Nyt olen kesällä huvikseni seurannut autoilijoiden käyttäytymistä liikenteessä taajamassa ja olen pistänyt merkille, että nuoret ajavat kyllä oikein mutta sitten nämä keski-ikäiset sankarit ovat sellaisia kuskeja että huh huh. Lähes poikkeuksetta he pysähtyvät suojatien päälleristeysalueella. Eilen tympäännyin tälläiseen kuskiin täysin, nousin pyörältäni maahan ja levittelin käsiäni suur-eleisesti ympärilleni ja pudistelin päätäni. Näytti kuski aika hätääntyneeltä siinä vaiheessa.
Pelisilmää kannattaa käyttää liikenteessä. Joskus tilanne on poikkeuksellinen mutta ei se nyt piru vieköön tarkoita aina sitä, että vauhti on pudotettava johonkin kahteenkymppiin, näin vissiin ennen opetettu autokoulussa. No niin, olin autolla ajamassa tietä jonka nopeusrajoitus oli 80 km/h. Minua vastaan tulee lähes koko minun kaistani valtaava rullaluistelija. Sitten jonkin matkaa Kauempana vastaan tulee auto. Tilannehan olisi hyvin yksinkertaisesti selvinnyt sillä, että vastaantuleva auto olisi vain ohittanut minut ja rullaluistelijan ehkä vähän nopeuttaan laskien ja minun olisi tarvinnut vain vähän hiastaa, että olisin päässyt rullaluistelijan ohitse tuolta toiselta autolta vapautuvalta kaistalta. No mitä vielä. Hätipäissään tämä ukkeli lyö jarrut pohjaan siten, että nopeus on rullaluistelijan kanssa sama. Ja mitä ihmettä minä voin tehdä tilanteessa, jossa molemmat kaistat ovat vallattuja ja molemmat valtaajat lähestyvät minua. No jarru pohjaan ja odotottaa paikallani, että rullalauistelija puikkaa ohitseni.