Onko auton turvavyöt myös typerää oireen hoitamista, eikö riittäisi että ei törmäiltäisi mihinkään?Pyöräilykypärä on aika typerää oireen hoitamista, kun voitaisiin hoitaa tauti järjestämällä liikenne niin etteivät autoilijat kolaa pyöräilijöitä.
Onko auton turvavyöt myös typerää oireen hoitamista, eikö riittäisi että ei törmäiltäisi mihinkään?Pyöräilykypärä on aika typerää oireen hoitamista, kun voitaisiin hoitaa tauti järjestämällä liikenne niin etteivät autoilijat kolaa pyöräilijöitä.
Kyllä niitä siinä vaiheessa voi pitää typerinä, kun liikennesuunnittelulla (joka autojen kohdalla tarkoittaa automaattiohjausta) voidaan poistaa lähes kaikki onnettomuudet.Onko auton turvavyöt myös typerää oireen hoitamista, eikö riittäisi että ei törmäiltäisi mihinkään?
Miksi ne ovat typeriä, jos kaikkia onnettomuuksia ei pystytä poistamaan? Puhut itsekin lähes kaikista onnettomuuksista. Se on silloin oiva apuväline niissä pienessä määrässä onnettomuuksia, joita ei voida ehkäistä pois.Kyllä niitä siinä vaiheessa voi pitää typerinä, kun liikennesuunnittelulla (joka autojen kohdalla tarkoittaa automaattiohjausta) voidaan poistaa lähes kaikki onnettomuudet.
Älkää tehkö noista väistämissäännöistä liian vaikeita.
Auto väistää kääntyessään, tullessaan kolmion takaa tai stop-merkin takaa. Muulloin polkupyörä väistää.
Sivistysmaissa näin tehdäänkin. Siellä asioita on tutkittu, ja todettu että kypäräpakko vain vähentää pyöräilijöiden turvallisuutta, kun taas onnettomuuksia voidaan vähentää (samalla kun vähennetään päästöjä, lisätään viihtyvyyttä ja kohennetaan kansanterveyttä) liikennesuunnittelulla.
Riskienhallintaa, vaiva vs. hyöty.Miksi ne ovat typeriä, jos kaikkia onnettomuuksia ei pystytä poistamaan? Puhut itsekin lähes kaikista onnettomuuksista. Se on silloin oiva apuväline niissä pienessä määrässä onnettomuuksia, joita ei voida ehkäistä pois.
Riskienhallintaa, vaiva vs. hyöty.
En minä pyöräilykypärää käyttäisi Kööpenhaminan tai Groningenin työmatkaliikenteessä, mutta Suomessa työmatkapyöräillessäni kyllä (koska Suomen teillä liiikkuu vitusti näitä TosiJaneja joilla pää ei käänny koska pyöräilijä muka väistää aina).
Samoin en käyttäisi turvavyötä täysautomatisoidussa taajamaliikenteessä, mutta maantieliikenteessä se voisi olla perusteltua ainakin mikäli automatiikka ei kykenisi tunnistamaan esim. hirviä reilusti aiemmin kuin ihminen nykyään, tai mikäli liikenteessä liikkuisi jotain Microsoftin, kiinalaisten höpöhöpövalmistajien tai Tiedon/CGI:n/yms. eli "suomen julkisen sektorin joka ei osaa ostaa" robottiautoja.
Niin siis onko jollakin nyt jotain tietoa siitä ettei tämän autovittumarkon uhrilla olisi ollut kypärää? Ei se kypäräkään autuaaksi tee. Eikä myöskään auton kestäväksi. Jotenkin paistaa ilmiselvästi läpi että joillakin autoilijoilla on tarve kaivaa edes yksi tekijä tästä tapauksesta jolla voisivat kääntää sitten koko tapauksen pyöräilijän syyksi. Sama asenne näkyy myös liikenteessä.
Kuka täällä on kääntänyt tai yrittänyt kääntää tapauksen pyöräilijän syyksi? Siis ihan vilpittömästi kysyn, vai oliko tämä jotain olkiukkoilu paskaa, jolla yritettiin kurmuuttaa kaiken pahan alkua. Saatanan autoilijat.
Oli! Sait minut kiinni! Täällä on nyt kysytty että onko mistään ilmennyt oliko pottaa päässä? Onko ilmennyt että ei ole ollut. Lisäksi tiedettiin että jos ei olisi finkkua tälle autovittumarkolle heiluteltu niin olisi enemmän kilometrejä mittarissa! Perusautoesat. Tämä kaikki siis tahallisenyliajonedelle kiilauksen yhteydessä. Väkisinkin tulee mieleen että jos nyt kepillä sörkkimällä jotenkin saisi hommaan käännettyä niiden viheliäisten pyörähippien syyksi.
Ei siinä, tsemppiä taisteluun. Matka on varmasti pitkä.
Jep. Tai vaikka sukkapuikolla. Jos telot jonkun esineellä, jota ei lähtökohtaisesti pidetä hengenvaarallisena, on syyte (törkeä) pahoinpitely.... Eikös sekin ole jo vanha vitsi että jos jonkun haluaa hengiltä niin kannattaa tehdä se autolla.
Todellakin näin. Itse kuljen liikenteessä kävellen, polkupyörällä, moottoripyörällä sekä autolla ja voin mutulla väittää, että yli puolet ei osaa pyöräilijöiden väistämissääntöjä. Kun itse odotan pyörän selässä vuoroa suojatien edessä niin autot tekevät lukkojarrutuksia ja päästävät yli. Autolla ajaessa taasen pyöräilijät tunkevat eteen vaikka heillä olisi väistämisvelvollisuus. Viimeksi tiistaina tuli ajeltua pääkaupunkiseudulla autolla n. 50 kilometriä ja kaksi kertaa pyöräilijä tunki eteen ilman oikeutta. Molemmissa tapauksissa pyörän selässä oli 20 - 30 vuotias nuorehko nainen.Näin aktiivisena maantiepyöräilijänä toteaisin että nuo säännöt on ihan hyvät, mutta pyörällä liikkuessa ei kannata olettaa mitään vaan katsoa väistäminen tapauskohtaisesti, sillä osuman sattuessa joka tapauksessa pyöräilijä taitaa ottaa isoimmat vahingot ja siinä tapauksessa ei hirveästi naurata vaikka olisi ollut kuinka oikeassa ja autoilija väärässä.
Iltalehden ensimmäisessä(?) uutisessa oli mukana kuva, jossa elvytettävä pyöräilijä näkyi auttajien takaa ja siinä saattoi pilkottaa myös kypärä. Nyt kuva on ilmeisesti, ymmärrettävästi, poistettu uutisesta tai en muuten vaan löytänyt enää.
EIköhän tuossa kypärä näy. Kuva löytyy esim minfon ketjusta missä puidaan kyseistä tapahtumaketjua.
MURHA.INFO • katso viestiketjua - Liikenneraivon uhriksi joutunut kuoli
_
Lähes täydellisen äkkipysäyksen olen kokenut noin kolmesta kympistä, kun kuljettaja pudotti tupakkansa tulipesän muniinsa ja sitä huitoessaan ohjasi tojotansa jykevään puuhun. Olin repsikassa vöissä ja olisi kyllä takuulla tehnyt kipeää ellen olisi ollut. Täydellisen äkkipysäyksen olen kokenut ajoharjoitteluradan kelkkasimulaattorissa, joka ei vaimenna iskua kuten tojotan uutta muotoa hakeva keula. Tunne oli aikalailla sama, vaikka kelkalla vauhti kiihtyy vain (muistaakseni) noin kuuteen kilometriin tunnissa. Näitä vaan ei enää siinä liikenteessä käy, kun autot ajavat itsestään ja kommunikoivat keskenään. Hätäjarrutuksia konekuljettajakin voi joutua tekemään vaikka humalaisen tai muuten tiedottoman jalankulkijan yllättävästi kohdatessaan, mutta hätäjarrutus viidestä kympistä ei tuota lähellekään niin kovaa negatiivista kiihtyvyyttä kuin nämä mainitsemani tällit, kuten ei se 25 tonnin linja-auton kyytikään.En tiedä oletko koskaan ollut auton kyydissä, joka 50 kilometrin tuntinopeudesta vetää ihan kunnon äkkijarrutuksen. Ilman turvavyötä pää saattaa kopsahtaa tuulilasiin asti komeasti, vaikka vauhti onkin hiljainen.
..... Jos kaikki olisivat yhtä hyviä kuskeja ja liikkujia kuin minä, ei olisi ainuttakaan onnettomuutta.....