Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 240
  • 13 197

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ei, mutta lähinnä särähti korvaan tuo etupuolelta ohittaminen. Väittäisin, että refleksinä tulee kiertää omalta, ei vänkärin, puolelta, jos tuollainen tilanne eteen tulee.

Jos noin selvässä urpoilussa vältytään henkilövahingoilta, niin se on aina 95 prosenttisesti tuuria ja korkeintaan loput taitoa.

Muistelisin joskus lukeneeni, että ihmisen kätisyydellä on tässä jotain tekemistä. Oikeakätinen väistää vaistomaisesti oikealle, ja vasurit vasemmalle. Tai toisinpäin. Ongelmalliseksi tän jutun tekee se, että videota katsellessa osaa odottaa jotain tapahtuvan. Tien päällä kuski taas olettaa ihmisten noudattavan liikennesääntöjä, ja olevan tulematta stopin/kolmion takaa eteen. Kuskihan oli itse myös kommentoinut tuota videota iltalehden besservissereille; tyyliin "olisihan sitä voinut oikealtakin kai kiertää, mutta siellä oli toinen auto ja penkka."
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Valvonnasta sanoisin, että sitä on lisätty. Esimerkiksi viime viikolla (viikko 30) poliisi suoritti ainakin Länsi- ja Etelä-Suomen alueilla joka arkipäivä raskaan kaluston tarkkailua, myös jarrudynot katsastusmiesten kera olivat paikalla. Hienoa toimintaa poliisilta ja osoittaa puheet valvonnan vähäisyydestä niiden tietämättömien jorinoiksi, jotka lukivat lehdestä liikkuvan poliisin lopetuksesta ja yhdistivät siitä ajatuksen valvonnan loppumiseen. Henkilökohtaisesti olen ollut organisaatiouudistuksen jälkeen useammin pysäytettynä tienvarsitarkastuksessa kuin ennen sitä. Voisin todeta, että uudistuksen tarkoitus siirtää resursseja hallinnosta valvontaan on onnistunut. Vanhan liikkuvan poliisin aikaan tarkastus saattoi kestää 30-60 minuuttia ja kaupan päälle sai vittuilut, jos eivät pystyneet mistään sakkoa kirjoittamaan. Nykyään asiat kunnossa olevan kuljettajan pysäytys vie 15-20 minuuttia ja sen jälkeen toivotetaan turvallista matkaa. Onneksi valvontaan on saatu asiansa osaavia ja asiallisia poliiseja.
Vähän myöhässä lomamatkan takia mutta annetakoon anteeksi. Ylläolevaan sen verran että jututin tuossa jokin aika sitten tuttua, entistä liikuvien, nykyistä liikenneryhmän(?) vanhempaa konstaapelia joka totesi tasan päinvastaista. Liikkuvat kun sulautettiin piireihin he saivat suoraan ne paskanakit eli juoppokuskaukset ym. Kakkosluokan tehtävät että omille riittää "oikeita" töitä. Ja varsinkin raskaan kaluston valvonnasta on kadonnut valtavasti ammattitaitoa. Ja kun sanoin että viimeaikoina olen nähnyt oikean ratsian vain kerran mäntsälässä, hän totesi ettei mikään ihme koska uudenmaan piirin päälikkö on entinen liikkuvien mies ja siksi niillä seuduilla ainoana suomessa valvonta pelaa edelleen(kuten yllä myös saamme lukea). Näitä raskaankaluston yhteisratsioita on välillä mutta nyt ovat suomalaiset rekkamiehet jo esittäneet hyvinkin tiukkaan toivetta että valvokaa enemmän kun ulkomaan kuskit ajavat käytännössä ilman mitään valvontaa... Eli vaikka yksittäisestä autolla liikkujasta saattaa tuntua siltä että homma pelaa niin iso kuva ei asiaa tue... Huolestuttavinta hänen mukaansa on se että jossain päin suomea on jo oikeasti yritetty lopettaa koko liikennejaos koska siitä ei ole kuulemma mitään hyötyä... Vielä se ei käy koska ylemmältä taholta muistutettiin että se on lakisääteinen... Mutta hän arveli että muutaman vuoden kuluttua ensimmäiset liikennejaokset on lopetettu ja sulautettu paikallispoliisiin ja liikkuvan poliisin taru sitä myöten suljettu kirjojen ja kansien sisään historian hämärään...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tänään Kustavista kotiin päin matkustaessa törmäsin sellaiseen liikennekäyttäytymiseen, että on pakko raportoida tänne.

Edessämme ajeli joku Ahvenanmaan kilvillä varustettu tila-auto, joka Kustavin keskustasta Kaitaisten sillalle asti ajeli ihan nopeusrajoitusten mukaan, tai suurin piirtein ainakin, ei missään vaiheessa merkittävästi hitaammin tai nopeammin. Kuten ainakin paikalla käyneet tietävät, avautuvat Kaitaisten sillalta esteettömät ja hienot näköalat sillan kummallekin puolelle. Edessämme ajellut Affenanmaan kaveri ei tätä ilmeisesti tiennyt, koska sen verran yllättäen painoi jarrua (ei nyt mitään lukkojarrutusta, mutta reilu jarrutus kuitenkin) ja ajeli loppumatkan sillalla reippaat 30 km/h alle rajoituksen rauhaksiin sivuilleen katsellen. Sillan jälkeen sitten mentiin taas ihan liikennesääntöjen mukaan.

Kyllä mä sen tavallaan ymmärrän, että maisemat saattavat saada jonkun hidastamaan ja katselemaan sivuilleen, mutta et sä nyt jumalauta voi tuollaista jarrutusta tehdä, et varsinkaan tuollaisessa paikassa. Meillä onneksi turvaväli oli kunnossa, eikä mitään vaaratilannetta syntynyt.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itseasiassa taitaa olla aika vaarallinen paikka maisemien takia.

Samaa olen monesti itse miettinyt, mutta en kyllä ole muistaakseni koskaan kuullut onnettomuuksista tuolla sillalla, toki minun kuulemattomuus ei tarkoita sitä, etteikö niin olisi voinut tapahtua.

Ja tosiaan kyllähän sen pystyy ymmärtämään, että varsinkin yht'äkkiä aukevana yllätyksenä tulevat maisemat saattavat saada turistin tai jonkun muunkin nostamaan hieman kaasua. Epäilen, että ko. turisti ei katsonut peiliin ennen jarrutustaan, tai jos katsoi, niin uskomattoman välinpitämätön asenne. Meillä ei tosiaan reilun turvavälin ansiosta mitään hätää ollut, mutta ns. tappituntumalta olisi kolissut ihan varmasti.

Enkä tällä nyt tarkoita sitä, että kenenkään puskurissa saisi roikkua, tekee hän sitten millaisia kevätjuhlaliikkeitä tahansa. Mutta niin äkillinen ja voimakas jarrutus oli, että esim. vastaantulleessa viikonloppuruuhkassa tuollaisen suorittaessaan olisi saletisti saanut ainakin jonkinmoisen vaaratilanteen aikaiseksi, koska sellaisen aiheutti nyttenkin ja ainoastaan meidän reilu turvaväli sai aikaan sen, että ei osunut.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vähän myöhässä lomamatkan takia mutta annetakoon anteeksi. Ylläolevaan sen verran että jututin tuossa jokin aika sitten tuttua, entistä liikuvien, nykyistä liikenneryhmän(?) vanhempaa konstaapelia joka totesi tasan päinvastaista. Liikkuvat kun sulautettiin piireihin he saivat suoraan ne paskanakit eli juoppokuskaukset ym. Kakkosluokan tehtävät että omille riittää "oikeita" töitä. Ja varsinkin raskaan kaluston valvonnasta on kadonnut valtavasti ammattitaitoa. Ja kun sanoin että viimeaikoina olen nähnyt oikean ratsian vain kerran mäntsälässä, hän totesi ettei mikään ihme koska uudenmaan piirin päälikkö on entinen liikkuvien mies ja siksi niillä seuduilla ainoana suomessa valvonta pelaa edelleen(kuten yllä myös saamme lukea). Näitä raskaankaluston yhteisratsioita on välillä mutta nyt ovat suomalaiset rekkamiehet jo esittäneet hyvinkin tiukkaan toivetta että valvokaa enemmän kun ulkomaan kuskit ajavat käytännössä ilman mitään valvontaa... Eli vaikka yksittäisestä autolla liikkujasta saattaa tuntua siltä että homma pelaa niin iso kuva ei asiaa tue... Huolestuttavinta hänen mukaansa on se että jossain päin suomea on jo oikeasti yritetty lopettaa koko liikennejaos koska siitä ei ole kuulemma mitään hyötyä... Vielä se ei käy koska ylemmältä taholta muistutettiin että se on lakisääteinen... Mutta hän arveli että muutaman vuoden kuluttua ensimmäiset liikennejaokset on lopetettu ja sulautettu paikallispoliisiin ja liikkuvan poliisin taru sitä myöten suljettu kirjojen ja kansien sisään historian hämärään...

Kuten kirjoitin, niin valvontatoimenpiteiden määrä on käytännössä viime vuosina lisääntynyt, tähän perusteluna omien pysäytysten määrä ympäri Suomea. Se, että joku liikkuvan poliisin jeppe tekee vuorollaan myös muitakin poliisin tehtäviin kuuluvia hommia, ei ole mikään todiste valvonnan vähentymisestä vaan kyseisen poliisin haluttomuudesta sopeutua muuttuneeseen tilanteeseen. Kuten myös kirjoitin, niin on ollut hienoa todeta, että valvontaa suorittavien poliisien käyttäytymisen muuttumisesta miellyttävämpään suuntaan, osaavat arvostaa asiat kunnossa olevaa kuljettajaa ja kuljetusliikettä. Vittuilun sijaan saa ne hyvän matkan toivotukset, joita niiltä "oikeilta" liikkuvan poliisin henkilöiltä ei kyllä kuulunut. Ulkomaalaisten kuljettajien ratsaamisen lisäämistä on toivottu ainakin viimeiset 20 vuotta, mitä itse olen alalla ollut, mutta jostain syystä nämä vierailevat tähdet pääsevät ohittamaan tarkastuspisteet, vaikka siinä olisi tilaa ja vapaita poliiseja. Nykyään paperipiirturiautot pääsevät myös ohittamaan pisteet, koska digipiirturi on huomattavasti helpompi tarkistaa, kortti koneeseen ja sieltä tulee tieto, onko lakia rikottu vai ei. Paperipiirturissa poliisi joutuu tekemään hieman työläämpiä yhteenlaskusuorituksia, joten niiden ohi päästäminen on vain helpompaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuten kirjoitin, niin valvontatoimenpiteiden määrä on käytännössä viime vuosina lisääntynyt, tähän perusteluna omien pysäytysten määrä ympäri Suomea. Se, että joku liikkuvan poliisin jeppe tekee vuorollaan myös muitakin poliisin tehtäviin kuuluvia hommia, ei ole mikään todiste valvonnan vähentymisestä vaan kyseisen poliisin haluttomuudesta sopeutua muuttuneeseen tilanteeseen.
En usko että kyse on mistään haluttomuudesta tai muutosvastarinnasta. Poliisin asiakaspalvelu on oman kokemuksen perusteella parantunut pikkuhiljaa jo vuosia ja muutos alkoi jo ennen liikkuvien lopettamista. Ja sitähän juuri kerroit omin sanoin miten ammattitaito on kadonnut jos edes paperipiirturia ei osata lukea... On selvää että se taito pysyy jos joudut tekemään sitä päivittäin tai edes viikoittain. Mutta jos pääset niiden kimppuun kerran kuukaudessa tai harvemmin niin ei ihme ettei niitä osata lukea. Ei tämä mun kaveri ole pahoillaan siitä että organisaatio kevenee ja turhia rakenteita poistetaan. Mutta niiden liikkuvien jaoksien olisi hyvä pystyä tekemään sitä mikä niille kuuluu...
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En usko että kyse on mistään haluttomuudesta tai muutosvastarinnasta. Poliisin asiakaspalvelu on oman kokemuksen perusteella parantunut pikkuhiljaa jo vuosia ja muutos alkoi jo ennen liikkuvien lopettamista. Ja sitähän juuri kerroit omin sanoin miten ammattitaito on kadonnut jos edes paperipiirturia ei osata lukea... On selvää että se taito pysyy jos joudut tekemään sitä päivittäin tai edes viikoittain. Mutta jos pääset niiden kimppuun kerran kuukaudessa tai harvemmin niin ei ihme ettei niitä osata lukea. Ei tämä mun kaveri ole pahoillaan siitä että organisaatio kevenee ja turhia rakenteita poistetaan. Mutta niiden liikkuvien jaoksien olisi hyvä pystyä tekemään sitä mikä niille kuuluu...
Paperipiirturin lukemisen taito ei ole kadonnut, viitsiminen sen sijaan on, älä laita sanoja suuhuni. Digipiirturin tiedot saa helposti, ei tarvitse itse tehdä töitä sen eteen. Tarkastuksia pidetään Suomessa päivittäin ja alueellisesti viikoittain ja tämä on hyvä asia, menneisiin vuosiin verrattuna määrät ovat lisääntyneet.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Montakohan vuotta vielä menee kunnes ne digipiirturin tiedot siirtyvät autosta onlinena jonnekin virallisen instanssin haltuun? Siellä tarkastussofta sitten havaitsee, että nyt on Joukalla mennyt taukoväli 10 minuuttia pitkäksi ja työpäivän päätteeksi on sitten jo sakkolappu varikolla valmiina odottamassa.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Montakohan vuotta vielä menee kunnes ne digipiirturin tiedot siirtyvät autosta onlinena jonnekin virallisen instanssin haltuun? Siellä tarkastussofta sitten havaitsee, että nyt on Joukalla mennyt taukoväli 10 minuuttia pitkäksi ja työpäivän päätteeksi on sitten jo sakkolappu varikolla valmiina odottamassa.
Uusimmat siirtävät tiedon jo isännän tietokoneeseen ja sitä kautta suoritetaan palkanmaksu. Tuon tiedon siirto suoraan valvovalle viranomaisella helpottaisi kyllä valvontaa, mutta onko se sitten riittävä, koska silti jäisi tarkastettavaksi sidonnat, katsastukset yms asiat. Tällöin sen kortin lukeminen tietokoneella ei kuitenkaan kestä paria minuuttia kauempaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ymmärrä miksi ruuhkassa ajaessa ei voida käyttää sitä kiihdytyskaistaa hyödyksi vaan heti, kun kiihdytyskaistalla päästään sen ruuhkautuneen väylän kohdalle niin osalle ihmisistä tulee tarve jarruttaa ja jäädä vilkun kanssa siihen kaistan alkuun odottamaan josko joku antaisi tilaa sen sijaan, että ajaisi vaan reilusti sitä omaa kiihdytyskaistaa eteenpäin ja löytää sen kohdan josta liittyä sujuvasti siihen jonoon.

Sama tapahtuu päivittäin Kannelmäki/Pohjois-Haaga liittymästä itään päin vievälle kehä1:lle liityttäessä tai esim Myyrmäestä Helsinkiin päin vievälle moottoritielle liityttäessä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
En ymmärrä miksi ruuhkassa ajaessa ei voida käyttää sitä kiihdytyskaistaa hyödyksi vaan heti, kun kiihdytyskaistalla päästään sen ruuhkautuneen väylän kohdalle niin osalle ihmisistä tulee tarve jarruttaa ja jäädä vilkun kanssa siihen kaistan alkuun odottamaan josko joku antaisi tilaa sen sijaan, että ajaisi vaan reilusti sitä omaa kiihdytyskaistaa eteenpäin ja löytää sen kohdan josta liittyä sujuvasti siihen jonoon.

Sama tapahtuu päivittäin Kannelmäki/Pohjois-Haaga liittymästä itään päin vievälle kehä1:lle liityttäessä tai esim Myyrmäestä Helsinkiin päin vievälle moottoritielle liityttäessä.

Ehkäpä siksi, että pertti perusautoilija kokee kiihdytyskaistalta tulevan vihollisekseen ja hakemalla hakee kolaria tämän tämän kanssa pyrkien pysymään kuolleessa kulmassa tai niin lähellä edessä ajavaa, että liittyminen edes samalla nopeudella on mahdotonta.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Suomalaiset ratinvääntäjät ovat siitä hauskaa porukkaa, että pääsääntöisesti liikennesäännöistä ei tiedetä tuon taivaallista, mutta liittymistä tulijoita ei sitten perkele väistetä koskaan, koska liikennesäännöt ja minulla on oikeus. Itseä veetuttaa tuo mentaliteetti, kun kotoa lähtiessä on hetimiten liittymä moottoritielle, ja aivan sama millä nopeudella yrität liikennevirtaan liittyä, niin vaikeaa se on, kun jatkumaton jono ajaa kahden metrin päässä toisistaan ja vihollisellehan ei saumaa kaistalle siirtymiseen anneta.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tiellä 130 meidät saavutti eräs kanssa-autoilija, jonka auton merkkiä en kerro, ettei Bemarikuskit harmistu.

Ohi ei mennyt, vaikka paikkoja olisi ollut ja tilaakin tein sen verran kuin oli mahdollista.
Sori kun kaivelen vanhoja, mutta pakko kommentoida. Vähän samalainen tilanne oli itselläni vuosi-pari sitten kun ajelin aika haastavassa lokakuun myrskyssä. Loskaa vitusti tiellä, räntää sataa ja pimeää maantietä jossa ei ollut mitään katuvalaistusta. Huonosta kelistä johtuen ajelin 80-alueella noin 70km/h, ehkä vähän päälle. En mielestäni kuitenkaan mitenkään tien tukkona ollut, sillä se keli oli yksinkertaisesti niin huono että kovin paljoa kovempaa ei uskaltanut ajaa. Noh, eiköhän perään tullut sitten joku farmari-Pösö aivan puskuriin kiinni. Etuvalot olivat joko pitkillä tai sitten vituiksi suunnattu, ottivat aika ikävästi silmiini pimeässä säässä. Tämä auto oli aivan perseessäni kiinni ja ei mennyt millään ohi vaikka paikkoja olisi ollut huonosta säästä huolimatta. Siinä alkoi tulla meikäläisellä jo pää kipeäksi kun nuo valot heijastivat peileistä silmiini. Aloin sitten pudottaa vakkarilla nopeuttani aina 10km/h kerrallaan. Ajelin reipasta alinopeutta varmaan 5-10 km/h ja siinä vaiheessa kun oltiin päästy johonkin 30-40km/h 80-alueella, eli ajettu alinopeutta noin viitisen kilometriä tämä Pösö vasta uskalsi pyyhkäistä ohi. Ja en tiedä sitten provosoituiko minun ajamisestani, mutta jäi tietenkin jotain kuuttakymppiä köröttelemään eteenki 80-alueella. Onneksi kohdalle osui huoltis jossa päätin juoda kahvit ja käydä kusella, niin sai Pösö mennä menojaan.

Bemaristeistakin riittäisi vaikka kuinka paljon tarinaa. Siinä merkissä tuntuu idiootteja olevan aika suurella prosentilla. Mullakin on yks bemaristikaveri joka on valmis kiertämään hyväkuntoisen hiekkatien 10x pidemmällä asvalttitiellä "koska en halua vaurioittaa kiveniskemillä mun 15v vanhaa Bemaria hiekkatiellä". Sitten jossain Nelostiellä jatkuvasti ajellaan aivan parin metrin päässä edelläajavasta rekasta ja jatkuvasti napsuu pikkukiviä sun muuta paskaa Bemarin keulaan, mutta se on kai vain toissijaista kun pitää kytätä ohituspaikkaa. Ei aukea tämä logiikka minulle yhtään.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
En ymmärrä miksi ruuhkassa ajaessa ei voida käyttää sitä kiihdytyskaistaa hyödyksi vaan heti, kun kiihdytyskaistalla päästään sen ruuhkautuneen väylän kohdalle niin osalle ihmisistä tulee tarve jarruttaa ja jäädä vilkun kanssa siihen kaistan alkuun odottamaan josko joku antaisi tilaa sen sijaan, että ajaisi vaan reilusti sitä omaa kiihdytyskaistaa eteenpäin ja löytää sen kohdan josta liittyä sujuvasti siihen jonoon.

Sama tapahtuu päivittäin Kannelmäki/Pohjois-Haaga liittymästä itään päin vievälle kehä1:lle liityttäessä tai esim Myyrmäestä Helsinkiin päin vievälle moottoritielle liityttäessä.

Aloitetaan pienellä pilkunnussimisella - Myyrmäestä ei mene moottoritietä Helsinkiin päin. Eikä kyllä minnekään muuallekaan.

Itse asiaan - onhan se parempi pysähtyä siihen kiihdytyskaistan alkuun kuin loppuun. Jos siis se liittyminen ei onnistu ja pysähtyä pitää. Siitä alusta kuitenkin saa vielä kiihdytettyä sen vauhdin sopivaksi siinä kiihdytyskaistalla siinä vaiheessa kun se sopiva kolo lopulta löytyy.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse asiaan - onhan se parempi pysähtyä siihen kiihdytyskaistan alkuun kuin loppuun. Jos siis se liittyminen ei onnistu ja pysähtyä pitää. Siitä alusta kuitenkin saa vielä kiihdytettyä sen vauhdin sopivaksi siinä kiihdytyskaistalla siinä vaiheessa kun se sopiva kolo lopulta löytyy.

Tästä asiasta olen kyllä tasan erimieltä. Siihen kyyhdytyskaistan alkuun on todella vaarallista pysähtyä koska sillä kaistalla takaa tulevat kiinnittävät huomionsa siihen liityttävään liikenteeseen samalla kiihdyttäen vauhtinsa muuhun liikenteeseen sopivaksi, eivätkä odota että kiihdytyskaistalla olisi joku tielläliikkuja pysähtyneenä. Ja joillain kyyhdytyskaistoilla ei edes näe kovin kauas eteen mutkan tai katveen takia joten kaistalle pysähtynyt auto on todellinen vaaratekijä. Käsittääkseni ohjeistus on se että mikäli liittyminen ei jostain syystä onnistu niin sitten pysähdytään sinne kaistan loppuun.

E: sähläsin tuon lainauksen jotenkin... Pahoittelut...
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tästä asiasta olen kyllä tasan erimieltä. Siihen kyyhdytyskaistan alkuun on todella vaarallista pysähtyä koska sillä kaistalla takaa tulevat kiinnittävät huomionsa siihen liityttävään liikenteeseen samalla kiihdyttäen vauhtinsa muuhun liikenteeseen sopivaksi, eivätkä odota että kiihdytyskaistalla olisi joku tielläliikkuja pysähtyneenä. Ja joillain kyyhdytyskaistoilla ei edes näe kovin kauas eteen mutkan tai katveen takia joten kaistalle pysähtynyt auto on todellinen vaaratekijä. Käsittääkseni ohjeistus on se että mikäli liittyminen ei jostain syystä onnistu niin sitten pysähdytään sinne kaistan loppuun.

Lisäksi on aivan käsittämätöntä, miten nuo kiihdytyskaistan alkuun pysähtyvät tukkivat koko kiihdytyskaistan, mistä seuraa, että ruuhkaan pääsee liittymään vain yksi auto kerrallaan kiihdytyskaistan alusta. Tästä seuraa esimerkiksi ykköstiellä joka aamu täysin tukkeutuneita kiihdytyskaistoja, joiden jonot jatkuvat pitkälle sivutielle. Itse onneksi tulen kauempaa, enkä joudu kuin huvittuneena seuraamaan tätä touhua ohi ajaessani. Kiihdytyskaistan alkuun pysähtyvät eivät myöskään käytä kiihdytyskaistaa kiihdyttämiseen, vaan liittyvät siitä kaistan alusta kiihdyttämättä.
 

A Siente

Jäsen
Ei se suojatie kyllä kovin useaa autoilijaa näytä kiinnostavan. Tänään suoralla tiellä pysähdyttiin antamaan tietä jalankulkijalle. Noh siitähän vaan vastaantulevalta kaistalta ajoi autoja suojatien yli jatkuvana virtana. Kaverin kanssa oltiin pysähdyksissä muutaman minuutin että se jalankulkija pääsi sen tien yli. Meidän käsittääksemme siis me toimimme oikein ja muut väärin, eikö vain? Tuli siinä hieman sellainen olo että pitääkö meidän sittenkään väistää suoralla tiellä jalankulkijoita suojatiellä, kun ei muutkaan väistä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Ei se suojatie kyllä kovin useaa autoilijaa näytä kiinnostavan. Tänään suoralla tiellä pysähdyttiin antamaan tietä jalankulkijalle. Noh siitähän vaan vastaantulevalta kaistalta ajoi autoja suojatien yli jatkuvana virtana. Kaverin kanssa oltiin pysähdyksissä muutaman minuutin että se jalankulkija pääsi sen tien yli. Meidän käsittääksemme siis me toimimme oikein ja muut väärin, eikö vain? Tuli siinä hieman sellainen olo että pitääkö meidän sittenkään väistää suoralla tiellä jalankulkijoita suojatiellä, kun ei muutkaan väistä.

Muutaman minuutin pysähtyminen saattaa aiheuttaa muissa autoilijoissa pientä närää.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Ihmiset keltä pitäis viedä kortti on ne jotka ajelee alinopeutta kun ei saa ohittaa, mutta saatana ku on ohituspaikka ni se kaasu löytyy. Ei siinä sit paljo ite auta ku lyödä lisää kaasua ja ohi.
 

godspeed

Jäsen
Ei se suojatie kyllä kovin useaa autoilijaa näytä kiinnostavan. Tänään suoralla tiellä pysähdyttiin antamaan tietä jalankulkijalle. Noh siitähän vaan vastaantulevalta kaistalta ajoi autoja suojatien yli jatkuvana virtana. Kaverin kanssa oltiin pysähdyksissä muutaman minuutin että se jalankulkija pääsi sen tien yli. Meidän käsittääksemme siis me toimimme oikein ja muut väärin, eikö vain? Tuli siinä hieman sellainen olo että pitääkö meidän sittenkään väistää suoralla tiellä jalankulkijoita suojatiellä, kun ei muutkaan väistä.

No jos jalankulkija oli teistä katsottuna siellä jossain kaukana toisella puolen eikä oman kaistanne viereisellä puolen, niin aloite jalankulkijan ohi päästämisessä ei ole teillä, jolloin olette vain tukkona. Toki vastaantulijoiden puolelta se on selkeä virhe, jos eivät yhtään huomioi ja jalankulkija näyttää selkeää aikomusta tulla tien yli.
 

A Siente

Jäsen
No jos jalankulkija oli teistä katsottuna siellä jossain kaukana toisella puolen eikä oman kaistanne viereisellä puolen, niin aloite jalankulkijan ohi päästämisessä ei ole teillä, jolloin olette vain tukkona. Toki vastaantulijoiden puolelta se on selkeä virhe, jos eivät yhtään huomioi ja jalankulkija näyttää selkeää aikomusta tulla tien yli.

Siis jalankulkija oli ihan meidän puolella. Se oli puoliksi meidän kaistalla kun yritti tulla yli (sen jälkeen kun oltiin pysähdytty) mutta joutui aina pakittamaan ettei jää alle. Oli kuitenkin menossa yli ennen kuin me edes pysähdyttiin siihen.

Mutta eikö suojatien eteen pitäisi silti pysähtyä, vaikka jalankulkija olisikin toisella puolella ja menossa yli?
 

godspeed

Jäsen
Siis jalankulkija oli ihan meidän puolella. Se oli puoliksi meidän kaistalla kun yritti tulla yli (sen jälkeen kun oltiin pysähdytty) mutta joutui aina pakittamaan ettei jää alle. Oli kuitenkin menossa yli ennen kuin me edes pysähdyttiin siihen.

En nyt ihan käsitä kuitenkaan, että miksi odotitte minuutteja, tai edes kovinkaan kauan, että se pääsee teidän kaistan yli, mikäli normaalisti annoitte tilaa.

Mutta eikö suojatien eteen pitäisi silti pysähtyä, vaikka jalankulkija olisikin toisella puolella ja menossa yli?

Pitäisi jos jalankulkija selvästi alkaa ylittämään tietä ja näkee että se on tulossa eteen. Toisaalta on joskus ihan mahdoton tehdä eroa sille aikeelle ylittää tie, koska edes jalankulkijat eivät tunnu olevan perillä säännöistä, tai sitten he tietävät autoilijoiden röyhkeyden tason. He jopa vinkkaavat usein kädellä kuin kiitokseksi, vaikka mitään kiittämisen tarvetta ei ole olemassakaan, koska aina pitäisi päästää tien yli ilman mitään kiitoksia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
miksi odotitte minuutteja, tai edes kovinkaan kauan, että se pääsee teidän kaistan yli, mikäli normaalisti annoitte tilaa.
No eihän sen jalankulkijan yli tietenkään saa ajaa kun se on siinä suojatiellä auton edessä.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
No jos jalankulkija ei ollut invalidi, niin miksi sen tien ylittämiseen menisi minuutteja?

@A Siente sanoi että vastaantulevia autoja ei kiinnostanut antaa tietä jalankulkijalle, joka sitten joutui palloilemaan siinä suojatiellä A Sienten auton edessä ennenkuin pääsi suojatien loppuun asti. Näin itse ymmärsin käyneen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös