Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 992 844
  • 12 249

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Todennäköisesti se idiootti takana vain provosoituu enemmän ja tekee jotain vielä typerämpää.
Tein juuri näin joku vuosi takaisin keskustan lähistöllä. Siis väläytin jarruvaloja. Takana tuli Viron rekkareilla varustettu Porschen maasturi ja oli niin helvetin lähellä, että painoin pari kertaa äkäisesti jarrua. 300 metriä eteenpäin ja ensimmäinen mahdollinen ohituspaikka, kaveri lähtee oikealle kaartuvassa loivassa mutkassa ohittamaan riskialttiisti (pyörätien vieressä ollut metalliaita peitti näkyvyyden eteenpäin) ja onneksi vastaan ei tullut ketään. 80km/h 40km/h alueella ei ole mikään järkevin temppu keskustan lähistöllä.

Idiootteja on hauska provosoida.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tai sitten joku semmoinen laite joka reagoisi jollain tavalla sen roikkujan autossa heti kun on liian lähellä? Tietysti tuommoisen suunnitteleminen olisi vähän hankalaa, mutta on ne insinöörit ihmeellisempiäkin asioita keksineet.

Hmm, minulla on mittaristossa vihreän auton kuva, kun autoni tunnistaa edellä olevan auton, johon etäisyys ei ole liian pieni. Kuva muuttuu keltaiseksi, kun ajan liian lähellä. Tuulilasiin heijastetaan punaista vilkkuvaloa piippaamisella höystettynä, jos meinaan törmätä edellä ajavaan. Saan myös ajotietokoneesta näkyviin etäisyyden edellä ajavaan sekunteina. Vai haettiinko tässä nyt jotain vielä kehittyneempää?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Hmm, minulla on mittaristossa vihreän auton kuva, kun autoni tunnistaa edellä olevan auton, johon etäisyys ei ole liian pieni. Kuva muuttuu keltaiseksi, kun ajan liian lähellä. Tuulilasiin heijastetaan punaista vilkkuvaloa piippaamisella höystettynä, jos meinaan törmätä edellä ajavaan. Saan myös ajotietokoneesta näkyviin etäisyyden edellä ajavaan sekunteina. Vai haettiinko tässä nyt jotain vielä kehittyneempää?

Noita ominaisuuksia ei valitettavasti ihan joka autosta vielä löydy.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
YLE Kioski testas, pysähtyvätkö autoilijat kun ”lapsi” ylittää suojatien. Tässö on tää pahin ikuisuusongelma Suomessa, suojatien eteen pysähtyneen ohitys. Ja tätä tapahtuu päivittäin myös Tampereella, esim Hämeenpuistossa en muista yhenkään pysähtyneen mun viereen... hassuinta on, että kukaan ei koskaan myönnä että itse tekisi niin

Kioski – Aikajana | Facebook

(linkki YLE Kioski ohjelman FB videoon, jossa on kuvattu Hki suojateitä koululaisen ylittäessä suojatietä)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noi Kioskin liikennevideot ovat hyviä. Muistaakseni kuvasivat jossain vaiheessa erästä suojatietä Rautatientorin lähellä, jossa pyöräilijöiden pitäisi väistää. Ei näyttänyt hirveästi pyöräilijöitä bussien ja autojen väistäminen kiinnostavan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Todennäköisesti se idiootti takana vain provosoituu enemmän ja tekee jotain vielä typerämpää.
Näinhän se menee. Eikös kuitenkin idiootin perimmäinen tarkoitus lähellä ajaessaan ole päästä ohi, joten miksi ei päästää ohi? Turha siinä alkaa kouluttamaan jarruvaloilla/huutelemaan mahdollisissa liikennevaloissa "vitun idiootti et voittanut edes sekuntiakaan". Päästää vaan ohi ja keskityy kuuntelemaan vaikka poppia sen ajamisen ohessa.
Vaikka perässäroikkuja on isompi ongelma niin tuntuu suomalaisissa olevan näitä "kouluttajiakin" paljon jotka sitten aiheuttavat omalta osaltaan nämä kiristyvät tilanteet ja oikealta ohittamiset jne.

_
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kioskin videossa minunkin kokemukseni: kaksi kaistaa samaan suuntaan saa minut edelleen hieman arkailemaan. Kerran meinasi Turun Itäisellä Pitkäkadulla käydä aamuhämärällä hullusti. Suoraan jatkaneen jopa tunnistin ratin takaa minua hoitavaksi lääkäriksi.

Toisaalta on myös vastuuttomia äitejä näkyvillä. Kuljen usein reittiä niin, että näen Turun Koulukadun (yksisuuntainen) kohdasta, jossa on päiväkoti sekä alakoulu. Äidit aamusella usein taluttavat muksujaan kadun yli kohdasta, jossa ei ole suojatietä.
 

bart

Jäsen
Tänään jouduin pysähtymään kahteen liikenneympyrään tultaessa lyhyen ajan sisään, turhaan. On se vilkun käyttö niin saatanan vaikeaa näemmä.
Kannattaa muistaa, että joillakin on tapana vilkuttaa liikenneympyrään tullessa vaikkei siitä ensimmäisestä liittymästä poistukaan. Omalla kohdalla kertaalleen oli kolari aika lähellä tämän vuoksi. Toki nykypäivänä tuo taitaa olla harvinaisempaa ympyröiden yleistymisen vuoksi.
 

Morgoth

Jäsen
Tai sitten joku semmoinen laite joka reagoisi jollain tavalla sen roikkujan autossa heti kun on liian lähellä? Tietysti tuommoisen suunnitteleminen olisi vähän hankalaa, mutta on ne insinöörit ihmeellisempiäkin asioita keksineet.

Tuollaisia on jo, mutta ottaen huomioon maan autokannan keski-iän niin ihan henkeään ei kannata pidellä, että tuo on edes puolissa autoissa. Tai ylipäätään mitään uutta kehittyneempää tekniikkaa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Eilen ajelin Sturenkadulta Helsinginkadulle (siinä Linnanmäen kohdalla, tiedoksi niille, jotka eivät paikkaa Helsingissä heti osaa hahmottaa). Olin oikealla kaistalla ja juuri Helsinginkadulle kääntyessäni havaitsin, että kaista loppuu tietöiden takia. Hauskaa oli seurata, miten jotkut vasenta kaistaa ajavat rivakasti siirtyivät edellä ajavan puskuriin kiinni, jottei siihen väliin kukaan saisi ajatusta tulla. Näin parin auton verran.

Mutta sitten alkoi vetoketju toimimaan: edessäni oleva auto pääsi vaihtamaan kaistaa. Seurasin peilista - vilkku oli vasemmalle, toki - ja havaitsin, että seuraava auto vasemmalla kaistalla jätti mulle tilaa siirtyä. Samoin takanani ollut taksi pujahti nätisti ao. auton taakse. Siinä hiljalleen mäkeä alas rullatessani seurasin peilistä, miten hienosti vetoketju-tekniikka veti jona sujuvasti eteenpäin. Eikä yksikään autoilja paahtanut oikealta ohi kiilatakseen sitten kaistan päättyessä jonoon sekaan.

Siis on Suomessa autoijoita, jotka osaavat ajaa ja ottavat toiset huomioon. Ja sitten on näitä "minä-minä-minä"-kuskeja, joita pitää varoa. Valitettavasti.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tuollaisia on jo, mutta ottaen huomioon maan autokannan keski-iän niin ihan henkeään ei kannata pidellä, että tuo on edes puolissa autoissa. Tai ylipäätään mitään uutta kehittyneempää tekniikkaa.

Joo, omassa Golffissa on etäisyyden tunnistava (pitää siis säädetyn etäisyyden edelläajavaan) vakkari, on maantiellä aivan uskomattoman kätevä laite.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Olemattomilla turvaväleillä ajavien määrä on mielestäni lisääntynyt. Ei siinä mitään jos hakee ohitusta ja menee kans, mutta nämä takapuskurissa köröttelevät vituttaa, koska kolari on varma, jos joutuu jarruttamaan.
Ja sekin vielä, että ohituspaikan kyttääminen ja ohitukseen lähteminen ohitettavan puskurissa roikkuen on kaikin puolin väärä ja vaarallinen tapa. Vastaantulevaa liikennettä on vaikeampi havaita ja lyhyen kiihdytysmatkan takia ohittaminen kestää kauemmin.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja sekin vielä, että ohituspaikan kyttääminen ja ohitukseen lähteminen ohitettavan puskurissa roikkuen on kaikin puolin väärä ja vaarallinen tapa. Vastaantulevaa liikennettä on vaikeampi havaita ja lyhyen kiihdytysmatkan takia ohittaminen kestää kauemmin.
Juu, tämä on totta. Mut jos on ohittamassa, niin pystyy hyväksymään puskurissa roikkumisen.

Tehokas auto auttaa kovasti ohittamisen keston hallinnassa. Suosittelen 7kg/kw tai parempaa, jos edes harkitsee ohittamista...
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kioskin videossa minunkin kokemukseni: kaksi kaistaa samaan suuntaan saa minut edelleen hieman arkailemaan. Kerran meinasi Turun Itäisellä Pitkäkadulla käydä aamuhämärällä hullusti. Suoraan jatkaneen jopa tunnistin ratin takaa minua hoitavaksi lääkäriksi.
Ja Itäinen Pitkäkatu ei edes ole kaksikaistainen. Tuossa valottomilla suojateillä on kaikilla keskellä tietä kivetys, jolloin kahden auton rinnakkain ajaminen on melko hankalaa. Silti näissä näkee sellaisia oman elämän kekeruuspereita että alkaa hirvittää. Kadun varrella 10 vuotta asuneena tuli nähtyä jos jonkunlaista läheltäpiti-tilannetta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tehokas auto auttaa kovasti ohittamisen keston hallinnassa. Suosittelen 7kg/kw tai parempaa, jos edes harkitsee ohittamista...
Näin aiheestansa irroitettuna pakko sanoa että aikamoinen huumoriheitto oli tämä. Esim. 1200 kiloisessa autossa pitäisi olla siis tehoa rapiat päälle 171 kw. Ymmärsinkö oikein?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@V-G-
Kyllä ja hevosia siis n 230 tuon painoisessa. Ohittaminen on sangen sujuvaa. Omassa C4 on kaakkeja 300 ja painoa 1500kg eli 6,8 kg per kw. Voi vakuuttaa, että se ei ole vielä kovin paljon, mutta riittää ohittamiseen sujuvasti.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
@V-G-
Kyllä ja hevosia siis n 230 tuon painoisessa. Ohittaminen on sangen sujuvaa. Omassa C4 on kaakkeja 300 ja painoa 1500kg eli 6,8 kg per kw. Voi vakuuttaa, että se ei ole vielä kovin paljon, mutta riittää ohittamiseen sujuvasti.
Jaa. No mulla on alla kiloja 1210 + tietysti oma elopaino ja satunnaiset tavarat. Tehoa on tasan 66kw. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia ohittamisen kanssa enkä oikeastaan ikinä jää muutenkaan kenenkään jalkoihin. Toki uusissa autoissa on usein paljon hukkatehoa ja liikaa painoa (ja toisinaan paskat automaattivaihteistot), mutta pidän tuota sinun esimerkkilukemaasi aivan hatusta vedettynä. Audissani homma menee maantiellä 80-100 km/h: vaihde vitoselta kolmoselle, välikaasulla kierrokset 3500-4000 ja reippaalla kaasulla ohi n. 120-140 km/h. Ei kestä todellakaan kauaa.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
@V-G-
Kyllä ja hevosia siis n 230 tuon painoisessa. Ohittaminen on sangen sujuvaa. Omassa C4 on kaakkeja 300 ja painoa 1500kg eli 6,8 kg per kw. Voi vakuuttaa, että se ei ole vielä kovin paljon, mutta riittää ohittamiseen sujuvasti.

Kyllä ainakin mun entisissä Toyotassa ja VW:ssä riitti alle 50 Kw mainiosti ohittamiseen silloin kun sille joskus löytyi tarvetta. Toisista kuskeista en sitten tiedä paljonko niitä kukin tarvitsee. Tosin ajotyylini on sellainen etten turhia ohittele silloin kun hyöty on mitätön tyyliin kohta ollaan seuraavissa liikennevaloissa peräkkäin tms....
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta sitten alkoi vetoketju toimimaan: edessäni oleva auto pääsi vaihtamaan kaistaa. Seurasin peilista - vilkku oli vasemmalle, toki - ja havaitsin, että seuraava auto vasemmalla kaistalla jätti mulle tilaa siirtyä. Samoin takanani ollut taksi pujahti nätisti ao. auton taakse. Siinä hiljalleen mäkeä alas rullatessani seurasin peilistä, miten hienosti vetoketju-tekniikka veti jona sujuvasti eteenpäin. Eikä yksikään autoilja paahtanut oikealta ohi kiilatakseen sitten kaistan päättyessä jonoon sekaan.

Siis on Suomessa autoijoita, jotka osaavat ajaa ja ottavat toiset huomioon. Ja sitten on näitä "minä-minä-minä"-kuskeja, joita pitää varoa. Valitettavasti.

Paras toimintatapa olisi kuitenkin, että oikeaa kaistaa ajetaan loppuun saakka, ja vasta sitten siirrytään vasemmalle vetoketjuperiaatteella. Suomessa tämä tulkitaan kuitenkin valitettavasti "kiilaamiseksi".

Mitä tulee suojatien kunnioittamiseen ja punaisia päin ajamiseen, ikuisuusaiheita joissa ei ole juuri mitään parannusta näkyvän kulttuurissa. Eikä tule tapahtumaankaan, ellei poliisi tule järjestämään oikeasti kunnon ratsioita ympäri vuoden ja eri puolella kaupunkia. Nyt kerran vuodessa koulujen alkaessa järjestetään joku kampanja, ihan kuin sillä olisi paskaakaan merkitystä liikennekulttuurin muuttamisessa. Poliisin päähuomio on kuitenkin nopeuskameroilla tapahtuvassa valvonnassa, jolla ei ole mitään muuta kuin rahankeräystarkoitus. Liikennekulttuuriin sillä on nollavaikutus ja liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen negatiivinen vaikutus.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
^ Tämän tehotarpeenkin niin kuin monet asiat voi kääntää päälaelleen. Yleensä ne joilla on tehokkaimmat ja kyvykkäimmät autot ohitteleekin sitten maantiellä jokaisessa tiukemmassakin paikassa ja ruuhkaisilla osuuksilla jne. Toki tämä on snadi yleistys, mutta ajakaapa maantietä muutama tunti ja aika varmasti enemmän noin 150kw:sia menee ohi kuin 50kw:sia.
Moottoritiet on sitten asia erikseen kun siellä on niitä kaistoja tuplamäärä ja vauhdin voi ottaa 50kw:lla rampista ja pitää sen vaikka seuraavat sata kilometriä siinä ohituskaistalla.

_
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noilla voimilla pääsee ohi. mutta ei se sujuvaa ole. Siksipä 73 kw talvivessalla tulee ohitettua paljon vähemmän, koska se pitää olla hirmuinen matka minkä näkee, jotta koen tilanteen turvalliseksi.

Tuosta ohittamisen tarpeellisuudesta samaa mieltä, ei kannata pitää kiirettä seuraaviin liikennevaloihin. Maantiellä tuon ohitustarpeen tekee rekat ja niiden keräämät jonot Jos mennään suurin piirtein rajoitusten mukaista nopeutta, niin on ihan ok. Itse en viitsi kytätä kameratolppia ja sakkoja ei tee mieli, niin tulee noudatettua rajoituksia paitsi jos ohitan.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joskus laskeskeltiin ohittamisen hyötyjä ja laskelmat päätyivät siihen että jotta ohittamisella saa merkittävää etua, tulee ajaa noin 20km/h kovempaa. Tosin tottakai nopeus ja matkan pituus vaikuttaa. Lyhyemmillä matkoilla harvemmin jaksan ohitella, pidemmillä sitten enemmän vaikkei noin suuri nopeusero olisikaan tosin. Ja nelikaistaiset onkin eri asia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös