Mulla ei ole autoa ollut enää useampaan vuoteen, joten luokittelen itseni liikenteessä usein pyöräilijäksi tai jalankulkijaksi.
Ihan perkeleesti on liikenteessä ihmisiä joilla ei ole käsitystäkään liikennesäännöistä tai sitten mennään vaan MINÄ-asenteella.
Toissapäivänä laskeskelin pyörällä katua alaspäin ja edestäpäin tullut auto kääntyi suoraan eteeni ja tuskin edes huomasi koko tilannetta siitä päätellen ettei näyttänyt ilmekään värähtävän. Onneksi mulla on pyörässä hyvät jarrut, mutta tilanteen meinasi tehdä hankalaksi se, että kohta jossa alotin jarruttamisen eli maalattu suojatien merkintä, oli ihan helvetin liukas ja meinasi lähteä pyörä alta. Onneksi nyt selvisin säikähdyksellä. Virheitähän voi sattua kenelle vaan, mutta kyllä pyöräilijänä saa olla todella varovainen eikä ihan aina kannata pitää oikeuksistaan kiinni loppuun asti tai voi käydä huonosti. Silti koen, että kyllä moni autoilija voisi huomioida kevyen liikenteen paremmin, vaikka fillaristeissa on todella paljon täydellisiä kusipäitä liikenteessä.
Moni ei varmaan Hämeenlinnaa kaupunkina juurikaan tunne, mutta ajelin tässä yhtenä päivänä kaupungin läpi fillarilla pyörätietä pitkin noin kolmen kilometrin matkan Poltinahon liikenneympyrästä Hätilään ja laskeskelin huviksen kuinka moni pyöräilijä ajaa pyörätiellä ja kuinka moni jalkakäytävällä. Tuo matka on sellainen, että vain ihan muutamassa kohdassa on pyörätie molemmin puolin tietä. Tarkkoja lukuja en enää muista, mutta tuolla kertaa useampi ajoi jalkakäytävällä kuin pyörätiellä. On ilmeisesti niin saamarin vaikeaa mennä sen tien yli pyörätielle, että ajellaan mieluummin jalkakäytävällä.
Yks asia on toi kellon soittaminen fillarilla ajaessa. Minä harrastan sitä, mutta todella usein saan vastaukseksi erittäin vihaisia katseita ja pari kertaa olen saanut jopa huutelua osakseni. Mikä siinä harmittaa? Ilmeisesti ihminen kokee, että siinä jotenkin puututaan moittivasti hänen liikkumiseensa kevyen liikenteen väylällä, kun kehdataan soittaa kelloa. Toinen asia voi olla se, että ihminen vaan pelästyy sitä kellon soittoa ja sitten säntäillään päättömästi hetken aikaa minne sattuu. Tuo säntäily onkin sellainen asia minkä takia kehoitan pyöräilijöitä soittamaan sitä kelloa ajoissa ja alentamaan reilusti vauhtia kyseisessä tilanteessa.
Malttia ja turha kiire pois, niin kyllä hyvä tulee.