Tässä meillä on näkemysero, mutta toki on niin, että mielipidettäsi on syytä kunnioittaa ja itse asiassa käytäntö taitaa osoittaa, että olet myös oikeassa. Kuitenkaan sääntöjen muuttaminen ei silti mielestäni välttämättä ole tähän ongelmaan oikea vastaus, koska muista sääntövarianteista seuraa sitten muita ongelmia.
Minun mielestäni tilanne on varsin selkeä, eikä suinkaan arpajaisia muistuttava. On mielestäni selvää, että ajoneuvon liittyessä ajoradalle ajoradan ulkopuolelta ja vielä lähtökohtaisesti väistämisvelvollisena, kuljettajan on tarkkailtava molempia suuntia. Aivan kuten pihalta tielle tuleva autoilija tekisi. Sen sijaan on pyöräilijän kannalta jopa edullinen helpotus, että hänen ei tarvitse kuikuilla olkansa yli takaviistoon, koska hänen päälleen kääntyvä autoilija on häneen nähden väistämisvelvollinen. Tämä suoraan menevän pyöräilijän käyttämälle tielle kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuus ei siis mitenkään aiheuta pyöräilijän elämään lisää vaikeutta, vaan on itse asiassa kaikella tavalla tilannetta yksinkertaistava ja turvallisuutta lisäävä elementti.
Oikea ja ainoa ongelma on se, että pyöräilijät eivät osaa sääntöjä. Tästä malliesimerkki on etenkin Helsingissä todella yleinen tapahtuma, jossa ajoradalla etenevä pyöräilijä siirtyy risteyksissä ajamaan aina suojatien päälle sellaisilla kaduilla, joilla ei itse asiassa edes ole pyöräteitä lainkaan. Tällaisella tavalla monet pyöräilijät esimerkiksi ajavat tasa-arvoisissa risteyksissä oikealta tulevien autojen eteen. Tämä käytös johtuu siitä, että pyöräilijät uskovat voivansa ottaa rusinat pullasta ja päättää itse milloin ovat ajoradalla ja milloin suojatiellä. Pääsääntöisesti pyöräilijät kuvittelevat kaikkien suojateiden antavan pyöräilijöille samat oikeudet kuin jalankulkijoille, vain siitä on kyse. Pääsääntöisesti pyöräilijät eivät edes tunne termiä pyörätien jatke. Kun aloitin soittamaan torvea pyöräilijöille, pääsääntöinen reaktio on keskisormi tai järkyttynyt päivittely ja huuto "tässä on suojatie". Siihen ei valitettavasti yleensä ehdi vastata mitään, kun jatkavat jo seuraavan auton kauhuksi seuraavaan kohtaamiseen.