Mutta joka tapauksessa, oli kehän liikennetilanne mikä tahansa, nämä esittämäsi ratkaisut ovat luonnollisesti aivan perseestä. Jo 1990-luvun alusta on tiedetty, että "riittävien väylien" rakentaminen ei koskaan poista ruuhkia, sillä väylät täyttyvät aina.
Heh. Jos luet tarkasti, huomaat, että mun esittämäni ratkaisut olivat:
1. Reippaasti ajaminen (ei alinopeuksia, ei turhia jarrutteluja ja kiihdyttäminen kiihdyttämällä sen sijaan, että perheenisukkimaisesti saavutettaisiin haluttu matkustusnopeus ajan funktiona...)
2. Ajamiseen ja vain ajamiseen keskittyminen (Keskitytään siihen mitä ollaan tekemässä! Ratin takana ei tarvitse syödä, paijata kiljuvaa kakaraa tai käydä valtaisaa perheriitaa. Ei myöskään ole tarvetta kirjoittaa tekstaria, meikata tai näpytellä ajotietokonetta. Näistä jokaisen voi suorittaa taukopaikalla, jos niikseen tulee).
3. Turvavälin pitäminen (Tämäkin esittämäni ratkaisu on luonnollisesti perseestä?)
ja
4. Riittävien väylien rakentaminen ruuhkaisimmille tieosuuksille (Tarvitaan kaksi kaistaa yhden sijasta sinne, missä autoja on enemmän. Linkkisi tutkimus on varsin riittämätön selittämään Suomen autokannan mittakaavassa tapahtuvaa ruuhkautumista. Täällä "ruuhka" on aivan eri asia, kuin vaikkapa Los Angelesissa, Pariisissa tai Pekingissä.)
Jos todella väität tosissasi, että Turun motarin uusi osuus, joka alkaa Nummelan jälkeen Helsingistä katsottuna, ei poistanut ruuhkia sanotaan vaikka väliltä Nummela-Salo, et tiedä mistä puhut. Vanhan Turuntien ruuhkat kesäviikonloppuisin olivat aivan uskomattomia Saukkolan, Suomusjärven ja Halikon välillä, kymmeniä kilometrejä pelkkää matelua. Nykyisin vastaavaa ongelmaa ei ole ollut kertaakaan, ja minä sentään ajan sen matkan kevään ja syksyn välillä useita kymmeniä kertoja joka vuosi.
Sama stoori on Helsingin Hakamäentien risteyksessä. Riittämättömien kaistojen takia syntyneet työmatkaruuhkat loistavat poissaolollaan ja vasta Pasilan sumppu pysäyttää liikenteen flown. Edelleen sama tarina välillä Lahti-Heinola.
Ihmetyttää, että jos nämä neljä ratkaisuani ovat mielestäsi "luonnollisesti aivan perseestä". Ovatko todella vai oliko tässä jotain outoa retoriikkaa? Koska tuollaisenaan paska jota suollat tänne luettavakseni on "luonnollisesti" aivan perseestä.
Myöskään nopeusrajoitusten kasvattaminen ei tietenkään auta. Sen sijaan - päinvastoin - nopeusrajoitusten paikallinen dynaaminen alentaminen automaattisesti havaitun ruuhkatilanteen perusteella voi pitää virran stabiilina, joka ilman dynaamisia rajoituksia ruuhkautuisi.
Jälleen tapauskohtaista. Ja jälleen vittumainen retorinen keino tuo "tietenkään". Totta kai nopeusrajoitusten kasvattaminen auttaa, jos kuskit ovat valmiita ajamaan riittävää nopeutta. Sitä paitsi tarpeettoman hiljaa köröttely käy ottamaan päähän, mikä on muuten toisinaan kollektiivista. Vihdintien Helsingin päädyssä nopeusrajoitusta laskettiin 60 km/h:ssa (jotta vitun dösäkuskit voivat hyökätä pysäkiltä silmät kiinni oikeiden tienkäyttäjien eteen, meluhaitta oli valetta), mutta kukaan ei tuota tunnu noudattavan. Jopa poliisit ajavat tuolla 80 km/h, joka on muuten Vihdintien luonnollinen nopeus (liikennevalorytmin mukainen nopeus: pääsee vihreistä läpi säännöllisesti).