Itse olen huomannut kyllä saman täällä ajaessa. Kun laitat vilkun päälle, toisella kaistalla oleva ei tee elettäkään päästääkseen sinut kaistalle ja pahimmissa tapauksissa ajetaan siihen edellä olevan takapuskuriin kiinni ettei varmasti tulla eteen.
Tekisi niin kovasti mieleni väittää vastaan, mutta kun ei voi. Mulla ei ole edes ajokorttia, ei ole koskaan ollutkaan, mutta bussin ja henkilöauton matkustajana on kyllä käynyt selväksi, että sitä
VÄLIT KIINNI! -porukkaa on täällä kummallisen paljon.
---
Tuohon aiempaan keskusteluun moottoritielle liittymisestä olen vähän eri mieltä, mutta mun mielipidettä ei lasketa, koska ei tosiaan sitä korttia ole. Siitä olen samaa mieltä, että kiihdytyskaistoja käytetään ainakin täällä päin vähän turhan varovasti, ei ole pakko puskea sinne motarille heti kun se on mahdollista, vaan ihan rohkeasti kiihdytyskaistaa voisi käyttää enemmän hyväkseen, ts. ajaa pidemmälle. Mutta sitten taas siitä olen eri mieltä, ettäkö sieltä ei saisi liittyä motaria tulevan auton eteen, jos vain nopeus riittää siihen, ettei motaria pitkin tuleva joudu iskemään jarruja pohjaan.
Kiihdytyskaistalla pitää kiihdyttää reippaasti saadakseen vauhtinsa sovitettua motarin liikenteeseen. Jos siihen jonkun eteen katsoo ehtivänsä turvallisesti, niin siihen vaan, on alla sitten litrainen Hyundai Getz tai viisilitrainen Audi RS6.
Voi toki olla, että käsitin tämän
finnjewelin ja muiden motarille liitytään näin-keskustelun väärinkin. Jos haettiin sitä, että sieltä kiihdytyskaistalta pusketaan eteen heti kun mahdollista ja sitten jäädään siihen hinaamaan alinopeutta tai kiihdytetään kiduttavan hitaasti sallittuun nopeuteen, niin se tietenkin on ihan perseestä ja sellaisen harrastajat huonoja autoilijoita ja varmasti myös huonoja ihmisiä. Mutta jos oletetaan, että vaikka tuossa vieressä kulkevalle ohikulkutielle (joka ei toki ole moottoritie, mutta satkun rajoitus kumminkin) liittyy niin, että oharia tulee vain yksi auto ja sen takana on kilometrikaupalla tilaa, mutta se auto tulee sieltä nopeusrajoituksen mukaan 100 km/h ja liittyjällä on kiihdytyskaistalla vauhtia vähän enemmän, kuten usein reippaan kiihdytyksen jälkeen tuppaa olemaan, niin siihen vain. Kunhan se oharia tuleva autoilija ei joudu liittyjän takia jarruttamaan, niin homma on ok.