Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 568
  • 12 216

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Eilen autoa pestessä ja vahatessa tuli taas huomattua muiden autoilijoiden välinpitämättömyys toisten omaisuutta kohtaan. Parit naarmut löytyi jo entuudestaan ja paikat oli tiedossa mutta löytyipä tuolta takapuskurista/takaluukusta naarmut ja maalia sinisestä autosta. Myöskin apukuskin ovessa oli varmaan 10-15 "oveniskemää"
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Eilen autoa pestessä ja vahatessa tuli taas huomattua muiden autoilijoiden välinpitämättömyys toisten omaisuutta kohtaan. Parit naarmut löytyi jo entuudestaan ja paikat oli tiedossa mutta löytyipä tuolta takapuskurista/takaluukusta naarmut ja maalia sinisestä autosta. Myöskin apukuskin ovessa oli varmaan 10-15 "oveniskemää"

Tulee kuvauksestasi vähän mieleen että parkkeeraatko autosi toistuvasti niin lähelle apukuskin puoleista että tuottaa ruudusta lähtevälle vaikeuksia päästä sisään autoonsa ilman että aukaisee sen oven sinun autosi ovea vasten. Sitten kun siitä oven välistä autoon luikahtaa niin se toista autoa vasten makaava ovi notkahtaa tietysti hieman alaspäin, mistä voi jäädä pieni maaliviiru (ei varsinaisesti iskemä, mutta en tiedä mitä tarkalleen tarkoitit). Monen auton ovet eivät aukea "portaattomasti" ja liikkeelle on omalla liikennevälineellä kuitenkin päästävä vaikka naapuriruutuun olisi parkkeerattu miten lähelle. Tuntuu oudolta että varsinaisia iskuja olisi ovellaan sinulle jaeltu 10-15 kertaa.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Kyllä omasta mielestäni hyvällä prosentilla pysäköinti osuu ruutujen keskelle. Yritän muutenkin jättää apukuskin puolelle enemään tilaa kun lapsen istuin on takapenkillä sillä puolen.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mikähän tämä uusi villitys on, että ajaessa puhutaan kädessä olevan puhelimen kaiuttimeen. Autoissa on nykyään lähes järjestään bluetooth, joten tuo vaikuttaa pelkältä idiotismilta. Eikä yhdistäminen bluetoothiin voi olla syy, jos osaa älypuhelinta muuten käyttää.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Mikähän tämä uusi villitys on, että ajaessa puhutaan kädessä olevan puhelimen kaiuttimeen. Autoissa on nykyään lähes järjestään bluetooth, joten tuo vaikuttaa pelkältä idiotismilta. Eikä yhdistäminen bluetoothiin voi olla syy, jos osaa älypuhelinta muuten käyttää.

Tuota näkee paljon muuallakin, esim. kaupoissa. Mun on vaikea ymmärtää miksi pitää puhua noin että sivullisetkin kuulevat sen puhelun toisenkin osapuolen puheen. Ehkä olen vain liian vanha ymmärtämään nykytrendejä.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikähän tämä uusi villitys on, että ajaessa puhutaan kädessä olevan puhelimen kaiuttimeen. Autoissa on nykyään lähes järjestään bluetooth, joten tuo vaikuttaa pelkältä idiotismilta. Eikä yhdistäminen bluetoothiin voi olla syy, jos osaa älypuhelinta muuten käyttää.
Ääniviestit on joku nuorison villitys nykyään.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Ääniviestit on joku nuorison villitys nykyään.

Esim. Whatsapp ym sovellukset on silti niin fiksuja että jos käynnistät tulleen ääniviestin ja laitat puhelimen korvalle niin se toistaa viestin sinne korvalle ihan normaalilla puheluäänenvoimakkuudella, ei ole pakko huudattaa esim. koko bussille mitä asiaa Jessy-Jaanikalla oli.

Kyllä omasta mielestäni hyvällä prosentilla pysäköinti osuu ruutujen keskelle. Yritän muutenkin jättää apukuskin puolelle enemään tilaa kun lapsen istuin on takapenkillä sillä puolen.

Ok. Olen toki itsekin nähty joskus kun "läimäytetään" parkkipaikalla ovi auki naapurin pirssistä täysin välittämättä mutta tuo 10-15 kuulostaa vaan aika isolta määrältä kolhuja yhdelle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuota näkee paljon muuallakin, esim. kaupoissa. Mun on vaikea ymmärtää miksi pitää puhua noin että sivullisetkin kuulevat sen puhelun toisenkin osapuolen puheen. Ehkä olen vain liian vanha ymmärtämään nykytrendejä.
Olen kuvitellut että noin tehdään kun käytössä on kuulokkeet, joissa ei ole mikrofonia. Jos ei ole tästä kyse ja kaiutin on käytössä, niin en tosiaan ymmärrä minäkään.
Ääniviestejäkin vastustan. Tosi kätevä sieltä tarkistaa se osoite/kellonaika/kauppalappu/muu toimintaohje.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikähän tämä uusi villitys on, että ajaessa puhutaan kädessä olevan puhelimen kaiuttimeen. Autoissa on nykyään lähes järjestään bluetooth, joten tuo vaikuttaa pelkältä idiotismilta. Eikä yhdistäminen bluetoothiin voi olla syy, jos osaa älypuhelinta muuten käyttää.

Hassulta näyttää myös auton ajaminen kuulokkeet päässä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Hassulta näyttää myös auton ajaminen kuulokkeet päässä.
Miksi näyttää? Kuuntelen äänikirjoja työmatkoilla vastamelukuulokkeilla, enkä ikinä vaihtaisi muuhun.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi näyttää? Kuuntelen äänikirjoja työmatkoilla vastamelukuulokkeilla, enkä ikinä vaihtaisi muuhun.
Omaan silmään näyttää. Jokainen tapansa mukaan. En haluaisi autossa kuunnella mitään muuta kuin musiikkia, no jotain urheilulähetystä tietenkin.

Äänikirjat eivät ole minun juttuni, koska lukiessani välillä pohdin ja palailen niin paljon, että äänikirjan kanssa se olisi hankalaa. Moni noista kuulokkeita pitävistä kuuntelee varmaan myös musikkia.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Se vaan näyttää. Sen lisäksi että toi näyttää todella tyhmältä ja juntilta, niin se myös on todella tyhmää ja junttia. Eikö sulla ole kaiuttimia autossa?
On, tosin ei sellaisia joihin saisin kännykällä yhteyden. Vastamelukuulokkeilla kuuntelen mitä haluan paremmalla äänenlaadulla kaiuttimiin verraten ja lisäksi kun rengas/moottorimelusta suodattuu 90 % pois, voin pitää volyymit huomattavasti matalampina ja säästää korviani.

Mutta kai se on tosi tyhmää ja junttia.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
On, tosin ei sellaisia joihin saisin kännykällä yhteyden. Vastamelukuulokkeilla kuuntelen mitä haluan paremmalla äänenlaadulla kaiuttimiin verraten ja lisäksi kun rengas/moottorimelusta suodattuu 90 % pois, voin pitää volyymit huomattavasti matalampina ja säästää korviani.

Mutta kai se on tosi tyhmää ja junttia.
Osta erillinen bluetooth fm lähetin, minkä avulla saat puhelimesta äänen kajareihin. Mä en ainakaan oman ja muiden turvallisuuden takia haluaisi käyttää liikenteessä vastamelukuulokkeita.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Osta erillinen bluetooth fm lähetin, minkä avulla saat puhelimesta äänen kajareihin. Mä en ainakaan oman ja muiden turvallisuuden takia haluaisi käyttää liikenteessä vastamelukuulokkeita.

...Ja kun äänen voimakkuutta nostaa niin paljon ettei auton rengasmelu ym. häiritse niin hälytysajoneuvon äänet hämärtyy ihan yhtälailla.

Vastamelu ei ole mitenkään erityinen ongelma liikenteessä muihin häiriötekijöihin verrattuna. Musiikin tai minkä tahansa äänen toistaminen häiritsee ulkoa tulevien äänien havaitsemista ja lisäksi vie ajatuksia pois ajosuoritteesta. Harva silti ajelee autolla pelkkää auton ääntä kuunnellen.

Lainaan tähän erittäin vanhaa vastamelukuulokkeiden testiä internetin syövereistä:

”Sen kanssa on lennetty, autoiltu, junailtu, pyöräilty ja kävelty tuhansia kilometrejä. Niin todellakin, pyöräilty ja autoiltu, sillä tehokas ja oikein toimiva vastamelu auttaa erottamaan esimerkiksi hälytysajoneuvot ja pyöräillessä jopa tavalliset autot paremmin kuin ilman kuulokkeita liikuttaessa.” Tämä pätee tietenkin vain silloin, kun kuulokkeilla ei kuunnella musiikkia.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tulin eilen mökiltä, tuossa Kiljavan risteyksen kohdalla hangontiellä tuli joku oman elämänsä sankari siihen malliin vastaan että jos en olis väistänyt niin nokkaan olisi tullut ja lujaa. Katsoin peilistä että meni ainakin joku 200-300m vielä kohtaamisen jälkeen ennen kuin pääsi ohituksesta omalle kaistalle takaisin, tietenkin keltaisella viivalla vielä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minusta tai minulle pahin liikenteen meluongelma ovat olleet kaupallisten radiokanavien mainokset, joissa on äänitehosteena kolariääniä, renkaiden ulvontaa tai hälytysajoneuvon ääniä. Siksi olen luopunut niiden kuuntelemisesta ja tyydyn YLE:n kanaviin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Laha

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Osta erillinen bluetooth fm lähetin, minkä avulla saat puhelimesta äänen kajareihin. Mä en ainakaan oman ja muiden turvallisuuden takia haluaisi käyttää liikenteessä vastamelukuulokkeita.

Noiden kanssa on syytä olla tarkkana. Itse tuollaisen joskus Motonetista hankin, mutta laite on käytännössä täysin käyttökelvoton, koska se aiheuttaa erittäin häiritsevän kuuloalueeni ylärajoilla olevan sirinän. Ei auta taajuuksien ja äänenvoimakkuuden muuttaminen mitään. No halvalla sai tässä(kin) tapauksessa halpaa paskaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Noiden kanssa on syytä olla tarkkana. Itse tuollaisen joskus Motonetista hankin, mutta laite on käytännössä täysin käyttökelvoton, koska se aiheuttaa erittäin häiritsevän kuuloalueeni ylärajoilla olevan sirinän. Ei auta taajuuksien ja äänenvoimakkuuden muuttaminen mitään. No halvalla sai tässä(kin) tapauksessa halpaa paskaa.
Itsellänikin on ollut näitä useampia ja kaikki hintaluokassa 5€ (kiinasta) - 20€. Kaikki yhtä paskoja. Epämääräistä sirinää ja välillä menettää kokonaan yhteyden. Pakko silti näiden kanssa elää kun ajelee 20v vanhalla opelilla, eikä jaksa laittaa mitään uutta soitinta autoon.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Itsellänikin on ollut näitä useampia ja kaikki hintaluokassa 5€ (kiinasta) - 20€. Kaikki yhtä paskoja. Epämääräistä sirinää ja välillä menettää kokonaan yhteyden. Pakko silti näiden kanssa elää kun ajelee 20v vanhalla opelilla, eikä jaksa laittaa mitään uutta soitinta autoon.

Mun laitteessa yhteys toimii kyllä erittäin hyvin, mutta se häiriöääni on täysin sietämätön, joten hanskalokeroon tuo kikkare on jäänyt. Tarkemmin muistellessani, olen suhteellisen varma, ettei kyseistä ääntä kuulunut heti uutena, muttei tuo ilmestymiseen kyllä montaa kuukautta mennyt.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Myös mopoilijat on keväässä rasite. Itse kun valtaosin kävelen, törmään usein tuollaiseen ”jos nyt vähän oikaisen” tyyliin, kun mopolla kaahataan jalkakäytävillä ja pienemmillä kujilla.

Fiksua. Ei häiritse hälytysajoneuvotkaan matkantekoa.

Tämä muuten jännittää ihan kävellessä. Itsellä joskus vastamelukuulokkeet lenkillä, mutta suunnittelen reitin sitten niin, ettei autoja liiaksi joudu varomaan. Taannoin olin aika lähellä sairaalaa ja meinasi siinä hämääntyä ihan jo kopterin pärinästä. Kovin putkiaivo jos on, en suosittele liian syvällistä kuunneltavaa ratin taa :D
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Osta erillinen bluetooth fm lähetin, minkä avulla saat puhelimesta äänen kajareihin. Mä en ainakaan oman ja muiden turvallisuuden takia haluaisi käyttää liikenteessä vastamelukuulokkeita.
Kuten Dtremens tuossa virkkoikin, niin saisi pitää niin kovalla kajareita, että kirjasta saa selvän, että ei tuo mitään turvallisuusetua toisi vaan lähinnä meluvaurion korviin. Vastamelukuulokkeistahan tulee taustamelusta poikkeavat äänet varsin hyvin läpi, joten en näe tätä ongelmana. Ja äänenlaatu Sonyn vm-kuulokkeissa hakkaa varmasti jonkin bluetooth-härpäkkeen 100-0.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kuten Dtremens tuossa virkkoikin, niin saisi pitää niin kovalla kajareita, että kirjasta saa selvän, että ei tuo mitään turvallisuusetua toisi vaan lähinnä meluvaurion korviin. Vastamelukuulokkeistahan tulee taustamelusta poikkeavat äänet varsin hyvin läpi, joten en näe tätä ongelmana. Ja äänenlaatu Sonyn vm-kuulokkeissa hakkaa varmasti jonkin bluetooth-härpäkkeen 100-0.
No myönnetään sitten, että ehkä tämä yhtälö toimiikin. Itse en henk.koht vaan syty ideaan. Samasta syystä en halua kadulla kävellessäänkään tai vaikkapa julkisissa kulkuneuvoissa käyttää mitään vastamelukuulokkeita, koska haluan olla koko ajan 100% kärryillä mitä ympärillä tapahtuu.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
No myönnetään sitten, että ehkä tämä yhtälö toimiikin. Itse en henk.koht vaan syty ideaan. Samasta syystä en halua kadulla kävellessäänkään tai vaikkapa julkisissa kulkuneuvoissa käyttää mitään vastamelukuulokkeita, koska haluan olla koko ajan 100% kärryillä mitä ympärillä tapahtuu.
Kävellessä/pyöräillessä ympäristön kuuleminen on toki tärkeämmässä roolissa kuin ajaessa. Näissä moodeissa en ole vm-kuulokkeita käyttänyt. Joskus lenkillä tavallisia nappikuulokkeita, mutta sekin on jäänyt, kun äänenlaatu jää aika heikoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös