Sanainen arkku
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minä pidän sellaista turvaväliä, että on mukava olo. Silloin ei sen edellä ajavan oikutkaan stressaa. Toki seuraus on usein se, että maantietä edettäessä kollektiivista samaa nopeutta (jossa minun edessäni on esimerkiksi 250 m tyhjää, mutta vauhti on sama kuin koko jonolla) on siihen väljään rakoon pakko ohittaa. Usein siis minun edellä ajava auto vaihtuu ilman että kukaan siitä hyötyy. Koska turvaväliä on runsaasti, minä en edes huomaa matkani hidastumista kun säädän sen taas uudestaan riittäväksi. Ei haittaa, sillä jos myöhästymme jostain, se on joka tapauksessa johtuvaa vaimoni hitaasta lähtemisestä ja jos olen liikkeellä yksin, olen luultavasti varannut matkalle "renkaanvaihtovaran".
Tiedän, että jonkun mielestä hidastelen, mutta en. Jos ajan samaa vauhtia kuin edelläni oleva, en hidastele. Ajotapani voi epäsuorasti hidastaa takana tulijoita, mutta sen aiheuttaa se ohittaja, joka ohittaa vain siksi että edessäni on tilaa. Jos näitä ohituksia ei tapahtuisi, olisimme kaikki perillä (minun päämäärässäni tai taukopaikassani) noin 5 sekuntia myöhemmin verrattuna siihen lyhyeen turvaväliin.
Mutta ei siinä, ohitukset sinällään on ok JOS kokee että koko kolonnan nopeus on liian alhainen. Silloinhan sitä tietysti painaa ensi tilassa myös sen seuraavan auton ohi jne.
Itse itseäni lainaten. Ajelin juuri Hartolasta etelään nelostietä. Kollektiivin matkanopeus satasen alueella oli sellainen 96-97 km/h ja pidin noin 400 metrin väliä edellä ajavaan.
Yhtäkkiä takaa kiihdyttää sulkuviiva-alueella pikkubussi (näytti olevan useita lapsia kyydissä) ohi ja perässä henkilöauto (jonka toivoin, mutta ilmeisen turhaan, olevan tunnukseton poliisiauto). Ohituksen jälkeen pari ajoi edellä menevän jonon kiinni, mutta ei lähtenyt ohittelemaan edes ohituskaista-alueella (joita ko. tieosuudella on runsaasti ja niistä on myös ennakkoilmoitukset).
Onko tämä tyhjä väli oikeasti sellainen "pakko täyttää" tilanne joillekin? Siistimpi hengittää rekan pakokaasua ihan siinä tappituntumalla jne...? Varsinkin nyt, parhaalla hirvikolarisesongilla luulisi olevan mukavampaa jos aistit eivät olisi liiaksi sidottu siihen edellä ajavan tarkkailemiseen.
Ohittajien puolustukseksi on sanottava, että vaikka paikassa on sulkuviiva, näkyvyys riitti turvalliseen ohittamiseen jopa henkilöauton korkeudelta. Transportterin kuski ei ottanut älytöntä riskiä, mutta sen imussa painanut Corollan kuljettaja ei millään voinut nähdä (koska Transporter oli siinä välissä) riittävästi tyhjää baanaa ohitukseen lähtiessään.
Siis kertaan tämän iltainen:
-sulkuviivan ylitse
-lapsia kyydissä
-alle kilometri seuraavaan ohituskaistaan
-ja toinen tohelo sama juttu mutta ilman lapsia ja olemattomalla näkyvyydellä.
-jonka jälkeen tyydytään samaan matkanopeuteen.