Paitsi jos sen dynamon kääntää pois renkaalta.Pysyy etu- ja takavalot päällä.
Paitsi jos sen dynamon kääntää pois renkaalta.Pysyy etu- ja takavalot päällä.
Paitsi jos sen dynamon kääntää pois renkaalta.
Aevan. Kiitos korjauksesta!Paitsi että napadynamo on nimensä mukaan fillarin etunavassa nyt ei puhuta niistä vanhoista dynamoista jotka ottivat voimansa renkaasta.
Tähän liittyen ottaa kyllä suunnattomasti päähän, kun jostain syystä Suomessa ei tunnuta myyvän lapsille ja nuorille napadynamollisia pyöriä.
Toisessa vika on täysin pyöräilijän itsensä, joka ei ole viitsinyt laittaa valoja pyörään.Aiheeseen liittyen tällä viikolla tuli hernerokkasumussa vastaan autoja jossa oli pelkät päivävalot päällä ja perä pimeänä, sekä joitain joissa ei ollut valoja ollenkaan, tai vain parkkivalot. Oottakaapa vaan että kun tulee pakkaset ja alkaa lunta satamaan niin liikenteessä on autoja jossa on lamput ja ikkunat jäässä tai paksun lumipeitteen alla. Mutta joo, ne on aina ne pyöräilijät jotka ovat vaaraksi liikenteelle.
Tosin jokaista pelkästään noita automaattisia päiväajovaloja käyttävää, pitäisi sakottaa vähintään 10 päiväsakolla huomattavasti vaarallisempaa kuin 10 km/h ylinopeus.
Tälle peukku, vaikka itse ihmettelen enemmän lainsäädäntöä. Takavuosina lisävarruvalo, nykyään vakiovaruste ja yksi eniten turvallisuutta lisäävä tekijä ainakin ruuhka ajossa, oli kielletty kun joku jäärä oli liian korkeassa asemassa ja piti sitä turhana.
Nyt saa ajaa autoa kokonaan ilman takavaloja säästä riippumatta.
ajavat alle nopeusrajoitusten kun pelottaa niin perkeleesti.
Kai sitä jokainen tienkäyttäjä saa sovittaa nopeutensa sumun keskellä sellaiseksi että se tuntuu turvalliselta, usein se vauhti on jotain muuta kuin suurin sallittu? Toki iso lampaanperse sille jos ei osaa/ tajua käyttää ajoneuvonsa valolaitteita.
Onneksi aika iso osa Eurooppalaisista autonvalmistajista tekee automatiikan nykyään niin että takavalot palaa aina...näin ainakin Citroenissa, esim. Korealaisissa on tuo typeryys ettei takavalot pala jos edessä on pelkät päiväajovalot.
Kysymykseesi vastaus on, että ei laki sano mitään tuosta tilanteesta. Pimeän ja hämärän aikaan, sekä näkyvyyden ollessa huono sään vuoksi, on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja.Joo ei tuossa mitään jos on sumua niin ettei eteensä näe. Tämä alinopeutta ajaminen vaan tuntuu olevan kovin yleistä ihan hyvälläkin kelillä. Sitten kun yhdistää tämän alinopeuden, valottomuuden ja sumun, onkin aika jänniä tilanteita välillä edessä.
Noita päiväajovaloja käyttäviä myös tulee vastaan todella paljon, ja useasti jopa pimeällä. Oon kyllä muutaman kerran väläytellyt pitkiä kun nuo päiväajovalotkin ovat joillain niin heikkoja että ei meinaa huomata autoa ollenkaan. En nyt muista miten laki valojen kohdalla menee, mutta eikö nyt kunnon ajovalot pitäisi olla edessä päällä jos sallittu nopeus on yli 80 km/h?
Tieliikennenlaki 49 §
Valojen käyttö ajettaessa
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.
Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Hinattavassa ajoneuvossa ei kuitenkaan tarvitse käyttää etuvalaisimia, jos niitä ei ole edellytetty ajoneuvon liikenteeseen hyväksymisen yhteydessä.
Joo näitä on näkynyt niin saatanasti tässä viime kuukausina. Ajelen reilut 1500 km viikossa ja näitä perävalottomia näkyy joka päivä se reilu kymmenen. Muuten nyt ei mua haittaa, mutta viime aikojen sumuissa on kyllä tullut välillä vähän yllärinä auto perä edellä vastaan - aika usein ovat meinaan nämä perävalottomat myös niitä jotka ajavat alle nopeusrajoitusten kun pelottaa niin perkeleesti.
Autojen värin vaikutusta liikenneonnettomuuksiin on tutkittu paljon. Turvallisimmiksi väreiksi ovat yleensä osoittautuneet valkoinen ja keltainen. Turvattomimpia värejä ovat musta ja kaikki tummat värit, niin harmaat, vihreät, ruskeat kuin siniset.Suomen olosuhteissa pitäisi kieltää harmaiden ja valkoisten autojen myyminen (uutena). Sumussa tai lumipyryssä on monta kertaa tullut huomattua, että niiden perien havaitseminen tapahtuu merkittävästi myöhemmin kuin monien värikkäämpien.
Autojen värin vaikutusta liikenneonnettomuuksiin on tutkittu paljon. Turvallisimmiksi väreiksi ovat yleensä osoittautuneet valkoinen ja keltainen. Turvattomimpia värejä ovat musta ja kaikki tummat värit, niin harmaat, vihreät, ruskeat kuin siniset.
Punainen värikään ei ole menestynyt näissä tutkimuksissa erityisen hyvin; aiheuttaa mahdollisesti tiedostamatonta aggressiota.
Mielenkiintoista. Ei taida laki kieltää maalaamasta autoa ambulanssin tai poliisiauton väriseksi? Ainakin noita sinnepäin kyttäauton näköisiä maalauksia joskus näkyy liikenteessä. Laitatko linkin tutkimukseen? Kiinnostaisi lukea miten neonväriset autot ovat pärjänneet.Autojen värin vaikutusta liikenneonnettomuuksiin on tutkittu paljon. Turvallisimmiksi väreiksi ovat yleensä osoittautuneet valkoinen ja keltainen. Turvattomimpia värejä ovat musta ja kaikki tummat värit, niin harmaat, vihreät, ruskeat kuin siniset.
Punainen värikään ei ole menestynyt näissä tutkimuksissa erityisen hyvin; aiheuttaa mahdollisesti tiedostamatonta aggressiota.
Mielenkiintoista. Ei taida laki kieltää maalaamasta autoa ambulanssin tai poliisiauton väriseksi?
Tuosta jutusta: "C-asennossa palavat pelkät etuvalot eli niin sanotut parkit."Tässä tärkeä artikkeli alkaneisiin pimeisiin vuodenaikoihin.
Omassa kipossa tuntuu automatiikka toimivan kuten itse toimisin. Pitää kuitenkin olla tarkkana. Harmittaa, kun VW sanoo, että koodaamalla takavaloja ei saa palamaan aina kun huomiovalotkin palavat.
Traficom kehottaa kansalaisia laittamaan takavalot päälle – katso viraston tuottama piirros
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom neuvoo autoilijoita tutustumaan valoautomatiikan toimintaan ja opettelemaan, milloin valot pitää mahdollisesti kytkeä itse päälle.www.is.fi
Tuosta jutusta: "C-asennossa palavat pelkät etuvalot eli niin sanotut parkit."
Siis silloin palavat parkkivalot, ei mitkään "pelkät etuvalot". Ihmeellisesti muotoiltu.
En ole ikinä tällaista kuullut. Mutta olet varmaan oikeassa.Etuvalot = parkkivalot (kansankieltä). Ihan oikein on.
En ole ikinä tällaista kuullut. Mutta olet varmaan oikeassa.
Valojen käyttö pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa
Tielle pysäytetyssä tai pysäköidyssä moottorikäyttöisessä ajoneuvossa ja sen perävaunussa on pimeän tai hämärän aikana tai näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut käytettävä etu- tai lähivaloja sekä takavaloja tai, jos niitä ei ole, muita säännösten ja määräysten mukaisia valoja, jollei tie ole niin hyvin valaistu tai näkyvyys muutoin sellainen, että ajoneuvon voi muutoinkin selvästi havaita riittävän etäältä.
Jos 1 momentissa tarkoitettu ajoneuvo on pysäköity ajoradan suuntaisesti, eikä siihen ole kytketty muuta ajoneuvoa, voidaan taajamassa 1 momentissa mainittujen valojen sijasta käyttää pysäköintivaloa. Tosin nykyäänhän saa perkkeeratakin keula kumpaan suuntaan tahansa...
Mitä 1 momentissa säädetään, ei sovelleta ajoneuvoon, joka on pysäytetty tai pysäköity ajoradan ulkopuolella olevalle pysäköintipaikalle, eikä mopoon, joka pysäytetään tai pysäköidään ajoradan ulkopuolelle.
Palaahan C-asennossa ne takaparkitkin, eli ihan päin persettä kirjoitettu.