen aihe, mutta ihmetyttää.
Saman olen huomannut ja epäilisin tässä olevan kyseessä "ohituskaistasyndrooma", eli rekkaa ohittaessa tie tuntuu kapealta, mitä se toki siinä hetkellisesti onkin, kun toinen kaista on tukossa, jolloin kuski vaistomaisesti vähän höllää vauhtia, kun jänskättää. Toinen hieman verrattavissa oleva ilmiö motarilla on, että henkilö ajaa oikealla kaistalla esim. tasaista 115km/h vauhtia siihen asti, että rinnalle ilmestyy ohittaja ja nostavatkin sitten vauhdin 125km/h tasoon. Omien havaintojen perusteella tähän syyllistyvät erityisen usein a) naiset ja b) vanhat mieskuskit ja olen yhdistänyt asian siihen, että he eivät joko osaa tai halua käyttää vakionopeudensäädintä ja sitten, kun joku heitä ohittaa, niin havahtuvat tilanteeseen, että "oho, kai mun pitää ajaa kovempaa nyt, kun toi mua ohittaa". Toki jotkut varmaan tekevät tuota nopeuden nostamista ihan kiusallaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mulla about samat nopeudet myös. Olen myös huomannut sellaisen ilmiön, että jotkut ohittavat hitaammin, kuin ajaessaan oikealla kaistalla "normaalia ajoa". Eli siis oikealla kaistalla vedetään vaikka 130 km/h ja ajan itse perässä. Sitten siirrytään peräkkäin vasemmalle kaistalle ohittamaan rekkajonoa niin edellä ajavan vauhti tippuu 110 - 120 km/h välille. Kun rekat on ohitettu, niin vauhti nousee taas sinne 130 km/h. Ei nyt varsinainen ärsytyksen aihe, mutta ihmetyttää.

Ajan Lahdenväylää Helsingin ja Lahden väliä.

Nostan kättä pystyyn tuon tieosuuden osalta juurikin rekkojen ohittamisessa. Tosin niin, että en suostu ohittamaan raskasta yhdistelmäajoneuvoa yhtä aikaa edelläohittavan kanssa. Säätelen siksi nopeutta niin, että jos siinä edessä tapahtuu yllättävää, saan oman autoni pysähtymään enkä päädy samaan säkkiin.

Voi olla liioittelua, mutta näin tulen toimimaan jatkossakin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mulla about samat nopeudet myös. Olen myös huomannut sellaisen ilmiön, että jotkut ohittavat hitaammin, kuin ajaessaan oikealla kaistalla "normaalia ajoa". Eli siis oikealla kaistalla vedetään vaikka 130 km/h ja ajan itse perässä. Sitten siirrytään peräkkäin vasemmalle kaistalle ohittamaan rekkajonoa niin edellä ajavan vauhti tippuu 110 - 120 km/h välille. Kun rekat on ohitettu, niin vauhti nousee taas sinne 130 km/h. Ei nyt varsinainen ärsytyksen aihe, mutta ihmetyttää.

Ajan Lahdenväylää Helsingin ja Lahden väliä.
Tämän olen huomannut minäkin. Tarjoan yhdeksi selitykseksi vakionopeudensäädintä, joka väännetään turvallisesti sinne korkeintaan 120 km/h tai talvirajoituksen korville, usein alemmaksikin, jos rekat ovat kyseessä. Ettei vain ajeta ylinopeutta. Ja sehän on ainakin minun mielestäni ihan typerää.

Ohituksen kuuluukin olla nopea, ei siihen ohituskaistalle ole tarkoitus jäädä asumaan. Ja kyllä niistä rekoista ohi pääsee, jos pysyvät omalla kaistallaan, kuten olettaa sopii. Ei siellä puikoissa kovin huonoja kuskeja ole, kun ajavat ammatikseen. Ohittaessa voi joutua ajamaan ylinopeutta, mutta jos sitä ajaa, se on todella lyhyt aika, muutamia sekunteja. Ja on aika paska tuuri, jos silloin tutkaan osuu. Koskaan en ole ohittaessa sakkoja saanut, vaikka nopeus olisi mennytkin yli.

Eli jos ohitatte, niin ohittakaa sitten ripeästi, kiitos. Se on oikeastaan ohittamisen tarkoitus.
 
K

Kiekkokatsoja

Aika reipasta vauhtia osa ajelee, vaikka keli on muuttunut liukkaammaksi. Turhan nopeaa menoa, monessa ajoneuvojen kokoluokassa. Tienpinta jäätynee vielä lisää, ja lumikin pöllyää paikoin ikävästi. Katsellaan huomenna tiedotteita, että minkäverran tulee osumaa.
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä tuohon rekkojen ohittamiseen motarilla tulee, niin itse ainakaan en mielelläni jää roikkumaan siihen omaa ajokkiani kymmeniä kertoja suuremman kulkuneuvon rinnalle, vaan suosin ripeää ohitusta. Nyt vielä kun talvikelit kolkuttelevat, niin turvallisin paikka motarilla ei ole rekan rinnalla. Toisia ohitustilanteet ihan puhtaasti jännittävät, ymmärrän tämän hyvin, mutta riskit mielestäni kasvavat sitä myötä, mitä pidempään se ohitus kestää. Itsekin ammatikseni ajavana (taksi) on monenlaista nähty. Viimeksi viime viikolla meinasi tulla iso yhdistelmä Hyvinkään kohdalla VT3 kylkeen oikealta kaistalta, kun kuski ilmeisesti tsekkasi uutistarjontaa ajon yhteydessä. Ripeästi ohi ja turvallisesti perille.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mitä tuohon rekkojen ohittamiseen motarilla tulee, niin itse ainakaan en mielelläni jää roikkumaan siihen omaa ajokkiani kymmeniä kertoja suuremman kulkuneuvon rinnalle, vaan suosin ripeää ohitusta. Nyt vielä kun talvikelit kolkuttelevat, niin turvallisin paikka motarilla ei ole rekan rinnalla. Toisia ohitustilanteet ihan puhtaasti jännittävät, ymmärrän tämän hyvin, mutta riskit mielestäni kasvavat sitä myötä, mitä pidempään se ohitus kestää. Itsekin ammatikseni ajavana (taksi) on monenlaista nähty. Viimeksi viime viikolla meinasi tulla iso yhdistelmä Hyvinkään kohdalla VT3 kylkeen oikealta kaistalta, kun kuski ilmeisesti tsekkasi uutistarjontaa ajon yhteydessä. Ripeästi ohi ja turvallisesti perille.
Siihen ei tosiaan kannata luottaa, että rekan ratissa on rautainen ammattilainen. Itselläni pari tuttavaa ajelee yhdistelmää ja heidän juttujaan kuunnellessa siellä rekan ratissa tehdään kaikkea muuta paitsi keskitytään ajamiseen. Katsellaan netflixiä jne.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo

Kymmenkunta vuotta sitten näennäisen rauhallisesti käyttäytynyt naisautoilija tärskäytti perääni, kun pysähdyin STOP-merkin kohdalla. Jupisi kylläkin, että "ei tässä kyllä yleensä kukaan pysähdy".
No, vakuutusyhtiönsä maksoi korjauksesta hiukan alle kaksi tonnia.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko

Kymmenkunta vuotta sitten näennäisen rauhallisesti käyttäytynyt naisautoilija tärskäytti perääni, kun pysähdyin STOP-merkin kohdalla. Jupisi kylläkin, että "ei tässä kyllä yleensä kukaan pysähdy".
No, vakuutusyhtiönsä maksoi korjauksesta hiukan alle kaksi tonnia.

Se voi olla vaikeeta ymmärtää mitä siiinä merkissä lukee. Sen voi helposti ymmärtää, et Slow Down. Jotkut sit taas tietää, et STOP tarkoittaa Pysähdy.
Ei kai niitä merkkejä tonne tien varsille koristeeksi laiteta?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Mikä siinä on kun ohituskaistalla tai motarilla eivät ohittavat ajoneuvon kuljettajat osaa vetää riittävästi rakoa ennen palaamista oikealle kaistalle? Jatkuvasti tulee siirtymisiä todella pienellä välillä ja sitten satunnaisesti liian pienellä välillä, vaikka tietä ja tilaa olisi edessä vetää vaikka 50 m eroa. Tänään kasitien ohituskaistalla olisi tullut henkilöauton peräkärry kuskin ovesta sisään, jos en olisi ollut nopea reagoimaan jarrun kanssa. Reagoin kyllä myös nopeasti töötinkin kanssa antaen äänekkään, joskaan ei valitettavasti haisevan, vastalauseen kyseisen urpon törttöilylle. Ehkäpä huomaa seuraavalla kerralla jättää riittävän välin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös