Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 005 787
  • 12 308

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
miksi odotitte minuutteja, tai edes kovinkaan kauan, että se pääsee teidän kaistan yli, mikäli normaalisti annoitte tilaa.
No eihän sen jalankulkijan yli tietenkään saa ajaa kun se on siinä suojatiellä auton edessä.
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
No jos jalankulkija ei ollut invalidi, niin miksi sen tien ylittämiseen menisi minuutteja?

@A Siente sanoi että vastaantulevia autoja ei kiinnostanut antaa tietä jalankulkijalle, joka sitten joutui palloilemaan siinä suojatiellä A Sienten auton edessä ennenkuin pääsi suojatien loppuun asti. Näin itse ymmärsin käyneen.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos autoilijat eivät "vapaaehtoisesti" sääntöjä noudata ja tietä anna niin jalankulkijan pitää vaan katsoa sellainen väli missä auto ehtii helposti pysähtymään, ottaa katsekontakti autoilijaan näyttäen selkeästi että nyt minä tulen ja astua suojatielle. Itse olen ainakin tätä noudatten päässyt ongelmitta yli eikä ole ollut edes lähelle piti tilanteita että auto olisi meinannut tulla yli, kyllä ne pysähtyvät. Toki jos on huonojalkainen tai esim lasten kanssa liikkeellä niin joutuu ottamaan varovaisemmin kun ei pysty tarvittaessa yhtä helposti väistämään jos joku ei meinaakaan pysähtyä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos autoilijat eivät "vapaaehtoisesti" sääntöjä noudata ja tietä anna niin jalankulkijan pitää vaan katsoa sellainen väli missä auto ehtii helposti pysähtymään, ottaa katsekontakti autoilijaan näyttäen selkeästi että nyt minä tulen ja astua suojatielle.
Käytän lähes päivittäin suojatietä, jonka etupuolella on parkkiruutu, johon pysäköity auto peittää autoilijoiden näkyvyyden suojatielle tulijoihin. Tähän kun lisää sen että 70 prosenttia autoista ajaa ko. kohdassa ylinopeutta niin en kyllä suosittele kenellekään ehdottamaasi taktiikkaa ylitykseen tässä tapauksessa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tästä asiasta olen kyllä tasan erimieltä. Siihen kyyhdytyskaistan alkuun on todella vaarallista pysähtyä koska sillä kaistalla takaa tulevat kiinnittävät huomionsa siihen liityttävään liikenteeseen samalla kiihdyttäen vauhtinsa muuhun liikenteeseen sopivaksi, eivätkä odota että kiihdytyskaistalla olisi joku tielläliikkuja pysähtyneenä. Ja joillain kyyhdytyskaistoilla ei edes näe kovin kauas eteen mutkan tai katveen takia joten kaistalle pysähtynyt auto on todellinen vaaratekijä. Käsittääkseni ohjeistus on se että mikäli liittyminen ei jostain syystä onnistu niin sitten pysähdytään sinne kaistan loppuun.

E: sähläsin tuon lainauksen jotenkin... Pahoittelut...

Täytyy kyllä olla kanssasi samaa mieltä. Muistelen vain kuulleeni tai lukeneeni asiasta siten, mitä itse kirjoitin. Voin toki muistaa väärinkin.

Toivotaan, että kaikki oppivat siirtymään siitä kiihdytyskaistalta varsinaiselle ajokaistalle kunnolla, niin tästäkin ongelmasta päästään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Käytän lähes päivittäin suojatietä, jonka etupuolella on parkkiruutu, johon pysäköity auto peittää autoilijoiden näkyvyyden suojatielle tulijoihin. Tähän kun lisää sen että 70 prosenttia autoista ajaa ko. kohdassa ylinopeutta niin en kyllä suosittele kenellekään ehdottamaasi taktiikkaa ylitykseen tässä tapauksessa.

Eli samanlaiset kun sonera-stadionin hollilla urheilukadulla, vai onko jossain vielä pahempia? On kyllä hankala paikka ja siinä meinasin itsekin kelata viime kaudella Yohann Auvitun yli. Kävelijät joutuvat tulemaan jo melkein suojatielle että näkyy autoilijalle, muuten ovat siellä autojen takana. Itse jalankulkijana tulisin siihen hollille mistä näkee auton, katsekontakti ja yli. En lähtisi kävelemään suoraan katveesta 5kmh sinne tielle, mitä suurin osa tekee. Näiden tilanteiden vuoksi tuohonhan on tullut töyssytkin lähivuosina.
Eilen muuten kävi hiukan vastaavassa paikassa pitskussa tilanne kun lähdin jalankulkijana ylittämään tietä näin fillarin tulevan, mutta se ei jaksanutkaan pysähtyä kun ajoi autotietä vaan rullasi 30kmh niin että piti astua taaksepäin. Eikä ollut ensimmäinen kerta. Oonko missannut jonkun asetuksen ettei fillareille päde autotiellä autoilijoiden säännöt? Koska tosi usein tätä näkee, tsygällä liikkeellä olevat ei paljoa pysähtele muihin kuin liikennevaloihin.

_
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oonko missannut jonkun asetuksen ettei fillareille päde autotiellä autoilijoiden säännöt? Koska tosi usein tätä näkee, tsygällä liikkeellä olevat ei paljoa pysähtele muihin kuin liikennevaloihin.
_
Et ole. Jos pyöräilijä kulkee ajoväylällä koskevat samat säännöt pyöräilijöitä kuin autoja.

Mistä päästäänkin siihen, että mututuntuma on, että pyöräilijöistä ja autoilijoista alle puolet osaavat pyöräilijän väistämissäännöt. Tämä henkilöltä joka ajaa autolla ja pyöräilee about yhtä paljon. Pyörällä saa väistellä autoilijoita, jotka ajavat eteen kolmion takaa, mutta tilaa saa silloin kun on autoilijan etuajo-oikeus. Autolla taasen joutuu varomaan pyöräilijöitä, jotka ajavat eteen vaikka on autoilijan etuajo-oikeus ja kun omaa etuajo-oikeutta käyttää saa trikoopyöräilijöiltä keskisormea.
 

Piiskuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oranssi, sympatiat sinisille
Jos autoilijat eivät "vapaaehtoisesti" sääntöjä noudata ja tietä anna niin jalankulkijan pitää vaan katsoa sellainen väli missä auto ehtii helposti pysähtymään, ottaa katsekontakti autoilijaan näyttäen selkeästi että nyt minä tulen ja astua suojatielle.

Nuorempana kloppina Sveitsissä asuessani kiinnitin huomiota paikalliseen varttuneemman väestön tapaan: setä- ja täti-ihmiset ojensivat suojatiellä kävelykeppinsä autoilijalle merkkinä siitä, että nyt on heidän vuoronsa. Ja kuten saatatte arvata, tilaa tuli ja seniorikansalaiset pääsivät tien yli, kun autoilijan vaihtoehtona olisi ollut rikkinäinen tuulilasi, sakot väistämissääntöjen noudattamatta jättämisestä ja korvausvelvollisuus katkenneesta kävelykepistä. Kätevää.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo suojatien kunnioittamattomuus on kyllä ihan suomalainen tapa. Ei tarvitse mennä kun tuohon etelänaapuriin niin jalankulkijalle annetaan ihan erilailla tilaa ylittää tie...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo suojatien kunnioittamattomuus on kyllä ihan suomalainen tapa. Ei tarvitse mennä kun tuohon etelänaapuriin niin jalankulkijalle annetaan ihan erilailla tilaa ylittää tie...

Ja pari viikkoa sitten tallinnassa ainoa joka meinasi ajaa yli ja vielä kaksi kertaa oli suomalainen siinä satama-alueella.
Jokainen joka on käynyt tallinnassa tietää sen suojatien siinä vanhan kaupungin pää portin läheisyydessä Viru hotellin puolella mihin tuli valot vasta pari vuotta sitten. Siinä oli oiva esimerkki kulttuurista joka antaa tietä jalankulkijalle. Siinä piti ylittää periatteessa kuusi kaistaa mukaan lukien sporat liki ruuhkaisimmalla paikalla ja autot tuli ihan hyvää vauhtia sieltä lännestä päin. Aina sai tilaa eikä ollut ongelmia.
Google Maps

Mitä olen kuullut niin Virossa suurempi ongelma on humalassa(kamoissa) ajaminen, niiden alle on kuollut jalankulkijoita useitakin ihan lähivuosina. Mutta selvin päin ne antaa aina tietä, Suomessa on lähinnä toisin päin, suurin osa antaa vain kännissä tietä kun yrittävät noudattaa kaikkia liikennesääntöjä kiinnijäämisen pelossa.

_
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Jos autoilijat eivät "vapaaehtoisesti" sääntöjä noudata ja tietä anna niin jalankulkijan pitää vaan katsoa sellainen väli missä auto ehtii helposti pysähtymään, ottaa katsekontakti autoilijaan näyttäen selkeästi että nyt minä tulen ja astua suojatielle. Itse olen ainakin tätä noudatten päässyt ongelmitta yli eikä ole ollut edes lähelle piti tilanteita että auto olisi meinannut tulla yli, kyllä ne pysähtyvät. Toki jos on huonojalkainen tai esim lasten kanssa liikkeellä niin joutuu ottamaan varovaisemmin kun ei pysty tarvittaessa yhtä helposti väistämään jos joku ei meinaakaan pysähtyä.

Näin toimin minä päivittäin. Kämpältäni lähtiessä pari ensimmäistä korttelia kun ovat tasa-arvoisilla risteyksillä varustettuja, joudun tätä tyyliä noudattamaan. Turussa valitettavan huonosti toisinaan osataan arvostaa kävelijöitä (varsinkin työliikenteen ja lounastaukojen aikaan). Autoilijoita kunnioitan siinä kohtaa itse, jos vaikka kännykkäni soi. Vastaan rauhassa jalkakäytävällä tuohon. Ajokortittomana osaan muuten huomioida yhtä jos toista kanssaliikkujaa, mutta autoilijoille joudun toisinaan antamaan katsekontaktia äkäiseen sävyyn.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Turussa valitettavan huonosti toisinaan osataan arvostaa kävelijöitä (varsinkin työliikenteen ja lounastaukojen aikaan).
Jepjep. Kuukauden sisään olen kaksi kertaa meinannut jäädä auton alle. Ensimmäisellä kerralla käppäilin suojatietä (kaksiosainen) muutaman metrin verran, kunnes huomasin, että lähestyvä katumaasturi ei aiokaan pysähtyä. Lukkojarrutuksella siitä selvittiin. Toinen kerta oli viikko sitten, kun lähdin ylittämään suojatietä vihreiden palaessa. Olin siinä määrin ajatuksissani, etten huomannut reilua ylinopeutta punasia päin paahtavaa bemaria. Viime hetkellä muut tajusivat vetää minut syrjään.

Jalankulkija ei ole Suomessa tosiaankaan kovin arvostettu otus. Tämän kyllä huomasi varsin nopeasti, kun joutuikin auton sijaan kulkemaan jalan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Olen jotenkin aina mieltänyt että liikenneraivo sikiää vain autojen sisällä mutta näemmä pyöräilijän satulallakin voi sellainen syntyä jos nainen soittaa miehelle kelloa ja vielä ohittaa! Pyöräilijä kuristi toista pyöräilijää Baanalla Helsingissä – ”Vain kahden kellonsoiton tähden” | Pahoinpitelyt | HS
Kellon soittaminen tunnutaan usein ottavan vittuiluna. Itsekin usein kelloa soitan jos on vaikka koirantaluttaja edessä. Taitaa porukka aatella että kellon soitto on sama kun vittusaatanan huutaminen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei voi muuta todeta kun että on porukka sekaisin. Sehän on täysin päinvastoin, itse ainakin jalankulkijana näillä ahtaammilla kevyenliikenteen väylillä missä ei erikseen fillarikaistoja edellytän sitä kellon soittoa varsinkin jos on lapsi itsellä mukana tai aikoinaan oli koirakin. Vittumaisinta on juuri se kun suhataan vasemmalta ja oikealta ohi päästämättä mitään ääntä. Rohkeasti vaan kello soimaan ja ajoissa!
Ja fillaresteille, jos et omista kelloa niin ensimmäinen ohje on käy ostamassa sellainen, ilman kelloa ajaville ohje on sitten hiljentää liki kävelyvauhtiin ohitustilanteissa jos ja kun harvempi sieltä huutelee ring ring.

_
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aloin sitten pudottaa vakkarilla nopeuttani aina 10km/h kerrallaan. Ajelin reipasta alinopeutta varmaan 5-10 km/h ja siinä vaiheessa kun oltiin päästy johonkin 30-40km/h 80-alueella, eli ajettu alinopeutta noin viitisen kilometriä tämä Pösö vasta uskalsi pyyhkäistä ohi. Ja en tiedä sitten provosoituiko minun ajamisestani, mutta jäi tietenkin jotain kuuttakymppiä köröttelemään eteenki 80-alueella.
Miksi toimia noin vaikeasti? Vilkku päälle ennen bussipysäkiä, kääntö sille ja hiljentää. Sitten kun arkisen autoilun pelottava sankari on päässyt ohi, niin paluu liikenteeseen.

Olemattomilla turvaväleillä ajavien määrä on mielestäni lisääntynyt. Ei siinä mitään jos hakee ohitusta ja menee kans, mutta nämä takapuskurissa köröttelevät vituttaa, koska kolari on varma, jos joutuu jarruttamaan.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ei voi muuta todeta kun että on porukka sekaisin. Sehän on täysin päinvastoin, itse ainakin jalankulkijana näillä ahtaammilla kevyenliikenteen väylillä missä ei erikseen fillarikaistoja edellytän sitä kellon soittoa varsinkin jos on lapsi itsellä mukana tai aikoinaan oli koirakin. Vittumaisinta on juuri se kun suhataan vasemmalta ja oikealta ohi päästämättä mitään ääntä. Rohkeasti vaan kello soimaan ja ajoissa!
Ja fillaresteille, jos et omista kelloa niin ensimmäinen ohje on käy ostamassa sellainen, ilman kelloa ajaville ohje on sitten hiljentää liki kävelyvauhtiin ohitustilanteissa jos ja kun harvempi sieltä huutelee ring ring.

_
Mä pyöräilen käytännössä kaikkialle ja tosiaan vihaisia katseita tulee lähes aina kun kelloa soittaa. Menen tosin myös aika hiljaista vauhtia alueilla joissa ihmisiä liikkuu (alle 15km/h). Joskus olen jopa saanut huudot kellosta, erään naisen mielestä en olisi saanut ajaa pyörällä siinä missä ajoin (oli ihan kevyenliikenteenväylä). Ei päästänyt mua ohi - sillä oli sellaset tuplarattaat ja mies käveli vieressä. Nainen kielsi miestään väistämästä ja huusi/valitti mulle koko 10min matkan ennen kun tuli kohta jossa pääsin ohi. Laitoin kuulokkeet päähän ja katsoin kun suu kävi - en ees tiedä mitä sanoi paitsi että "Että kehtaatkin soittaa kelloa senkin idiootti".

EDIT: tyypit siis käveli koko tien levyisesti ja soitin kelloa jotta pääsisi ohi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Suoraan takana puskurissa roikkujat pistää kyllä raivostuttamaan. Moottoritienopeuksilla kun jostain syystä tulisi äkkijarrutuksen paikka niin siitä olisi jäljellä kuin pari rusinaa ja kaikilta osallisilta henki pois. Tekisi mieli joka kerta tuommoisen uuvatin perään ilmestyessä käyttää äkillisesti jarrut pohjassa, jotta tajuaisi miten helvetin lähellä se tulee, mutta huonostihan tuossa vaan kävisi.
 

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tekisi mieli joka kerta tuommoisen uuvatin perään ilmestyessä käyttää äkillisesti jarrut pohjassa, jotta tajuaisi miten helvetin lähellä se tulee, mutta huonostihan tuossa vaan kävisi.

Pidät jalan kaasulla ja painat vasemmalla jalalla jarrua, että jarruvalot syttyy. Fiksummat hoksaa tosta, että turvaväli ei ole riittävä, mutta toisaalta ajavatko fiksut niin vitun lähellä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Pidät jalan kaasulla ja painat vasemmalla jalalla jarrua, että jarruvalot syttyy. Fiksummat hoksaa tosta, että turvaväli ei ole riittävä, mutta toisaalta ajavatko fiksut niin vitun lähellä.
Pitää seuraavan kerran kokeilla tätä. Joskus muistelisin että olen nähnyt jotain tarroja mitkä kiinnitetään takalasiin, jossa mainitaan että mites jos et nyt ajaisi ihan sillä etäisyydellä mistä näet lukea tämän tekstin?

Noh, en kyllä semmoista ole laittamassa autooni mutta tulipahan vaan mieleen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pidät jalan kaasulla ja painat vasemmalla jalalla jarrua, että jarruvalot syttyy. Fiksummat hoksaa tosta, että turvaväli ei ole riittävä, mutta toisaalta ajavatko fiksut niin vitun lähellä.
Todennäköisesti se idiootti takana vain provosoituu enemmän ja tekee jotain vielä typerämpää.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Pidät jalan kaasulla ja painat vasemmalla jalalla jarrua, että jarruvalot syttyy. Fiksummat hoksaa tosta, että turvaväli ei ole riittävä, mutta toisaalta ajavatko fiksut niin vitun lähellä.
Itsekin tätä joskus pohtinut, mutta ei idioottia kannata kouluttaa toisella idiotismilla. Eikä se meidän kanssa-autoilijoiden tehtävä muutenkaan ole opettaa tai kouluttaa toisia kuin korkeintaan näyttämällä mallikasta ja hyvää esimerkkiä muille.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Pidät jalan kaasulla ja painat vasemmalla jalalla jarrua, että jarruvalot syttyy. Fiksummat hoksaa tosta, että turvaväli ei ole riittävä, mutta toisaalta ajavatko fiksut niin vitun lähellä.
Olen miettinyt, viimeksi juuri kotiin ajaessani jonkun roikkuessa puskurissa, että autoihin pitäisi saada vakiovarusteeksi sellainen pieni näyttö takalasille, johon saisi nappia painamalla tekstin "Olet liian lähellä. Jätä turvaväli." Ehkä tuo hoksauttaisi ainakin osan peräroikkujista jättämään vähän väliä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olen miettinyt, viimeksi juuri kotiin ajaessani jonkun roikkuessa puskurissa, että autoihin pitäisi saada vakiovarusteeksi sellainen pieni näyttö takalasille, johon saisi nappia painamalla tekstin "Olet liian lähellä. Jätä turvaväli." Ehkä tuo hoksauttaisi ainakin osan peräroikkujista jättämään vähän väliä.
Tai sitten joku semmoinen laite joka reagoisi jollain tavalla sen roikkujan autossa heti kun on liian lähellä? Tietysti tuommoisen suunnitteleminen olisi vähän hankalaa, mutta on ne insinöörit ihmeellisempiäkin asioita keksineet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös