Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 559
  • 13 193

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä se varmasti on jos noin kävisi (toivottavasti ei koskaan käy) laki kun velvoittaa pyöräilijää käyttämään ajovaloja pimeällä.
Tähän liittyen ottaa kyllä suunnattomasti päähän, kun jostain syystä Suomessa ei tunnuta myyvän lapsille ja nuorille napadynamollisia pyöriä. Nyt pitäisi päivittää 24 tuumainen 26 tuumaiseen ja taitaa mennä taas tilaushommiksi. Lapsilla kun on patteri- tai akkukäyttöisiä, niin ne on hukassa tai patterit tyhjänä, kun on unohtunut valot päälle ja sitten tullaan pimeällä pyörällä marraskuussa illalla kaverilta kotiin. Turvallista oli taas. Kuitenkin tähän ongelmaan on olemassa se helppo, halvahko ja oikea vastaus. Kuvittelisi tässä maassa, kun ihan alakouluunkin joutuu ajelemaan moni lumettomaan aikaan pimeässä, että olisi likimain pomminvarma ratkaisu levinnyt. Mutta kerrotaan nyt sitten ainakin täällä. Kun hommaat pyörän, jolla lapsi (tai aikuinenkin, mutta erityisesti lapsi) polkee yksin, niin hommaa siihen napadynamo. Pysyy etu- ja takavalot päällä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paitsi jos sen dynamon kääntää pois renkaalta.

Paitsi että napadynamo on nimensä mukaan fillarin etunavassa nyt ei puhuta niistä vanhoista dynamoista jotka ottivat voimansa renkaasta. Saahan tuonkin kytkimestä pois päältä halutessaan, mun tyttären pyörässä on napadynamossa kätevä hämäräkytkintoiminto, eli valot on päällä vain pimeällä.

Tuollaisen old school dynamon takia oon muuten vetänyt muksuna karmeat pannut kun dynamon kiinnitys petti ja koko roska meni pinnojen väliin -> OTB:t jostain reilun kahdenkympin vauhdista soratielle, kädet ja jalat auki + hiekkaa mukavasti ihon alla, onneksi en lyönyt päätäni, silloin kasarin puolivälissä kun ei kypäriä vielä käyttänyt kukaan.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän liittyen ottaa kyllä suunnattomasti päähän, kun jostain syystä Suomessa ei tunnuta myyvän lapsille ja nuorille napadynamollisia pyöriä.

Tais olla ihan muutama päivä sitten kun mun instafeediin tuli mainos sellaisesta systeemistä jossa valaisin kiinnitetään etuhaarukkaan, kiekkoon laitetaan joku magneettihässäkkä joka liikkuessaan toimii dynamon tapaan. Toi vois olla hyvä vaihtoehto jos ja kun ei napadynamoa ole.

Tällainen.

 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sähköavusteisessa fillarissani valot eteen ja taakse syttyvät onneksi hämäräkytkimellä. On siinä jarruvalokin. Ja renkaissa todella voimakas heijastinraita.
 
Aiheeseen liittyen tällä viikolla tuli hernerokkasumussa vastaan autoja jossa oli pelkät päivävalot päällä ja perä pimeänä, sekä joitain joissa ei ollut valoja ollenkaan, tai vain parkkivalot. Oottakaapa vaan että kun tulee pakkaset ja alkaa lunta satamaan niin liikenteessä on autoja jossa on lamput ja ikkunat jäässä tai paksun lumipeitteen alla. Mutta joo, ne on aina ne pyöräilijät jotka ovat vaaraksi liikenteelle.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Aiheeseen liittyen tällä viikolla tuli hernerokkasumussa vastaan autoja jossa oli pelkät päivävalot päällä ja perä pimeänä, sekä joitain joissa ei ollut valoja ollenkaan, tai vain parkkivalot. Oottakaapa vaan että kun tulee pakkaset ja alkaa lunta satamaan niin liikenteessä on autoja jossa on lamput ja ikkunat jäässä tai paksun lumipeitteen alla. Mutta joo, ne on aina ne pyöräilijät jotka ovat vaaraksi liikenteelle.
Toisessa vika on täysin pyöräilijän itsensä, joka ei ole viitsinyt laittaa valoja pyörään.
Ihan helvetin hölmöä, itse toki näkee mutta itse ei näy.
Vaikka se valo on niin heijastinliivi parantaa merkittävästi todennäköisyyttä selvitä hengissä.
Toisilla on ilmeisesti suurempi halu päästä hengestään.

Toinen on taas EU-komission suuri energian säästö sumutus. Kyllähän tuolla etelä-euroopassa ne päiväajovalot riittävät suurelta osin. Pelkästään niiden käyttö ei vaan varoita valitettavasti mistään.
Tosin jokaista pelkästään noita automaattisia päiväajovaloja käyttävää, pitäisi sakottaa vähintään 10 päiväsakolla huomattavasti vaarallisempaa kuin 10 km/h ylinopeus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

ace

Jäsen
Tosin jokaista pelkästään noita automaattisia päiväajovaloja käyttävää, pitäisi sakottaa vähintään 10 päiväsakolla huomattavasti vaarallisempaa kuin 10 km/h ylinopeus.

Tälle peukku, vaikka itse ihmettelen enemmän lainsäädäntöä. Takavuosina lisävarruvalo, nykyään vakiovaruste ja yksi eniten turvallisuutta lisäävä tekijä ainakin ruuhka ajossa, oli kielletty kun joku jäärä oli liian korkeassa asemassa ja piti sitä turhana.

Nyt saa ajaa autoa kokonaan ilman takavaloja säästä riippumatta.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tälle peukku, vaikka itse ihmettelen enemmän lainsäädäntöä. Takavuosina lisävarruvalo, nykyään vakiovaruste ja yksi eniten turvallisuutta lisäävä tekijä ainakin ruuhka ajossa, oli kielletty kun joku jäärä oli liian korkeassa asemassa ja piti sitä turhana.

Nyt saa ajaa autoa kokonaan ilman takavaloja säästä riippumatta.

Joo näitä on näkynyt niin saatanasti tässä viime kuukausina. Ajelen reilut 1500 km viikossa ja näitä perävalottomia näkyy joka päivä se reilu kymmenen. Muuten nyt ei mua haittaa, mutta viime aikojen sumuissa on kyllä tullut välillä vähän yllärinä auto perä edellä vastaan - aika usein ovat meinaan nämä perävalottomat myös niitä jotka ajavat alle nopeusrajoitusten kun pelottaa niin perkeleesti.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ajavat alle nopeusrajoitusten kun pelottaa niin perkeleesti.

Kai sitä jokainen tienkäyttäjä saa sovittaa nopeutensa sumun keskellä sellaiseksi että se tuntuu turvalliselta, usein se vauhti on jotain muuta kuin suurin sallittu? Toki iso lampaanperse sille jos ei osaa/ tajua käyttää ajoneuvonsa valolaitteita.

Onneksi aika iso osa Eurooppalaisista autonvalmistajista tekee automatiikan nykyään niin että takavalot palaa aina...näin ainakin Citroenissa, esim. Korealaisissa on tuo typeryys ettei takavalot pala jos edessä on pelkät päiväajovalot.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kai sitä jokainen tienkäyttäjä saa sovittaa nopeutensa sumun keskellä sellaiseksi että se tuntuu turvalliselta, usein se vauhti on jotain muuta kuin suurin sallittu? Toki iso lampaanperse sille jos ei osaa/ tajua käyttää ajoneuvonsa valolaitteita.

Onneksi aika iso osa Eurooppalaisista autonvalmistajista tekee automatiikan nykyään niin että takavalot palaa aina...näin ainakin Citroenissa, esim. Korealaisissa on tuo typeryys ettei takavalot pala jos edessä on pelkät päiväajovalot.

Joo ei tuossa mitään jos on sumua niin ettei eteensä näe. Tämä alinopeutta ajaminen vaan tuntuu olevan kovin yleistä ihan hyvälläkin kelillä. Sitten kun yhdistää tämän alinopeuden, valottomuuden ja sumun, onkin aika jänniä tilanteita välillä edessä.

Noita päiväajovaloja käyttäviä myös tulee vastaan todella paljon, ja useasti jopa pimeällä. Oon kyllä muutaman kerran väläytellyt pitkiä kun nuo päiväajovalotkin ovat joillain niin heikkoja että ei meinaa huomata autoa ollenkaan. En nyt muista miten laki valojen kohdalla menee, mutta eikö nyt kunnon ajovalot pitäisi olla edessä päällä jos sallittu nopeus on yli 80 km/h?
 

Glove

Jäsen
Joo ei tuossa mitään jos on sumua niin ettei eteensä näe. Tämä alinopeutta ajaminen vaan tuntuu olevan kovin yleistä ihan hyvälläkin kelillä. Sitten kun yhdistää tämän alinopeuden, valottomuuden ja sumun, onkin aika jänniä tilanteita välillä edessä.

Noita päiväajovaloja käyttäviä myös tulee vastaan todella paljon, ja useasti jopa pimeällä. Oon kyllä muutaman kerran väläytellyt pitkiä kun nuo päiväajovalotkin ovat joillain niin heikkoja että ei meinaa huomata autoa ollenkaan. En nyt muista miten laki valojen kohdalla menee, mutta eikö nyt kunnon ajovalot pitäisi olla edessä päällä jos sallittu nopeus on yli 80 km/h?
Kysymykseesi vastaus on, että ei laki sano mitään tuosta tilanteesta. Pimeän ja hämärän aikaan, sekä näkyvyyden ollessa huono sään vuoksi, on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja.

Tieliikennenlaki 49 §
Valojen käyttö ajettaessa
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.


Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Hinattavassa ajoneuvossa ei kuitenkaan tarvitse käyttää etuvalaisimia, jos niitä ei ole edellytetty ajoneuvon liikenteeseen hyväksymisen yhteydessä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Joo näitä on näkynyt niin saatanasti tässä viime kuukausina. Ajelen reilut 1500 km viikossa ja näitä perävalottomia näkyy joka päivä se reilu kymmenen. Muuten nyt ei mua haittaa, mutta viime aikojen sumuissa on kyllä tullut välillä vähän yllärinä auto perä edellä vastaan - aika usein ovat meinaan nämä perävalottomat myös niitä jotka ajavat alle nopeusrajoitusten kun pelottaa niin perkeleesti.

Suomen olosuhteissa pitäisi kieltää harmaiden ja valkoisten autojen myyminen (uutena). Sumussa tai lumipyryssä on monta kertaa tullut huomattua, että niiden perien havaitseminen tapahtuu merkittävästi myöhemmin kuin monien värikkäämpien.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Suomen olosuhteissa pitäisi kieltää harmaiden ja valkoisten autojen myyminen (uutena). Sumussa tai lumipyryssä on monta kertaa tullut huomattua, että niiden perien havaitseminen tapahtuu merkittävästi myöhemmin kuin monien värikkäämpien.
Autojen värin vaikutusta liikenneonnettomuuksiin on tutkittu paljon. Turvallisimmiksi väreiksi ovat yleensä osoittautuneet valkoinen ja keltainen. Turvattomimpia värejä ovat musta ja kaikki tummat värit, niin harmaat, vihreät, ruskeat kuin siniset.
Punainen värikään ei ole menestynyt näissä tutkimuksissa erityisen hyvin; aiheuttaa mahdollisesti tiedostamatonta aggressiota.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Autojen värin vaikutusta liikenneonnettomuuksiin on tutkittu paljon. Turvallisimmiksi väreiksi ovat yleensä osoittautuneet valkoinen ja keltainen. Turvattomimpia värejä ovat musta ja kaikki tummat värit, niin harmaat, vihreät, ruskeat kuin siniset.
Punainen värikään ei ole menestynyt näissä tutkimuksissa erityisen hyvin; aiheuttaa mahdollisesti tiedostamatonta aggressiota.

Valkoinen lienee oikein hyvä väri suurimmassa osassa maailmaa. Ja täälläkin tuota suomalaisten autonostajien ikisuosikkia, hopeanharmaata, parempi.

Itsellänikin on muuten kaksi hopeanuolta. Uutena en ikinä ostaisi niin huonon väristä autoa. Mutta en kyllä äänestäisi demareitakaan.
 
Autojen värin vaikutusta liikenneonnettomuuksiin on tutkittu paljon. Turvallisimmiksi väreiksi ovat yleensä osoittautuneet valkoinen ja keltainen. Turvattomimpia värejä ovat musta ja kaikki tummat värit, niin harmaat, vihreät, ruskeat kuin siniset.
Punainen värikään ei ole menestynyt näissä tutkimuksissa erityisen hyvin; aiheuttaa mahdollisesti tiedostamatonta aggressiota.
Mielenkiintoista. Ei taida laki kieltää maalaamasta autoa ambulanssin tai poliisiauton väriseksi? Ainakin noita sinnepäin kyttäauton näköisiä maalauksia joskus näkyy liikenteessä. Laitatko linkin tutkimukseen? Kiinnostaisi lukea miten neonväriset autot ovat pärjänneet.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tässä tärkeä artikkeli alkaneisiin pimeisiin vuodenaikoihin.

Omassa kipossa tuntuu automatiikka toimivan kuten itse toimisin. Pitää kuitenkin olla tarkkana. Harmittaa, kun VW sanoo, että koodaamalla takavaloja ei saa palamaan aina kun huomiovalotkin palavat.

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä tärkeä artikkeli alkaneisiin pimeisiin vuodenaikoihin.

Omassa kipossa tuntuu automatiikka toimivan kuten itse toimisin. Pitää kuitenkin olla tarkkana. Harmittaa, kun VW sanoo, että koodaamalla takavaloja ei saa palamaan aina kun huomiovalotkin palavat.

Tuosta jutusta: "C-asennossa palavat pelkät etuvalot eli niin sanotut parkit."

Siis silloin palavat parkkivalot, ei mitkään "pelkät etuvalot". Ihmeellisesti muotoiltu.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tuosta jutusta: "C-asennossa palavat pelkät etuvalot eli niin sanotut parkit."

Siis silloin palavat parkkivalot, ei mitkään "pelkät etuvalot". Ihmeellisesti muotoiltu.

Etuvalot = parkkivalot (kansankieltä). Ihan oikein on.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
En ole ikinä tällaista kuullut. Mutta olet varmaan oikeassa.

Hieman sekavaahan tuo lainsäätäjänkin toimesta on kun tieliikennelaista löytyy liuta näitä eri termejä sen enempää niitä selittämättä, kaipa niille jostain virnomaiselta ihan viralliset määritelmätkin löytyisi. Sieltä ne joka tapauksessa tulevat. Pienellä salappoliisityöllä löytyy: etuvalo, takavalo, ajovalo, lähivalo, kaukovalo, huomiovalo (kaiketi ns. päiväajovalo?), etusumuvalo, takasumuvalo, pysäköintivalo, suuntavalo.

Mutta siis ko. laista löytyy esim. seuraavanlainen kohta

Valojen käyttö pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa

Tielle pysäytetyssä tai pysäköidyssä moottorikäyttöisessä ajoneuvossa ja sen perävaunussa on pimeän tai hämärän aikana tai näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut käytettävä etu- tai lähivaloja sekä takavaloja tai, jos niitä ei ole, muita säännösten ja määräysten mukaisia valoja, jollei tie ole niin hyvin valaistu tai näkyvyys muutoin sellainen, että ajoneuvon voi muutoinkin selvästi havaita riittävän etäältä.


Jos 1 momentissa tarkoitettu ajoneuvo on pysäköity ajoradan suuntaisesti, eikä siihen ole kytketty muuta ajoneuvoa, voidaan taajamassa 1 momentissa mainittujen valojen sijasta käyttää pysäköintivaloa. Tosin nykyäänhän saa perkkeeratakin keula kumpaan suuntaan tahansa...


Mitä 1 momentissa säädetään, ei sovelleta ajoneuvoon, joka on pysäytetty tai pysäköity ajoradan ulkopuolella olevalle pysäköintipaikalle, eikä mopoon, joka pysäytetään tai pysäköidään ajoradan ulkopuolelle.

Tässä yhteydessä tulkitsen ainakin itse että etuvalo = kansankielellä auton (etu)parkkivalot, tuosta pysäköintivalosta ei tietoa mitä tarkoittaa, kenties joissain autoissa on perässä jokin erillinen "pysäköintivalo"?

Palaahan C-asennossa ne takaparkitkin, eli ihan päin persettä kirjoitettu.

Juttu on päin persettä kirjoitettu, mutta ei tuossa kuvassa selityksineen ole mitään vikaa. Uutinen tehty takavalot edellä (sic!), mutta siinä on käytetty kuvaajaa joka kertoo edessä olevien valojen toiminnasta, kertoo siis milloin on päällä huomiovalot, milloin etuvalot ja milloin ajovalot. Traficomin tiedote on kirjoitettu vain muodossa Tiedätkö miten autosi valot toimivat? ja nimenomaan kehotetaan tutustumaan omaan autoon ja missä asennoissa ajo- ja takavalot palavat ja miten mahdollinen automatiikka toimii.

En tiedä millainen auto sinulla on, mutta omassani ei ole erikseen mitään takaparkkivaloja. Onneksi kuitenkin kytkennät on tehty järkevästi ja takavalot palavat myös "parkki" asennossa. Auto on mk4 Golf ja siinä valot ovat (ylhäältä alas) jarruvalo, suuntavalo, takavalo, peruutusvalo. Lisäksi toisella puollella on peruutusvalon kanssa samalla tasolla sumuvalo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös