No eihän sen jalankulkijan yli tietenkään saa ajaa kun se on siinä suojatiellä auton edessä.miksi odotitte minuutteja, tai edes kovinkaan kauan, että se pääsee teidän kaistan yli, mikäli normaalisti annoitte tilaa.
No eihän sen jalankulkijan yli tietenkään saa ajaa kun se on siinä suojatiellä auton edessä.miksi odotitte minuutteja, tai edes kovinkaan kauan, että se pääsee teidän kaistan yli, mikäli normaalisti annoitte tilaa.
No eihän sen jalankulkijan yli tietenkään saa ajaa kun se on siinä suojatiellä auton edessä.
No jos jalankulkija ei ollut invalidi, niin miksi sen tien ylittämiseen menisi minuutteja?
Käytän lähes päivittäin suojatietä, jonka etupuolella on parkkiruutu, johon pysäköity auto peittää autoilijoiden näkyvyyden suojatielle tulijoihin. Tähän kun lisää sen että 70 prosenttia autoista ajaa ko. kohdassa ylinopeutta niin en kyllä suosittele kenellekään ehdottamaasi taktiikkaa ylitykseen tässä tapauksessa.Jos autoilijat eivät "vapaaehtoisesti" sääntöjä noudata ja tietä anna niin jalankulkijan pitää vaan katsoa sellainen väli missä auto ehtii helposti pysähtymään, ottaa katsekontakti autoilijaan näyttäen selkeästi että nyt minä tulen ja astua suojatielle.
Tästä asiasta olen kyllä tasan erimieltä. Siihen kyyhdytyskaistan alkuun on todella vaarallista pysähtyä koska sillä kaistalla takaa tulevat kiinnittävät huomionsa siihen liityttävään liikenteeseen samalla kiihdyttäen vauhtinsa muuhun liikenteeseen sopivaksi, eivätkä odota että kiihdytyskaistalla olisi joku tielläliikkuja pysähtyneenä. Ja joillain kyyhdytyskaistoilla ei edes näe kovin kauas eteen mutkan tai katveen takia joten kaistalle pysähtynyt auto on todellinen vaaratekijä. Käsittääkseni ohjeistus on se että mikäli liittyminen ei jostain syystä onnistu niin sitten pysähdytään sinne kaistan loppuun.
E: sähläsin tuon lainauksen jotenkin... Pahoittelut...
Käytän lähes päivittäin suojatietä, jonka etupuolella on parkkiruutu, johon pysäköity auto peittää autoilijoiden näkyvyyden suojatielle tulijoihin. Tähän kun lisää sen että 70 prosenttia autoista ajaa ko. kohdassa ylinopeutta niin en kyllä suosittele kenellekään ehdottamaasi taktiikkaa ylitykseen tässä tapauksessa.
Et ole. Jos pyöräilijä kulkee ajoväylällä koskevat samat säännöt pyöräilijöitä kuin autoja.Oonko missannut jonkun asetuksen ettei fillareille päde autotiellä autoilijoiden säännöt? Koska tosi usein tätä näkee, tsygällä liikkeellä olevat ei paljoa pysähtele muihin kuin liikennevaloihin.
_
Jos autoilijat eivät "vapaaehtoisesti" sääntöjä noudata ja tietä anna niin jalankulkijan pitää vaan katsoa sellainen väli missä auto ehtii helposti pysähtymään, ottaa katsekontakti autoilijaan näyttäen selkeästi että nyt minä tulen ja astua suojatielle.
Tuo suojatien kunnioittamattomuus on kyllä ihan suomalainen tapa. Ei tarvitse mennä kun tuohon etelänaapuriin niin jalankulkijalle annetaan ihan erilailla tilaa ylittää tie...
Jos autoilijat eivät "vapaaehtoisesti" sääntöjä noudata ja tietä anna niin jalankulkijan pitää vaan katsoa sellainen väli missä auto ehtii helposti pysähtymään, ottaa katsekontakti autoilijaan näyttäen selkeästi että nyt minä tulen ja astua suojatielle. Itse olen ainakin tätä noudatten päässyt ongelmitta yli eikä ole ollut edes lähelle piti tilanteita että auto olisi meinannut tulla yli, kyllä ne pysähtyvät. Toki jos on huonojalkainen tai esim lasten kanssa liikkeellä niin joutuu ottamaan varovaisemmin kun ei pysty tarvittaessa yhtä helposti väistämään jos joku ei meinaakaan pysähtyä.
Jepjep. Kuukauden sisään olen kaksi kertaa meinannut jäädä auton alle. Ensimmäisellä kerralla käppäilin suojatietä (kaksiosainen) muutaman metrin verran, kunnes huomasin, että lähestyvä katumaasturi ei aiokaan pysähtyä. Lukkojarrutuksella siitä selvittiin. Toinen kerta oli viikko sitten, kun lähdin ylittämään suojatietä vihreiden palaessa. Olin siinä määrin ajatuksissani, etten huomannut reilua ylinopeutta punasia päin paahtavaa bemaria. Viime hetkellä muut tajusivat vetää minut syrjään.Turussa valitettavan huonosti toisinaan osataan arvostaa kävelijöitä (varsinkin työliikenteen ja lounastaukojen aikaan).
Kellon soittaminen tunnutaan usein ottavan vittuiluna. Itsekin usein kelloa soitan jos on vaikka koirantaluttaja edessä. Taitaa porukka aatella että kellon soitto on sama kun vittusaatanan huutaminen.Olen jotenkin aina mieltänyt että liikenneraivo sikiää vain autojen sisällä mutta näemmä pyöräilijän satulallakin voi sellainen syntyä jos nainen soittaa miehelle kelloa ja vielä ohittaa! Pyöräilijä kuristi toista pyöräilijää Baanalla Helsingissä – ”Vain kahden kellonsoiton tähden” | Pahoinpitelyt | HS
Miksi toimia noin vaikeasti? Vilkku päälle ennen bussipysäkiä, kääntö sille ja hiljentää. Sitten kun arkisen autoilun pelottava sankari on päässyt ohi, niin paluu liikenteeseen.Aloin sitten pudottaa vakkarilla nopeuttani aina 10km/h kerrallaan. Ajelin reipasta alinopeutta varmaan 5-10 km/h ja siinä vaiheessa kun oltiin päästy johonkin 30-40km/h 80-alueella, eli ajettu alinopeutta noin viitisen kilometriä tämä Pösö vasta uskalsi pyyhkäistä ohi. Ja en tiedä sitten provosoituiko minun ajamisestani, mutta jäi tietenkin jotain kuuttakymppiä köröttelemään eteenki 80-alueella.
Mä pyöräilen käytännössä kaikkialle ja tosiaan vihaisia katseita tulee lähes aina kun kelloa soittaa. Menen tosin myös aika hiljaista vauhtia alueilla joissa ihmisiä liikkuu (alle 15km/h). Joskus olen jopa saanut huudot kellosta, erään naisen mielestä en olisi saanut ajaa pyörällä siinä missä ajoin (oli ihan kevyenliikenteenväylä). Ei päästänyt mua ohi - sillä oli sellaset tuplarattaat ja mies käveli vieressä. Nainen kielsi miestään väistämästä ja huusi/valitti mulle koko 10min matkan ennen kun tuli kohta jossa pääsin ohi. Laitoin kuulokkeet päähän ja katsoin kun suu kävi - en ees tiedä mitä sanoi paitsi että "Että kehtaatkin soittaa kelloa senkin idiootti".Ei voi muuta todeta kun että on porukka sekaisin. Sehän on täysin päinvastoin, itse ainakin jalankulkijana näillä ahtaammilla kevyenliikenteen väylillä missä ei erikseen fillarikaistoja edellytän sitä kellon soittoa varsinkin jos on lapsi itsellä mukana tai aikoinaan oli koirakin. Vittumaisinta on juuri se kun suhataan vasemmalta ja oikealta ohi päästämättä mitään ääntä. Rohkeasti vaan kello soimaan ja ajoissa!
Ja fillaresteille, jos et omista kelloa niin ensimmäinen ohje on käy ostamassa sellainen, ilman kelloa ajaville ohje on sitten hiljentää liki kävelyvauhtiin ohitustilanteissa jos ja kun harvempi sieltä huutelee ring ring.
_
Tekisi mieli joka kerta tuommoisen uuvatin perään ilmestyessä käyttää äkillisesti jarrut pohjassa, jotta tajuaisi miten helvetin lähellä se tulee, mutta huonostihan tuossa vaan kävisi.
Pitää seuraavan kerran kokeilla tätä. Joskus muistelisin että olen nähnyt jotain tarroja mitkä kiinnitetään takalasiin, jossa mainitaan että mites jos et nyt ajaisi ihan sillä etäisyydellä mistä näet lukea tämän tekstin?Pidät jalan kaasulla ja painat vasemmalla jalalla jarrua, että jarruvalot syttyy. Fiksummat hoksaa tosta, että turvaväli ei ole riittävä, mutta toisaalta ajavatko fiksut niin vitun lähellä.
Todennäköisesti se idiootti takana vain provosoituu enemmän ja tekee jotain vielä typerämpää.Pidät jalan kaasulla ja painat vasemmalla jalalla jarrua, että jarruvalot syttyy. Fiksummat hoksaa tosta, että turvaväli ei ole riittävä, mutta toisaalta ajavatko fiksut niin vitun lähellä.
Itsekin tätä joskus pohtinut, mutta ei idioottia kannata kouluttaa toisella idiotismilla. Eikä se meidän kanssa-autoilijoiden tehtävä muutenkaan ole opettaa tai kouluttaa toisia kuin korkeintaan näyttämällä mallikasta ja hyvää esimerkkiä muille.Pidät jalan kaasulla ja painat vasemmalla jalalla jarrua, että jarruvalot syttyy. Fiksummat hoksaa tosta, että turvaväli ei ole riittävä, mutta toisaalta ajavatko fiksut niin vitun lähellä.
Olen miettinyt, viimeksi juuri kotiin ajaessani jonkun roikkuessa puskurissa, että autoihin pitäisi saada vakiovarusteeksi sellainen pieni näyttö takalasille, johon saisi nappia painamalla tekstin "Olet liian lähellä. Jätä turvaväli." Ehkä tuo hoksauttaisi ainakin osan peräroikkujista jättämään vähän väliä.Pidät jalan kaasulla ja painat vasemmalla jalalla jarrua, että jarruvalot syttyy. Fiksummat hoksaa tosta, että turvaväli ei ole riittävä, mutta toisaalta ajavatko fiksut niin vitun lähellä.
Tai sitten joku semmoinen laite joka reagoisi jollain tavalla sen roikkujan autossa heti kun on liian lähellä? Tietysti tuommoisen suunnitteleminen olisi vähän hankalaa, mutta on ne insinöörit ihmeellisempiäkin asioita keksineet.Olen miettinyt, viimeksi juuri kotiin ajaessani jonkun roikkuessa puskurissa, että autoihin pitäisi saada vakiovarusteeksi sellainen pieni näyttö takalasille, johon saisi nappia painamalla tekstin "Olet liian lähellä. Jätä turvaväli." Ehkä tuo hoksauttaisi ainakin osan peräroikkujista jättämään vähän väliä.