Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 980 065
  • 12 217

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tuo on yhdenlainen autoilijan ominaispiirre, joka joillain autoa ajavilla on. Siihen edellä ajavaan ei voi pitää riittävää turvaväliä vaan se pitää ajaa kiinni, vaikka tilaa olisi kuin tai mitään aikeita ohituksellekaan ei olisi. Tullaan roikkumaan ihan tappituntumalle ja siinä roikutaan vaikka kuinka ja kauan. Ehkä se tuo turvallisuuden tunnetta tai on jokin varhaiskehtyksessä puuttumaan jäänyt läheisyystsrpeen tyydytys tai jotain. En tiedä, urpoja kaikki tyyni nuo ovat.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Noita perseessä roikkuvia on todella paljon ja kertoo siitä, että autokoulu on epäonnistunut tehtävässään tai sitten nämä vain ovat niin helvetin tyhmiä, etteivät ymmärrä asiaa. Joku voi tietysti tehdä sen myös tahallaan provosoidakseen. Itse vedän näiden kanssa ensimmäiselle bussipysäkille ja toistaiseksi ainakin 100% on ajanut ohitse, eikä ole tullut seisomaan siihen taakse. Yleensä nämä myös ajavat sitten edessä rauhallisesti eteenpäin. Ylipäätään meidän ajokulttuuri on syvältä sieltä ja kuten joku mainitsi, niin tietyt automerkit ovat jopa rasite liikenteelle. Poliisin minimaalinen valvonta myös mahdollistaa järjettömän ajokulttuurin.

Yksi todella iso ongelma on ns. ammattiliikenne, jonne on pesiytynyt aivan liian paljon ns. rupusakkia, jotka eivät älynlahjoilla pääse kehumaan ja sitten ajavat suuria autoja muiden autoilijoiden kuolemaa uhmaten. Poliisi pystyisi tekemään suuren tilin lisäämällä liikenteenvalvontaa, mutta tämä ei jostain syystä maistu valtiolle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Poliisi pystyisi tekemään suuren tilin lisäämällä liikenteenvalvontaa, mutta tämä ei jostain syystä maistu valtiolle.
Tässähän tuoreessa prohvessorin kannanotossa sivutaan tuota valtion liikenteenvalvontaa, kyllähän se maistuu ainakin tolppavalvonnan osalta. Muu valvonta sitten on karsittu ilmeisesti minimiin.

Liikenneprofessori suomii kameratolppia ajon häiritsemisestä: ”Teillä on ihan järjetön miinoitus” | Autoilu | HS

Ihan mielenkiinnosta mitenköhän toimii tolppiin tuleva keskinopeusvalvonta?
Kuvaako jokaisen auton, silloin luulisi salaman olevan päällä koko ajan käytännössä, eihän se voi kuvata vain ylinopeutta ajaviakaan tolpan kohdalla koska kyse on pidemmän aikavälin keskinopeudesta. Kaikenlaista ne virittelee.

En ole ylinopeuksien ystävä, mutta kyllä tämmöinen stressaa kun tolpat välähtelee nykyään jo pienestäkin, ainoan tuollaisen lapun minkä olen saanut kotiin oli kaupungissa 44kmh 40kmh alueella kun kiihdytin valoista hitusen liikaa. No hyvä että muistuttivat että 44kmh on ylinopeus ja väärin toimittu.
Nykyäänkin on pirun vaikeata esim ohittaa maanteiden ohituspaikoilla kun pitää varoa tolppia ja jos ohitat sen 5kmh alle rajoituksen ajavan noin 5-8kmh kovemmalla nopeudella niin yksi auto pääsee ohi per pitkä ohituskaistale, on tämä tehty hankalaksi. Nämä vastaavat tilanteet laskisin riskittömän kuljettajan lieviksi ylinopeuksiksi mitkä eivät lisää onnettomuuksia(mihin Tervokin viittaa) vaan sujuvoittavat liikennettä, siis että edes ohituskaistalla voisi hetkellisesti mennä nopeammin ohi, sekin tarkoittaisi vain noin 5-10kmh ylinopeutta. Mutta ei, siellä on tolppia näiden kaistojen päässä ja tutkia ylämäissä missä tuplakaista yhteen suuntaan jne.

_
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässähän tuoreessa prohvessorin kannanotossa sivutaan tuota valtion liikenteenvalvontaa, kyllähän se maistuu ainakin tolppavalvonnan osalta. Muu valvonta sitten on karsittu ilmeisesti minimiin.

Liikenneprofessori suomii kameratolppia ajon häiritsemisestä: ”Teillä on ihan järjetön miinoitus” | Autoilu | HS

Ihan mielenkiinnosta mitenköhän toimii tolppiin tuleva keskinopeusvalvonta?
Kuvaako jokaisen auton, silloin luulisi salaman olevan päällä koko ajan käytännössä, eihän se voi kuvata vain ylinopeutta ajaviakaan tolpan kohdalla koska kyse on pidemmän aikavälin keskinopeudesta. Kaikenlaista ne virittelee.

En ole ylinopeuksien ystävä, mutta kyllä tämmöinen stressaa, nykyäänkin on pirun vaikeata esim ohittaa maanteiden ohituspaikoilla kun pitää varoa tolppia ja jos ohitat sen 5kmh alle rajoituksen ajavan noin 5kmh kovemmalla nopeudella niin yksi auto pääsee ohi per pitkä ohituskaistale, on tämä tehty hankalaksi. Nämä tilanteet lasken riskittömän kuljettajan lieviksi ylinopeuksiksi mitkä eivät lisää onnettomuuksia(mihin Tervokin viittaa) vaan sujuvoittavat liikennettä.

_

En ymmärrä tätä kitinää, laittaa vakionopeuden säätimen päälle nopeusrajoitusten mukaisestai (+5%), ei tarvitse jarrutella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ymmärrä tätä kitinää, laittaa vakionopeuden säätimen päälle nopeusrajoitusten mukaisestai (+5%), ei tarvitse jarrutella.
Niinpä.

Toki siitä samaa mieltä, että liikenteenvalvonta voisi keskittyä ylinopeuden lisäksi myös riittämättömästä turvavälistä sakottamiseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En ymmärrä tätä kitinää, laittaa vakionopeuden säätimen päälle nopeusrajoitusten mukaisestai (+5%), ei tarvitse jarrutella.
Siis kysehän on enemmänkin muiden jarrutteluista kun siitä omasta käyttäytymisestä. Vakkari ei sovi ruuhkaisella tiellä ajoon, ainakaan mun mielestä. hyvä keksintö se on tyhjälle tielle tai motarille jos vähän autoja liikenteessä.

_
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siis kysehän on enemmänkin muiden jarrutteluista kun siitä omasta käyttäytymisestä. Vakkari ei sovi ruuhkaisella tiellä ajoon, ainakaan mun mielestä. hyvä keksintö se on tyhjälle tielle tai motarille jos vähän autoja liikenteessä.

_

Jätän kunnon turvavälin, jos jonossa ajelen ja asetan vakionopeuden jonon nopeuden mukaisesti. Aika hyvin pystyy ajamaan, turvaväli lyhenee ja piteneen jonon elämisen mukana.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En ymmärrä tätä kitinää, laittaa vakionopeuden säätimen päälle nopeusrajoitusten mukaisestai (+5%), ei tarvitse jarrutella.
Yksi euroopan vanhimmista autokannoista ja vakionopeudensäädintä tarjotaan ratkaisuksi. Nyt on opettaja kyllä pahasti kesäterässä :)

Ylipäätään meidän ajokulttuuri on syvältä sieltä ja kuten joku mainitsi, niin tietyt automerkit ovat jopa rasite liikenteelle.
Täysin samaa mieltä. Juuri tällä viikolla oli 200km per suunta työmatka, satasen alueella 90-95km/h (tai 70-75km/h 80km/h alueella) kulkevien jonojen kärjessä oli usein Toyota tai Nissan. Tälläinen kiva +10% matka-aikaan ja kameratolpilla tienvarsien miinoittelu saa ihmiset tekemään niitä nykyään facebookissa levitetteviä uhkarohkeita ohituksia. En sitten tiedä onko mittarivirhettä enemmän Japseissa vai ovatko Eurooppalaisten autojen omistajat sitten vain valveutuneempia oikeasta nopeudesta vs mittarinopeus. Muutenkin tämä sama ilmiö on tullut todettua monta kertaa. Ja isona huomautuksena ennenkuin joku vetää vaihdekepin nupin nenuunsa, en sano että kaikki Toyota- ja Nissan-kuskit ajavat alinopeutta, sanon että alinopeutta ajavat ovat erittäin usein näitä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Noihin kameratolppiin on olemassa loistava ratkaisu, mobiilisovellus nimelta CamSam. Kannattaa ladata! Se varoittaa tulevista tolpista hyvissä ajoin ja yhteensä kolmeen kertaan. Muut ajat voikin sitten ajaa keskittyen liikenteeseen oman nopeusmittarin tuijottamisen sijasta ja ajaa jotain realistista nopeutta kuten n. 10km/h yli nopeusrajoituksen, jotka muuten ovat Suomessa ja Ruotsissa aivan naurettavan alhaiset.

Mitä tulee noihin alinopeutta ajaviin jononkerääjiin, ihmettelen, miksei heitä sakoteta samoin kuin ylinopeutta ajavia. Onhan se nyt aivan hemmetin vaarallista ajella vaikkapa motarilla satasta. Samoin hidas kiihdyttäminen rampilla on aivan perseestä, kortti pois ja tunti turpaan jokaiselle joka kiihdytettäessä hidastelee!

Ja @TosiFanille tiedoksi: Kaikki eivät ole värittömiä elämäänsä kyllästyneitä teillä matelijoita, ja vielä tärkeämmin: Kaikki eivät halua autoonsa vakionopeudensäädintä. Minä esimerkiksi pidän sitä toiseksi vastenmielisimpänä ajamisen nautinnosta loitontavana avustimena heti piipittävien tutkien jälkeen. Muutenkin uudet autot ovat pääasiassa aivan perseestä: liian isoja ja paisuneita, liian sähköistettyjä (esim. kaasupoljin ei tunnu lainkaan analogiselta tai mekaaniselta, vaan ikäänkuin nappulalta, jota painamalla kerrotaan jollekin tietokoneelle että tarttis lisätä kaasua), liian painavia ja joissa on aivan liian paksut pilarit ja korkea vyötärölinja. Uudehkoista keksinnöistä minä kelpuuttaisin nykyiseen autooni vain ilmastoinnin, joskin sekin on vähän niin ja näin, koska pidän kuumasta ja Suomessa kylmät kelit kestävät suurimman osan vuotta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Nollatoleranssi molempiin suuntiin voisi olla mielenkiintoinen tempaus. Valtion ja poliisin talousongelmiin saataisiin hieman avustusta
Ihan hyvä idea.

Jos mulla olisi täydet valtuudet vaikuttaa liikenne-asioihin, muuttaisin nopeusrajoitukset seuraavasti:

10km/h --> 10 km/h
20 km/h --> 20 km/h
30 km/h --> 30 km/h tai 40 km/h (riippuen paikasta)
40 km/h --> 50 km/h tai 60 km/h (riippuen paikasta)
50 km/h --> 60 km/h
60 km/h --> 70 km/h
70km/h --> 80 km/h
80km/h --> 100 km/h
100km/h --> 120km/h
120km/h --> 140 km/h
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos ei ole vakionopeuden säädintä, voi ajaa tasaista vauhtia ja nopeusrajoitusten mukaisesti tai sen 5 - 10% yli. Näin ei tutkat tai tolpat haittaa. Jos haluaa taas @V-G- n tyyliin tehdä autoilusta jonkin sortin seikkailua, kannattaa mennä suljetulle alueelle.
 
Mitä tulee noihin alinopeutta ajaviin jononkerääjiin, ihmettelen, miksei heitä sakoteta samoin kuin ylinopeutta ajavia. Onhan se nyt aivan hemmetin vaarallista ajella vaikkapa motarilla satasta. Samoin hidas kiihdyttäminen rampilla on aivan perseestä, kortti pois ja tunti turpaan jokaiselle joka kiihdytettäessä hidastelee!
Hitaasta kiihdyttämisestä samaa mieltä, mutta perusteletko vielä miksi motarilla satasta ajaminen olisi vaarallista?
 
Jos mulla olisi täydet valtuudet vaikuttaa liikenne-asioihin, muuttaisin nopeusrajoitukset seuraavasti:
Sehän tässä olisi hyvä, että työttömyys vähenisi ja muutenkin kulut valtiolla pienenisivät, kun saisi enemmän tapettua ihmisiä. Nykyisistä paskoista kuskeista ei tulisi yhtään parempia, eikä hitaasti ajavista yhtään nopeampia. Sen sijaan jo nytkin ylinopeutta ajavat, kaahailevat kusipäät ja kaikkien hengen vaarantavia ohituksia tekevät mulkut sen sijaan tulisivat entistä mulkummiksi ja vaarallisemmiksi. Yleensä näiden kaahailijoiden maltti ei ole parhaasta päästä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jos ei ole vakionopeuden säädintä, voi ajaa tasaista vauhtia ja nopeusrajoitusten mukaisesti tai sen 5 - 10% yli. Näin ei tutkat tai tolpat haittaa. Jos haluaa taas @V-G- n tyyliin tehdä autoilusta jonkin sortin seikkailua, kannattaa mennä suljetulle alueelle.
Ensinnäkin kannattaisi tarkistaa mistä nopeuksista sakkoja tätä nykyä annetaan - minähän muuten mainitsin ajavani nimenomaan kympin yli - ja toisekseen kaikki eivät ole kaltaisiasi harmaita nipottajia, edes liikenteessä. Minä kyllä nautin autoilusta suunnattomasti.

Hitaasta kiihdyttämisestä samaa mieltä, mutta perusteletko vielä miksi motarilla satasta ajaminen olisi vaarallista?
Satasen ajaminen 120-alueella tarkoittaa, että edellä hiljempaa ajava pomppaa liikenteen rytmissä (yleensä n. 130 km/h) ajavan eteen yllättävän nopeasti. Jos ohituspuoli on tukossa, joutuu tekemään äkkijarrutuksen.
 
Satasen ajaminen 120-alueella tarkoittaa, että edellä hiljempaa ajava pomppaa liikenteen rytmissä (yleensä n. 130 km/h) ajavan eteen yllättävän nopeasti. Jos ohituspuoli on tukossa, joutuu tekemään äkkijarrutuksen.
Mutta jos ajaisivat 120 km/h kaikki, niin eipä tarvitsisi. Sen satasta ajavankin ohi pääsisivät kaikki helposti ilman äkkijarrutuksia. Tuskin tulisi ongelmia vaikka joku ajaisi 125 km/h. Sen sijaan joiden vatipäiden pitää saada ajaa 140 km/h tai vähintään se 130. Joskus 150:kin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensinnäkin kannattaisi tarkistaa mistä nopeuksista sakkoja tätä nykyä annetaan - minähän muuten mainitsin ajavani nimenomaan kympin yli - ja toisekseen kaikki eivät ole kaltaisiasi harmaita nipottajia, edes liikenteessä. Minä kyllä nautin autoilusta suunnattomasti...

Minä en nauti, kyseessä on tapa siirtyä paikasta a paikkaan b, käytän julkisia aina kun on mahdollista. Ajaessani pyrin turvalliseen suoritukseen, jos se on harmaata nipottamista, niin ok.
 
Satasen ajaminen 120-alueella tarkoittaa, että edellä hiljempaa ajava pomppaa liikenteen rytmissä (yleensä n. 130 km/h) ajavan eteen yllättävän nopeasti. Jos ohituspuoli on tukossa, joutuu tekemään äkkijarrutuksen.
Nähdäkseni tästä voidaan syyttää vain sitä joka hyppää vasemmalle kaistalle muiden eteen, sekä niitä ohituspuolella ajavia, mikäli ajavat ylinopeutta, kuten esimerkissäsi. Ei missään nimessä sitä joka ajaa alle nopeusrajoituksen.

Moottoritiellä voi ajella huoletta vaikka kahdeksaa kymppiä, ja jos se aiheuttaa ongelmia, niiden ongelmien syy faktisesti on jossain muualla.

Sen sijaan niin voidaan kyllä sanoa, että 120kmh ajaminen 100kmh sijaan voisi johtaa parempaan sujuvuuteen ja sitä kautta turvallisuuteen. Mikään velvollisuus se sujuvoittaminen ei silti ole.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mutta jos ajaisivat 120 km/h kaikki, niin eipä tarvitsisi. Sen satasta ajavankin ohi pääsisivät kaikki helposti ilman äkkijarrutuksia. Tuskin tulisi ongelmia vaikka joku ajaisi 125 km/h. Sen sijaan joiden vatipäiden pitää saada ajaa 140 km/h tai vähintään se 130. Joskus 150:kin.
140 on toisinaan ylimitoitettua ja 150 aina. Sen sijaan jos totta puhutaan, 120 on varsin hidas nopeus, suorastaan turhauttavan hidas, jos vierekkäin on kaksi kaistaa.

Minä en nauti, kyseessä on tapa siirtyä paikasta a paikkaan b, käytän julkisia aina kun on mahdollista. Ajaessani pyrin turvalliseen suoritukseen, jos se on harmaata nipottamista, niin ok.

On se. Minun maailmassani sinun kaltaisillasi ei olisi lupaa tulla muiden tielle autoinesi.

Sen sijaan niin voidaan kyllä sanoa, että 120kmh ajaminen 100kmh sijaan voisi johtaa parempaan sujuvuuteen ja sitä kautta turvallisuuteen.

Kyllä ja vähempiin ruuhkiin jos kaikki noudattaisivat. Siinä mielessä pidän näitä moraalisina velvollisuuksina.
 
Kyllä ja vähempiin ruuhkiin jos kaikki noudattaisivat. Siinä mielessä pidän näitä moraalisina velvollisuuksina.
Tietenkään suurinta sallitua nopeutta ajamista ei voida pitää moraalisena velvollisuutena. Kaikilla tienkäyttäjällä on ensisijaisesti oikeus valita oma nopeutensa.

Ja mitä ruuhkiin tulee, ne loistaisivat poissaolollaan, jos kaikki pitäisivät ohjeenmukaisen turvavälin, täysin riippumatta siitä ajaako liikennevirrassa hieman hitaampia autoja vaiko ei.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
On se. Minun maailmassani sinun kaltaisillasi ei olisi lupaa tulla muiden tielle autoinesi.
Miten uskot liikenneonnettomuuksien määrän ja niissä kuolleiden ja loukkaantuneiden määrän sinun maailmassasi vertautuvan nykyiseen todelliseen maailmaan?

Sivu 103/1 | Yle Teksti-TV | yle.fi
(Linkki teksti-tv:hen koska en löytänyt vastaavaa uutista ylen netistä.)
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ihan mielenkiinnosta mitenköhän toimii tolppiin tuleva keskinopeusvalvonta?
Kuvaako jokaisen auton, silloin luulisi salaman olevan päällä koko ajan käytännössä, eihän se voi kuvata vain ylinopeutta ajaviakaan tolpan kohdalla koska kyse on pidemmän aikavälin keskinopeudesta. Kaikenlaista ne virittelee.

Tampereen rantaväylän tunneliin, joka kuulemma tappaa kaikki ja vie kaupungin konkurssiin, tulee automaattinen keskinopeusvalvonta. Tunneliin ajaessa infrapunakamera ottaa kuvan auton rekisterikilvestä ja vie sen sekä aikaleiman tietokantaan. Kun auto tulee tunnelin toisessa päässä ulos, ellei ole räjähtänyt, niin toinen infrapunakamera ottaa kuvan rekisterikilvestä. Tietokoneohjelma laskee, kauanko kahden kameran välin ajamiseen meni aikaa, ja jos aika on liian lyhyt eli keskinopeus on liian suuri, niin kolmas kamera ottaa kuvan auton kuljettajasta. Ihan mielenkiinnolla seuraan, miten tuo homma lähtee sujumaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös