Jo useasti aiemmin mainittu velvollisuus käyttää pyörätietä, jos sellainen on. Nyt sellainen on. Mutta eihän sitä ole kiva käyttää. Kas kun ei Tour de Francellakaan ajeta pyöräteitä.
Kevlin tukkoisuus, huonokunto, useat jyrkät reunukset katujen kohdalla, vähäinen autoliikenne tai huono näkyvyys pihoilta kevlille yleisiä selityksiä, miksi polkea pientalo-alueella ajotiellä. Mikäli poliisikaan ei huomautusta kummempaa aiheesta anna, niin miksei polkisi ajotiellä? Myönnettäköön, että Espoossa näkee turhan usein pyöräilijän ajoradalla paikassa, missä ei ole mitään syytä olla käyttämättä kevliä.
Ei tietty vaikuta kolarin syyllisyyteen toisin kuin väärässä paikassa ajaminen, mutta kuvastaa "pakko saada ajaa täysillä" -asennetta.
Kun maantielenkit monella 50-150 kilsaisia, niin siinä ei kukaan polje täysillä. Keskinopeudet toki kasvaa, kun kunto ja lihakset jaksaa paremmin, mutta useimmilla rasittavuus ei muutu. Tuon mittaisilla lenkeillä, kun ollaan niin enemmän saisi pyöräilijät tiedostaa siirtymäpätkin olemassaolon. Kun ollaan ruuhkaisemmilla alueilla, niin poljetaan kevyesti. Matkavauhtia ehtii kyllä polkea maantien reunassa suurimman osan lenkistä.
Tuossa kolarissa kumpikin osapuoli todistettavasti rikkoo lakia . Jos olisi oikeat välineet, niin voisihan videosta laskea millaisen matkan pyöräilijä etenee sekunnissa tai sen osissa. Oma veikkaus ettei autoilija vain huomannut vastaantulevaa pyöräilijää. Spekulointi tekikö hän virhearvion, että ehtii ennen pyöräilijää sivuutan kun en pidä todennäköisenä, että autoilija olisi tuota analysoinut. Pyöräilijä saattoi todeta, että oikealta tuleva auto hidastamassa ja vastaantuleva auto menossa suoraan, joten voi polkea suoraan. Mielenkiintoinen kuulla aikanaan mihin tulokseen poliisi asiassa päätyy ja millaisen rangaistuksen osapuolet saavat.
Olettaisin ettei tuo ole kauhean yleinen kolarityyppi, vaan paljon yleisempi on tilanne, missä auto ja pyörä etenevät samaan suuntaan rinnakkaisilla väylillä auton sitten kääntyessä oikealle pyörän eteen.