Eilen ajelin Sturenkadulta Helsinginkadulle (siinä Linnanmäen kohdalla, tiedoksi niille, jotka eivät paikkaa Helsingissä heti osaa hahmottaa). Olin oikealla kaistalla ja juuri Helsinginkadulle kääntyessäni havaitsin, että kaista loppuu tietöiden takia. Hauskaa oli seurata, miten jotkut vasenta kaistaa ajavat rivakasti siirtyivät edellä ajavan puskuriin kiinni, jottei siihen väliin kukaan saisi ajatusta tulla. Näin parin auton verran.
Mutta sitten alkoi vetoketju toimimaan: edessäni oleva auto pääsi vaihtamaan kaistaa. Seurasin peilista - vilkku oli vasemmalle, toki - ja havaitsin, että seuraava auto vasemmalla kaistalla jätti mulle tilaa siirtyä. Samoin takanani ollut taksi pujahti nätisti ao. auton taakse. Siinä hiljalleen mäkeä alas rullatessani seurasin peilistä, miten hienosti vetoketju-tekniikka veti jona sujuvasti eteenpäin. Eikä yksikään autoilja paahtanut oikealta ohi kiilatakseen sitten kaistan päättyessä jonoon sekaan.
Siis on Suomessa autoijoita, jotka osaavat ajaa ja ottavat toiset huomioon. Ja sitten on näitä "minä-minä-minä"-kuskeja, joita pitää varoa. Valitettavasti.